Windows - Installationer hänger sig m.m.

Permalänk
Medlem

Windows - Installationer hänger sig m.m.

Problem löst

Problemet kom till känna för ca en vecka sedan när jag inte visste att det var ett problem. Jag skulle installera Zune eftersom det snart är dags för en wp7-telefon. Programmet är lite som itunes, så jag hade inga stora förhoppningar. Vid första installationsförsöket hänger den sig vid ~87%, efter en omstart gör jag ett andra försök och då stannar den på 92%. Men det lustiga är att nu verkar programmet fungera (jag har inte stött på något fel ännu).

Andra gången jag märker problemet är när jag ska installera Nokia pcsuite för att föra ut mina telefonnummer från den gamla luren. Installationsprogrammet startar men fryser vid 0%. Jag trodde det var kompatibilitetsproblem med w7, men Nokia säger att det ska fungera. Jag provar på min pappas dator och där fungerar installationen kanon. Han kör likadant Windows som jag.

Tredje gången, idag börjar jag se problemet. Jag ska uppdatera programmet (installera en ny över gamla versionen) Inssider. Under processen fryser det, kanske 75% in i processen. Jag försöker igen och nu går det inte alls. Den stannar på att läsa in installationsprogrammet. Jag avbryter efter ett antal minuter och får efter en evighet "Windows installserver not responding" och kan trycka cancel på en ny ruta.

Under veckan har jag kunnat uppdatera Opera, firefox, windows update och mbam utan problem. Jag anar virus och ska söka med mitt ny-uppdaterade mbam men den hänger sig någonstans i processen och fönstret antar grå färg. Omöjligt att stänga ner dessutom. Senaste jag sökte var under jullovet och jag surfar inte eller laddar ner skumma saker. Microsoft security essentials kör jag som antivirus.

Jag kör Windows 7 enterprise sp1 x86 på en inte 320 SSD. Jag har googlat en stund men inte funnit någon lösning. Men någon annnan här kanske känner igen problemet? Är inte speciellt sugen på att installera om Windows just nu. Annars tackar jag för att du tog dig tid att läsa min text, ville inte utelämna några detaljer.

edit: När jag säger att en installation hänger sig menar jag att den fryser utan att komma vidare. Inga felmeddelanden eller andra tecken.

edit 2: Skulle installera programmet ministumbler idag. Där får jag felmeddelande. "Error opening file for writing: "\ministumbler\ministumblersetup.exe"" där kan jag skippa filen och fortsätta med nästa (samma fel, annan fil), försöka igen eller avbryta.

Permalänk
Medlem

Även installationen av google sketchup hängde sig idag.
Provade köra mbam igen och kunde se att den stannade på den här filen.
"c:\windows\installer\22e3cb.msi"
Så det känns som msi-paket/windows installer är problemet. Vissa program uppdateras ju utan problem, men varför sker det helt utan att jag gjort något?
Har hittat en artikel hos Microsoft men den var inte till någon hjälp. Ifixitprogramvaran de länkar verkar bara stå och tugga utan resultat. http://support.microsoft.com/kb/2438651

edit: Kört läs/skriv-test på ssd och memtest helt utan fel

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara löst. Plockade ut disken och stoppade den i min window 8 dator och genomsökte med mbam. Den hittade en registernyckel som slutade med "ntvdm.exe" som raderades. Nu är alla problem lösta. Har i alla fall inte märkt något när jag installerade programmen.