Nvidia Geforce 295.73 WHQL ger bättre prestanda i Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du snackar i nattmössan med, optimeringarna var just för CPU genom att lägga beräkningar på GPU, dvs helt orelaterat till grafikkort. nvidias optimeringar inomhus bygger på samma princip.

De hack jag känner till är:

  • 4GB Skyrim - Minnesoptimering genom att lägga till LAA (Large Adress Aware), Bethesda uppdaterade det själva till 1.3.

  • TESVAL - CPU optimeringar, främst genom att ändra gammal x87 kod till SSE2 optimerad kod. Bethesda fixade det själva i 1.4.

  • Skyboost - Precis som TESVAL fast mer optimerad och aggressiv, enbart CPU-optimeringar. Också helt onödig efter Skyrim 1.4.

  • ENB hack - Inga prestandaförbättringar, något gammalt hack för att undvika frysningar (aldrig använt, verkade helt onödigt). ENB har också en injector som många använder för att göra om färger/skärpa etc, men den gör inga optimeringar.

Finns det något annat du tänker på?

Permalänk
Medlem

Då har jag installerat den, får se hur den beter sig i det långa loppet. (48h+ i princip)

Jämfört med 275 var denna väldigt knas att installera, den installerade bara drivrutinen men inte physx osv, utan lät den gamla versionen ligga kvar trots att jag valde 'Perform a clean install'. Så efter att startat om i felsäkert läge och med försök att köra Driver sweeper så hade Windows bestämt sig för att låsa registervärdena för NVIDIA drivrutinen (pnplockdown) hur som helst efter lite pill så fick jag bort det och hade möjlighet till att köra en 'clean install' och allt installerades utan problem.

Det första jag märkte är att det verkar som att NVIDIA Gamma error på HDMI porten fortfarande kvarstår (Detta kanske inte är allt för vanligt men det har disskuterats på diverse forum) Men andra ord så blir det nånting som liknar överexponering när man kör via HDMI porten, detta funkade utan problem med 295 beta men inte 290 beta, dock inga problem på 285. (Och Nej det är inte fel på mitt kort, kabel eller skärm. Tro mig jag har felsökt) Det verkar dock vara dom förinställda profilerna i NVIDIA Kontrollpaneln som kan orsaka detta.

Dock efter att ha pillat i nvidia kontrolpanelen och ändrat fram och tillbaka från 59Hz så försvann det. Frågan är nu om det bestämmer sig för att komma tillbaka eller inte.

Utöver det så märks rätt schyssta fps ökningar i diverse spel
Samt att mitt 560Ti ej går upp i 100% Load för lilla minsta

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Då har jag installerat den, får se hur den beter sig i det långa loppet. (48h+ i princip)

Jämfört med 275 var denna väldigt knas att installera, den installerade bara drivrutinen men inte physx osv, utan lät den gamla versionen ligga kvar trots att jag valde 'Perform a clean install'. Så efter att startat om i felsäkert läge och med försök att köra Driver sweeper så hade Windows bestämt sig för att låsa registervärdena för NVIDIA drivrutinen (pnplockdown) hur som helst efter lite pill så fick jag bort det och hade möjlighet till att köra en 'clean install' och allt installerades utan problem.

Det första jag märkte är att det verkar som att NVIDIA Gamma error på HDMI porten fortfarande kvarstår (Detta kanske inte är allt för vanligt men det har disskuterats på diverse forum) Men andra ord så blir det nånting som liknar överexponering när man kör via HDMI porten, detta funkade utan problem med 295 beta men inte 290 beta, dock inga problem på 285. (Och Nej det är inte fel på mitt kort, kabel eller skärm. Tro mig jag har felsökt) Det verkar dock vara dom förinställda profilerna i NVIDIA Kontrollpaneln som kan orsaka detta.

Dock efter att ha pillat i nvidia kontrolpanelen och ändrat fram och tillbaka från 59Hz så försvann det. Frågan är nu om det bestämmer sig för att komma tillbaka eller inte.

Utöver det så märks rätt schyssta fps ökningar i diverse spel
Samt att mitt 560Ti ej går upp i 100% Load för lilla minsta

Hur fick du bort "pnplockdown", har haft samma problem men har inte lyckats lösa det själv :S Så har suttit på en gammal PhysX drivrutin sen 1 år tillbaks...

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Från drivis infon:
"Battlefield 3

•Fixes instances of texture corruption/artifacts in Battlefield 3 when memory constrained (typically 1GB or less graphics cards running Ultra settings and high resolutions)."

Betyder det att jag kan flyga på Firestorm och Kharg mm nu?

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Skrivet av B.Burns:

Från drivis infon:
"Battlefield 3

•Fixes instances of texture corruption/artifacts in Battlefield 3 when memory constrained (typically 1GB or less graphics cards running Ultra settings and high resolutions)."

Betyder det att jag kan flyga på Firestorm och Kharg mm nu?

Alltså... Testa bara..?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, extra trevligt med WHQL.
Även om många säger att WHQL inte spelar någon större roll föredrar jag det, jag hoppar nästan alltid över AMDs beta och inväntar dess WHQL i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Hur fick du bort "pnplockdown", har haft samma problem men har inte lyckats lösa det själv :S Så har suttit på en gammal PhysX drivrutin sen 1 år tillbaks...

Det var relativt lätt, avinstallerade först allting, reboot, avinstallera mera, reboot osv. Sedan safemode -> Avinstallera om det finns nåt kvar eventuellt rensa temp/register värden med CCleaner. Med andra ord tog jag bort så mycket som möjligt.
Efter jag gjort det så gick jag in i Windows Default boot och avinstallerade Grafikkorts enheten och valde ta bort Drivrutin (Om den fortfarande finns kvar)
Till slut så lyckades jag få Windows att köra standardrivrutinen (Den som gör att det blir 600x800 i princip).
I det här läget körde jag DriverSweeper direkt i Windows (Ej felsäkert) och lyckades då ta bort dom.

Så länge Windows kör standard drivrutinen så ska det ej vara några problem att ta bort drivrutinerna som ligger i (pnplockdown)
(Notera EJ Safemode, verkar som dom inte 'låses upp' då) Det viktiga är att Windows verkligen kör standard drivrutinen i vanligt boot läge. Då ska du utan problem kunna rensa de gamla registervärdena osv.
Notera att om Windows kör på Standarddrivrutinen så brukar upplösningen vara typ 640x480 eller 800x600. Annars är det bara att kolla Enhetshaneraren
Notera även att det är väldigt viktigt att köra en reboot om datorn kräver det osv.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som sagt, extra trevligt med WHQL.
Även om många säger att WHQL inte spelar någon större roll föredrar jag det, jag hoppar nästan alltid över AMDs beta och inväntar dess WHQL i stället.

det var en WHQL driver som brände mitt och tusentals andras 9800 kort. Jag tror inte att de är "säkrare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

det var en WHQL driver som brände mitt och tusentals andras 9800 kort. Jag tror inte att de är "säkrare".

Vet du vad WHQL står för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Vet du vad WHQL står för?

certifikerat av windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Hallå,jag har redan haft sportlov!

Åh nej! Då måste vi ställa in den här releasen!

Permalänk
Medlem

Rejäl bump i prestanda i Skyrim. GJ!

Permalänk
Medlem

Vart är denna uppdatering för AMD?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Skrivet av kastrom:

Undrar om kraschen vid varje uppstart av Battlefield 3 är fixad?

/Kent

har svårt för att tänka med att Nvidias drivrutiner skulle ha något med det att göra. Det borde vara en patch från speltillverkarna som fixar det problemet.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Vet du vad WHQL står för?

Windows Hardware Quality Labs

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kastrix:

det var en WHQL driver som brände mitt och tusentals andras 9800 kort. Jag tror inte att de är "säkrare".

Oops!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Några månader sent som vanligt från nvidia.

Permalänk
Medlem

"Upp till 100% bättre SLI-prestanda i Mass Effect 3."
Wonderful!

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk

Fått min första drivrutinskrasch med 295.73
Hoppas att det bara var tillfälligt, annars får jag gå tillbaka till 295.51 som har fungerat klockrent.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hmm. Vågar man byta från sin BETA 285.79 till denna?
Väldigt få innan och inga efter 285.79 fungerar på min maskin, drivrutinerna krashar konstant.

Sitter du med en Samsung S23A750D?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Sitter du med en Samsung S23A750D?

