Granne, delning av internet 100/100 stadsnät.

Permalänk
Medlem

Granne, delning av internet 100/100 stadsnät.

Tudilu.

Har försökt läsa på och detta är vad jag kommit fram till.. jag har sökt,läst och t.o.m diskuterat med en snubbe på elgiganten, nu vill jag bara veta om ni tycker detta stämmer eller om det kanske är någon annan slags förslag jag ska använda mig av istället för accesspunkt.

.Två vänner nyinflyttade i ett stadsnäts-anslutet upprustat gammalt trähus..
. lägenheterna ligger 20-30 meter mellan 2 grannar som har wifi nät igång.. (dualband behövs därför)
. vill dela med mig av min 100/100 lina till min vän.
. varje lägenhet har ett eget "el-skåp" med ett stadsnätmodem och switch som man kan dela nätverket till varje rum i lägenheten.

Vi vill ha det såhär: stadsnätmodem > trådlös router (till min lägenhet) som går vidare till en > trådlös accesspunkt som ska sitta i kompisens switch i elskåpet som delas vidare till > kompisens trådlösa router >

Är detta för det första möjligt? eller är jag helt ute och cyklar?

Funderar på en Airport Extreme då jag endast hört positiva omdömen om räckvidd och stabilitet.

Vet dock inte vad jag ska använda mig av för accesspunkt, kan ju hända att jag kan använda min gamla router, men har ni några förslag så säg dom gärna!

Permalänk
Medlem

Det låter som om du och dina grannar ska dela på en höghastighetsförbindelse. Jag slår vad om att det inte är tillåtet enligt avtalet och tolkas som bedrägeri.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det låter som om du och dina grannar ska dela på en höghastighetsförbindelse. Jag slår vad om att det inte är tillåtet enligt avtalet och tolkas som bedrägeri.
Rätta mig om jag har fel.

helt rätt, en bekant delade så med sin granne tills telia kom på don fick en rejäll varning

Permalänk
Medlem

trådlöst 50-70m du kommer få extremt dålig uppkopplning om det ens går att koppla upp så långt. vanliga routers tror jag inte räcker för detta. du behöver industriella saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det låter som om du och dina grannar ska dela på en höghastighetsförbindelse. Jag slår vad om att det inte är tillåtet enligt avtalet och tolkas som bedrägeri.
Rätta mig om jag har fel.

nej, Jag tänker dela ut mitt nätverk med min vän.. utan att ta betalt.

Hade du något ytterligare, hänförande och tjusigare förslag till min tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

helt rätt, en bekant delade så med sin granne tills telia kom på don fick en rejäll varning

men då delade dom på räkningen eller så tog han betalt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

trådlöst 50-70m du kommer få extremt dålig uppkopplning om det ens går att koppla upp så långt. vanliga routers tror jag inte räcker för detta. du behöver industriella saker.

Tackar för din lämpliga insyn till denna tråd!

Jo, jag tyckte det också.. tills jag snackade med försäljaren som rekommenderade airporten. han sa att räckvidden skulle räcka , speciellt till en accesspunkt.
får väl se hur jag gör annars..

Permalänk
Skrivet av Fermus:

men då delade dom på räkningen eller så tog han betalt va?

Bör vara något sådant. Du betalar för en uppkoppling, därför bör du få göra vad som med den (så länge det inte är olagligt..). Mina vänner får gärna ansluta sina telefoner/datorer till mitt trådlösa. Begär inte att de ska betala för eget abonnemang hos Telia

Men, som skrivet krävs det lite värre doningar för att få det att fungera bra trådlöst. Men med tanke på vad internet kostar kan det säkert betala sig på ett år.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

om det här blir verkligt måste jag säga grattis dom har root acess o du har root acess till deras o dom till dina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermus:

nej, Jag tänker dela ut mitt nätverk med min vän.. utan att ta betalt.

Hade du något ytterligare, hänförande och tjusigare förslag till min tråd?

Frågan är om ens det är tillåtet. Fon är en speciell organisation som baseras på att man delar ut det till specifika Fon-användare. Vissa ISP:er tillåter just detta medan andra inte. Att du inte står bakom en form av "välgörenhetsorganisation" gör det inte bättre. Det spelar ingen roll om du får betalt eller inte.

Självklart kan jag besvara tråden. Admins bestämmer om tråden stängs eller inte.

Har du inte funderat på att dra en riktig kabel över till grannarna?
Om det är samma byggnad så bör det inte vara något problem.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajsarndansar:

om det här blir verkligt måste jag säga grattis dom har root acess o du har root acess till deras o dom till dina datorer

Nu vet jag inte om jag tolkade dig fel, men det går ju att hindra folk från samma nätverk att kunna ta sig in i sin dator, och vice versa?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermus:

men då delade dom på räkningen eller så tog han betalt va?

ngn av dom betalade allt
kommer ej ihåg vem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermus:

Jo, jag tyckte det också.. tills jag snackade med försäljaren som rekommenderade airporten. han sa att räckvidden skulle räcka , speciellt till en accesspunkt.
får väl se hur jag gör annars..

Du snackar om ca 70 meter? Tror inte konsument prylar kommer att fungera så bra på det avståndet.

OM du tittar på ett test på en av de bättre presterande konsument prylarna (modell dyrare) här. Observera "Location F".

Denna plats är betydligt kortare avstånd än de 70 meter som du vill använda, ca 20 meter.

Du behöver ha ganska optimala förutsättningar för att få kontakt på 3 ggr så långt avstånd, för att inte tala om hastighet. Om det finns en massa andra accesspunkter i samma område så kommer de ju också att "störa".

Ska ni gå vidare med detta så behöver ni produkter som är direkt lämpade för detta, mikrovågslänk eller w-lan prylar som är ämnade som point-to-point förbindelser. För detta behöver ni fri sikt mellan respektive punkt - har ni det?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du snackar om ca 70 meter? Tror inte konsument prylar kommer att fungera så bra på det avståndet.

OM du tittar på ett test på en av de bättre presterande konsument prylarna (modell dyrare) här. Observera "Location F".

Denna plats är betydligt kortare avstånd än de 70 meter som du vill använda, ca 20 meter.

Du behöver ha ganska optimala förutsättningar för att få kontakt på 3 ggr så långt avstånd, för att inte tala om hastighet. Om det finns en massa andra accesspunkter i samma område så kommer de ju också att "störa".

Ska ni gå vidare med detta så behöver ni produkter som är direkt lämpade för detta, mikrovågslänk eller w-lan prylar som är ämnade som point-to-point förbindelser. För detta behöver ni fri sikt mellan respektive punkt - har ni det?

Nej, och det svarar nog starkast på min fråga om det ens är värt det.

edit: vart bara tvungen att svara på ett annat onödigt inlägg

Jo, du har rätt, nu har ju inte det här någonting med pengar eller annat att göra, eftersom routern jag ska köpa kostar runt 1500 och accesspunkten en hel del till så backar det knappast upp det om vi skulle dela på alla kostnader, det hela är utav barmhärtighet och det vore kul att prova och se om det fungerar.

jag tror jag har överdrivit lite med 50-70 meter och kan säga att det inte är mer än 30 meter mellan oss, skälet var antagligen för att när jag springer över port till port så känns det lite längre.. jag tittade lite pådenna range extender ett tag och funderar nu på vad du tror om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

om det här blir verkligt måste jag säga grattis dom har root acess o du har root acess till deras o dom till dina datorer

Jag förstår inte riktigt vad som fick dig att läsa igenom min tråd, och komma på detta som din bästa åsikt till tråden.. förstår inte ens varför jag ens svarar på det du skrev då det inte svarar på någon av mina frågor eller ger mig hjälp på något vis.

Permalänk

Kolla på denna antenn:
http://www.amazon.com/Alfa-AWUS036H-Wireless-Long-Rang-Panel/...

Och överväg att köpa till en usbhub med extern strömförsörjning för att förhindra att man grillar usbportarna.
t.ex. http://www.inet.se/produkt/2901243/d-link-dub-h4

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Kolla på denna antenn:
http://www.amazon.com/Alfa-AWUS036H-Wireless-Long-Rang-Panel/...

Och överväg att köpa till en usbhub med extern strömförsörjning för att förhindra att man grillar usbportarna.
t.ex. http://www.inet.se/produkt/2901243/d-link-dub-h4

Jo, förstärkningsantenner är ju en bra deal, fast den där hade jag missat
Har även kollat in Ubiquiti Nanostation 2 vilket verkar enormt lockande.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att montera antenner utomhus, en liten riktantenn, så kan du lätt få det att funka på 300m med "konsumentprylar", bara det är fri sikt och samma typ av antenn på båda sidor. Den länkade antennen funkar bara med 2,4Ghz men med bra antenner, fri sikt och rätt kanalval så bör det gå bra.

Nu vet jag inte hur routrarna/AP funkar när det är 300Mbit, om de kan sända och ta emot på 1 antenn, annars blir det 150Mbit som finns med en antenn.

Att få 50Mbit kan ju vara svårt med 150Mbit WLAN.

Jag har själv kört WLAN med "samma" antenner, från TP-Link, på ungefär 150m avstånd, funka kanon.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Har du inte funderat på att dra en riktig kabel över till grannarna?
Om det är samma byggnad så bör det inte vara något problem.

Jo, har funderat på att dra en sladd men letar här efter trådlösa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du har möjlighet att montera antenner utomhus, en liten riktantenn, så kan du lätt få det att funka på 300m med "konsumentprylar", bara det är fri sikt och samma typ av antenn på båda sidor. Den länkade antennen funkar bara med 2,4Ghz men med bra antenner, fri sikt och rätt kanalval så bör det gå bra.

Nu vet jag inte hur routrarna/AP funkar när det är 300Mbit, om de kan sända och ta emot på 1 antenn, annars blir det 150Mbit som finns med en antenn.

Att få 50Mbit kan ju vara svårt med 150Mbit WLAN.

Jag har själv kört WLAN med "samma" antenner, från TP-Link, på ungefär 150m avstånd, funka kanon.

