Permalänk
Medlem

Dark Matter

Då var det dags för ett galleri från mig om min dator "Dark Matter"

Komponenter :
• Chassi: Cooler Master ATCs 840 - svart lackad insida
• CPU: i7 3770K @ 4,1Ghz
• MB: Asus Sabertooth Z77
• GPU: Asus GTX 580 DirectCUII x2
• RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600mhz
• SSD: Corsair F160
• HDD: WD 1TB 7200rpm
• HDD: WD 2TB 5400rpm
• PSU: Corsair AX1200
• OS: Windows 7 Ultimate 64
• Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium

Vattenkylning:
• EK-FC580 DCII vattenblock x2.
• EK-FC Bridge Dual.
• EK-Supreme LTX vattenblock.
• XSPC X2O 750 Dual 5.25 Bay Reservoir Pump.
• EK-CoolStream RAD XT240.
• EK-CoolStream RAD XT120. <-- används ej för tillfället
• Alphacool NexXxos UT60 Full Copper radiator.
• Noiseblocker-BlackSilent PRO PL-1 fläktar, 3st.
• EK-16/12mm fittings, 90° & 45° adaptrar.
• Masterkleer tubing,vit-16/12mm (15,9/12.7mm).

Bilderna är inte de perfektaste eftersom jag ej har en systemkamera så var snäll i omdömet
På vissa bilder kan man se ett "hölje/skydd" över nätaggregatet som jag gjort själv för att täcka diverse kablar för snyggare utseende

UPDATE: Lite fler bilder på datorn innan det nuvarande utseendet är tilllagda!

UPDATE 2: Mer Sleeve! Samt mer bilder därefter

UPDATE 3: Ny plåt som täcker hårddiskplatserna! Akasa fläktarna borta!

UPDATE 4: Nytt grafikkort! Asus GTX 580 DirectCUII !

UPDATE 5: Nya fläktar till H50 - Lackade fläktar, LED list från NZXT samt ny sida med riktigt glas!

UPDATE 6: Vattenkylning för grafikkortet!

UPDATE 7: SLI!! Ett till grafikkort + vattenblock

UPDATE 8: Vattenkylning för CPUn

UPDATE 9: Nytt moderkort samt cpu! (Asus sabertooth Z77 med 3770K!)

Hoppas galleriet uppskattas! Ge gärna förslag på vad som kan förbättras!
Kommentera gärna!

//Kidlord

Dark Matter

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Inaktiv

Rent och snyggt!

Permalänk
Medlem

Oh me likey! Klockren 5a!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Gallerikonnässör

Overkill nätaggregat?
Snyggt annars, en 4a:)

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Varför en H50 om du tänkt skaffa vattenkylning?

Snyggt var det!

Permalänk

Snyggt! 4p
Du får 5p om du byter ut de där röda 120mm mot svarta eller helt transparenta.

Permalänk
Medlem

Det är förvånande hur många som inte vet vad statisk elektricitet är..
Hur kan du lägga kretskort på filtar och kuddar, utan nån skyddspåse emellan, är för mig en gåta

Undra på att folk har random problem med sina datorer..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Det är förvånande hur många som inte vet vad statisk elektricitet är..
Hur kan du lägga kretskort på filtar och kuddar, utan nån skyddspåse emellan, är för mig en gåta

Undra på att folk har random problem med sina datorer..

Verkligen. Ser dessutom ut som om det är en flisfilt... Absolut livsfarligt för komponenterna.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Verkligen. Ser dessutom ut som om det är en flisfilt... Absolut livsfarligt för komponenterna.

Utan att håna TS.. Han har ju samtidigt tänkt på att faktiskt lägga nåt under komponenterna för att skydda dom. Fast i detta avseendet hade nog komponenterna mått bättre av att ligga på skinnsoffan. Även om lödningarna på korten kanske repat skinnet lite

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Utan att håna TS.. Han har ju samtidigt tänkt på att faktiskt lägga nåt under komponenterna för att skydda dom. Fast i detta avseendet hade nog komponenterna mått bättre av att ligga på skinnsoffan. Även om lödningarna på korten kanske repat skinnet lite

True. Men man tycker ju att folk någon gång ska lära sig att man inte lägger komponenter på tyg och speciellt inte flis.
Men man gjorde väll förmodligen samma sak när man själv byggde ihop sina första datorer.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

Nice! Har ett likadant chassi och håller med om att det ser riktigt tråkigt ut inuti.
Men det har inte precis varit någon idé att göra något när man ändå inte ser in.
Visste inte att det fanns att köpa en glasad sida !
Tack för tipset
Btw, vad kostade frakten till den glasade sidan?

5 p !

Permalänk
Medlem

Lackade du den glasade sidan också?
Finns bara silver o köpa?

Permalänk
Hedersmedlem

Svart insida på ATCS 840 är förjävla snyggt, undrar om jag kommer våga mig på en lackering i framtiden... Dock har ju jag en solid sida.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Svart insida på ATCS 840 är förjävla snyggt, undrar om jag kommer våga mig på en lackering i framtiden... Dock har ju jag en solid sida.

Rekommenderar verkligen att lacka insidan, det blir betydligt snyggare synd att chassit inte kom med svart insida från början :/

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kidlord:

Rekommenderar verkligen att lacka insidan, det blir betydligt snyggare synd att chassit inte kom med svart insida från början :/

Var det nå krångligt att lacka Alumnium? Vilken typ av färg använde du?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Har bara en fråga, som jag själv har lite problem med.

Sladdarna/kablarna som går från fläktarna till fläktstyrningen, vart lägger du dom för att de inte ska synas?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har bara en fråga, som jag själv har lite problem med.

Sladdarna/kablarna som går från fläktarna till fläktstyrningen, vart lägger du dom för att de inte ska synas?

Jag drar dom bakom moderkorts plåten så gott det går, de kablar som sticker fram syns inte eftersom alla kablar är svart sleeve:ade + att chassits insida är svart

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidlord:

Jag drar dom bakom moderkorts plåten så gott det går, de kablar som sticker fram syns inte eftersom alla kablar är svart sleeve:ade + att chassits insida är svart

Har försökt att göra så gott det går, men baksidan ser ju helt åt helvete ut.. tur att ingen ska vara där och glo då. Ska se ifall jag hittar systemkameran, sen lägga upp en bild

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Skit snyggt! Jag tycker att du borde vrida på h50 kylaren dock så att loggan kommer ''normalt'' 5+

Permalänk
Entusiast

Kanonfint! Men får man fråga varför du köpt ett AX1200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kanonfint! Men får man fråga varför du köpt ett AX1200?

hehe, jo det frågar jag mig själv också nu för tiden, men då när jag köpte det så hade jag planerat att köra med flera grafikkort men nu i efterhand så är det verkligen overkill

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk

var köpte du de typ nätet du satte på kablarna som var vita och fck man med verktyg till de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

var köpte du de typ nätet du satte på kablarna som var vita och fck man med verktyg till de?

Hej, du menar det vita sleevet? Det köpte jag på http://djungelapa.se/ men Stefan är på semester just nu så sidan är nere verktygen få man köpa till själv, finns på sidan.

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidlord:

Hej, du menar det vita sleevet? Det köpte jag på http://djungelapa.se/ men Stefan är på semester just nu så sidan är nere verktygen få man köpa till själv, finns på sidan.

Extremt snyggt 4/5, funderar på att sleeva mitt nätaggregat med men har ingen aning om hur man gör. Är väl hyfsat händig om jag får säga det själv. Hur lärde du dig? Vet du någon bra tutorial?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Extremt snyggt 4/5, funderar på att sleeva mitt nätaggregat med men har ingen aning om hur man gör. Är väl hyfsat händig om jag får säga det själv. Hur lärde du dig? Vet du någon bra tutorial?

Tack! Jo, jag lärde mig från ett par guider på Youtube som Stefan på djungelapa länkade till. Här är en av dom, för sata kablar:
http://www.youtube.com/watch?v=tiPcmwrdZv8

Den andra för 8pin,24p kablar etc hittar jag inte Får ta en koll på djungelapa sen när sidan är igång

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidlord:

Tack! Jo, jag lärde mig från ett par guider på Youtube som Stefan på djungelapa länkade till. Här är en av dom, för sata kablar:
http://www.youtube.com/watch?v=tiPcmwrdZv8

Den andra för 8pin,24p kablar etc hittar jag inte Får ta en koll på djungelapa sen när sidan är igång

Tack, jo Sata kabeln verkar inte vara så svår. det jag är mest oroad över är 24 och 8 pin som sitter fast inne i nätaggregatet, behöver man öppna nätaggregatet eller gör man en fuling och sätter en heatshrink nära början av kabeln? sen hur man får ut kablarna ur kontakterna. behöver man ett speciellt verktyg?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Tack, jo Sata kabeln verkar inte vara så svår. det jag är mest oroad över är 24 och 8 pin som sitter fast inne i nätaggregatet, behöver man öppna nätaggregatet eller gör man en fuling och sätter en heatshrink nära början av kabeln? sen hur man får ut kablarna ur kontakterna. behöver man ett speciellt verktyg?

Jo, man brukar öppna nätaggregatet för att lättare kunna sleeva snyggt det finns några specialverktyg som man kan använda för att få ut kablarna ur kontakterna, ungefär sådana här:
http://www.jab-tech.com/xcart/product_images/detailed/d_2367.... i alla fall de två översta

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem

Jag hade filat till backplate'n så den får plats. De ser liteh dumt ut när de bara sitter på ena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

En av dom cleanaste datorerna jag sett faktiskt, tycker dock fortf det är synd att du inte bytt moderkort, den färgen drar faktiskt ner lite, om man får tänka så x)

Visa signatur

Sambadi dad aj juice two no

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag hade filat till backplate'n så den får plats. De ser liteh dumt ut när de bara sitter på ena.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, ska nog fixa det tills nästa gång jag tömmer systemet.

Skrivet av KAJJ4N:

En av dom cleanaste datorerna jag sett faktiskt, tycker dock fortf det är synd att du inte bytt moderkort, den färgen drar faktiskt ner lite, om man får tänka så x)

Tack! Jo Gigabytes "baby blått" passar inte direkt in ^^ blir att uppgradera så småningom

Visa signatur

Stay cool..watercooled...