Nope, Acer HS244HQ

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mintz:

"Upp till 100% bättre SLI-prestanda i Mass Effect 3."
Wonderful!

Inte konstigt då SLI sänkte prestandan i ME3-betan. Å andra sidan orkade ett enda av mina 570'or dra det i max ändå. Nåja, kan verifiera att SLI nu fungerar korrekt i betan i alla fall.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Denna drivrutin fungerade inte på mitt Windows Vista 64-bit (Ja, det finns fortfarande folk som kör det ).

Alla som någon gång har installerat en drivrutin från Nvidia har säkert märkt att det flimrar till någon gång när drivrutinen installeras? Iaf, min bild flimrade till en stund, precis som det brukar, men bilden kom aldrig tillbaka som den brukar göra. Det stod bara "No signal" på skärmen. Datorn hängde sig inte, jag kunde t.ex. fortfarande höra musiken från Spotify.

Efter 40 min väntan stängde jag av datorn, i hopp om att allt skulle vara som det skulle. Men det blev ingen bild när Windows startade, dock hördes Vista-startljudet. Startade i safe mode, installerade om drivrutinen, men samma sak (testade både International 64-bit och English US 64-bit versionen). Jag fick gå tillbaka till den jag hade innan (285.79 Beta). Har ett Asus GTX 560 Ti.

Någon annan som har Vista 64-bit och har installerat 295.73?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Personligen upplevde jag att alla drivrutiner efter 285.79 gör samma sak. Jag får ingen signal.
Nvidia support sa

Citat:

So it seems the DisplayPort issue with the Samsung monitors reported is due to the fact that the DisplayPort on these monitors is reporting itself as a DisplayPort 1.2 even though it is really just a 1.1. We are sending 1.2 signals in the newer drivers that this monitor is not interpreting correctly because it is not a true DisplayPort 1.2 display. We still have not decided on a final resolution however at least I wanted to provide you all with the root cause that our software team has come up with so far.

Detta gällde då S23A750D och Display Port anslutningar, men fenomenet verkar ju fler uppleva.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Personligen upplevde jag att alla drivrutiner efter 285.79 gör samma sak. Jag får ingen signal.
Nvidia support sa

Detta gällde då S23A750D och Display Port anslutningar, men fenomenet verkar ju fler uppleva.

Aha, där ser man. Jag matar ut bilden via DVI till en Philips 230C

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Usch jag vågar inte försöka mig på att uppdatera...har letat efter någon bra guide hur man bär sig åt men alla säger olika. Verkar vara mycket som kan gå fel. Vore bra om " Perform clean install" funkade felfritt...men Exzu längre upp verkade ju få problem...och jag tror inte jag fixar att lösa det själv. Någon som kan länka till en bra guide för "mindre begåvade användare"?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av anncarh:

Usch jag vågar inte försöka mig på att uppdatera...har letat efter någon bra guide hur man bär sig åt men alla säger olika. Verkar vara mycket som kan gå fel. Vore bra om " Perform clean install" funkade felfritt...men Exzu längre upp verkade ju få problem...och jag tror inte jag fixar att lösa det själv. Någon som kan länka till en bra guide för "mindre begåvade användare"?

Ja, gå till deras hemsida och ladda ner drivrutinen, fyll i vad du har för kort och OS rätt bara så den installerar sig jag lovar att den inte kommer krångla. Nvidias drivrutins-uppdaterings-program har blivit så mkt bättre på att inte sabba installationen av nya uppdateringar äm vad den va. Detta kan du våga.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid custom install och väljer bort 3D Vision + Update grejerna. Varför ha en extra update-process som ligger och snurrar i minnet 100% av min datortid när den kanske bara är nyttig max en gång i månaden. Går att läsa nyheter om en ny driver och ladda ner själv istället.

Permalänk
Medlem

Redan laddat hem den...ska testa då och hoppas det funkar felfritt. 3D har jag ingen användning för...kan ändå inte se
3D pga synfel. Skiter det sig får jag komma hit och fråga Swecs experter igen

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

"Upp till 100% bättre SLI-prestanda i Mass Effect 3."
Wonderful!

Säkert samma sak som hände med Kingdoms Of Amulur. Blir nästan 100% då det inte fungerade alls med SLI innan denna drivrutin, dvs bara ena kortet användes förut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm