Cola i tangentbord macbook air 13 2011

Permalänk

Cola i tangentbord macbook air 13 2011

Hej klantade mig rejält idag å spilde ut ett halvt glas cola över mitt tangentbord... allting fungerar utan problem men en del tangenter är ganska sega...
Går det att återgälda detta på något sätt förutom att köpa ett helt nytt "topplock"? alltså kan man ta bort enstaka tangenter - rengöra dem och sedan sätta tillbaka eller liknande? det är alltså en macbook air 2011 med belyst tangentbord...

Mvh John

Permalänk
Medlem

Stäng av och spraya contact-cleaner i tangentbordet. Eller liknande rengöringsspray. (Alltså alkoholbaserad, som rinner ut alt dunstar) Eller plocka isär datorn.

Permalänk
Permalänk

Säker på att det fungerar på samma sätt i min dator?

Permalänk

Sen har fläkten i datorn börjat gå på vid vanligt surfande... har aldrig hört fläkten innan förutom när jag spelat... någon som vet vad det kan bero på eller om det går göra något åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnVonSkott:

Sen har fläkten i datorn börjat gå på vid vanligt surfande... har aldrig hört fläkten innan förutom när jag spelat... någon som vet vad det kan bero på eller om det går göra något åt det?

Antar att kylningen på Air fungerar liknande som på Macbook Pro. Isånnfall så tar fläktarna luft genom tangenterna (tangentbordet) och blåser ut det på baksidan. Så har du spillt cola i tangenterna, kan det ha kommit ner där luften ska gå/alternativt på fläkten.

Känns svårare att fixa. Du måste förmodligen öppna upp datorn, på egen risk.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte så kul. Jag skulle kollat med försäkringsbolaget om du har hemförsäkring/allrisk. Men datorn kanske måste vara trasig för att man ska få ersättning?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB