Problem med min laptop, skärmen blir svart när windows startar

Permalänk
Medlem

Problem med min laptop, skärmen blir svart när windows startar

Hej, har en ett år gammal laptop som jag inte använder så mycket (den har stått oanvänd i en hylla i ungefär 2 månader)
iallafall igår när jag startade den så kom den in i bios och sen starting windows skärmen.
men efter nån sekund där så blir skärmen svart, fast den är fortfarande på.
har en del viktiga filer på dens hårdisk som jag verkligen inte vill bli av med, och vill helst inte gå med den till typ mediamarkt så dom tar 600 spänn bara för att säga att den är död...

så jag undrar vad man kan göra åt det, går föresten inte att starta felsäkert läge, har ingen aning varför men f8 reagerar inte (knappen fungerade sist jag använde datorn)
bios går att öppna med asus (datortillverkaren) har tagit bort massa funktioner där

vet inte vad jag ska göra för att få den att komma in på windows, det räcker bara om jag kommer in där en gång så jag kan spara filerna på en usb för datorn är bara skit, fick den gratis

här kommer lite stats på datorn (dom är säkert inte helt korrekta eftersom jag inte kan kolla dom på datorn utan måste kolla på internet:

w7 starter 32bit
intel atom N445 1.66Ghz
Grafik: Intel GMA 3150
1gb ram

fanns inte mycket mer info att se på nätet...

hoppas att nån kan hjälpa mig med detta, kan lägga upp bilder på bios mm om det behövs.

//skrompf

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan göra någon backup på dina bilder och det du behöver från hårddisken.

När det är fixat så borde du kolla om en formatering fixar problemet.

Testat att använda repair-funktionen för W7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Kolla om du kan göra någon backup på dina bilder och det du behöver från hårddisken.

När det är fixat så borde du kolla om en formatering fixar problemet.

Testat att använda repair-funktionen för W7?

repair funktionen rensar hårdisken vilken jag då inte vill..
jag hade tänkt formatera hårdisken efter jag hade sparat mina filer,
men hur skulle jag isåfall göra om jag inte ens kommer in i windows?

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte bara är backlighten som släcks. Hade liknande problem på min laptop men om man lyste med ficklampa på skärmen kunde man fortfarande se allt. Lämnade in den på lagning så jag vet inte vad dom gjorde åt saken, men om det är samma fel borde du iaf kunna lägga över filerna mha ficklampa.

Permalänk
Medlem

Innan du gör något,testa och stäng och öppna locket några ggr när du kommit förbi win loggan,eller koppla in i tv eller annan bildkälla,så du är säker på att det inte är nått galet med skärmen,har en laptop liggandes här som beter sig likadant.

Permalänk
Medlem

ska testa att koppla in den i en annan skärm och återkommer...

Permalänk
Medlem

testade att koppla in den till en extren skärm och samma sak inträffade vid samma tillfälle (inte skärmen som är paj då)
jag lät datorn stå på och efter typ 10 min så kom det upp en ruta om systemåterställning.
där fanns altenativen att göra en systemåterställning (rensa hårdisken) och göra en backup (då på hela hårdisken)
tyvärr hade jag ingen usb på 160gb...
och man kunde inte ta backup på bara en del av hårdisken, så jag tog exit och datorn stängdes av.
hur ska jag göra för att komma åt hårdisken?

Permalänk
Medlem

ingen som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en sån här http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_dri... och koppla in disken i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju boota en livecd och kopiera filerna till en extern hdd?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Annars kan du ju boota en livecd och kopiera filerna till en extern hdd?

tyvärr så har datorn ingen cd läsare...

Permalänk
Skrivet av skrompf:

tyvärr så har datorn ingen cd läsare...

det finns linux som kan köras fullt ut på usb minne så att du kan bota från den och använda den utan att behöver formatera hårdisken tror till och med att det går att köra windows från en usb så att du kan gå in och backa upp alla filer som du behöver

sök på tex bot and run linux from usb

annars kan du ju ta ur dens hårdisk och sätta i en annan dator som du sedan bakar upp men jag har hittat på 1 problem när jag gorde så sist pakard bell hade lagt in en spärr så att jag ej kunna öppna filerna men om man är lite bättre än mig på windows fixar så går det nog eller att man orkar sätta sig och söka på google :PP

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

det finns linux som kan köras fullt ut på usb minne så att du kan bota från den och använda den utan att behöver formatera hårdisken tror till och med att det går att köra windows från en usb så att du kan gå in och backa upp alla filer som du behöver

sök på tex bot and run linux from usb

annars kan du ju ta ur dens hårdisk och sätta i en annan dator som du sedan bakar upp men jag har hittat på 1 problem när jag gorde så sist pakard bell hade lagt in en spärr så att jag ej kunna öppna filerna men om man är lite bättre än mig på windows fixar så går det nog eller att man orkar sätta sig och söka på google :PP

går ju att boota via usb?...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

går ju att boota via usb?...

det är ju det jag menar

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Så det vore en bra ide att installera nytt os via usb?
Vart isåfall laddar man ner det (inte torrents), och får det plats på min 3,6gb sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

det är ju det jag menar

sry,missade ditt inlägg, läste bara den personen som citerade mig

till TS
Vill du rädda bilderna utan att plocka ut hårddisken så kan man boota via en livecd/usb och sedan därifrån föra över bilderna till en extern HDD eller NAS om du har det.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

sry,missade ditt inlägg, läste bara den personen som citerade mig

till TS
Vill du rädda bilderna utan att plocka ut hårddisken så kan man boota via en livecd/usb och sedan därifrån föra över bilderna till en extern HDD eller NAS om du har det.

Vem sa nåt om bilder?
Då behöver man ju os på usbn, eller?
Och kommer flytta filerna vidare till min andra dator via usbn då jag inte har nån exters hårdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Vem sa nåt om bilder?
Då behöver man ju os på usbn, eller?
Och kommer flytta filerna vidare till min andra dator via usbn då jag inte har nån exters hårdisk.

bilder / pr0n / whatever, du hajar vad jag menar

Ja, du kommer att behöva ett os som kan livebootas från ett usb .

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download ubuntu kan livebootas från ett usb, finns instruktioner på sidan i länken

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Om du eller någon du känner har en extern 2,5" HDD eller HDD-kabinett så kan du ju använda den och läsa disken ifrån..

Prova annars Plop linux, Puppy Rescue OS eller System Rescue CD.

Släng in på USB minne och boota datorn från det.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa vad ni har sagt och återkommer.

Permalänk
Medlem

Nu har problemet löst sig, jag gjorde som ghrizz sa och la linux på en usb och bootade sen datorn från den.
sen förde jag över filerna via nätverket till min andra dator och gjorde sen systemåterställning.
tack för alla bra svar
//skrompf

Permalänk
Skrivet av skrompf:

Nu har problemet löst sig, jag gjorde som ghrizz sa och la linux på en usb och bootade sen datorn från den.
sen förde jag över filerna via nätverket till min andra dator och gjorde sen systemåterställning.
tack för alla bra svar
//skrompf

määäh det var ju jag som sa det dära med att bota från usb ghrizz använde bara bättre ordval

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

määäh det var ju jag som sa det dära med att bota från usb ghrizz använde bara bättre ordval

i feel offended när ni stavar mitt namn fel

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

i feel offended när ni stavar mitt namn fel

haha jag kollade bara på vad han skrev/ceterade

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(