Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas två argument mot spelandet. 1. Våldet är skadligt. 2. Det är bortkastad tid.

Om vi börjar med våldet.
Föräldrar kanske borde se över vad sina BARN spelar istället för att köpa en Xbox som barnvakt och sedan skylla på samhället som tillåter att spel med våldsinslag existerar. Som att köpa en hög med filmer från 15 eller 18 år och ge dem till en 9-åring. Det är väll klart att det är olämpligt.

Diskussionen handlar alltså om att förbjuda något för att de som inte har åldern inne kan ta skada av det? Varför handlar det då bara om datorspel. Samma argument kan man använda mot i princip allting.

Ett barn kan råka få tag i våld- och porrfilmer. Så förbjud filmer. Vi ska alltså börja förbjuda saker och aktiviteter som är olämpliga för barn. Är det en bättre lösning än att bara följa åldersgränser? Som oftast finns där av en anledning.

Och varför är andra typer av våld okej men inte i spel?

Nu till andra punkten.
"Det kommer inte leda till någonting när de blir vuxna".
Hur många unga planerar sina fritidsaktiviteter på det sättet som pappan i videon beskriver? Unga som spelar fotboll, hockey eller vilken sport som helst, skruvar i bilar, är ute och kör skoter kastar de också bort tiden eftersom de inte har användning av de kunskaperna när de blir äldre?

Någon som spelat fotboll hela sin uppväxt men inte blir proffs har ju egentligen kasta bort sin tid. Han/hon hade ju t.ex kunnat studerat hårdare och blivit ingenjör istället.

Det är samma visa igen. Man använder argument som är väldigt breda och kan användas mot andra saker också. Men naturligtvis är det bara dator/tv-spel som är ett problem.

Så för att sammanfatta allt.
Våld i spel = inte OK.
Våld i övriga fall = OK.
"Slösa" tid på spel = inte OK.
"Slösa" tid på andra aktiviteter = OK.

Permalänk
Medlem

Problemet är väll också att det kryper lägre och lägre ner i åldrarna vilket gör att barn inte rör sig ett smack längre.

Permalänk

Är 40 år och har spelat spel sedan mellanstadiet (4 an) (Vic20,C64, ZX Spectrum 48k, Amiga, Nes8BIT, ja var hette den andra 8 bitaren... PS, PS2. Det var mycket sjukt våld särskilt på den där C64an. Spelar i dag bf3 omkring 10-20 timmar i veckan.

Har aldrig mördat någon än i alla fall

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Så för att sammanfatta allt.
Våld i spel = inte OK.
Våld i övriga fall = OK.
"Slösa" tid på spel = inte OK.
"Slösa" tid på andra aktiviteter = OK.

+1

Permalänk
Skrivet av ubbelarsson:

Kommer gå riktigt fint sen när du ska ut och jobba och skriva rapporter på engelska, där du använder ord och stavningar du lärt dig i spel. "After analyzing said issue, I realized what the problem was and I LOLed because I WTFPWNed it" ^^
Det där med att "jag lär mig engelska när jag spelar" kanske inte är det bästa argumentet, om målet nu är att lära sig engelska så skulle en kurs i språket ge bättre resultat, om man tar hänsyn till tiden man lägger ner?

Jag spelar en del spel (SWTOR för tillfället) och jag har barn, jag har dock spelat alldeles förmycket om jag får säga det själv. Jag har varit raid leader i WoW i två år, samt class leader, hade 7 aktiva konton som mest i SWG och har lirat MMOn sen Ultima Online, har nog testat dom flesta större MMO dom senaste 10 åren.

Nu är jag förälder själv och oroar mig för min son. Jag vill att han ska få alla möjligheter i livet samtidigt som jag vill att han ska tycka det är roligt att spela. Jag drömmer om dagen då jag kan banka skiten ur honom i Street Fighter, men om han någonsin får för sig att han ska vara raidleader eller guildleader eller något annat i ett MMO som kräver mer tid än ett heltidsjobb så kommer jag sätta honom framför TVn, köra igång Street Fighter och banka skiten ur honom igen!

Websidan är en bra informationskälla till föräldrar som inte vet så mycket om spel.
Allt datorspelande är inte problematiskt vilket står där om man nu bryr sig om att läsa rapporterna.
En viss typ av spelande är problematiskt då det skapar konflikter i hemmet eller leder till sämre prestanda i t.ex. skolan
När spelande är så utbrett som det är så bör man få hjälp av samhället för att lära sig hantera detta som förälder på ett sätt så konflikterna minskar (vilket förhoppningsvis leder till att alla blir nöjdare) och man kan identifiera när spelandet är ett problem.

Jag vet att många utav inte kommer hålla med mig men oavsett vad ni tycker så är det min rätt, och troligtvis skyldighet, att oroa mig som förälder. Vi kan debattera vart ribban ligger mellan nöje och problem gällande spel, men att argumentera för att denna typ av information inte ska existera alls är att vara lika ignorant som att som förälder tro att allt datorspelande är problematiskt. Det finns en väg i mitten!

Jo, sant sant det där med att man kan råka använda många slang ord, har ju faktiskt hänt att man råkat göra det någon gång under mer seriösa konversationer på engelska

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Det verkar finnas två argument mot spelandet. 1. Våldet är skadligt. 2. Det är bortkastad tid.

Om vi börjar med våldet.
Föräldrar kanske borde se över vad sina BARN spelar istället för att köpa en Xbox som barnvakt och sedan skylla på samhället som tillåter att spel med våldsinslag existerar. Som att köpa en hög med filmer från 15 eller 18 år och ge dem till en 9-åring. Det är väll klart att det är olämpligt.

Diskussionen handlar alltså om att förbjuda något för att de som inte har åldern inne kan ta skada av det? Varför handlar det då bara om datorspel. Samma argument kan man använda mot i princip allting.

Ett barn kan råka få tag i våld- och porrfilmer. Så förbjud filmer. Vi ska alltså börja förbjuda saker och aktiviteter som är olämpliga för barn. Är det en bättre lösning än att bara följa åldersgränser? Som oftast finns där av en anledning.

Och varför är andra typer av våld okej men inte i spel?

Nu till andra punkten.
"Det kommer inte leda till någonting när de blir vuxna".
Hur många unga planerar sina fritidsaktiviteter på det sättet som pappan i videon beskriver? Unga som spelar fotboll, hockey eller vilken sport som helst, skruvar i bilar, är ute och kör skoter kastar de också bort tiden eftersom de inte har användning av de kunskaperna när de blir äldre?

Någon som spelat fotboll hela sin uppväxt men inte blir proffs har ju egentligen kasta bort sin tid. Han/hon hade ju t.ex kunnat studerat hårdare och blivit ingenjör istället.

Det är samma visa igen. Man använder argument som är väldigt breda och kan användas mot andra saker också. Men naturligtvis är det bara dator/tv-spel som är ett problem.

Så för att sammanfatta allt.
Våld i spel = inte OK.
Våld i övriga fall = OK.
"Slösa" tid på spel = inte OK.
"Slösa" tid på andra aktiviteter = OK.

Angående ingenjörsgrejen pluggar jag till civilingenjör i datateknik enbart för jag blev så intresserad av datorer pga just spelandet. Många andra jag känner från utbildningen spelar också en massa. Detta är bara något folk har problem med för de inte var så när de var unga precis som för varenda jävla generation hittills.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Skrivet av balo15:

Folk som har ett beroende, drog, spel eller alkoholberoende eller dylikt, kommer aldrig erkänna att de har ett behov för att få sitt fix, och kommer därmed förneka sitt behov.

Du kan ju gärna svara på min fråga istället för att "Nyhetsflasha" mig? Jag är mycket väl insatt hur verkligheten ser ut...
Vad gäller elitidrottare, så är jag själv en sådan, och avslutade mina studier i gymnasiet med toppbetyg. Och det berodde väldigt mycket att mina föräldrar såg till att jag inte skolkade bort/sov bort mina skoldagar och såg till att jag inte satt och spelade bf3,wow eller dylikt till kl 3 på en vardag.

Sen kan jag säga dig såhär också, att det är inte många som förstår att miniräknaren kom före Ipaden, samt att människan uppfann miniräknaren.
Internet är en fantastiskt bra kunskapskälla, du kan hitta allt, men du måste vara tillräckligt smart för att filtrera information.

Personligen så tycker jag att detta klipp är fantastiskt bra, en förälder som inte totalt avsagt sig sina arbetsuppgifter i hemmet, och försöker mana på sina barn att göra något annat än att spela BF3. E.x. läsa språk (vilket var tydligt e.x. att hans unge inte kunde det ordentligt). Sen har föräldern helt rätt, spel ger inte mycket kunskap.

Et ipsa scientia potestas est.. // BalO15

Det är självklart tråkigt att du blivit elitidrottare med alla dessa återkommande fysiska ledskador med mera som kostar för oss skattebetalare och väntar en tidig pension.

Den trångsynthet som du visar med inlägget visar just på att du skulle spenderat mer tid med något som stimulerar din fantasi och kreativitet än kanske elitidrott och historielektioner i skolan.

Permalänk
Skrivet av Insanity92:

Angående ingenjörsgrejen pluggar jag till civilingenjör i datateknik enbart för jag blev så intresserad av datorer pga just spelandet. Många andra jag känner från utbildningen spelar också en massa. Detta är bara något folk har problem med för de inte var så när de var unga precis som för varenda jävla generation hittills.

Roligt att du nämnde det för det var av samma anledning jag sökte data. Sedan blev det jobbigt att inse att det inte riktigt var det man väntade sig och förmodligen var det många med mig då 30 pers droppade första veckorna i ettan dock höll jag mig kvar och är riktigt nöjd med valet och kan inte tänka mig något mer framtidssäkert yrke samt att datatekniker var de mest efterfrågade på charmdagarna som vanligt.

Btw, det närmaste jag kommit datorspelande på datateknik var Computer Graphics, dock handlade det ju bara om ljussättning, motorer samt modellering med mycket linjär algebra och vektorer. YippEY!

Skrivet av balo15:

Folk som har ett beroende, drog, spel eller alkoholberoende eller dylikt, kommer aldrig erkänna att de har ett behov för att få sitt fix, och kommer därmed förneka sitt behov.

Du kan ju gärna svara på min fråga istället för att "Nyhetsflasha" mig? Jag är mycket väl insatt hur verkligheten ser ut...
Vad gäller elitidrottare, så är jag själv en sådan, och avslutade mina studier i gymnasiet med toppbetyg. Och det berodde väldigt mycket att mina föräldrar såg till att jag inte skolkade bort/sov bort mina skoldagar och såg till att jag inte satt och spelade bf3,wow eller dylikt till kl 3 på en vardag.

Sen kan jag säga dig såhär också, att det är inte många som förstår att miniräknaren kom före Ipaden, samt att människan uppfann miniräknaren.
Internet är en fantastiskt bra kunskapskälla, du kan hitta allt, men du måste vara tillräckligt smart för att filtrera information.

Personligen så tycker jag att detta klipp är fantastiskt bra, en förälder som inte totalt avsagt sig sina arbetsuppgifter i hemmet, och försöker mana på sina barn att göra något annat än att spela BF3. E.x. läsa språk (vilket var tydligt e.x. att hans unge inte kunde det ordentligt). Sen har föräldern helt rätt, spel ger inte mycket kunskap.

Et ipsa scientia potestas est.. // BalO15

Var det viktigt för dig att försöka skryta om din fysik och dina gymnasiebetyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Personligen så tycker jag att detta klipp är fantastiskt bra, en förälder som inte totalt avsagt sig sina arbetsuppgifter i hemmet, och försöker mana på sina barn att göra något annat än att spela BF3. E.x. läsa språk (vilket var tydligt e.x. att hans unge inte kunde det ordentligt). Sen har föräldern helt rätt, spel ger inte mycket kunskap.

Pappan kan ju inte uttala svenska korrekt själv.

Permalänk

det här med ständiga diskussioner om datspels inverkan är ju bara löjligt. Allt som överkonsumeras i längden kommer ju ge problem utan att man själv är kanse hundra med på vad som händer. Jag kan bara relatera till mig och mycket av min aggression jag kände i mitt liv kommer kunde jag hantera med hjälp att få slakta folk hejdlöst i mest bissara spel som finns ute. vad hade hänt med denna pojke om han inte fått tv spel in i sitt liv? största sannolikhet på fel sida av lagen. Alla barn föddes inte med samma förutsättningar och stöps inte i samma form. Så påstå att " jag anser att mitt betende är bättre bara för jag har samma problem som en annan person men kan rikta det åt annat håll" funkar inte riktigt. grattis att du hade såna möjligheter men alla har inte de

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Kanske är alla mina våldsamma speltimmar som pratar nu men någon bör ställas mot väggen och skjutas om en enda krona av våra skattepengar går till att finansiera denna smörja.

Permalänk
Medlem

Jag anser att spelande kan ha en väldigt dålig inverkan på barn. Absolut inte på grund av våld, sex eller nåt liknande.

Spel som kräver stort engagemang, tänk MMO's, tror jag påverkar barn mycket. Och jag tror att denna, spelande generation ungdomar
kommer bli ganska kräsna, bortskämda och lata - då de har så roligt utan att själva behöva anstränga sig.
Sannolikheten att de försakar verkligheten för spelvärlden är ganska stor, och jag tror att risken för depression är enorm.
Att vara ute och leka osv, träffa vänner KAN inte ersättas av en spelvärld tror jag.

Klart att alla vill fly till;

- en perfekt värld där man aldrig har några problem
- en värld där man kan påverka saker själv enkelt
- en värld där man inte behöver ta ansvar
- en värld som kräver att man är online X antal timmar för att vara "nåt"
- en värld där man är starkast genom att klicka snabbast på en mus

Jag har själv spelat väldigt mycket och är absolut ingen spelmotståndare, men jag tror ändå att man ska vara vaksam, speciellt som förälder
till yngre barn. Man bör nog försöka hålla dem borta från datorn så länge det går, för när de väl börjat leka med burken så är det nog svårt
att slita dem därifrån. Verkligheten kan aldrig mäta sig med en mäktig spelvärld.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Hedersmedlem

Personkemin mellan storebror och syster... haha

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hahaha

Det enda jag tänkte på under hela klippet va

Vilken "Senior-Civilingenjör" bor i en sleten och trång lägenhet?? och området ser inte direkt ut som dom "fina" delarna av en stad

Och den yngsta ungen så skulle nog ett faderskapstest vara på sin plats

^^

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Avstängd

Haha, detta väcker gamla tråkiga minnen, minns när jag inte fick spela GTA. Det gjorde man i och för sig i smyg, och inte fan påverkade det mig negativt som farsan jämt tjatade om.. Är nog inviduellt.. Tråkigt att alla ungar skall få lida though.. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrSkudd:

Hahaha

Det enda jag tänkte på under hela klippet va

Vilken "Senior-Civilingenjör" bor i en sleten och trång lägenhet?? och området ser inte direkt ut som dom "fina" delarna av en stad

Och den yngsta ungen så skulle nog ett faderskapstest vara på sin plats

^^

För det första har han med största sannolikhet hela familjen att försörja, sedan säger inte utbildning speciellt mycket i detta sammanhang.. Invandrare med utbildningar från exempelvis mellanöstern kan ha det svårt att komma ut på den svenska arbetsmarknaden..

Permalänk
Avstängd

Jag börjar mogna faktiskt och inser därmed att det är tidsslöseri att spela tecknade skjutspel. Tid är pengar. Pengar är makt.
Pojkar har i alla tider fascinerats av jakt och krig, då krig och jakt har varit vad våra förfäder av manligt kön har ägnat sig åt. För att överleva.

Angående video filmen som Nyheten har inbäddat så verkar den väldigt regisserad. Familjens minsta flicka har ett intressant utseende då hon påminner om vad som brukar kallas för Neandertalare. T.ex. den här bilden verkar väldigt likt: Flicka ("Ej" Homo Sapiens Sapiens)

Permalänk

Är inte det här så typiskt pk-sverige "ja, nu ska vi informera föräldrar om datorspel" "och samtidigt kan vi visa att araber är precis som vanliga svenskar, jippie pk orgasm i ögat"

Visa signatur

since when do buzzwords make you elite?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buzzwords:

Är inte det här så typiskt pk-sverige "ja, nu ska vi informera föräldrar om datorspel" "och samtidigt kan vi visa att araber är precis som vanliga svenskar, jippie pk orgasm i ögat"

Jag håller med om att filmen innehåller multikulturell propaganda. Vi vet att det är majoriteten som styr landet, för det är så att de som styr är folkvalda. Majoriteten av Sveriges befolkning är svenskar sedan flera led tillbaka. Därför borde vanliga svenska skådespelare spela i reklamfilmen, för svenskar utgör fortfarande majoriteten.

