Dropsystemet i TOR, need or greed, synpunkter

Permalänk
Medlem

Dropsystemet i TOR, need or greed, synpunkter

Hej, tänkte bara höra vad folk tycker och tänker om detta system, anledningen till att jag skriver denna tråd är för att jag råkade ut för en mycket frustrerande händelse på en flashpoint för några timmar sen.

Den sista bossen droppar två orangea föremål, som båda passar mig. Jag väljer need såklart eftersom båda var bättre än det jag har. Men får bara en efter alla gjort sitt val. Ingen i gruppen mer än jag behöver strength mer än jag, så jag scrollar upp i chatten och kollar vem mer som tagit need. Jag frågar sedan varför han valde som han valde. Han svarar att han skulle ha den till sin companion. Det går ju heller inte att trada då de blir bound on pickup på falshpoints.

Ni förstår min irritation?

Det måste ju kunna finnas något annat system som vore bättre. Jag tänker tillbaka på hur det var i guildwars, där alla sällsynta drops hade en förutbestämd mottagare. Det skulle jag tycka vara ett bättre system eller vad säger ni? Att saker som passar en själv droppas automatiskt till dig. I alla fall borde det vara så på sällsynt gear.

Need/greed systemet funkar ju bara bra så länge alla man spelar med är schyssta, men det är inte alls ovanligt att det är någon med som inte tänker som man själv gör;)

Vad tycker ni här på forumet om systemet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det suger, men jag tror inte att det finns så många andra sätt att utföra loot. Jag kan ju förstås ha fel. Detta systemet medför också att det riskerar att bli som WoW, med idioter som kutar runt och needar på ALLT i heroics, oavsett om de kan/tänker använda det eller bara sälja.
Ninjalooters kommer alltid att existera i MMO's, inte mycket man kan göra åt det tyvärr. Däremot så är det en fördel om man kan trada gear, så att om man needar av misstag kan ge det till den som verkligen behöver det. Händer ju att man trycker fel ibland också.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Problemet är här för att stanna.
Blizzard löste det så du inte kunde needa saker din klass inte kunde ha (alltså mail/plate/cloth osv.).
Detta systemet kommer ej funka i SWTOR, då alla har companions. Och man får tillräckligt så nån av dina companions kan ha nåt av allt så att säga.
Vad de skulle kunna införa är need/greed/companion. Eller nåt liknande.
Du kan needa specifikt till din companion.
Hur det skulle kunna lösas rent praktiskt har jag dock ingen idé på

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd

/ignore på dom som needar på sånt dom inte kan använda, då slipper man iaf spela med dom igen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Problemet är här för att stanna.
Blizzard löste det så du inte kunde needa saker din klass inte kunde ha (alltså mail/plate/cloth osv.).
Detta systemet kommer ej funka i SWTOR, då alla har companions. Och man får tillräckligt så nån av dina companions kan ha nåt av allt så att säga.
Vad de skulle kunna införa är need/greed/companion. Eller nåt liknande.
Du kan needa specifikt till din companion.
Hur det skulle kunna lösas rent praktiskt har jag dock ingen idé på

need/greed/companion var faktiskt en rätt smart idé! Då är den rankad som nummer två av de tre och man kan inte välja need om man inte kan ha sakerna på sig själv. Tror faktiskt det är något som skulle fungera, men tvekar på att bioware ens har tänkt tanken:P hehe

Permalänk
Medlem

Eller så inför de Tokens som i WoW... vet inte om jag direkt är en förespråkare, men man slipper ju åtminstone de här situationerna när alla får tokens och sen kan köpa sin utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Eller så inför de Tokens som i WoW... vet inte om jag direkt är en förespråkare, men man slipper ju åtminstone de här situationerna när alla får tokens och sen kan köpa sin utrustning.

+1

Borde bara vara tokens i instanser. Man får därefter köpa den gear man vill ha. Olika (svårare) bossar droppar olika många tokens bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Eller så inför de Tokens som i WoW... vet inte om jag direkt är en förespråkare, men man slipper ju åtminstone de här situationerna när alla får tokens och sen kan köpa sin utrustning.

Så är det ju, det är inte gearen som är intressant utan modsen (som iofs sitter i gearen). Och i varje instans och för quest osv får du ofta X antal commedations om du kan köpa mods för och stoppa in i din gear. Plus att problem är löst vid 50 och hardmodes när columi/rakata tokens som droppar är klass specificerat.
Sen så är ju "problemet" även löst när du spelar med en guild som fungerar och tänker på varandra.. Och joinar man random grupper så får man skylla sig själv eftersom "lootwhores" är inte något nytt direkt.

Permalänk
Medlem

Eftersom föremålen som droppade är orange i färg, så är det väl inget att hänga upp sig på. Brukar ju inte vara bra grejer såvida man inte är low level, och då betyder det heller ingenting eftersom det är riktigt lätt att få "epic gear" vid 50 utan need/greed..

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Eftersom föremålen som droppade är orange i färg, så är det väl inget att hänga upp sig på. Brukar ju inte vara bra grejer såvida man inte är low level, och då betyder det heller ingenting eftersom det är riktigt lätt att få "epic gear" vid 50 utan need/greed..

På Flashpoints får man ju nästan alltid någon sak som är bättre än det man har, och bara för att man lätt får "epic gear" vid level 50 så ska man tolerera och springa runt med skitgear mellan level 0 och 49 tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

På Flashpoints får man ju nästan alltid någon sak som är bättre än det man har, och bara för att man lätt får "epic gear" vid level 50 så ska man tolerera och springa runt med skitgear mellan level 0 och 49 tycker du?

Går ju alltid att köpa liknande eller bättre gear på GTN så jag tycker fortfarande inte att det är något problem.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tokigt:

På Flashpoints får man ju nästan alltid någon sak som är bättre än det man har, och bara för att man lätt får "epic gear" vid level 50 så ska man tolerera och springa runt med skitgear mellan level 0 och 49 tycker du?

Epic gear vid lvl 25 är ju bara epic i några timmar vid lvl 27 så är ju dom gröna prylarna lika bra. Det går för fort att lvla för att man ska bry sig allt för mycket om vad man har.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG