Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

skulle någon här kunna förklara varför man ska köpa en stationär Apple dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Läser du vad jag skriver? Dellen har 1/3 dels så bra grafikkort som Apples maskin enligt 3dMark? När du tittar på ex stationära så kan man se ganska klart hur stora prisskillnader det är mellan grafikkorten och det är inte sällan att det är den dyraste komponenten i datorn. Detta känns så typiskt Apple folk, de tittar endast på det de vill titta på och tittar aldrig på saker med en bredare vinkel än vad Apple tillåter.

Och vad säger du om de andra förslagen som ligger ganska många 1000 lappar under minst sagt utan att hårdvaran skiljer sig enormt?

Att den presterar 30% bättre i just 3DMark väger inte upp den stora prisskillnaden*

Och jag pratar just om segmentet mobile workstations här. Sådan som företag ofta köper in till utvecklare och liknande som behöver en ordentlig burk men endå mobil. Som sagt, vi har 17" HP Elitebooks eller 17" MBP att välja på, behöver jag säga vilken de flesta väljer

Säger inte att det inte finns billigare allternativ bara att Apple inte är ensamma att ta ut dessa priser i denna klassen.

Edit:*Såvida det inte är just det grafiska man är ute efter såklart. Då betalar man självklar för det man behöver. Som utvecklare (ej av spel) har jag inget behov ett sådant kraftfullt grafikkort. Det är inte en spelmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

VARFÖR ska man köpa en bärbar på grund av dess grafikkort? Det känns som att du spelar ut kort efter kort och klamrar dig fast vid det du kan hitta som övertygar folk. Vill man ha en dator för grafikens skull så köper man väl inte en laptop i första hand? MBP har grafikkort så det räcker för den vardaglige användaren. För proffsen finns alternativ (Mac Pro, iMac, Hackintosh) som är bra mycket kraftigare.

MBP är en grym bärbar dator, vill man ha en laptop som "huvuddator" fine with me, men det är kanske dit diskussionen ska flyttas (att ha en laptop som arbetsdator eller inte)...

VARFÖR ska man köpa en dator för att den har upplyst tangentbord? Det är lika dum fråga. Alla har olika åsikter, det finns faktiskt en hel del folk som spelar på sina datorer och dessutom kan jag tänka mig att det hjälper en hel del om man vill syssla lite med 3D också. Jag håller med om att datorerna vi jämför är för olika, men vad sägs om de andra som jag postat som ligger på 12 000 - 16 000 kr, hamnar inte de närmare MacBook.

Vardagligt användande säger du? Då kan jag säga att du lungt kan köpa en mycket billigare dator för du lär inte vara i närheten av att behöva den hårdvaran som MacBook kräver för lite surfande och lite word.

Jag försöker inte klamra mig fast, jag försöker se det brett, folk har olika krav och att bara nischa in sig på Apples profil är helt enkelt fel för om man gör det så har man redan bestämt sig för vad det är man ska köpa uppenbarligen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

skulle någon här kunna förklara varför man ska köpa en stationär Apple dator?

Jag antar att det är för OSX om man föredrar det. d.v.s en smaksak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att den presterar 30% bättre i just 3DMark väger inte upp den stora prisskillnaden*

Säger inte att det inte finns billigare allternativ bara att Apple inte är ensamma att ta ut dessa priser i denna klassen.

30% bättre prestanda låter som en hel del, skulle vi prata om stationära datorer så skulle det troligen slå på minst 1000 kr om inte mycket mer. Vad slår det då på en bär bar dator som generellt har stora problem att prestera just på den biten? Troligen en hel del mer skulle jag säga.

Skrivet av S_Z:

Och jag pratar just om segmentet mobile workstations här. Sådan som företag ofta köper in till utvecklare och liknande som behöver en ordentlig burk men endå mobil. Som sagt, vi har 17" HP Elitebooks eller 17" MBP att välja på, behöver jag säga vilken de flesta väljer

Ja vad ska man säga, de flesta? Då får man väll säga att din arbetsplats inte tillhör majoriteten med tanke på att Windows har 90% av marknaden.

Skrivet av S_Z:

Edit:*Såvida det inte är just det grafiska man är ute efter såklart. Då betalar man självklar för det man behöver. Som utvecklare (ej av spel) har jag inget behov ett sådant kraftfullt grafikkort. Det är inte en spelmaskin

Ja jag håller med om att Dell:en i detta fallet var fel att jämföra med då den ligger i en högre klass uppenbarligen. Men vi kan konstatera att vi kan få en liknande spec som MacBook 17" för sådär 7 000 - 11 000 billigare och det lär inte försämra din arbetsförmåga om du inte etsat fast dig vid OSX.

För ett större företag betyder antagligen inte pris skillnaden så mycket, bara upp till halva priset av totala laptop inköpet men för en privatperson så lär det avgöra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande lite chockad av att Apple placerar 5400 rpm diskar i sina pro maskiner medan alla andra kör 7200 rpm eller kanske även SSD som standard?

Någon som kan förklara? 5400 rpm lär ju göra ganska stor skillnad!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

30% bättre prestanda låter som en hel del, skulle vi prata om stationära datorer så skulle det troligen slå på minst 1000 kr om inte mycket mer. Vad slår det då på en bär bar dator som generellt har stora problem att prestera just på den biten? Troligen en hel del mer skulle jag säga.

Fast skillnaden är betydligt mer en någon tusenlapp om du räknar in momsen.

Skrivet av SnowJim:

Ja vad ska man säga, de flesta? Då får man väll säga att din arbetsplats inte tillhör majoriteten med tanke på att Windows har 90% av marknaden.

För min branch (och din om jag inte minns fel) så är jag fullkommligt övertygad om att det betydligt högre siffror än så för Apple. Hos oss är det endast .Net utvecklarna och ett fåtal andra som sitter på PC (Window/Linux). De flesta andra bland systemutvecklare, webbutvecklare, mobilutvecklare och designers sitter på MBP. Och det är ju knappast unikt för oss, majoriteten av konsulterna kör Mac sedan något år tillbaks och det kryllar av MBP på stora utvecklarforum som JavaOne. Extremt vanlig utvecklardator.

Skrivet av SnowJim:

För ett större företag betyder antagligen inte pris skillnaden så mycket, bara upp till halva priset av totala laptop inköpet men för en privatperson så lär det avgöra.

Ja, för en privatperson är det mer pengar och då får man priorita. Finns som du säger mycket billigare alternativ med likvärdig hårdvara om man inte vill köpa Apple. Själv tycker jag det är värt det, dels för att jag fördrar OSX men även för att jag tycker MBP är fantastiskt schyssta bärbara burkar. Dock är 17" onödigt stort för privat bruk tycker jag så jag skulle inte köpa en sån. En 15" MBA vore trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

VARFÖR ska man köpa en dator för att den har upplyst tangentbord? Det är lika dum fråga. Alla har olika åsikter, det finns faktiskt en hel del folk som spelar på sina datorer och dessutom kan jag tänka mig att det hjälper en hel del om man vill syssla lite med 3D också. Jag håller med om att datorerna vi jämför är för olika, men vad sägs om de andra som jag postat som ligger på 12 000 - 16 000 kr, hamnar inte de närmare MacBook.

Du ska köpa en Mac på grund av OS X. Det är huvudargumentet. Sen kan jag säga att de är galet snygga och känns mer gedigna än många Dell/HP/etcetera, men det är ju upp till var och en. OS X is the shit dock.

Skrivet av SnowJim:

Vardagligt användande säger du? Då kan jag säga att du lungt kan köpa en mycket billigare dator för du lär inte vara i närheten av att behöva den hårdvaran som MacBook kräver för lite surfande och lite word.

Återigen. OS X. Möjligtvis att jag skulle kunna rekommendera någon att köpa en Dell med Ubuntu (har för mig att de säljer dem förinstallerade va?) men nu när Unity är standard så är frågan om jag inte skulle hitta någon annan KDE eller Gnome-dist. Dock kvarstår faktum - UNIX slår Windows alla gånger när det kommer till vardagligt användande.

Skrivet av SnowJim:

Jag försöker inte klamra mig fast, jag försöker se det brett, folk har olika krav och att bara nischa in sig på Apples profil är helt enkelt fel för om man gör det så har man redan bestämt sig för vad det är man ska köpa uppenbarligen.

Jag kör för närvarande OS X och Windows 7. Windowsburken för att jag vill kunna spela och för att det uppfyllde mina önskemål om att kunna bygga om datorn efter tyck och smak allt eftersom. Min Mac (Book) använder jag för att ha med mig och när jag tröttnar på program som ploppar upp och berättar att det finns miljoner saker som jag ska akta mig för.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag antar att det är för OSX om man föredrar det. d.v.s en smaksak.

Men om jag har förstått det hela rätt så kan man ju fixa osx till en vanlig pc också isf?
Och isåfall så borde det ju gå att köra via tex virtual box?
Mera kraft för pengarna så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Men om jag har förstått det hela rätt så kan man ju fixa osx till en vanlig pc också isf?
Och isåfall så borde det ju gå att köra via tex virtual box?
Mera kraft för pengarna så att säga

Du kan köra Hackintosh, men det är inte garanterat att allt fungerar smärtfritt. Jag har byggt min burk med tanke på ATT kunna köra Os X på den men jag har inte haft ork att pröva än.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Fördel med att köpa en mac: Du får ett Apple-märke på chassit.
Nackdel med att köpa en mac: Du får ett Apple-märke på chassit.

I övrigt så kan man köra Hackintosh om man vill ha OSet, man kan köpa en dator med bakbelyst tangentbord om det är viktigt, eller med en bra musplatta. Jämför man pris i förhållande till komponenter så hamnar Apple dåligt till, men inkluderar man musplattan och en del sånt så är det inte lika givet.

Så i slutändan så handlar det rätt mycket om vad man gillar Apple. Och hurpass ekonomiskt sinnad man är (En sjysst macbook + Window7licens = mycket pengar).

Permalänk

Bristfällig retorik från PC-förespräkares sida

Det känns som att argumenten, från PC-förespråkarnas sida, mest går ut på att man får betala för mycket när man skaffar en Mac.

Om man bygger en Hackintosh blir ju hårdvarukostnaden exakt den samma som för en PC, men OSX kostar ju bara 230kr och billigaste Windows 7 tre till fyra gånger mer. Med PC-folkets argumentationsteknik blir ju då PC:n ett betydligt sämre köp än Hackintoshen, bara för att man får mindre för pengarna om man väljer att installera Windows på sin maskin.

Har ni någonsin varit ute och ätit på en restaurang? Har ni då tänkt på att potatisen som kostar 8 kr/kg på ICA ofta kan kosta runt 100-lappen på restaurangen? Innebär det att den som köper potatis (mat) på restaurang får sämre valuta för sina pengar än den som handlar på ICA? Eller har ni någonsin tagit ett glas vin när ni varit ute och ätit? Är vin som man dricker på restaurang sämre än samma vin köpt på Systemet, och är i så fall samma vin köpt i Tyskland totalt överlägset?

När vissa är beredda (har råd) att betala mer för maten när de äter ute jämfört med vad de betalar om de handlar på ICA så är det väl inget konstigt med det? Man slipper ju en massa tråkigt arbete som att diska etc. Det är som att välja en Mac i stället för en PC, lite lättsammare och lite enklare, något som man helt enkelt unnar sig, även om det i vissa fall kanske kostar lite mera.

Jag kör OSX och Windows 8 på samma maskin, ena stunden är den en PC och på kortare tid än en minut blir den en Mac.
Vilken är då bäst?
PC:n vinner i nio fall av tio när det gäller spel, men vad det gäller nästan allt annat så är Macen överlägsen. Det är ju därför som man bygger en Hackintosh, eller tror ni PC-förespråkare att man skaffar en sådan maskin för att man är en självplågare med masochistiska böjelser?
- Nej, sanningen är den att vi som bygger vår egen Mac har skådat ljuset! Mac är bättre än PC och när den kostar lika eller mindre så är valet ganska givet. Dessutom så innebär ju varken valet av Mac eller Hack att man behöver avstå från PC-värden.

Jag avstår från att jämföra Windows 8 med OSX Lion, det förstnämnda är ju när allt kommer omkring bara en preview och dessutom är det ju valfritt att välja XP eller Windows 7 om man så vill. Men en sak är säker, hade jag varit troende så hade jag bett Jesus befria mig från att plågas av detta jävulens påfund som kallas Metro...
Men å andra sidan så har ju Pyttemjuk, i och med Windows 8, befriat mänskligheten från Startknappen, vilket kanske är en lättnad för somliga

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

OS X is the shit dock.

Dock kvarstår faktum - UNIX slår Windows alla gånger när det kommer till vardagligt användande.

Min Mac (Book) använder jag för att ha med mig och när jag tröttnar på program som ploppar upp och berättar att det finns miljoner saker som jag ska akta mig för.

Förstod inte riktig vad du menar med "OS X is the shit dock". Vill du vara snäll och förtydliga dig en smula!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

I övrigt så kan man köra Hackintosh om man vill ha OSet, man kan köpa en dator med bakbelyst tangentbord om det är viktigt, eller med en bra musplatta.

Det skulle jag vilja ha! En bärbar dator med lika bra touchpad som MBP, med bakgrundsbelyst tangentbord och Magsafe. Kompatibel fullt ut med OS X och billigare än en MBP. Vilken ska jag kolla på?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Det skulle jag vilja ha! En bärbar dator med lika bra touchpad som MBP, med bakgrundsbelyst tangentbord och Magsafe. Kompatibel fullt ut med OS X och billigare än en MBP. Vilken ska jag kolla på?

Då får det väl bli en begagnad MacBook Pro för dig jag ser ingen annan lösning.
Apple kan ju knappast lastas för att ingen annan datortillverkare tillverkar en maskin enligt dina önskemål. De som förespråkar PC i denna tråden brukar ju hävda att PC-konceptet = valfrihet, så vi får väl hoppas att någon fanboy talar om vilken PC-modell du ska välja.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ok, men jag hittade inte de vanliga stationära mac för oss svensson... har du en länk?

http://store.apple.com/se-business/browse/home/shop_mac/famil...

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Förstod inte riktig vad du menar med "OS X is the shit dock". Vill du vara snäll och förtydliga dig en smula!

Jag menar helt enkelt att Os X är vida bättre än Win 7. Ett tämligen ickeretoriskt argument men vad gör man inte för att stötta sitt favorit-OS?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast skillnaden är betydligt mer en någon tusenlapp om du räknar in momsen.

För min branch (och din om jag inte minns fel) så är jag fullkommligt övertygad om att det betydligt högre siffror än så för Apple. Hos oss är det endast .Net utvecklarna och ett fåtal andra som sitter på PC (Window/Linux). De flesta andra bland systemutvecklare, webbutvecklare, mobilutvecklare och designers sitter på MBP. Och det är ju knappast unikt för oss, majoriteten av konsulterna kör Mac sedan något år tillbaks och det kryllar av MBP på stora utvecklarforum som JavaOne. Extremt vanlig utvecklardator.

Ja, för en privatperson är det mer pengar och då får man priorita. Finns som du säger mycket billigare alternativ med likvärdig hårdvara om man inte vill köpa Apple. Själv tycker jag det är värt det, dels för att jag fördrar OSX men även för att jag tycker MBP är fantastiskt schyssta bärbara burkar. Dock är 17" onödigt stort för privat bruk tycker jag så jag skulle inte köpa en sån. En 15" MBA vore trevligt

Hehe min branch är systemutvecklare inom .NET och de kör knappast på en OSX maskin som du säger. Och hur är marknadne för .NET utvecklare? Grymt bra skulle jag vilja säga.

Du pratar som om det är en självklar het att man kör Mac om man inte jobbar med .NET? Hör du hur fel det låter? Ända anledningen till att du uppfattar det som att Apple har övertaget är att deras produkter står ut markant och antal modeller är få, detta gör att man uppmärksammar dem bra mycket mer. Om någon sitter med en PC laptop från godtyckligt företag så fastnar det inte alls lika lätt i minnet.

Dessutom är du Mac förespråkare och så fort man valt inriktning så ser man plötsligt så mycket mer av de produkterna. Det är som att jag går o köper en Stiga gräsklippare, det innebär att jag kommer under en period titta närmare på vad andra har om möjligheten uppkommer, så är det bara.

Skrivet av YGLeXz:

Du ska köpa en Mac på grund av OS X. Det är huvudargumentet. Sen kan jag säga att de är galet snygga och känns mer gedigna än många Dell/HP/etcetera, men det är ju upp till var och en. OS X is the shit dock.

Återigen. OS X. Möjligtvis att jag skulle kunna rekommendera någon att köpa en Dell med Ubuntu (har för mig att de säljer dem förinstallerade va?) men nu när Unity är standard så är frågan om jag inte skulle hitta någon annan KDE eller Gnome-dist. Dock kvarstår faktum - UNIX slår Windows alla gånger när det kommer till vardagligt användande.

Jag kör för närvarande OS X och Windows 7. Windowsburken för att jag vill kunna spela och för att det uppfyllde mina önskemål om att kunna bygga om datorn efter tyck och smak allt eftersom. Min Mac (Book) använder jag för att ha med mig och när jag tröttnar på program som ploppar upp och berättar att det finns miljoner saker som jag ska akta mig för.

Då har du ju valt Apples profil helt enkelt, deras hårdvara passar dig men framförallt föredrar du OSX och det är inget konstigt med det. Men att Windows 7 skulle vara sämre på något vis är ren strunt prat och handlar istället om smaksak och behov. Har man ingen erfarenhet av verken OSX eller Windows 7 så lär jobbet man ska utföra ex Photoshoppa, skriva lite dokument ta precis lika lång tid i båda operativen.

Att rekommendera en dator med Ubuntu till en casual user låter inte alls som någon god idé. Det är möjligt att det är relativt enkelt att använda men de lär väll ha ännu mindre marknadsandelar än OSX vilket bergränsar program varuutbudet men främst möjligheten till hjälp. Stöter jag på något problem i Windows så behöver jag sällan specificera Windows när jag söker efter hjälp på nätet efter som även där märks det att Windows har en stor del av marknaden.

När OSX kommer upp i 60-70% av marknaden, då kan jag börja tänka mig ge OSX lite mer tid.

Skrivet av -rand-:

Men om jag har förstått det hela rätt så kan man ju fixa osx till en vanlig pc också isf?
Och isåfall så borde det ju gå att köra via tex virtual box?
Mera kraft för pengarna så att säga

Från det jag läst på nätet så är detta en ganska komplicerad process och långt ifrån säkert att man får det att fungera. OSX utvecklarna är uppenbarligen inte lika skickliga som Windows utvecklarna på att anpassa mjukvaran efter en bred marknad av hårdvara.

Ska man bygga en egen OSX hemma bygge så är det nog inget du ska rekommendera till en casual user.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Det känns som att argumenten, från PC-förespråkarnas sida, mest går ut på att man får betala för mycket när man skaffar en Mac.

Om man bygger en Hackintosh blir ju hårdvarukostnaden exakt den samma som för en PC, men OSX kostar ju bara 230kr och billigaste Windows 7 tre till fyra gånger mer. Med PC-folkets argumentationsteknik blir ju då PC:n ett betydligt sämre köp än Hackintoshen, bara för att man får mindre för pengarna om man väljer att installera Windows på sin maskin.

För min del så väljer jag Windows 7 för att jag gillar upplägget och kontrollen men självklart också för att jag kan välja precis vilken hårdvara jag vill.

De gånger jag tittat på nätet efter hur man bygger sig en Hackingtosh så verkar det långt ifrån självklart, generellt avråder folk en från att göra det. Jag vet att det är möjligt men i många fall är det helt enkelt inte värt jobbet som det krävs för att få ihop rätt hårdvara. Jo jag hade högst troligt kunnat få ihop något men jag har ingen avsikt att begränsa mitt hårdvaru vall, jag vill kunna välja det där moderkortet som fått höjdare betyg och jag kanske vill ha den där extra funktionen för att känna mig lite framtidssäker o.s.v.

[QUOTE="AnnCCarlsson;12052051"]Har ni någonsin varit ute och ätit på en restaurang?

Näääää.. , typiskt Apple förespråkare att fråga de självklara frågorna

Skrivet av AnnCCarlsson:

Har ni då tänkt på att potatisen som kostar 8 kr/kg på ICA ofta kan kosta runt 100-lappen på restaurangen? Innebär det att den som köper potatis (mat) på restaurang får sämre valuta för sina pengar än den som handlar på ICA? Eller har ni någonsin tagit ett glas vin när ni varit ute och ätit? Är vin som man dricker på restaurang sämre än samma vin köpt på Systemet, och är i så fall samma vin köpt i Tyskland totalt överlägset?

När vissa är beredda (har råd) att betala mer för maten när de äter ute jämfört med vad de betalar om de handlar på ICA så är det väl inget konstigt med det? Man slipper ju en massa tråkigt arbete som att diska etc. Det är som att välja en Mac i stället för en PC, lite lättsammare och lite enklare, något som man helt enkelt unnar sig, även om det i vissa fall kanske kostar lite mera.

Haha va? Du vet att man kan köpa färdiga stationära och bärbara med Windows 7? De e inte direkt ovanliga om man säger så. Billigare än Macar och fungerar minst lika väll om man nu inte är låst i Apple profilen.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag kör OSX och Windows 8 på samma maskin, ena stunden är den en PC och på kortare tid än en minut blir den en Mac.
Vilken är då bäst?
PC:n vinner i nio fall av tio när det gäller spel

Självklart! Men en XBOX360 är i många fall bättre val för spel.

Skrivet av AnnCCarlsson:

men vad det gäller nästan allt annat så är Macen överlägsen.

Eh va? Du förstår att du pratar om tycka nu va? Att jobba med ex Adobe Photoshop, Microsoft Office o.s.v lär inte skilja särskilt mycket. Att sitta och säga att alla mjukvaruföretag utvecklare sin mjukvara på ett bättre vis för OSX än för Windows är ju bara korkat.

Skrivet av AnnCCarlsson:

- Nej, sanningen är den att vi som bygger vår egen Mac har skådat ljuset! Mac är bättre än PC och när den kostar lika eller mindre så är valet ganska givet. Dessutom så innebär ju varken valet av Mac eller Hack att man behöver avstå från PC-värden.

En blandad miljö är säkert bra för vissa men i 99% av fallet behövs det inte och då ser iallafall inte jag någon anledning till att hoppa mellan operativsystem. Visst väljer med OSX och vill spela på PC så förstår jag men har man inte fallet för just OSX gränssnitt så finns det egentligen ingen anledning att välja systemet. Windows har både spel och program så att det räcker och blir över.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag avstår från att jämföra Windows 8 med OSX Lion, det förstnämnda är ju när allt kommer omkring bara en preview och dessutom är det ju valfritt att välja XP eller Windows 7 om man så vill. Men en sak är säker, hade jag varit troende så hade jag bett Jesus befria mig från att plågas av detta jävulens påfund som kallas Metro...
Men å andra sidan så har ju Pyttemjuk, i och med Windows 8, befriat mänskligheten från Startknappen, vilket kanske är en lättnad för somliga

Jag tror själv att de som är emot Metro högt troligt också är lite rädda för utvecklig. Viss funktionalitet tar tid att vänja sig med och det är möjligt att Metro inte är optimalt i sin nuvarande form. Men för mig är tanken utmärkt, Ge lagom mängd information på ett klart men ändå begränsat område. Att öppna en skärm som visar mig uppdateringar inom allt jag är intresserad av är ju genialt enligt mig. En hel skärm som berättar om jag har mail, om jag fått nya RSS, om jag fått meddelande om bygget i natt gick bra om kylskåpet är stängt o.s.v.

Självklart är det hårt för Apple förespråkare att se på Metro med något annat än kritiska ögon. Och ja, jag vet att en hel del Windows användare också anser att Metro passar bättre på pekskärmare och det är möjligt att det är så i dagens version men idén har potential utan tvekan. Om man är behov av ett bredd informationsflöde, vad är då inte bättre än att visa en kort version av det på skrivbordet? Oftast är skrivbordet ganska tomt och om det inte är det så uppfattas det istället som rörigt med ikoner.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En likvärdig maskin från ex Dell (jämfört med billigaste iMacen) ligger på ca 8000 kr och då är hårdvaran ganska lik, d.v.s prisskillnad på ca 30%.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

man kan ju hänga kvar med Windows Xp på en 4år gammal dator isåfall.
Handlar väl mest om vilket OS man gillar vilken stil på dator man gillar.
Om man vill ha mer valfrihet så skulle jag välja en PC över en mac . Och Windows är även mest använt och Windows har mycket mer mjukvaror än Mac också.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

UNIX slår Windows alla gånger när det kommer till

Tycker du ja. Allt är personligt vad man föredrar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vad burken ska ha för användning. Ska man redigera och göra generellt surfande så är Mac det självklara valet. Ska man dock spela och ha en bättre presterade dator så är PC vinnaren.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorantic:

Det beror ju helt på vad burken ska ha för användning. Ska man redigera och göra generellt surfande så är Mac det självklara valet. Ska man dock spela och ha en bättre presterade dator så är PC vinnaren.

Förstår inte hur OSX kan räknas som enklare att surfa med? Visst jag förstår om man räknar in laptops då de uppenbarligen levererar bra hårdvara men tittar man bara på OSX jämfört med Windows 7 så ser man inga större skillnader. Man clickar 1 gång på browsern och man är igång? Det känns som att det verkligen handlar som smaken här för vad man uppfattar som snyggare/snabbare/bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Då har du ju valt Apples profil helt enkelt, deras hårdvara passar dig men framförallt föredrar du OSX och det är inget konstigt med det. Men att Windows 7 skulle vara sämre på något vis är ren strunt prat och handlar istället om smaksak och behov. Har man ingen erfarenhet av verken OSX eller Windows 7 så lär jobbet man ska utföra ex Photoshoppa, skriva lite dokument ta precis lika lång tid i båda operativen.

Att rekommendera en dator med Ubuntu till en casual user låter inte alls som någon god idé. Det är möjligt att det är relativt enkelt att använda men de lär väll ha ännu mindre marknadsandelar än OSX vilket bergränsar program varuutbudet men främst möjligheten till hjälp. Stöter jag på något problem i Windows så behöver jag sällan specificera Windows när jag söker efter hjälp på nätet efter som även där märks det att Windows har en stor del av marknaden.

När OSX kommer upp i 60-70% av marknaden, då kan jag börja tänka mig ge OSX lite mer tid.

Har man ingen erfarenhet av varken Os X eller Win 7 så skulle jag tro att man känner sig mer hemma i det drag-n-drop-orienterade Os X, men jag har ingen studie att rota det påståendet i.

Att rekommendera en dator med Ubuntu till en "casual user" är fantastiskt! Vad kan en 'vanlig' användare inte göra i Linux som h*n kan i Os X eller Win?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tycker du ja. Allt är personligt vad man föredrar.

(Älskar att du kapade mitt citat.)

UNIX är stabilare, säkrare och ger minst lika mycket utrymme för konfigurering som Windows. Grejen är bara att man många gånger har börjat gosa ner sig i CMD och då blir det en omställning när man ska köra Terminal (ja ja, det är bara klienterna för att rota, men du förstår vad jag menar). Vill man kollra bort sig i roliga termer så går det att göra på Macen också

Windows är lätt att pilla lite med även för en "vanlig" användare men det är stor chans att man pillar bort sig. I Unix behövs det lite mer kunskap för att komma igång men då har man förhoppningsvis även kommit förbi stadiet där man inte är så kunnig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Jag menar helt enkelt att Os X är vida bättre än Win 7. Ett tämligen ickeretoriskt argument men vad gör man inte för att stötta sitt favorit-OS?

Gôtt, då är vi helt överens! Har bara lite svårt med svengelskan ibland.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe min branch är systemutvecklare inom .NET och de kör knappast på en OSX maskin som du säger. Och hur är marknadne för .NET utvecklare? Grymt bra skulle jag vilja säga.

Du pratar som om det är en självklar het att man kör Mac om man inte jobbar med .NET? Hör du hur fel det låter?

Nej, det gör jag inte. Jag säger att jag inte tror att det handlar om några 90% Windowsanvändare i denna branch som du påstår. Det baserat på hur det ser ut på marknaden (konsulter, kollegor i branchen, utvecklarforum mm).

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

De gånger jag tittat på nätet efter hur man bygger sig en Hackingtosh så verkar det långt ifrån självklart, generellt avråder folk en från att göra det. Jag vet att det är möjligt men i många fall är det helt enkelt inte värt jobbet som det krävs för att få ihop rätt hårdvara. Jo jag hade högst troligt kunnat få ihop något men jag har ingen avsikt att begränsa mitt hårdvaru vall, jag vill kunna välja det där moderkortet som fått höjdare betyg och jag kanske vill ha den där extra funktionen för att känna mig lite framtidssäker o.s.v.

Jag lyckades bygga en Hackintosh med hårdvara som passade min kravspec. för Windows (se min signatur). Installationen av OSX tog cirka en timme och då räknar jag med tiden för att göra en bootbar USB-sticka. Det enda jag valde med extra omsorg för att det skulle passa Mac var en USB-Bluetooth och ett WiFi-kort, eftersom jag ville att de skulle funka precis som de gör i en maskin från Apple utan att jag behövde göra några extra hack i OSX.

Det tog faktiskt betydligt längre tid för mig att installera Windows 8. Ändå hade Microsoft varir vänliga nog att fixa drivrutiner för blåtand och WiFi med min (Apples) hårdvara.

I ärlighetens namn lade jag ner några timmar på att kolla (innan jag beställde) om den hårdvara jag ville ha hade några kända problem att funka tillsammans med OSX. Men det var säkert inte mer än SnowJim lägger ner för att hitta den hårdvara med extrafunktionen som får honom att känna sig lite framtidssäker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag lyckades bygga en Hackintosh med hårdvara som passade min kravspec. för Windows (se min signatur). Installationen av OSX tog cirka en timme och då räknar jag med tiden för att göra en bootbar USB-sticka. Det enda jag valde med extra omsorg för att det skulle passa Mac var en USB-Bluetooth och ett WiFi-kort, eftersom jag ville att de skulle funka precis som de gör i en maskin från Apple utan att jag behövde göra några extra hack i OSX.

Det tog faktiskt betydligt längre tid för mig att installera Windows 8. Ändå hade Microsoft varir vänliga nog att fixa drivrutiner för blåtand och WiFi med min (Apples) hårdvara.

I ärlighetens namn lade jag ner några timmar på att kolla (innan jag beställde) om den hårdvara jag ville ha hade några kända problem att funka tillsammans med OSX. Men det var säkert inte mer än SnowJim lägger ner för att hitta den hårdvara med extrafunktionen som får honom att känna sig lite framtidssäker.

Du verkar ha lite koll på vad som krävs för Hackintosh, så vad tror du, går det köra på den hårdvara jag har i min sign? Eller kan jag förvänta mig problem?

Den hårdvaran jag har i signen tog en del timmar att ta fram ja, men då läser jag på ganska mycket om varje komponent och väljer det som fått bäst omdömen. Moderkortet var nog det som tog längst tid denna gången för att försöka försäkra mig om att jag kunde slänga in nästa generations CPU och samtidigt nyttja den högre bandbredd som det medför(onödigt? Ja kanske, men har man det som en del av sitt intresse så) .

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag har en stationär Mac. En iMac 27" från 2009.

Bästa köpet jag gjort och jag skulle göra samma köp idag. Det var prisvärt och det är prisvärt än idag.
Jag ville ha en dator med OS X, och jag ville ha en snygg helhetslösning som smälter in bra i mitt vardagsrum.

Så vitt jag vet så finns det fortfarande ingen alternativ lösning till en iMac på PC-sidan?