"Extern SSD?" till Macbook!

Permalänk
Medlem

"Extern SSD?" till Macbook!

Funderar på att köra OSet & Program på en SSD men har inte lust att byta själv.
Kan man köra såhär?

http://www.webhallen.com/hardvara/114738-ace_azure_2.5_sata_k...
http://www.webhallen.com/hardvara/139496-ocz_intern_ssd_120gb...

Med dessa 2 köra OS´et på SSDen som går till USB porten?

Har en 17" Macbook Pro från sen 2009.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det går men eftersom chassit använder USB så blir effekten troligen den motsatta.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

varför vill du köra en ssd externt via usb? du kommer ju få en hållbar extern enhet.. men jävligt låg hastighet och seg dator om du ska köra os'et från den..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Målet är ju att datorn ska bli snabbare, men det blir den inte via USB? Då är det bättre att köra SATA disken som extern kanske?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Målet är ju att datorn ska bli snabbare, men det blir den inte via USB? Då är det bättre att köra SATA disken som extern kanske?
Mvh

usb klarar ju inte särskillt bra hastigeheter.. så ja, sätt ssd'n internt och ta din hdd externt.. btw, har inte mac thunderbolt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nope tror inte det.
Kommer det flyta på bra då? Eller kommer allt som sker på den externa ta 300 år?

Permalänk
Medlem

& vad är det lättaste sättet att föra över OS'et & alla program?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

& vad är det lättaste sättet att föra över OS'et & alla program?
Mvh

Är det samma storlek så kan du ju klona över disken.. annars är det nästan lättast att installera om

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

hmm .. programmen är nog samma storlek men itne allt annat, dvs bilder, musik osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

hmm .. programmen är nog samma storlek men itne allt annat, dvs bilder, musik osv

Syftade på om diskarna är lika stora

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Använder du DVD-läsaren? Om du inte gör det kan man köpa en optibay och sätta SSDn där istället för DVD-läsaren. Du får då en hårddisk för bilder/musik/annat och en SSD för OS X och program.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Målet är ju att datorn ska bli snabbare, men det blir den inte via USB? Då är det bättre att köra SATA disken som extern kanske?
Mvh

Bästa sättet jag vet om du vill köra en OS i SSD externt är att vänta på att de släpper thunderbolt cases.
Annars är absoluta bästa sättet att installera SSDn internt.

sjölv kör min Macbook pro med intel x-25 80gb internt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Bästa sättet jag vet om du vill köra en OS i SSD externt är att vänta på att de släpper thunderbolt cases.
Annars är absoluta bästa sättet att installera SSDn internt.

sjölv kör min Macbook pro med intel x-25 80gb internt

Håller med. Har din modell Thunderbolt är detta en riktigt bra lösning om du inte vill skruva i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF