Funderingar kring speldator ~8000:-

Permalänk

Funderingar kring speldator ~8000:-

Hej!

Funderar på att köpa en ordentlig speldator som ska räcka till vanligt spelande, typ bf3. Har inga jättekrav på grafiken, så länge det flyter på i 1920x1080 är jag nöjd. Jag tänkte bygga i ett några år gammalt HP-chassi. Förutom det tänkte jag också återanvända dvd-brännaren och hårddiskarna.

Min största fråga är huruvida jag ska vänta på Ivy Bridge/Kepler eller inte. Om jag skulle köpa idag skulle det förmodligen bli något i denna stilen. Har inte särskilt bråttom, men självklart vill jag ha datorn så fort som möjligt.

Om jag skulle vänta på Kepler är jag mest intresserad av 670ti. Någon som har någon gissning på vad det kommer att kosta de första veckorna?

Likadant med Ivy Bridge där jag är mest intresserad av motsvarigheten till 2500k. Hur mycket dyrare tror ni att den kommer att vara under de första veckorna?

Vad tycker ni? Ska jag vänta? Eller ska jag bara vänta några veckor på 670ti och köra på en 2500k?

Tacksam för hjälp!

Ändrade till 670ti
Permalänk

Några grejer på ditt paket bara:

Du bör alltid ersätta processorfläkten, den som följer med brukar va ganska dassig.

i5 använder dual channeling så det är inte att rekommendera att köra med 3 ramminnen.

Ska du inte köra CF behöver du inte ett så kraftigt nätagg, ska du inte klocka så räcker 550, annars 600-650 imo.

Permalänk
Skrivet av Shoopdawhoop:

Några grejer på ditt paket bara:

Du bör alltid ersätta processorfläkten, den som följer med brukar va ganska dassig.

i5 använder dual channeling så det är inte att rekommendera att köra med 3 ramminnen.

Ska du inte köra CF behöver du inte ett så kraftigt nätagg, ska du inte klocka så räcker 550, annars 600-650 imo.

Ok, tack. Har fixat det nu

Om jag skulle byta ut grafikkortet och processorn mot 670ti/ivy bridge, skulle resten av datorn kunna vara likadan? Eller är det en ny socket på de nya processorerna?

Permalänk
Skrivet av Alexanderchr:

Ok, tack. Har fixat det nu

Om jag skulle byta ut grafikkortet och processorn mot 670ti/ivy bridge, skulle resten av datorn kunna vara likadan? Eller är det en ny socket på de nya processorerna?

Överlåter den fråga då jag inte känner att jag har tillräckligt med kunskap in området. ^^ Lycka till dock!