Permalänk
Medlem

Udda elproblem i lägenhet

Hejsan, om mitt inlägg ligger i fel forumdel får gärna valfri forumledare flytta på den.

Ber om ursäkt i förväg då jag är på amatörnivå som högst då det kommer till el

Jag har ett udda problem i min lägenhet med elen. All el i lägenheten är ojordad förutom i badrummet.
Jag har min dator, skärm, ljudsystem (logitech z2300) kopplat till samma eluttag i vardagsrummet som hör till en fas.

Då ljudsystemet är igång och jag släcker ljuset på andra faser (tex badrum, hall, hobbyrum) så klickar högtalarna tydligt till. Det märks ingen skillnad på övriga elektriska komponenter kopplade till samma eluttag som ljudet. Tänder jag istället ljuset blir det ingen påverkan.

Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?

Tackar på förhand.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Hejsan, om mitt inlägg ligger i fel forumdel får gärna valfri forumledare flytta på den.

Ber om ursäkt i förväg då jag är på amatörnivå som högst då det kommer till el

Jag har ett udda problem i min lägenhet med elen. All el i lägenheten är ojordad förutom i badrummet.
Jag har min dator, skärm, ljudsystem (logitech z2300) kopplat till samma eluttag i vardagsrummet som hör till en fas.

Då ljudsystemet är igång och jag släcker ljuset på andra faser (tex badrum, hall, hobbyrum) så klickar högtalarna tydligt till. Det märks ingen skillnad på övriga elektriska komponenter kopplade till samma eluttag som ljudet. Tänder jag istället ljuset blir det ingen påverkan.

Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?

Tackar på förhand.

Gäller det samtliga armaturer? vad är det för typ av armaturer? Vanligt glödljus eller någon form av lysrör?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Gäller det samtliga armaturer? vad är det för typ av armaturer? Vanligt glödljus eller någon form av lysrör?

Det är helt vanlig armatur med glödljus i alla rum i lägenheten. Dock är det lysrör i badrummet som också ger utslag på ljudet. De armaturer som inte ger utslag på ljudet är de i köket (jordat) och sovrummet (ojordat).

Frågan är väl om det är fel på elen, eller ljudet. Själva ljudsystemet ger inga som helst missljud eller andra tecken på att något skulle vara fel (förutom det jag nämnt då såklart)

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Har upplevt detsamma själv, tror det är rätt vanligt. För min del var det inget störande direkt, är det det för dig?

Har du testat att koppla datorn till det jordade uttaget? En annan sak du kan testa (hade varit intressant att se reultatet): höj till max på högtalarnas volymreglage och sänk ljudet i ditt OS så det blir samma volym du brukar ha, och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Har upplevt detsamma själv, tror det är rätt vanligt. För min del var det inget störande direkt, är det det för dig?

Har du testat att koppla datorn till det jordade uttaget? En annan sak du kan testa (hade varit intressant att se reultatet): höj till max på högtalarnas volymreglage och sänk ljudet i ditt OS så det blir samma volym du brukar ha, och se om det gör någon skillnad.

Det är inte så grymt störande, det är mest en undran om något är fel med elen (vilket isåfall min hyresvärd skulle få åtgärda)

Visserligen skulle jag kunna koppla datorn till den jordade kontakten, men jag är inte särskilt sugen på att ha en förlängningssladd genom halva lägenheten
Testade att skruva upp volymen och sänka i o/s vilket inte gav någon effekt. Själva knäppet från högtalarna hade samma volym. Så jag tror inte det är relaterat till volymen.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Det är inte så grymt störande, det är mest en undran om något är fel med elen (vilket isåfall min hyresvärd skulle få åtgärda)

Visserligen skulle jag kunna koppla datorn till den jordade kontakten, men jag är inte särskilt sugen på att ha en förlängningssladd genom halva lägenheten
Testade att skruva upp volymen och sänka i o/s vilket inte gav någon effekt. Själva knäppet från högtalarna hade samma volym. Så jag tror inte det är relaterat till volymen.

Okej Nä, det är väldigt vanligt som sagt. Tror jag upplever att glödlampor blinkar till lite när jag drar igång mikrovågsugnen bland annat. Men är du orolig kan du ju kontakta ditt elbolag/hyresvärd för att fråga!

Permalänk
Medlem

När du släcker lyset så blir det en liten gnista i kontakterna i strömbrytaren, och jag kan tänka mig att det kan orsaka störningar eftersom gnistor ger en massa stygga RF-spikar både i luften och i elledningarna. Även fast apparaterna ligger på olika faser så kan det ju ta vägen genom nollan som är kopplad till samma punk i din central oberoende av vilket rum uttagen sitter i.

Så ja, din elanläggning är nog fullt normal.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

När du släcker lyset så blir det en liten gnista i kontakterna i strömbrytaren, och jag kan tänka mig att det kan orsaka störningar eftersom gnistor ger en massa stygga RF-spikar både i luften och i elledningarna. Även fast apparaterna ligger på olika faser så kan det ju ta vägen genom nollan som är kopplad till samma punk i din central oberoende av vilket rum uttagen sitter i.

Så ja, din elanläggning är nog fullt normal.

+1

Dock låter det ju som att belysningen i hallen och toan förmodligen ligger på samma fas som förstärkaren eftersom den inte reagerar på belysningen i sovrummet eller köket

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på ditt elsystem. Det är nog den vanligaste störningen som man kan ha med datorhögtalare när man släcker och tänder lampor.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla svar. Som vanligt levererar sweclockers medlemmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD