Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tack för alla komplimanger.

Woah, pass på med 120hz, där dubblar du ju prestandakravet igen och att blanda 60 och 120 är inte att rekommendera.

Du menar att man sällan konmer över 60 fps i Eyefinity o då är overkill med 120 hz eller? Sen ska jag inte behålla min nuvarande skärm då det skulle bli fult med olika skärmar. Sen är ju frågan om 27" är för stort kan ha runt 1 m till skärmarna, plus att de kostar skjortan :). Huff!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Messaja:

Du menar att man sällan konmer över 60 fps i Eyefinity o då är overkill med 120 hz eller? Sen ska jag inte behålla min nuvarande skärm då det skulle bli fult med olika skärmar. Sen är ju frågan om 27" är för stort kan ha runt 1 m till skärmarna, plus att de kostar skjortan :). Huff!

Eh? Nej, jag menar att det tekniskt sett inte är möjligt att blanda 60 och 120. Det finns också en faktor i hur mycket mer krävande det är att köra 120, det finns inte något praktiskt test på skillnaden i prestandakrav (mig veterligen) men det är definitivt mer krävande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Eh? Nej, jag menar att det tekniskt sett inte är möjligt att blanda 60 och 120. Det finns också en faktor i hur mycket mer krävande det är att köra 120, det finns inte något praktiskt test på skillnaden i prestandakrav (mig veterligen) men det är definitivt mer krävande.

Ahha.. jag visste att man inte kan blanda o även om de hade funkat hade de sett skumt ut. Visste dock inte att det var mer krävande, då blir det IPS paneler i någon form. Tack för infon.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Messaja:

Ahha.. jag visste att man inte kan blanda o även om de hade funkat hade de sett skumt ut. Visste dock inte att det var mer krävande, då blir det IPS paneler i någon form. Tack för infon.

Det är inte många som vet eller tänker på det, uppdateringsfrekvens och fps är inte riktigt samma sak. En 120hz uppdateras så många ggr oavsett vad du har för framerate men den begär alltså signal 120 ggr jämfört med 60. Om du har 30 i fps i ett spel så visas alltså samma frame 4 ggr eller 2 ggr.

Om din dator presterar mer än 60 fps så kan det bli problem med så kallad screen tearing på en 60hz, att den skickar fler frames än skärmen kan visa. Vertical sync hjälper där.

I mitt fall har jag till exempel 90 fps tillgängligt men får bara ut 60 på mina skärmar, hade jag haft 120 Hz skärmar hade jag fått ut 90 så mina gpu producerar ungefär samma mängd oavsett skärm. Det som skiljer är med en 120 Hz så presenteras verkligen alla 90 och jag har för mig att det är just hanteringen av fler uppvisade frames som är mer krävande.

Jag har antagligen helt fel då jag inte är expert på skärmar men jag har för mig att det där är teorin.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Extrema komponenter, helt okej montering/bilder, hade gärna sett vattenkylning. Men overall, bra! 4/5 poäng.

Permalänk
Medlem

Maffigt värre! Saknas dock vattenkylning

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zebrra3:

Extrema komponenter, helt okej montering/bilder, hade gärna sett vattenkylning. Men overall, bra! 4/5 poäng.

Skrivet av Kvickstick:

Maffigt värre! Saknas dock vattenkylning

Tackar!

Som sagt, vill inte krabba med vattenkylning nu, kanske i framtiden. Vi får se, i dagsläget är det inte i min mening nödvändigt...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Nörd porr! tummen upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

När jag började med trippelskärmsspelande så skaffade jag en 5970, ett kompetent kort med dubbla kärnor som var en bra start men det var onekligen precis i början av Eyefinity rushen. Nu har tekniken mognat och vi ser HD7970 dyka upp med mycket glädjande prestandaökningar så varför inte?

Sedan är inte tre skärmar fel vid fotoeditering eller annat datorarbete som jag gör en hel del av också.

Vad är Eyefinity?
Att spela eller arbeta i Windows med flera skärmar simulerade som en yta. Detta ger en otroligt hög upplösning och visar mer av spelvärlden, det ökar inlevelsen men det ökar också kraven på prestanda. Då jag kör med tre skärmar så ökar kraven i princip (det är inte helt korrekt) tre ggr.

http://www.sweclockers.com/forum/131-multiskarm/

Moderkort och processor
Beslutet togs att gå till ett SB-E kort, Asus Rampage IV Extreme, 3930k med 40 PCI-E kanaler. Det sistnämnda var en bra poäng för jag var övertygad om att ett ensamt HD7970 inte klarade att driva tre skärmar i 5760x1080 med de höga grafikkraven jag ville ha.

GPU
Så tre stycken Powercolor HD7970 i Trifire konfiguration kändes bra med viss oro inför värmen, valde standard ref kylare av dels utrymmesskäl på moderkortet och dels för att luften blåses ut ur chassit och inte runt i det.

CPU Kylning
Som ytterligare hjälp för kylningen blev det en Corsair H100 som är ett kapitel i sig, felvisande instruktion för just detta moderkortet men jag återkommer till det.

Chassi
Jag blev hjärntvättad till att gilla Cosmos II chassit så det var ju inget val (du vet vem du är), att det också är ett väldigt kompetent designat och välventilerat chassi som var ett rent nöje att bygga i hör inte hit. Ej heller att det inte går in under skrivbordet utan står vid sidan av.

RAM
Kunde inte motstå att slänga in 8x4 gig Corsair 1600 mhz, dels för att priset är så sinnessjukt billigt men också för att jag har varit nyfiken på RAM disk ända sedan Amiga tiden. Ska bli intressant.

PSU
Nätaggregatet blev ett Corsair AX1200, kompetent men kanske lite underdimensionerat för Rampage IV med trifire för att nyttja alla funktioner på moderkortet och överklockningen.

HDD
Förde över ett gäng diskar, bland annat en hop SSD ifrån Wet Dream bygget som jag köpte upp när den ägaren lade ner sitt bygge.

Jag kommer inte att diskutera:
Hur dumt det är att lägga SSD i RAID.
Hur dyrt bygget är.
Hur meningslöst det är med tre grafikkort - kom tillbaka när ni läst på om hur krävande trippelskärmsspelande är i multiskärmsforumet.

Bilder? Javisst.

Trifire HD7970 Eyefinity

måste bara få fråga , på mitt gammla jobb (en datorbutik) säger att pumpen till H100 lever om rätt mycket och att dom rekomenderar att sätta ett motstånd så att pumpen gå i närmare 11volt istället för 12. Hur upplever du detta?

jag får min h100 idag men kommer inte att instalera den förens jag får övriga grejor och jag tänker inte va snabb på det när jag nu sitter på en rätt bra burk redan nu. Men jag är en sån snubbe att jag gör saker i projekt köper när jag har råd eller hittar bra priser. har nu köpt lådan och kylaren nästa steg blir moderbordet och minnerna sen blir det CPU och gpu

Permalänk
SpelClockers

Fint bygge Lan 5/5 poäng.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av temporyman:

måste bara få fråga , på mitt gammla jobb (en datorbutik) säger att pumpen till H100 lever om rätt mycket och att dom rekomenderar att sätta ett motstånd så att pumpen gå i närmare 11volt istället för 12. Hur upplever du detta?

jag får min h100 idag men kommer inte att instalera den förens jag får övriga grejor och jag tänker inte va snabb på det när jag nu sitter på en rätt bra burk redan nu. Men jag är en sån snubbe att jag gör saker i projekt köper när jag har råd eller hittar bra priser. har nu köpt lådan och kylaren nästa steg blir moderbordet och minnerna sen blir det CPU och gpu

"Lever om"? Du menar att den låter mycket? Med tanke på att jag har tre gpu så är inte pumpen högsta ljudkällan...men nej, jag tyckte inte den lät mycket alls när jag körde den med öppen dörr vid uppstarten.

Skrivet av Satakarnak:

Fint bygge Lan 5/5 poäng.

Tackar, tackar! Kan nog bli lite mer estetiska kort senare, hårdvarupron style

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Bra bygge, Bättre galleri! och då håller din dator riktigt hög klass ska du veta!
Undrar bara, varför kom du fram till att ha fläktarna uppe? Du kanske har fått frågan innan, men hade inte tid eller ork att läsa igenom hela kommentars delen.
5/5

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av grillprill:

Bra bygge, Bättre galleri! och då håller din dator riktigt hög klass ska du veta!
Undrar bara, varför kom du fram till att ha fläktarna uppe? Du kanske har fått frågan innan, men hade inte tid eller ork att läsa igenom hela kommentars delen.
5/5

Tack för komplimangen! Det kan bli nya bilder med lite mera fokus på just bilderna men det kör vi när jag har mer tid att leka med ljussättning.

Lite svårt att få plats med dem undertill, mellan moderkortet och radiatorn.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Man blir lite kåt av dyra datorkomponenter ;D

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk

Mycket fint!

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tackar!

Som sagt, vill inte krabba med vattenkylning nu, kanske i framtiden. Vi får se, i dagsläget är det inte i min mening nödvändigt...

Jag måste dock ge dig ett varningens finger. Det är sjukt beroendeframkallande! Håll dig undan om du känner att det är onödigt

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av temporyman:

måste bara få fråga , på mitt gammla jobb (en datorbutik) säger att pumpen till H100 lever om rätt mycket och att dom rekomenderar att sätta ett motstånd så att pumpen gå i närmare 11volt istället för 12. Hur upplever du detta?

jag får min h100 idag men kommer inte att instalera den förens jag får övriga grejor och jag tänker inte va snabb på det när jag nu sitter på en rätt bra burk redan nu. Men jag är en sån snubbe att jag gör saker i projekt köper när jag har råd eller hittar bra priser. har nu köpt lådan och kylaren nästa steg blir moderbordet och minnerna sen blir det CPU och gpu

-----------------
Tjena galleriskaparen och till dig:
Fint galleri, och man blir onekligen sugen på att göra nåt sånthär monster också ^^

Till svar angående h100:
Till H100:an dårå, jag har monterat flera utav dem, har upplevt detta en gång, det var luftbubblor i loopen, och det krävdes lite vändande och körande, så försvann missljudet från pumpen, jag tror nog det är det som din kollega upplevt antagligen, för övriga jag kört och monterat har baske mig varit knäpptysta till på gränsen störande tyst eftersom allt annat som gpu-fläktar osv lever om mer än denna i de flesta fall:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt imponerad.... Snyggt gjort!

Permalänk
Medlem

Hmm. Ser ingenting imponerande i det här. TS har ju uppenbabrligen mycket pengar att lägga på komponenter men det är ingenting jag personligen imponeras av. Själva bygget är ju inget speciellt.

Permalänk

funkar det bra med eyfinity 7970 i trifire ?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Hmm. Ser ingenting imponerande i det här. TS har ju uppenbabrligen mycket pengar att lägga på komponenter men det är ingenting jag personligen imponeras av. Själva bygget är ju inget speciellt.

Typiskt boråsare att klanka ner på andras lycka och framgång, tur att jag inte är infödd där utan bara inflyttad.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

grymt bygge!! antar att lär få typ 60 FPS i MS röj nu?;) ne skämt åsido.. trifire är riktigt coolt! dröm burk för mig:>

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hablam:

grymt bygge!! antar att lär få typ 60 FPS i MS röj nu?;) ne skämt åsido.. trifire är riktigt coolt! dröm burk för mig:>

Med trippelskärms spelande så är trifire inte överdrivet och prestandan är nödvändig. Problemet är drivarna, fortfarande, men tack för berömmet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

gillas!

Visa signatur

Born to raise hell