Sony Xperia S vs Nokia N8 12MP shootout!

Permalänk
Avstängd

Sony Xperia S vs Nokia N8 12MP shootout!

Intressant!

http://www.youtube.com/watch?v=6BpMQ9DraHY

Citat:

Conclusion

Despite both handsets providing an engaging image capturing experience and each yielding impressive results, Sony’s Xperia S is the clear winner here. The combination of swift image capture, excellent colour saturation and impressive low-light capability make the handset a top-drawer compact-camera equivalent. There seemed to be no situation in our testing that could push the Sony handset beyond its limits. The Exmor R sensor is a revelation and as such the image output of the camera is consistently of a high quality.

The Nokia N8, although not matching the Xperia S in a number of areas, certainly does not shame itself though. The Carl Zeiss optics provide distortion-free images and the xenon flash gives indoor shots a realistic sheen. The macro setting was a letdown and out-of-the-pocket speed gave a sluggish feel to proceedings at times, but the device still felt top-drawer in most photographic situations.

Overall, both of these handsets provide credence to the argument that the modern smartphone really is a valid alternative to the digital compact camera, and with rumours of the forthcoming Nokia 803 handset suggesting optical zoom and a super-large sensor, the bar looks set to be lifted even higher in the near future.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Bra att det gått frammåt på "2"år, snart kanske man kan få en bra kameramobil även i de lite mer medium inriktade lurarna och inte bara highend

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra att det gått frammåt på "2"år, snart kanske man kan få en bra kameramobil även i de lite mer medium inriktade lurarna och inte bara highend

Vad menar du ? N8 är skit i övrigt. Xperia S är bra på allt och har bra kamera. Det är skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad menar du ? N8 är skit i övrigt. Xperia S är bra på allt och har bra kamera. Det är skillnad.

Du måste missuppfattat rejält. Eller förstår inte varför du hugger till när jag tyckte Xperia S var ett steg frammåt mot N8 ?
Förklaring.
Det jag pratade om var kameran inget annat och nu eftersom det ser ut som kamerorna till highend (som N8 var vid lansering 2010) blivit rätt bra hoppdes jag på att midend kanske kunde få bra kameror ganska snart.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Yes the N8 is not a quick shooter like the Sony so he rushed it. The N8 is great but you need to give it a few moments to focus. So yes that "test" was rather dubious.

Han väntar ju inte ens en sekund innan han tar kortet! Låt nokian fokusera lite först!!

Permalänk
Medlem

Dåligt test, både när han tar bilderna och bedömer dem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=2&idPhone1=3252&id...

Visserligen är det e bra kamera i Arc S, men den har inte en chans mot N8an i ren bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Vad menar du ? N8 är skit i övrigt. Xperia S är bra på allt och har bra kamera. Det är skillnad.

Vad menar du? Xperia S är väl något billigt plastskit som vanligt då det kommer från Sony. Nokia N8 är kvalitetsbygge i unibody aluminium. Det är skillnad.

I övrigt så ryktas en ersättare till N8 vara på väg från Nokia. Ska visst presenteras på MWC.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Synd att N8 fortfarande spöar skiten ur alla mobiler ur kamera synpunkt.
Värdelös review förövrigt, inte så svårt att framkalla sämre bilder om man gör fel.
N8 är skit ur 1 synpunkt, OS.
Själva mobilen är riktigt trevlig, bra mycket bättre byggkvalite än typ 95% av alla mobiler som släpps nu (dvs plastmög)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Synd att N8 fortfarande spöar skiten ur alla mobiler ur kamera synpunkt.
Värdelös review förövrigt, inte så svårt att framkalla sämre bilder om man gör fel.
N8 är skit ur 1 synpunkt, OS.
Själva mobilen är riktigt trevlig, bra mycket bättre byggkvalite än typ 95% av alla mobiler som släpps nu (dvs plastmög)

Jag antar att du testat N8 med nya Belle-uppdateringen? Att kalla den för "skit" känns magstarkt eftersom det inte var skit ens innan och belle är ett stort lyft.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag antar att du testat N8 med nya Belle-uppdateringen? Att kalla den för "skit" känns magstarkt eftersom det inte var skit ens innan och belle är ett stort lyft.

Vart kallar jag mobilen för skit?

OSet i sig är stabilt, jag sa inte annat. (Även om många hade problem med att luren hängde sig när man försökte avsluta samtal etc, hände säkert 50+ gånger för mossans N8, inte hänt efter belle dock)

Däremot kan ingen säga att utbudet till symbian är icke existerande.

Och ja belle var ett stort lyft som den verkligen behövde.
Men det tar inte bort det faktum att app utbudet till symbian är icke existerande.

Och om du läser så skrev jag att hoppas nokia släpper en ny mobil med samma grymma byggkvalite och kamera fast annat OS, då kommer den nog bli en stor hit.
Symbian kan inte tävla med dom 3 stora OSen idag, inte någon nyhet direkt.
Och därför dom antagligen kommer satsa på WP och förhoppningsvis lite meego vid sidan av, låt symbian få vila i fred typ har gjort sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vad menar du? Xperia S är väl något billigt plastskit som vanligt då det kommer från Sony. Nokia N8 är kvalitetsbygge i unibody aluminium. Det är skillnad.

I övrigt så ryktas en ersättare till N8 vara på väg från Nokia. Ska visst presenteras på MWC.

Bra plast är lätt och flexibelt och billigare. Ser inte något dåligt med det.

Permalänk
Medlem

Förutom att du aldrig kan få samma kvalitetskänsla hur du än gör med den där plasten.

Alla mobiler idag nästan känns så plastiga, SGS2, note etc etc.
Tråkigt imo.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Förutom att du aldrig kan få samma kvalitetskänsla hur du än gör med den där plasten.

Alla mobiler idag nästan känns så plastiga, SGS2, note etc etc.
Tråkigt imo.

Jo självklart så gör dom det, men att bygga med plast har sina fördelar oxå, dom blir oftast lite mer stött tåliga och slipper vara intryckt i hörnet efter att man tappat den.

Vist så kan bygg kvaliteten kännas lite B ibland men heller att den känns B och att mobilen i övrigt håller bra

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Förutom att du aldrig kan få samma kvalitetskänsla hur du än gör med den där plasten.

Alla mobiler idag nästan känns så plastiga, SGS2, note etc etc.
Tråkigt imo.

Helt rätt, plast känns inte som metall.
Kvalitet är inte ett speciallt material men det finns så klart olika kvaliteter på materialet.

Jag har sutit vid en laptop med metal skal som var varm/ljummen vilket var äckligt i längden att ha händerna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Helt rätt, plast känns inte som metall.
Kvalitet är inte ett speciallt material men det finns så klart olika kvaliteter på materialet.

Jag har sutit vid en laptop med metal skal som var varm/ljummen vilket var äckligt i längden att ha händerna på.

Plast kan bli bra i vissa fall ex Nokia N9/lumia800 men ofta blir det dålig stabilitet och sony har i alla fall tidigare varit en av de sämre på just att bygga en stabil telefon. men har de ändrat på det så är det ju toppen. Metall är la inte det bästa att ha en en mobil gjord av på vintertid när man inte har handskar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Xperia S ska väl vara gjord av samma material som N9/Lumia 800? Om det sedan innebär att den känns lika stabil vet jag inte.

Nokia N8 har en fantastisk kamera. Tyvärr är den förhållandevis långsam.
Jag tvivlar dock inte på att Xperia S är en mer angenäm mobil att använda på de flesta sätt.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Plast kan bli bra i vissa fall ex Nokia N9/lumia800 men ofta blir det dålig stabilitet och sony har i alla fall tidigare varit en av de sämre på just att bygga en stabil telefon. men har de ändrat på det så är det ju toppen. Metall är la inte det bästa att ha en en mobil gjord av på vintertid när man inte har handskar

Krom plast är det fulast, billigaste som finns på en mobil som bland annat finns på Arc
Förmodligen håller Xperia S en bra kvalitet, kolla bara på Motorola razr, ingen metall men fy vad bra kvalitetskänsla man får när man håller i den.
Det går ju tex ha metall ram/chassi runt och sedan delar av plast så den blir stabil och ändå lätt, flexibel.
Jag tror snarare det blir jobbigt vid värme med för mycket metall. Om mobilen har mycket värmeutveckling vid belastning eller ligger i solen att tag så lär man kunna steka på den.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se

Har haft N8 i ungefär ett år och har övervägt att byta någon gång men sen kommit på att jag inte kan leva utan 12MP kameran med Xenonblixt + FM-Sändaren som jag använder varje dag nästan (Visst det går köpa till externa FM-sändare till dom andra men rätt klumpigt om man är ute o jobbar med radiokåpor)

En N8 med trixeos moddade belle-firmware så har man en riktigt rapp telefon..

Jämförde mot en kompis SonyEricsson Neo .. den var riktigt trög att få fram galleriet och bilder medans min N8 är hur snabb som helst där och ajg har ca 1800 bilder i minnet

Nu finns ju dom viktigaste appsen till N8an så ser ingen anledning att köra Android i dagsläget faktiskt

Edit: Sen med N8 har man ju en fin GPS också så det är bara slänga bil-gpsen med föråldrade kartor

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Plast kan bli bra i vissa fall ex Nokia N9/lumia800 men ofta blir det dålig stabilitet och sony har i alla fall tidigare varit en av de sämre på just att bygga en stabil telefon. men har de ändrat på det så är det ju toppen. Metall är la inte det bästa att ha en en mobil gjord av på vintertid när man inte har handskar

Alltid intressant att höra dessa argument mot plast MEN Nokias plast är helt ok För de som menar att Sony har haft dålig byggkvalité på sina mobiler kan jag ju tala om att jag tappat min X10 väldigt många gånger i golvet/marken med bara några små-märken på baksidan som resultat. En gång tappade jag den på löpbandet så den sköts in i väggen bakom, var bara att sätta in batteriet och sätta på bakluckan igen så var det som inget hänt. Hade personligen inte klarat av en Iphone då jag antagligen hade pajjat skärmen första veckan. (och om någon tänkte föreslå att man såklart skaffar ett skal/skydd till sin Iphone: Att skaffa ett stort gummiskal till en designmobil för 6-7k är för mig lite komiskt).

Detta ordet "kvalité" slängs runt ganska mycket mellan olika telefon-modeller, men ibland känns det som att folk inte alls reflekterar över ordets mening. För mig så innefattar det förutom "välbyggd" även "hållbar"

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=2&idPhone1=3252&id...

Visserligen är det e bra kamera i Arc S, men den har inte en chans mot N8an i ren bildkvalitet.

Tror att de flesta i tråden pratar om Xperia S och inte Arc S. Men håller med dig om att denna S-beteckningen börjar bli något överanvänd

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Alltid intressant att höra dessa argument mot plast MEN Nokias plast är helt ok För de som menar att Sony har haft dålig byggkvalité på sina mobiler kan jag ju tala om att jag tappat min X10 väldigt många gånger i golvet/marken med bara några små-märken på baksidan som resultat. En gång tappade jag den på löpbandet så den sköts in i väggen bakom, var bara att sätta in batteriet och sätta på bakluckan igen så var det som inget hänt. Hade personligen inte klarat av en Iphone då jag antagligen hade pajjat skärmen första veckan. (och om någon tänkte föreslå att man såklart skaffar ett skal/skydd till sin Iphone: Att skaffa ett stort gummiskal till en designmobil för 6-7k är för mig lite komiskt).

Detta ordet "kvalité" slängs runt ganska mycket mellan olika telefon-modeller, men ibland känns det som att folk inte alls reflekterar över ordets mening. För mig så innefattar det förutom "välbyggd" även "hållbar"

Fast har du hört något om att N9 och lumia 800 inte skulle vara förutom välbyggd även hållbar? Hur kul är det att få en plastbit som knakar osv när du tar i den om du betalar 6000 som x10 gjorde från början? Själv har jag nog inte haft någon mobil som inte klarat fall och sånt men det betyder inte att "känslan" o den måste vara halvtaskig, Plast eller ej :).
Sen nämnde jag inte ordet kvalite i den post du citerade utan jag talade om stabilitet.
Men nu fick ni mig än en gång att gå från ämnet
Men jag har somsagt inte testat xperia s .

Edit jag menar inte med detta att nokia alltid gör bäst plast utan lumia 800 är bara ett bra exempel på hur bra det kan bli.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Om ingen skrivit det innan bör det påpekas att det är skillnad på plast och plast. N9 är väl gjord i vad man kan kalla unibody polykarbonatplast (mycket stabil plast), alltså ett plastblock som är urfräst så att delarna ska passa. Stor skillnad mot en telefon med ett kretskort och ett tunt skal med pressgjuten fram och baksida. Nokias lösning borde vara mycket bättre för kvalitetskänslan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Tror att de flesta i tråden pratar om Xperia S och inte Arc S. Men håller med dig om att denna S-beteckningen börjar bli något överanvänd

Oj, missade det helt! Tack för att du påpekade det, Xperia S verkar mao bli riktigt trevlig som eventuell "kameramobil"!