Permalänk
Medlem

Cosmos 2 verkar som ett givet val. Med 800D så måste man se till att man får en uppdaterad version, eller köpa USB3 kit separat för att få det till sitt system.

En hel del andra posts talar för Cosmos 2 så jag tänker inte repetera dessa, bara säga detta:

Har Corsair släppt ett chassi sedan 800D/700D med samma sorts "kammarsystem" som deras första modell? Nej. De har släppt ett par olika chassin men inget av dessa har haft detta överkonstruerade system för ventilation. Frågan jag ställer är även: Kommer Corsair någonsin släppa ett nytt chassi med ett lika intrikat ventilationsystem? Min gissning är nej.

800/700D är utseendemässigt extremt tilltalande men sanningen är den att forumtråd efter forumtråd, på detta forum och andra är fulla med trick, modifikationer och fläktbytes tips för folk som vill luftkyla heta riggar i 800D. För en luftkylt bygge så är det stora problemet grafiken. Man kan köra en bra CPU-kylare på 12v och den kan spinna på tyst. Men ettriga små grafikort är det som drar upp ljudnivån. Så om chassit blåser på hårt över grafiken i sig så hjälper det bra med ljudnivån... En punkt som Corsair har haft problem med jämfört med konkurrenter som har fläktar som har intagsfläktar som blåser full fräs rakt på grafiken.

800D var Corsairs första chassi. Det såg apsexigt ut, och hade många sköna detaljer... Men rationella människor måste medge att det fanns många brister.

Priset på Cosmos 2 är lite avskräckande, men om man kan leva med det så skulle jag utan tvekan ta det.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det blir ett Cosmos 2 chassi!! Har fastnat mer och mer för det personligen så vi kan väl säga att denna tråd är här med död!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem det nya Cosmos 2 chassit och måste säga att det är bra mycket snyggare i verkligheten än den bild man får på nätet av den!

Anledningen till att jag skriver i tråden igen är för att jag undrar om man måste köpa några speciella fläktar (120mm) för att använda Cosmos fläktstyrning eller kan man ta dom man tycker själv om, har det nån betydelse???

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Vad jag sett på de reviews jag sett så kör Cosmos 2 med en fläktkontroller som har en vanlig potentiometer i sig. Så vilken fläkt som helst bör funka. Cosmos 2 verkar vara ett extremt skönt chassi, en aning dyrt men en imponerade klump hårdvara!

Om jag skulle kunna justifiera ett chassibyte så skulle jag lätt hoppa på det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

800D, mycket snyggare. Cosmos 2 ser ut som någon kina skit som är plastig, sjukt fult enligt mig. Är ingen fanboy eller hater då jag inte är speciellt intresserad av chassin men om jag skulle skaffa ett stort chassi som är sjukt bra att använda för vattenkylning skulle jag välja 800D alla dagar i veckan.

800D är en stor fyrkant.. Cosmos II har många fina lösningar för radiatorer, ett givet val för vattenkylning. Skulle också köpt det om inte plånboken sa ifrån

Skrivet av Ninotramp:

Är ute efter samma sak som dig. Ett framtidssäkert chassi. Frågan är bara om man vill ha kvar det när nästa hårdvaruuppgradering tar vid. Jävligt skeptisk faktiskt.

För mig står det mellan Cosmos II, Haf X och 800D. Kostnaden spelar inte så stor roll.

Cosmos II är nog min nya favorit, men hört extremt mycket bra om HAF X också, Ditt val där, men 800D har tappat sin glans nu

Skrivet av ErsHöghet:

Har du tagit en titt på NZXT Switch 810? Bra mycket billigare än de andra med smarta lösningar och samma fulltower-stuk.

Snyggt chassi, helt klart värt pengarna, men tror att det är lite väl plastigt(?)

Skrivet av MjGroggy:

Har nu fått hem det nya Cosmos 2 chassit och måste säga att det är bra mycket snyggare i verkligheten än den bild man får på nätet av den!

Anledningen till att jag skriver i tråden igen är för att jag undrar om man måste köpa några speciella fläktar (120mm) för att använda Cosmos fläktstyrning eller kan man ta dom man tycker själv om, har det nån betydelse???

Tror inte det ska spela någon roll? är det tre eller fyra pins ingångar på fläktkontrollen?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

800D är en stor fyrkant.. Cosmos II har många fina lösningar för radiatorer, ett givet val för vattenkylning. Skulle också köpt det om inte plånboken sa ifrån

Cosmos II är nog min nya favorit, men hört extremt mycket bra om HAF X också, Ditt val där, men 800D har tappat sin glans nu

Snyggt chassi, helt klart värt pengarna, men tror att det är lite väl plastigt(?)

Tror inte det ska spela någon roll? är det tre eller fyra pins ingångar på fläktkontrollen?

Kollar imorrn när jag ska handla fläktarna om det är fyra eller tre pins, tror det är tre pins. På fredag blir det den stora datorbyggandet av att flytta över allt från den gamla lådan!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Citat:

Snyggt chassi, helt klart värt pengarna, men tror att det är lite väl plastigt(?)

Det är väl lite tycke och smak, jag tycker inte det är så farligt, sen är ju Jonas lite plastigt-känslig, men för priset som är hälften av Cosmos 2 så tycker jag det är ett givet val.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Master of Overkill

Jag köpte cosmos 2 och det va mellan 800D och cosmos 2 för mig men cosmos 2 har bättre ventelation och mer hårddisk platser + XL-ATX

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

800D är en stor fyrkant.. Cosmos II har många fina lösningar för radiatorer, ett givet val för vattenkylning. Skulle också köpt det om inte plånboken sa ifrån

Cosmos II är nog min nya favorit, men hört extremt mycket bra om HAF X också, Ditt val där, men 800D har tappat sin glans nu

Snyggt chassi, helt klart värt pengarna, men tror att det är lite väl plastigt(?)

Tror inte det ska spela någon roll? är det tre eller fyra pins ingångar på fläktkontrollen?

Om du har problem med "plastighet" så ska du verkligen inte köpa ett Cosmos II

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Nu har jag flyttat över allt och måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet.

Det enda som känns lite konstigt är att när datorn är igång och man känner på topen så känns det som om lådan är varmare än den förra. Men sätter jag igång CoreTemp så vissar han 5-6 grader bättre än förra lådan. Hur ska jag tolka det?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xcym:

800D är en stor fyrkant.. Cosmos II har många fina lösningar för radiatorer, ett givet val för vattenkylning. Skulle också köpt det om inte plånboken sa ifrån

Cosmos II är nog min nya favorit, men hört extremt mycket bra om HAF X också, Ditt val där, men 800D har tappat sin glans nu

Snyggt chassi, helt klart värt pengarna, men tror att det är lite väl plastigt(?)

Tror inte det ska spela någon roll? är det tre eller fyra pins ingångar på fläktkontrollen?

3 Pins

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MjGroggy:

Nu har jag flyttat över allt och måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet.

Det enda som känns lite konstigt är att när datorn är igång och man känner på topen så känns det som om lådan är varmare än den förra. Men sätter jag igång CoreTemp så vissar han 5-6 grader bättre än förra lådan. Hur ska jag tolka det?

Köp Enermax 120mm från coolingstuff bästa fläktarna jag någonsin använt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En fråga angående fläktkontrollen till de tre top fläktarna (120mm) i chassit. Om man trycker på fläktkontrollen så den ska gå på minimum så snurrar bara en fläkt, steg två så snurrar två fläktar samt steg tre så snurrar alla, ska det vara så eller har jag kopplat fel nånstans?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]