Permalänk
Medlem

Bios post är väldigt långsam

Jag har ett Gigabyte ga-z68x ud7 b3 moderkort och upptäckt att Bios post tar väldigt lång tid närmare 18 sekunder. Hur ska jag gå till väga för att det ska gå snabbare?
Det som är kopplat till moderkortet är:
Intel i7 2600k processor
Samsung 830 256 SSD
2TB 7200 hårdisk
Gigabyte Geforce GTX 580 grafikkort
16 GB (4x4) Corsair DDR3 Dominator 1600MHZ minnen
Datorn är inlämnad hos datorfixarna i Piteå, lämnade in den i måndags, men de verkar inte ha komma runt problemet ännu. De ska göra några test under natten.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara en del kontroller som du kan stänga av som du inte använder dig av tex Jmicron Esata och Sata ev Marvell. Så kolla detta i din bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kan vara en del kontroller som du kan stänga av som du inte använder dig av tex Jmicron Esata och Sata ev Marvell. Så kolla detta i din bios.

Okej, ska framföra det till dem imorgon. Något annat man kan kolla upp?

Permalänk
Medlem

Jag har nu pratat med Datorfixarna och de har inte fått ner tiden för Bios post, känns märkligt :-/. Känns som att det borde gå att få under 18 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Jag har nu pratat med Datorfixarna och de har inte fått ner tiden för Bios post, känns märkligt :-/. Känns som att det borde gå att få under 18 sekunder.

Nu vet inte jag hurvida dom vet vad dom gör, men det låter helt otroligt att dom säger så. Men å andra sidan, lider du utav det? Är det så illa att du inte har 18 sekunder över för att starta burken så måste du jobba otroligt mycket och tjäna mycket pengar, så köp ett nytt mobo istället

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nu vet inte jag hurvida dom vet vad dom gör, men det låter helt otroligt att dom säger så. Men å andra sidan, lider du utav det? Är det så illa att du inte har 18 sekunder över för att starta burken så måste du jobba otroligt mycket och tjäna mycket pengar, så köp ett nytt mobo istället

Nä jag lider väll inte av det men om man kan få snabbare så tackar jag och tar emot. Tyvärr vet jag inte vad de har gjort får fråga dem när jag hämtar datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Istället för att stänga av burken kan du ju sätta den i viloläge och då få en snabbare start?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nu vet inte jag hurvida dom vet vad dom gör, men det låter helt otroligt att dom säger så. Men å andra sidan, lider du utav det? Är det så illa att du inte har 18 sekunder över för att starta burken så måste du jobba otroligt mycket och tjäna mycket pengar, så köp ett nytt mobo istället

skulle det ta +18 sek för mig att starta datorn skulle jag kasta ut den genom fönstret.. min dator bootar på ca 15 sek totalt..
längre än det är i det närmaste oacceptabelt..
HATAR långa bootider.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

skulle det ta +18 sek för mig att starta datorn skulle jag kasta ut den genom fönstret.. min dator bootar på ca 15 sek totalt..
längre än det är i det närmaste oacceptabelt..
HATAR långa bootider.

Exakt, upp till ca 5 sekunder känns ju okej men inte mycket mer. Jag kommer hämta datorn idag och mest troligt har de inte fixat problemet så det kommer bli att man kommer fel söka i helgen. Vad för saker tycker ni att jag ska kolla upp i BIOS?

Permalänk
Medlem

Har samma problem som du men bara ibland.
Det som följer en lång POST är att windows tar otroligt lång tid på att ladda. Inte att HDDn jobbar som en tok men mest att det inte förekommer någon HDD activity alls. Detta är random och kan hända på tex mån, tors, sön men inte de andra dagarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Exakt, upp till ca 5 sekunder känns ju okej men inte mycket mer. Jag kommer hämta datorn idag och mest troligt har de inte fixat problemet så det kommer bli att man kommer fel söka i helgen. Vad för saker tycker ni att jag ska kolla upp i BIOS?

känns som ni trollar men det kan vara att AHCI är aktiverat, vilket jag ändå skulle lämna på då det snabbar upp datorn märkvärt även om man inte har en SSD.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Varför skapade du en extra tråd om detta, känns ju onödigt då du redan pratar om ämnet i tråden om din ssd?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har du senaste bios?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tillbaka datorn och i deras anteckningar står det:
20/2 - Datorn tar ca 16 sekunder i BIOS post till att datorn börjar ladda från hårddisk. Skall inte vara så, kolla inställningarna i BIOS/ uppdatera BIOS. Återöppnar ärendet.
20/2 - Är svart ganska länge innan BIOS bilden kommer upp. Sedan går det normalt snabbt att "boota" SSD
22/2 Status: Arbetet påbörjat:
Kan vara Gigabyte BIOS relaterat. Man ska köra ASUS EFI om man ska ha snabb post.
22/2 - Testat med ett annat grafikkort, lika lång POST tid. Kör en minnestest för att kolla att det är OK.
23/2 16h memtest OK! SMS:at kund
24/2 Ärendet avslutat.

De säger att de har gjort allt vad som går men det står ingenting om de har testat att ändra i BIOS.

Permalänk
Medlem

Har du provat ändrat så att första bootenhet är hårddisken??
tar tid om bios måste skanna usb portar och optiska enheten..

sen tror jag du kan välja den tid som logon ska visas..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Har du provat ändrat så att första bootenhet är hårddisken??
tar tid om bios måste skanna usb portar och optiska enheten..

sen tror jag du kan välja den tid som logon ska visas..

Nu kommer det inte upp någon bild på BIOS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheQuo:

Nu kommer det inte upp någon bild på BIOS

Bild överhuvudtaget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bild överhuvudtaget?

Nä inte förrän Windows börjar laddas. Tidigare har ju alltid en bild på moderkortet kommit upp innan windows börjar ladda.
Jag tänke gå in i BIOS och pilla lite grann, det verkar ju som att de som kollade upp datorn mest kör ASUS-moderkort.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att starta nu då??? har det förändras.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Prova stäng av (Disable) USB Storage Function under Integrated Peripherals.

Har du köpt datorn färdigbyggd och de är så slarviga som det låter, kanske du borde kolla att diskarna sitter inkopplade på SATA3 med rätt kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Hur lång tid tar det att starta nu då??? har det förändras.

Nej, inget nämvärt i alla fall: ca 42-45 sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Prova stäng av (Disable) USB Storage Function under Integrated Peripherals.

Har du köpt datorn färdigbyggd och de är så slarviga som det låter, kanske du borde kolla att diskarna sitter inkopplade på SATA3 med rätt kablar.

Datorn är hemmabyggd av en kompis men det det ska vara i SATA6, datorfixarna (datorföretag) i Piteå skulle kolla upp det när de skulle kolla upp datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Datorn är hemmabyggd av en kompis men det det ska vara i SATA6, datorfixarna (datorföretag) i Piteå skulle kolla upp det när de skulle kolla upp datorn.

Allt ska vara rättkopplat, eftersom de har haft i uppgift att kolla upp det. men jag tror att de är ovana med Gigabyte moderkort. De skriver att man ska ha Asus om man vill ha snabb BIOS post, som om Gigabyte skulle vara lika snabbt? men jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Det har redan föreslagits, men för att förtydliga: Testa stäng av GSATA3 Controller (Marvell) under Integrated Peripherals. Det är för de översta SATA-konktakterna på moderkortet, så använd inte dem, dina diskar ska vara inkopplade på de vita kontakterna i mitten (Intel). Om 2TB disken är SATA2 (3.0GB) ska den vara inkopplad på det istället (De under vita). Kolla även att SSD är första boot-enhet i BiOS och att grafiken är satt på PCIE.

Kommentaren om Asus UEFI ger ett oseriöst intryck om deras kunskaper, självklart kan ditt boota lika snabbt rätt inställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Kommentaren om Asus UEFI ger ett oseriöst intryck om deras kunskaper, självklart kan ditt boota lika snabbt rätt inställt.

Agree....

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Agree....

Har försökt att få till det utan någon framgång, är helt novis inom det här. Känner inte för att betala 800 kr för att lämna in datorn igen men det kanske finns någon datorsupport man kan ringa till och få hjälp via telefon.
Nu har jag också upptäckt att datorn tar lång tid på sig att stänga av (nästan 2 minuter), och det har varit när jag har typ inte gjort någonting, surfat bara typ. Flaggan Windows håller på att avslutats syns i nästan 1:40 sekunder. Kan det här också ha någonting men BIOS att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Bilder på detta med start och avslutning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag hade samma sak, kanske inte samma nivå på längden av biosposten men jag tyckte att det var jobbigt i alla fall. Efter att jag böt mitt nätagg så har det blivit superstor skillnad! Nu säger jag inte att det är så i ditt fall att det är nätagget, men så var det för mig.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bilder på detta med start och avslutning?

Hur menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheQuo:

Hur menar du?

Ja står det något när du skall stänga av datorn, vid utloggningen? Har du varit inne i bios sedan du fick tillbaka burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)