Tack för ett utomordentligt inlägg!

Detta kan lätt vara någonting jag är ute efter och ska läsa vidare om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermus:

Jo, förstärkningsantenner är ju en bra deal, fast den där hade jag missat
Har även kollat in Ubiquiti Nanostation 2 vilket verkar enormt lockande.

Ska du titta på Nanostation så finns det alternativ här också http://www.mikrotik.com/ eller svensk återförsäljare på http://www.routerboard.se/shop/categories/Routrar/

Men är det bara 30 meter och porten bredvid dra en kabel över balkongen eller något

Själv hade jag inte sett själva internet delandet som den största fördelen (jag hade mao inte delat mitt internet) utan att man kan komma åt varandras diskar - dvs det man väljer att dela ut. På så sätt är det lätt att lyssna lite på polarens musik etc.

På det trådlösa planet så är du nog lite "on your own" då jag inte tror att det är många (förutom foppson och några till) som har pysslat med det och konsument prylar.

En polare körde Mikrotik prylar för att ha en point-to-point w-lan förbindelse när stadsnätet fanns på andra sidan vägen. Han beställde det helt enkelt dit och sedan satte han upp länken hem över gatan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Suck.. om du köper en router med plats för extern antenn så kan du köpa en riktantenn, du kommer få betydligt bättre räckvidd med den än en rundstrålande fast antenn. Så räckvidden är inget att oroa sig för.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ska du titta på Nanostation så finns det alternativ här också http://www.mikrotik.com/ eller svensk återförsäljare på http://www.routerboard.se/shop/categories/Routrar/
Själv hade jag inte sett själva internet delandet som den största fördelen (jag hade mao inte delat mitt internet) utan att man kan komma åt varandras diskar - dvs det man väljer att dela ut. På så sätt är det lätt att lyssna lite på polarens musik etc.

Det handlar inte bara om internettet nej, utan en stor del är också mediadelningen förstås. ( ja endast laglig sådan)

Tackar för länkarna.

Permalänk
Avstängd

70 meter är inga som helst problem med riktantenner. Jag har perfekt mottagning från cirka150med en riktantenn jag byggt själv av ett pringlesrör. Kolla youtube hur man gör. Superenkelt och billigt. Det blir exakt samma sak som om du köper en proffsantenn för fyra femtusen. http://www.youtube.com/watch?v=nrMEMV6l49Y

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla på länkar hos www.davido.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

70 meter är inga som helst problem med riktantenner. Jag har perfekt mottagning från cirka150med en riktantenn jag byggt själv av ett pringlesrör. Kolla youtube hur man gör. Superenkelt och billigt. Det blir exakt samma sak som om du köper en proffsantenn för fyra femtusen. http://www.youtube.com/watch?v=nrMEMV6l49Y

Låter klockrent ju! Tack för infon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fermus:

Låter klockrent ju! Tack för infon

Your welcome!
De är grymt bra. Jag har två stycken. En envägs på 150 meter och en tvåvägs till en server på runt femtio meter.
Ni behöver ha en på var sida. Det enda som kostar är sladden och kanske lite tejp och färg på tuben för att skydda mot regn. Vill du veta mer är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man på det enklaste sättet slutar att vara så förbannat snål och skaffar sig varsitt internet abonnemang.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du har möjlighet att montera antenner utomhus, en liten riktantenn, så kan du lätt få det att funka på 300m med "konsumentprylar", bara det är fri sikt och samma typ av antenn på båda sidor. Den länkade antennen funkar bara med 2,4Ghz men med bra antenner, fri sikt och rätt kanalval så bör det gå bra.

Nu vet jag inte hur routrarna/AP funkar när det är 300Mbit, om de kan sända och ta emot på 1 antenn, annars blir det 150Mbit som finns med en antenn.

Att få 50Mbit kan ju vara svårt med 150Mbit WLAN.

Jag har själv kört WLAN med "samma" antenner, från TP-Link, på ungefär 150m avstånd, funka kanon.

Har starka funderingar på denna lösning (med två egentillverkade riktantenner eller den du länkar) då uppsättningen skulle bli klockren och vi har en ren och fri sikt, sista utvägen blir att dra en 40m kabel längs balkongräcket.. skulle förstås vara det ultimata då man inte förlorar någon hastighet och det blir ganska hållbart... men detta betyder dock att vi måste diskutera detta med våra grannar och det blir ganska synligt då deras balkonger ligger mellan oss, jobbigt, o-social som man är.

Problemet jag också inte får att lösas är att i andra änden av antennen (kompisens) är jag inte säker på om det ska vara en AP, switch, brygga eller router... han vill ha det trådlöst liksom.. en router skulle ju bara ge ut nya felaktiga ip-nummer vilket skulle innebära att vi inte delar nätverk.. så jag antar att det handlar om en AP eller någon slags trådlös switch?

Har ni några bra antenriktbarsanpassade ap's, switchar så får ni gärna lista dom till mig!

Permalänk
Medlem

2 x http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc.... Klart

Dra 40m kabel mellan balkongerna kommer 99,9% av alla hyresvärdar att neka (av naturliga skäl....)