Vilken Max TDP är acceptabel i bärbara datorer?

Permalänk

Vilken Max TDP är acceptabel i bärbara datorer?

Den senaste tiden har mitt bärbara monster börjat haverera.
En Fujitsu Siemens Xi 1554 (19" / Core2duo 2Ghz / Radeon x1900) som kostade 14000kr och byggts för att ge prestanda på bekostnad av konstant överhettning - så nu har grafikkortet börjat ge upp.
Detta går dock att byta eftersom datorn använder "Mobile PCI Express Module" (MXM) för grafiken.
Dock så tycker ja detta är väldigt tråkigt eftersom ja har tagit hand om datorn väldigt bra o inte utsatt den för någon extrem belastning (nästan inget spelande) - samt att den hållits dammfri och inte använts i rökfri miljö. Datorn köptes in Maj 2008.

I mitt jobb så har ja fått reparera många överhettade laptops. Dom brukar vara 2-3 år gamla o den stora majoriteten har amd cpu och/eller dedikerad grafik. Ja brukar numera räkna på att en high performance bärbar dator fungerar i 2+ år ...efter det så kan vad som helst hända.

Därför undrar ja nu vad ni andra tycker...
Prioriterar ni prestanda ...eller prioriterar ni stabilitet och hållbarhet - i notebooks?
PS. ja syftar på notebooks med skärmstorlek från 14" och uppåt

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Min första gaming notebook HP Envy-17 (i5-450 35W, HD5850 40-60W) brann upp efter 1 veckas hård gaming. Min andra spelbara notebook HP DV7 (P7450 25W, HD4650 15-25W) har snurrat ganska hårt belastad i 3 år innan jag nu i januari köpte en desktop så jag tror att 25W är nog ganska ok om datorn ska hålla länge under hård belastning. Sen finns ju förstås Asus G7x serien som visst ska ha väldigt bra kylning och borde hålla ganska länge trots hög värme från GPU'n.

Jag glömde ju bort min flickväns HP 6510b med integrerad grafik (P7350+X3100 = 25W) som är inne på 5:e året trots daglig användning och "hård" flash-spelsbelastning, fläkten går på max varje dag :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Badkarskurvan, används för att mäta livslängden på saker. Finns en del rättsliga fall där företag anklagas för att anpassa sina produkters kvalitet till hur länge lagstadgad garanti gäller, alltså ofta 2 år, sedan får den gärna peka uppåt igen.

För mig är laptops skrivmaskiner/arbetsstationer. Får vara hur liten som helst så länge skärmen är tillräckligt stor, jag gillar över 13".
Nästa generation mobiler har ju vad som krävs för att ersätta alla skrivmaskinslaptops så jag bara väntar på att mobiler kan dockas till skärm/tangentbord och plötsligt ta marknadsandelar av laptops. Detta med en TDP på >1 W.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Har en dell xps M1710 som snurrat i snart 5 år med mycket spelande, den har dock börjat bli dammig i kylflänsarna så fläktarna hinner inte varva upp ibland (för snällt ställd fläktkurva, går inte att justera vad jag vet tyvärr) och den dör men annars har jag inte haft några problem med den och då är det ändå tdp värde på 45 w bara på mitt grafikkort.

PS. om någon har bra rengöringsförslag för laptop kylning skulle jag vara väldigt intresserad av att ta del av den informationen, skulle säkert även kunna hjälpa TS med stabilitet om han fick ner temperaturerna några grader

//SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk

Fan! ja konstaterade precis att Omröstningen är ganska otydlig... Man kan tro att ja bara menar grafikkortet.
så här borde det stått:
17 watt CPU med Integrerad grafik
17 watt CPU plus Dedikerat Grafikkort

SchaaSchaa:
tryckluft är bra för löst damm.
men om det är flott och kanske tjära (tobaksrök) så behövs rengöringsmedel:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
det finns en lista under: "4. Hur tar jag bort kylpasta?" ...funkar bra för att få bort flott från flänsarna oxå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Antielefant

Jag är inte ute efter en desktop replacement utan snarare en 15,6/17,1 som är så lätt och tyst som möjligt. Jag använder idag en Dell E6520 jag har genom jobbet.

Ska jag spela använder jag monstret i sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Laptop kan aldrig ersätta en deskdito när det gäller hållbarhet och i allt annat för den delen förutom flyttbarheten då naturligtvis.
Så att sträva efter så låg TDP hos LT är ju alltid något man bör göra, men då bekostnad av prestanda.

Hur menar du här?: "samt att den hållits dammfri och inte använts i rökfri miljö"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

lol, måste blivit fel när ja omformulerade den raden... rättar:
"samt att den hållits dammfri och inte använts i rökig miljö"

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Finns en del rättsliga fall där företag anklagas för att anpassa sina produkters kvalitet till hur länge lagstadgad garanti gäller, alltså ofta 2 år, sedan får den gärna peka uppåt igen.

Jo tack. Men trots deras avsikter att integrera en tidsinställd bomb i produkten så löser den inte alltid ut.
Produkten fortsätter att fungera i åratal oavsett hur mycket man använder den - vilket då betyder att produkten inte fungerar som den ska.
Vissa kan alltså ha turen att få ett sådant defekt exemplar av produkten

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!