Permalänk
Skrivet av buzzwords:

Är inte det här så typiskt pk-sverige "ja, nu ska vi informera föräldrar om datorspel" "och samtidigt kan vi visa att araber är precis som vanliga svenskar, jippie pk orgasm i ögat"

Skrivet av cosmomenal:

Jag håller med om att filmen innehåller multikulturell propaganda. Vi vet att det är majoriteten som styr landet, för det är så att de som styr är folkvalda. Majoriteten av Sveriges befolkning är svenskar sedan flera led tillbaka. Därför borde vanliga svenska skådespelare spela i reklamfilmen, för svenskar utgör fortfarande majoriteten.

Stämmer bra det, trött på allt PK propaganda som pågår i dagens Sverige.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Hatade de där videoklippet. Min enda tanke var: - Fan gå och lägg er och sluta gnälla

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då vet vi det att en invandrarfamilj också är svenskar, och invandrarpappor kan ha en hög utbildning. Är det något annat med denna politiskt korrekta kortfilmen jag har missat?

Jaha? Vad skulle man haft istället då? Pursvensk familj som jobbar på bruket i den lilla folkhemsidyllen? Hipp genusmedveten söderfamilj som använder hen? Krigsskadade somalier som tuggar khat i en nergången lägenhet? Vad skulle man ha istället för att du inte skall spy ur dig det ständiga pk-gnället?

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Folk som har ett beroende, drog, spel eller alkoholberoende eller dylikt, kommer aldrig erkänna att de har ett behov för att få sitt fix, och kommer därmed förneka sitt behov.

Alltså vad snackar du om egentligen? Känns inte riktigt som att det är ditt område då du bara slänger ut dig chansningar. Men om jag har förstått dig rätt så har det alltså aldrig funnits någon som har erkänt att den har något beroende/missbruk? Utan alla bara lever i förnekelse enligt dig?

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Stämmer bra det, trött på allt PK propaganda som pågår i dagens Sverige.

Så du menar att folk från mellanöster inte kan vara ambitiösa och högutbildade? Eller

Skrivet av cosmomenal:

Jag håller med om att filmen innehåller multikulturell propaganda. Vi vet att det är majoriteten som styr landet, för det är så att de som styr är folkvalda. Majoriteten av Sveriges befolkning är svenskar sedan flera led tillbaka. Därför borde vanliga svenska skådespelare spela i reklamfilmen, för svenskar utgör fortfarande majoriteten.

Hmm, det är fler kvinnor i Sverige än män. Skall bara kvinnor få förekomma i samhällsinformation? Eller stockholmare finns det också gott om, inga jävla göteborgare i våra filmer heller.

Idiot...

Skrivet av htux:

Pappan kan ju inte uttala svenska korrekt själv.

Och? Ett antal av mina lärare har forskartjänster och doktorsexamen samt pratar betydligt sämre svenska än vad pappan i filmen gör. Det gör dem inte sämre på sitt jobb för det. Bortsett från vad många tror är inte perfekt och brytningsfri svenska särskilt viktigt i många jobb.

Det är dessutom förvånansvärt svårt att lära sig ett nytt språk när man blir äldre.

Skrivet av Modellören:

Är 40 år och har spelat spel sedan mellanstadiet (4 an) (Vic20,C64, ZX Spectrum 48k, Amiga, Nes8BIT, ja var hette den andra 8 bitaren... PS, PS2. Det var mycket sjukt våld särskilt på den där C64an. Spelar i dag bf3 omkring 10-20 timmar i veckan.

Har aldrig mördat någon än i alla fall

Yay, personliga anekdoter, verkligen användbart i en diskussion. Som att vara överleva en frontalkrock med en lasbil och sen gå runt och hävda att det är helt ofarligt bara för att "jag överlevde minsann".

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

För det första har han med största sannolikhet hela familjen att försörja, sedan säger inte utbildning speciellt mycket i detta sammanhang.. Invandrare med utbildningar från exempelvis mellanöstern kan ha det svårt att komma ut på den svenska arbetsmarknaden..

Ja för vi alla vet hur det ligger till i Malmö och alla hjärtkirurger som kör taxi där.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Jaha? Vad skulle man haft istället då? Pursvensk familj som jobbar på bruket i den lilla folkhemsidyllen? Hipp genusmedveten söderfamilj som använder hen? Krigsskadade somalier som tuggar khat i en nergången lägenhet? Vad skulle man ha istället för att du inte skall spy ur dig det ständiga pk-gnället?

Den rätta bilden kanske, den som avspeglar majoriteten?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite kul.
Att spela ett spel idag är ju oftast att spela igenom en history, en berättelse om någon, som exempel mass effect spelen. Finns ju ja mer eller mindre i dem flesta spelen en singel player story men som exempel.
Det är alltså helt fel överallt då, för att det är ett spel.
men skulle jag spendera tiden att läsa böcker, fantasy eller liknande sådan så är det helt rätt. Då är det ju helt plötsligt "men gud va duktig du är, läser så mycket!"
Jahopp? Men i böker så berättar dem ju också en historia, och kan vara minst lika mycket våld. Fast i text.
Men det är tydligen bra?
kan vi ju lika gärna bränna alla böker om man ska hålla på också. Är ju självklart ett slöseri med tid eller hur? ger ju ingen nytta som inte finns i spel annars heller. Skillnaden är ju att i spel så är det du som är den det berättas om så att säga. Du som får välja (eller ja inte i dem flesta spelen som får du välja) vad du gör.
Varför klagar inte alla om böcker då? Eller är det bara jag som tycker så?

Spela tycker jag gärna att man ska göra, men inte för mycket så det tar över och blir ett beroende.
vet mycket väl hur det är med mina föräldrar, brukar ligga och lata sig i soffan och glo på TV eller läsa aftonbladet. Ja för det är så mycket bättre än att sätta sig och lira Zelda som exempel min mor brukar göra ibland..
Finns ju faktiskt tider man oftast inte har nått vettigt att göra som man spendera på att göra nått man gillar. om det nu vara spel eller glo på TV eller läsa aftonbladet eller va det nu skulle kunna vara man gillar.
eller ska jag anta att det finns många av oss här som spenderar all sin tid alltid och deras barn på att bara och alltid bara göra saker som lär dem något 'vettigt'?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ubbelarsson:

Två föräldrar, tre barn, bor i en lägenhet i Sverige, talar svenska, spelar spel, har påsar från Gina Tricot, är troligtvis svenska medborgare, men hudfärgen är kanske det som avgör om man är svensk eller inte........ enligt dig?

Det har inte med hudfärg att göra.

En norsk som flyttar hit, blir medborgare, pratar svenska, jobbar och bor här är väl fortfarande norsk. Nu vet jag inte vart dom är ifrån men inte är dom svenskar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Den rätta bilden kanske, den som avspeglar majoriteten?

Och vad är "den rätta bilden" då om jag får fråga? Som avspeglar majoriteten?

Får jag fråga vad det är som inte avspeglar "majoriteten" i filmen? Att de har arbete? Faktum är ju att två tredjedelar av invandrare har jobb så du kan knappast säga att de inte motsvarar majoriteten där? Ingen direkt bra siffra men å andra sidan är ca. 25% av alla ungdomar arbetslösa. Skulle du bli lika förbannad om man såg en ung svensk kille som hade arbete i filmen? Bara för att det inte motsvarade "majoriteten"?

Utbildningen då, alla vet ju att invandrare bara är kamelfösare? Njaa, 28% som invandrar har mer än tre års eftergymnasial utbildning, vilket inte direkt är majoriteten. Problemet är att bland befolkningen som helhet har endast 24% eftergymnasial utbildning över tre år.

Att de pratar svenska?

http://www.scb.se/statistik/UF/UF0506/2007A02/UF0506_2007A02_...
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____315968.aspx

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Och vad är "den rätta bilden" då om jag får fråga?

Den som speglas av majoritet samhället.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP