Varför ska jag köpa en Android-telefon istället för iPhone?

Permalänk
Medlem

Varför ska jag köpa en Android-telefon istället för iPhone?

Nu vill inte jag att det blir nåt krig i tråden utan jag vill få konkreta svar. Sen kan jag väl säga att rena fanboy kommentarer som inte leder nånstans kan ni häva ur er någon annanstans.

Det man oftast får höra är att man är instängd i iPhone gentemot valfri Android lur.
Men hur menar ni då instängd? Vad vill ni göra mer än att använda appar och det som redan finns i telefonen?

Jag skaffade mig en iPhone för att:
1. Designmässigt är den i top (enligt mig)
2. Den är bekväm att hålla i p.g.a tyngden (enligt mig)
3. Jag vill ha bra appar till telefonen.
4. Kunna läsa lite på nätet (sweclockers exempelvis). Verkligen inte i behov av flash.

Det här var alltså varför jag skaffade mig en iPhone när jag testade polarens telefon ca 30 min. Nu när jag haft min (borttappad nu iof) i över 1 år så ser jag fler fördelar, men det hör inte hit. Och kom ihåg. Jag sågar inte Android utan jag ser bara inte varför man känner sig inlåst i iOS.

Så varför tycker just DU att du känner dig inlåst i en iOS enhet. Vad vill du åt för funktion som inte iPhone kan erbjuda?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Widgets, byta tangentbord, sätta på ljudlös utan vibrationer utan att behöva gå in i inställningar, stänga av autorotation, föra över filer "plug-n-play" via USB till valfri dator utan extraprogam. För att nämna några småsaker som gör att jag själv aldrig skulle kunna ha en iPhone

EDIT: Samt, saknar man en viss funktion så är det i de flesta fallen "bara att fixa den". Men oftast krävs det viss modifikation som innebär root och custom ROM med custom kernel etc. Vilket kanske inte är för alla men för den tekniskt intresserade så är det inga problem.

EDIT2: Sedan iOS 4 till iPhone kom möjligheten att stänga av autorotation.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

du kommer inte få några konkreta svar. det handlar bara om känsla.

det finns inget som säger att iPhone är bättre än "android" (det finns ju typ 1000 android-telefon-modeller, från skitkass till supergrym), det är olika telefoner, punkt slut.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem

jag har inte ägt en Android men skillnaden i rent mjukvaromässigt är att Android kan ha fler pogram eller såkallade appar så som Windows messenger etc fast en fungerade sådan finns idag till Iphone.

vad jag har förstått det så bygger hela Android plattformen på en Linux baserad mjukvara och att Apple kör med iOS och som många vet så är iOS lite i efterkälken i pogram då dom flesta tillverkar främst till Windows samt Linux och att pogrammet sedan i efterhand kommer med stöd för iOS. samt att utbudet i Linux,Windows är mycket större än iOS

någon som är mer insatt kan rätta mig om fel

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt personligt, men man kan göra mer med användargränssnittet i en android. (Om man inte räknar jailbrekad iPhone).
Jag föredrar android just p.g.a det men det är ju inte helt felfritt.

Tycker första svaret summerar det ganska bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Varför har ingen tagit upp priser & utbud? =O
Iphone 8 mobiler, från 3,3k till 6,8k http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83404958
Android 81 mobiler, från 700kr till 5,4k http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83405097&cols=207,114,...

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

När man försöker köpa en "iphone" från blocket/tradera så är nästan 90% av alla med spruckna skärmar.... så jag gav upp och skaffade en android telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

vad jag har förstått det så bygger hela Android plattformen på en Linux baserad mjukvara och att Apple kör med iOS och som många vet så är iOS lite i efterkälken i pogram då dom flesta tillverkar främst till Windows samt Linux och att pogrammet sedan i efterhand kommer med stöd för iOS. samt att utbudet i Linux,Windows är mycket större än iOS

Har rätt dålig koll egentligen men iOS bygger ju på OSX som i sin tur bygger på UNIX.

Skrivet av shocker:

Varför har ingen tagit upp priser & utbud? =O
Iphone 8 mobiler, från 3,3k till 6,8k http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83404958
Android 81 mobiler, från 700kr till 5,4k http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83405097&cols=207,114,...

Absolut kan man diskutera priset också. Men du kan samtidigt inte dra en jämförelse med en budget-android med en iPhone, blir aldrig bra.

Ett exempel;

Ger du Lisa 16 år en HTC Wildfire (<2000kr) och säger "det här är android". Resultatet kommer med största sannolikhet att bli något i stil med "Android är sämst, jag älskar iPhone!". Men får Lisa en t.ex. Galaxy Nexus eller Galaxy II blir resultatet förmodligen annorlunda.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag ser det som ovärdeligt att bara kunna koppla in telefonen till datorn och överföra filer. Vill gärna ha så "clean" hemskärm som möjligt. Vill kunna byta tangentbord om det kommer något med bättre funktioner

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Har rätt dålig koll egentligen men iOS bygger ju på OSX som i sin tur bygger på UNIX.

Absolut kan man diskutera priset också. Men du kan samtidigt inte dra en jämförelse med en budget-android med en iPhone, blir aldrig bra.

Ett exempel;

Ger du Lisa 16 år en HTC Wildfire (<2000kr) och säger "det här är android". Resultatet kommer med största sannolikhet att bli något i stil med "Android är sämst, jag älskar iPhone!". Men får Lisa en t.ex. Galaxy Nexus eller Galaxy II blir resultatet förmodligen annorlunda.

Ja det är ju klart, samma sak som att jämföra amd X2 3ghz och en intel SB-E hexacore på 4ghz.
Men jag antar att det finns folk som mig som inte tänker lägga 5-6 tusen på en mobil bara för att få ios.
Jag är helt nöjd med min nokia c7 för 2k, den är billig och dessutom så har den inbyggd fm sändare vilket ingen iphone har!

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Widgets, byta tangentbord, sätta på ljudlös utan vibrationer utan att behöva gå in i inställningar, stänga av autorotation. För att nämna några småsaker som gör att jag själv aldrig skulle kunna ha en iPhone

EDIT: Samt, saknar man en viss funktion så är det i de flesta fallen "bara att fixa den". Men oftast krävs det viss modifikation som innebär root och custom ROM med custom kernel etc. Vilket kanske inte är för alla men för den tekniskt intresserade så är det inga problem.

ÄNTLIGEN någon med ett svar som faktiskt ger anledning till varför iPhone inte är "användbar" eller vad man ska kalla det.
Jag kan summera det ännu kortare än du: 110% smaksak, inget snack.

Tror det va exakt det svaret jag behövde. Men mer info tar jag gärna emot så jag kan fylla på den flytande lagringen uppe i pallet.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Har rätt dålig koll egentligen men iOS bygger ju på OSX som i sin tur bygger på UNIX.

Absolut kan man diskutera priset också. Men du kan samtidigt inte dra en jämförelse med en budget-android med en iPhone, blir aldrig bra.

Ett exempel;

Ger du Lisa 16 år en HTC Wildfire (<2000kr) och säger "det här är android". Resultatet kommer med största sannolikhet att bli något i stil med "Android är sämst, jag älskar iPhone!". Men får Lisa en t.ex. Galaxy Nexus eller Galaxy II blir resultatet förmodligen annorlunda.

Känner verkligen igen detdär, rör aldrig mer en HTC efter dendär jävla telefonen...äger en 3GS just nu, men hade mycket hellre haft en Galaxy 1/2, då iphone gränssnittet kanske är enkelt, men inte direkt effektivt

Tycker dock det är lite hugget som stucket, det finns skitbra droids, och dessutom riktigt dåliga, men man tröttnar väldigt lätt på iPhone då det är alldeles för instängt (återigen, personlig åsikt).
Dessutom börjar jag nästan gråta när man hör sin 12 åriga kusin utropa att "få en ifån 4 är min högsta önskan, får jag en sådan så är mitt liv komplett"..

Apple lever till stor del på sin supportrar (ni alla vet vilken typ av personer jag snackar om.. ), men det känns som om det börjar tunnas ut då iPhone faktiskt inte är ensamt på marknaden nu längre...S2 skulle jag säga är en bra mkt bättre telefon funktionsmässigt än 4S...men som sagt, personliga åsikter är allt som räknas Skulle väldigt gärna vilja ha något mitt imellan, med iPhonens funktionalitet och goa flyt, med androids gränssnitt och inställningar.
Vet inte riktigt hur många gånger jag blir sur bara för att telefonen väljer landskaps-läge när man ligger i sängen och surfar -.-

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En iPhone är mycket bättre än en budget-android. Vill man göra en rättvis jämförelse får man jämföra med androider som är nästan lika dyra som iPhone.
Några saker som är annorlunda med android jämfört med iPhone:
* Massor av olika modeller. Olika stora, i olika prisklasser. Fysiska skillnader, det finns t.ex. med tangentbord, med 4G-anslutning etc. I dagens läge föredrar nästan alla en större skärm än vad iPhone har, 4-4,3 tum är att föredra i nästan alla lägen, även om man bara messar och surfar lite.
* Först med den senaste hårdvaran. Android var före Apple med dual core, de är före med 4G(LTE)-telefoner, etc.
* Mycket större möjligheter att bestämma själv över hur din telefon skall se ut. Alla appar går att flytta runt hur som helst, det finns widgets etc. Är man avancerad kan man ladda hem en launcher och ändra runt ännu mer, eller rent av roota och lägga in en egen rom.
* Mer prisvärd. Eftersom det finns olika företag som tillverkar androider så finns det en marknad där de konkurrerar med varandra. iPhones tillverkas endast av Apple, och Apple har totalkontroll på deras prissättning (och marknadsföring, och apparna som de kan köra, och ....)
Listan kan göras mycket längre men här är väl några av huvudpoängerna.

Permalänk
Medlem

Alltså du har ju listat att du vill kunna läsa lite på nätet vilket du kan med alla till olika utsträckningar plus att du vill ha appar. Nu vet jag inte men appar börjar bli lite tröttsamt, finns det till android eller iphone finns det oftast till den andre också, sedan påpekar du att du gillar designen och känslan i en iphone då förstår jag inte riktigt varför du skulle vilja byta? De 2 anledningarna till att jag körde android är att det i princip är java som man programmerar i plus att man slipper itunes. Nu verkar du ju inte ha så specifika krav så jag tror du kommer bli nöjd med vilken du än tar och troligtvis mest nöjd med iphonen eftersom du gillar designen.

Permalänk

Widgets utav valfri smak på X antal homescreens, istället för att bläddra mellan allla ikoner.
Det är väl den största anledningen.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Widgets, byta tangentbord, sätta på ljudlös utan vibrationer utan att behöva gå in i inställningar, stänga av autorotation, föra över filer "plug-n-play" via USB till valfri dator utan extraprogam. För att nämna några småsaker som gör att jag själv aldrig skulle kunna ha en iPhone

EDIT: Samt, saknar man en viss funktion så är det i de flesta fallen "bara att fixa den". Men oftast krävs det viss modifikation som innebär root och custom ROM med custom kernel etc. Vilket kanske inte är för alla men för den tekniskt intresserade så är det inga problem.

Jag uppskattar att du skrivit ett civiliserat inlägg och inte fanboy-snack, men du kan väl iaf hålla dig till saker som stämmer?
Vad får dig att tro att det inte går att stänga av autorotation på en iPhone? Har du testat att "dubbeltrycka" på hemknappen, dra med fingret åt höger och trycka på hänglåset?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Widgets, byta tangentbord, sätta på ljudlös utan vibrationer utan att behöva gå in i inställningar, stänga av autorotation, föra över filer "plug-n-play" via USB till valfri dator utan extraprogam. För att nämna några småsaker som gör att jag själv aldrig skulle kunna ha en iPhone

Men att mobil jävel vibrerar varje gång man rör den med fingret är ok? Nä, jag hatar min sambos HTC så obegriplig så det är inte sant!

Permalänk
Medlem

Är äpple godare än banan? Bara DU själv som kan avgöra detta. Båda har sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Anledning till att jag bytte från iOS till Android var att iOS bara blev så förjävligt tråkigt att använda. Alltid samma ikoner och alltid samma menyer.

Android gav mer variation. Sen gillar jag verkligen att det inte är så himla låst. En app som t.ex. gör att lampan startas när jag skakar mobilen när det är på låsskärmen, det kan man glömma med iPhone.

Sen är Market, om man kollar på andra saker än bara appar och vad som finns, avsevärt mycket bättre än Appstore. Här kan du faktiskt hitta de programmen du har köpt tidigare utan att behöva använda iTunes loggar eller något annat. Och det simpla faktumet att det finns något sådant simpelt och önskvärt som möjligheten att ångra ett köp. APPLE, VAR SNÄLLA OCH TA EFTER!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att om man ska skaffa en smartphone så ska man vara teknik intresserad, annars kan man ju köra på en vanlig candybar sony ericsson eller liknande, därför tycker jag android är bäst iom custom roms, kernel, launchers, öveklock mm. Dessutom e det kraftigare komponenter i dem dyrare androids i jämförelse med iphone. Vikten i en telefon spelar för mig ingen större roll, det är inte direkt så att jag tänker varje gång jag drar upp mobilen ur fickan "å nej fan vad min mobil inte känns"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Men att mobil jävel vibrerar varje gång man rör den med fingret är ok? Nä, jag hatar min sambos HTC så obegriplig så det är inte sant!

Fast det går ju att stänga av. Dessutom är det väl bara HTC som har det som standard, eller har jag fel?
Men håller med om att det är irriterande innan man ändrat det

Skrivet av aml417:

Jag ser det som att om man ska skaffa en smartphone så ska man vara teknik intresserad, annars kan man ju köra på en vanlig candybar sony ericsson eller liknande, därför tycker jag android är bäst iom custom roms, kernel, launchers, öveklock mm. Dessutom e det kraftigare komponenter i dem dyrare androids i jämförelse med iphone. Vikten i en telefon spelar för mig ingen större roll, det är inte direkt så att jag tänker varje gång jag drar upp mobilen ur fickan "å nej fan vad min mobil inte känns"

Även om jag gillar Android mer än Iphone så tycker jag inte att det där är ett vettigt argument. Vad spelar hårdvaran för roll egentligen? Ända jag kan tänka på är strömförbrukning/värmeutveckling. Då vinner ju Iphone på det argumentet eftersom den inte blir lika varm.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda.
Mer valmöjligheter, unik och personlig.
Flash.
USB.
Osv..

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråden har börjat sansat och trevligt, vilket glädjer mig. Fortsätt så!

Dock har jag redan raderat tre inlägg som inte tillförde något till diskussionen (§1.6) och ett gränsade till §1.5 (provocerande uttalande, allmänt känt som trollande). Har ni inget vettigt att bidra med, läs bara tråden utan att kommentera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Men att mobil jävel vibrerar varje gång man rör den med fingret är ok? Nä, jag hatar min sambos HTC så obegriplig så det är inte sant!

Testa att gå in på inställningar, och klicka av allt som heter vibrera?

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Jag uppskattar att du skrivit ett civiliserat inlägg och inte fanboy-snack, men du kan väl iaf hålla dig till saker som stämmer?
Vad får dig att tro att det inte går att stänga av autorotation på en iPhone? Har du testat att "dubbeltrycka" på hemknappen, dra med fingret åt höger och trycka på hänglåset?

Det går dock bara att låsa telefonen iporträttsläge på det viset. Men för övrigt kan det tilläggas att iphone endast vibrerar när man stänger av ljudlös inte när man sätter på det vilket jag tycker är helt okej. Dessutom tycker jag att telefonen har en förhållandevis tyst vibration jämfört med många andra. Men på det stora hela tycker jag mycket har att göra med tillfället. När jag köpte min iPhone 4 när den kom ut så tyckte jag att det slog konkurensen. Idag ser det annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Fast det går ju att stänga av. Dessutom är det väl bara HTC som har det som standard, eller har jag fel?
Men håller med om att det är irriterande innan man ändrat det

Även om jag gillar Android mer än Iphone så tycker jag inte att det där är ett vettigt argument. Vad spelar hårdvaran för roll egentligen? Ända jag kan tänka på är strömförbrukning/värmeutveckling. Då vinner ju Iphone på det argumentet eftersom den inte blir lika varm.

Det är där det fina med android kommer in, man kan ju skräddarsy klock inställningarna så man får bättre batteri tid samtidigt som man får topp prestanda i t.ex spel. Jag ser heller inget problem med att de utvecklar värme, såvida man inte tänkt att ens android ska hålla i 10år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ziim0n:

stänga av autorotation

Skrivet av SuperSverker:

Vet inte riktigt hur många gånger jag blir sur bara för att telefonen väljer landskaps-läge när man ligger i sängen och surfar -.-

Det här har man väl ändå kunnat rätt länge nu (i alla fall låsa till porträttläge (men det är väl vanligen det man vill))?

Permalänk
Medlem

Största fördelen med android för mig är att det finns så många olika telefoner att välja mellan. Det blir mer personligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Bättre prestanda.
Mer valmöjligheter, unik och personlig.
Flash.
USB.
Osv..

Visst, hårdvaran är teoretiskt snabbare, men jag skulle säga att t. ex. SGS2 är väldigt mycket långsammare än den borde vara, om man inte byter ROM iaf.

Permalänk
Medlem

Andra aspekter som inte tagits upp är t.ex. ljudkvalité. På Android-sidan är det väl bara Galaxy S som är i riktig topp-klass, medans iPhone briljerar på den punkten. SGS2 ska ju vara ok (t.o.m. bra enligt vissa), om än inte i riktigt samma klass som ettan.

Själv har jag kommit fram till att jag prioriterar ett stabilt OS framför rå prestanda. Men har svårt att komma fram till vilket som verkar stabilast, iOS verkar ju inte direkt felfritt det heller. Ändra teman på ikoner osv. är inget som spelar någon roll för mig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather