Stor skillnad på 6850 1GB och 6850 2GB?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på 6850 1GB och 6850 2GB?

Hej. Jag undrar ifall det är stor skillnad på prestandan mellan ett 6850 som har 1GB minne och ett som har 2GB minne.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

en hel gigabytes skillnad faktist!

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk

Nej, mängden minne har inget med prestandan att göra!

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det hela rätt så kommer inte prestandan påverkas om du kör ett program som inte kräver mer än 1 gb.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Entusiast

Prestanda skillnaden kommer inte att märkas, eftersom att ett Radeon 6850 ändå inte har potential att ensamt köra på så jobbiga grafikinställningar att Vramet används till mer än 1GB. Har du tänkt att köra CrossfireX inom en snar framtid så är dock 2GB att rekommendera som BF3 skall spelas.
Kortfattat, 2GB på ett 6850 är helt onödigt i mitt tyckte.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

What YGLeXz wrote.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aMightyMuffin:

Nej, mängden minne har inget med prestandan att göra!

Jo. Om man kör ett spel som kräver mer än 1 GB VRAM spelar det roll. Battlefield 3 på Ultra kräver mer än 1 GB i 1920x1080. Om man då har två st 6850 som bara har 1 GB minne kommer grafikminnet inte räcka, utan man kommer bli tvungen att sänka inställningarna (vilket kanske ändå behövs pga att 6850 inte är så überstarkt, men du fattar poängen).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Prestanda skillnaden kommer inte att märkas, eftersom att ett Radeon 6850 ändå inte har potential att ensamt köra på så jobbiga grafikinställningar att Vramet används till mer än 1GB. Har du tänkt att köra CrossfireX inom en snar framtid så är dock 2GB att rekommendera som BF3 skall spelas.
Kortfattat, 2GB på ett 6850 är helt onödigt i mitt tyckte.

Mvh,
Patrik

Kör 6850CF 1gb, minnet flaskar inte i BF3, så även där duger 1gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo. Om man kör ett spel som kräver mer än 1 GB VRAM spelar det roll. Battlefield 3 på Ultra kräver mer än 1 GB i 1920x1080. Om man då har två st 6850 som bara har 1 GB minne kommer grafikminnet inte räcka, utan man kommer bli tvungen att sänka inställningarna (vilket kanske ändå behövs pga att 6850 inte är så überstarkt, men du fattar poängen).

Okej, men är det inte så att grafkkortet kan "låna" minne av RAM-minnet eller har jag fått det hela om bakfoten?

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Kör 6850CF 1gb, minnet flaskar inte i BF3, så även där duger 1gb

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar det bra med 6850 i CF? Jag har hört att crossfire är värdelöst och att man inte ska använda det, jag har nämligen tänkt skaffa ett till 6850 (äger redan ett på 1GB) och köra det i CF.

Det var också därför jag undrade om det är värt med 2GB.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Fungerar det bra med 6850 i CF? Jag har hört att crossfire är värdelöst och att man inte ska använda det, jag har nämligen tänkt skaffa ett till 6850 (äger redan ett på 1GB) och köra det i CF.

Det var också därför jag undrade om det är värt med 2GB.

Köper du ett på 2gb så blir det iaf 1gb om du kör det tillsammans med det du har nu.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Okej, men är det inte så att grafkkortet kan "låna" minne av RAM-minnet eller har jag fått det hela om bakfoten?

Jo, men det blir ju en delay etc.

Skrivet av Wuzu:

Fungerar det bra med 6850 i CF? Jag har hört att crossfire är värdelöst och att man inte ska använda det, jag har nämligen tänkt skaffa ett till 6850 (äger redan ett på 1GB) och köra det i CF.

Det var också därför jag undrade om det är värt med 2GB.

CF fungerar för det mesta bra, inte väldigt bra och verkligen inte perfekt, men bra.
Sitter du på ett kort med 1 GB finns det ingen anledning att köpa ett med 2 GB då du ändå bara kommer använda 1 utav de 2 GB i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Wuzu:

Fungerar det bra med 6850 i CF? Jag har hört att crossfire är värdelöst och att man inte ska använda det, jag har nämligen tänkt skaffa ett till 6850 (äger redan ett på 1GB) och köra det i CF.

Det var också därför jag undrade om det är värt med 2GB.

Det funkar inte, om ena har 2gb och andra 1 så fungerar det som samma minne och då som det minsta. crossfire är väll inte värdelöst direkt... det beror väll på. I teorin dubbel prestanda, i praktiken så runt 80-90% bättre prestanda och risk för microstuttering som i stort sett får det att verka som att du ligger på kanske 30 fps när du ligger på bra mycket mer. Det om att låna minne undrar jag också över:P

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rydisen:

Sitter du på ett kort med 1 GB finns det ingen anledning att köpa ett med 2 GB då du ändå bara kommer använda 1 utav de 2 GB i så fall.

^ This.

Tänk dock på att du kanske kommer störa dig på microstuttering om du kör Crossfire.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

^ This.

Tänk dock på att du kanske kommer störa dig på microstuttering om du kör Crossfire.

Men vad i helvete. Nu när jag blev så glad och ska skaffa crossfire för bättre fps i spelen så säger ni att det finns nån jävla bug, micro suttering. Iallafall så kollade jag upp skiten på Wikipedia för mer information om det. Det stod att det endast är dual-GPU som påverkas av micro suttering. Tre-vägs GPU fungerar då tydligen lika normalt som ett ensamt kort. Antingen är min engelska väldigt dålig eller så står det verkligen att tre-vägs GPU inte har det här problemet. Är det sant? Ska man lita på Wiki och skaffa sig tre-vägs GPU?

Citat från engelska Wikipedia: Beyond dual-GPU setups, CrossFireX/SLI setups do not seem to be affected by micro-stuttering; the frame rate variability in a three-way CrossFireX setup is just as small as what is achieved by a single GPU.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering
Tre-vägs GPU = 3 kort i crossfire, Eller om bakfoten?

Btw, kan jag köra 3 grafikkort i mitt moderkort? Asus CROSSHAIR VFORMULA 990FX Det finns ju liksom bara på st PCI-E X16.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Om man ser till singelkort så kan den där extra gigen minne var till fördel i vissa spel/moddar. Project Reality är en sådan, det är så extremt moddat så det krävs betydligt mer resurser än vad man får ut i detaljrikedom, jämfört med andra spel. Det finns även vissa banor där fps'en sjunker rejält i vissa områden på kort som har mindre än ca 1.5GiB.

Jag har för mig att Arma 2 är inne och nosar lite på samma problematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Men vad i helvete. Nu när jag blev så glad och ska skaffa crossfire för bättre fps i spelen så säger ni att det finns nån jävla bug, micro suttering. Iallafall så kollade jag upp skiten på Wikipedia för mer information om det. Det stod att det endast är dual-GPU som påverkas av micro suttering. Tre-vägs GPU fungerar då tydligen lika normalt som ett ensamt kort. Antingen är min engelska väldigt dålig eller så står det verkligen att tre-vägs GPU inte har det här problemet. Är det sant? Ska man lita på Wiki och skaffa sig tre-vägs GPU?

Citat från engelska Wikipedia: Beyond dual-GPU setups, CrossFireX/SLI setups do not seem to be affected by micro-stuttering; the frame rate variability in a three-way CrossFireX setup is just as small as what is achieved by a single GPU.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering
Tre-vägs GPU = 3 kort i crossfire, Eller om bakfoten?

Btw, kan jag köra 3 grafikkort i mitt moderkort? Asus CROSSHAIR VFORMULA 990FX Det finns ju liksom bara på st PCI-E X16.

Microstuttering är nog mätbart på någon nivå för 1, 2, 3 och 4 grafikkort, men märks mest med 2. Det finns någon artikel där de rett ut eländet, tror det var Anandtech som publicerade i höstas.

Du klarar dig för övrigt alldeles galant på X16/X8/X8 med de flesta (alla?) grafikkort. Som bonus kan du steka ägg på chassit medan du lirar!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razec:

Köper du ett på 2gb så blir det iaf 1gb om du kör det tillsammans med det du har nu.

Nej. Köper man två kort med 2 gb vardera får man totalt 2 gb i crossfire. Kör man två kort med 1 gb vardera får man 1 gb totalt i crossfire.

P.S Jag har hört att ju billigare korten är, desto mera microstuttering är det risk för.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det som drar grafik minne i bf3 är ju om du kör anit-alising, ja kan köra very high med mitt 6950, har en rätt värdelös processor så har inte testat ultra.
Men det som händer när du kör xAA är att alla texturer i ritas ut igen, 2 4 8 eller 16 gånger. Därav behövs det mer minne.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wuzu:

Men vad i helvete. Nu när jag blev så glad och ska skaffa crossfire för bättre fps i spelen så säger ni att det finns nån jävla bug, micro suttering. Iallafall så kollade jag upp skiten på Wikipedia för mer information om det. Det stod att det endast är dual-GPU som påverkas av micro suttering. Tre-vägs GPU fungerar då tydligen lika normalt som ett ensamt kort. Antingen är min engelska väldigt dålig eller så står det verkligen att tre-vägs GPU inte har det här problemet. Är det sant? Ska man lita på Wiki och skaffa sig tre-vägs GPU?

Stämmer. Två kort = synlig microstuttering. Tre kort = knappt ens mätbar microstuttering. Källa: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-cr...

Skrivet av Atlas Tasume:

Nej. Köper man två kort med 2 gb vardera får man totalt 2 gb i crossfire. Kör man två kort med 1 gb vardera får man 1 gb totalt i crossfire.

Men det han har nu har bara 1 GB. Ett kort med 1 GB + ett kort med 2 GB = 1 GB totalt, eller har jag helt fel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Stämmer. Två kort = synlig microstuttering. Tre kort = knappt ens mätbar microstuttering. Källa: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-cr...

Men det går alltså att köra 3st 6850 i CF? Jag kollade på en video där emil och jonas pratade mycket om micro suttering och de sa att de billiga korten inte kunde köras i mer än dual-GPU.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Skrivet av Wuzu:

Men det går alltså att köra 3st 6850 i CF? Jag kollade på en video där emil och jonas pratade mycket om micro suttering och de sa att de billiga korten inte kunde köras i mer än dual-GPU.

Titta på dit kort och se om du har plats för två CF bryggor eller en. 1 = endast 2 kort, 2 = 3-4 kort.

Permalänk
Inaktiv

Var inte dumsnål. Köp med 2GB så slipper du ångra dig senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej. Köper man två kort med 2 gb vardera får man totalt 2 gb i crossfire. Kör man två kort med 1 gb vardera får man 1 gb totalt i crossfire.

P.S Jag har hört att ju billigare korten är, desto mera microstuttering är det risk för.

Har jag sagt (skrivit) nåt annat?

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit