Smält hål bakOm skärmen på macbook. Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Smält hål bakOm skärmen på macbook. Vad gör jag nu?

Hallojsan alla hjäplsamma swecare! Som titel lyder så har jag varit drullig med en polares macbook som jag fått låna! (oops). Det är en macbook "white" från 2010. För ca en vecka sedan satt jag uppe i fjällstugan och surfade då jag plötsligt ser hur det ryker ifrån baksidan av skärmen. Vad i h*lvette tänkte jag och drog undan macbookn. Jag kollade bakom skärmen och ser att det stått ett ljus som smält hål i plasten som sitter bakom skärmen. Hålet är ca 2mm djupt men skärmen är intakt (phew) Så nu till min fråga! Vart skall man vända sig för att så snabbt som möjligt få "plasten bakom skärmen" bytt så snabbt som möjligt? Polarn vill ha tillbaks den i veckan så jag har inte mycke tid. Snabbhet prioriteras. Tack på förhand!! // Niclas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ajaj! Ta en bild & kasta upp, det beror ju lite på var skadan uppkommit? (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Du får ju beställa en hel baksida. Och som med allt annat från äpple så är det svindyrt.

Finns lite här: http://macdata.se/?view=list&viewcateg=Tillbeh%C3%B6r&subcat=...

Kolla även ebay, men då tar det mer än en vecka.

Permalänk
Medlem

du har förstört hans dator. Då berättar man vad som hänt och sen betalar om han vill det, inget att tjafsa om? Bryr han sig inte, som en normal kompis borde gjort (tycker jag, men sen har han också köpt en mac, vilket betyder att han inte är som mina normala vänner). Vill han att du ska betala så är det bara att betala?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

du har förstört hans dator. Då berättar man vad som hänt och sen betalar om han vill det, inget att tjafsa om? Bryr han sig inte, som en normal kompis borde gjort (tycker jag, men sen har han också köpt en mac, vilket betyder att han inte är som mina normala vänner). Vill han att du ska betala så är det bara att betala?

Han har lånat den från sin skola och han är inte arg på mig! Men jag vet dock inte vad skolan säger om den inte är fixad när de ska ha tillbaka den i veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här är ett rätt tydligt exempel på varför man inte bör låna ut saker som man själv lånat.
Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

hoppsan, ja det där lär ju märkas. Köp spackel i rätt färg & fyll igen, sen slipa försiktigt med sandpapper. Med lite flyt går det att få det där rätt bra igen, men som sagt det krävs lite flyt. Så hade jag gjort iallafall, alternativet är ju att köpa en helt ny baksida (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Vet inte om jag vågar pröva det där med att spackla... Och jag vill inte byta skiten själv.. Betalar hellre en slant isf. Finns det någon butik som byter detta?

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att apple premium resellers kan hjälpa dig, frågan är hur lång tid det tar och vad det kan tänkas gå på, dom brukar inte vara så billiga.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Lämna tillbaka den låt dom bestämma vad dom vill göra med den, betala.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleich:

Tack för alla svar! Vet inte om jag vågar pröva det där med att spackla... Och jag vill inte byta skiten själv.. Betalar hellre en slant isf. Finns det någon butik som byter detta?

Om du har vägarna förbi Kista under vardagarna kan jag hjälpa dig med och byta baksida för en liten slant. Borde inte ta mer än en kväll för mig. :> Men förutsatt att du har en ny baksida att byta till då. ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om du har vägarna förbi Kista under vardagarna kan jag hjälpa dig med och byta baksida för en liten slant. Borde inte ta mer än en kväll för mig. :> Men förutsatt att du har en ny baksida att byta till då. ^^

Okej! Vad tar du för ett byte?

Permalänk

ge han en röding och ett packe norrlands

Permalänk

På min skola så står skola för allting förutom ifall du tar en hammare och börjar slå på den (ett fyndigt uttryck från en lärare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleich:

Okej! Vad tar du för ett byte?

pm :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Ja skolan borde ha datorn försäkrad annars kanske din hemförsäkring täcker. Om skolan ens bryr sig, visst "slitage" brukar det ju bli..

Permalänk
Avstängd

Be din polare säg att det var en olycka. Somsagt är det försäkring och i värsta fall får du slanta självrisk.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

hahaha snyggt jobbat

Permalänk
Hedersmedlem

hör med skolan troligtvis så har dom försäkring på sina datorer. säg som det är istället än att försöka fixa det själv då kanske inte försäkringen inte gäller längre. hoppas allt löser sig

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattiiss:

du har förstört hans dator. Då berättar man vad som hänt och sen betalar om han vill det, inget att tjafsa om? Bryr han sig inte, som en normal kompis borde gjort (tycker jag, men sen har han också köpt en mac, vilket betyder att han inte är som mina normala vänner). Vill han att du ska betala så är det bara att betala?

Konstigt om man vill ha kompensation om någon skadar något man lånar ut?

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHHA är uppe på existenz nu xD

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleich:

Dagens fail @ Existenz

http://existenz.se/out.php?id=51085

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Konstigt om man vill ha kompensation om någon skadar något man lånar ut?

nu vet du vart du ska låna saker om du inte vill vara rädd om dom

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleich:

Hallojsan alla hjäplsamma swecare! Som titel lyder så har jag varit drullig med en polares macbook som jag fått låna! (oops). Det är en macbook "white" från 2010. För ca en vecka sedan satt jag uppe i fjällstugan och surfade då jag plötsligt ser hur det ryker ifrån baksidan av skärmen. Vad i h*lvette tänkte jag och drog undan macbookn. Jag kollade bakom skärmen och ser att det stått ett ljus som smält hål i plasten som sitter bakom skärmen. Hålet är ca 2mm djupt men skärmen är intakt (phew) Så nu till min fråga! Vart skall man vända sig för att så snabbt som möjligt få "plasten bakom skärmen" bytt så snabbt som möjligt? Polarn vill ha tillbaks den i veckan så jag har inte mycke tid. Snabbhet prioriteras. Tack på förhand!! // Niclas

Skickades från m.sweclockers.com

Existenz ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razacer:

Haha stört! xD

Permalänk

Karva till hålet så det blir ett äpple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gleich:

Ehh Ser ut som att du har gått lös med en blåslampa på baksidan av laptopen..

Skrivet av Lullebulle:

Karva till hålet så det blir ett äpple.

Skulle inte rekommendera det... Kan leda till att Apple stämmer killen för copyrightintrång

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ofta är det ju så att eleverna får köpa ut datorn efter avslutat utbildning, ofta ganska billigt, så får han inte bytt det på försäkring så är det väl bara att sätta ett klistermärke över och köpa ut datorn efter studenten!

Köper han ut dator skiter skolan i hur den ser ut.. och ska de ha tillbaka den så får de ju räkna med visst slitage!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10