Permalänk
Medlem

Nytt Datorbygge 2.0

Tänkte göra en bygglogg och börjar med lite foton på komponenterna, fler foton kommer läggas upp under byggets gång, hoppas på mycket feedback härifrån då det har kommit mycket ny teknik sedan jag byggde dator senast, tyvärr hade jag inte tillgång till bra kamera men jag hoppas att bilderna duger.

EDIT: 2012-03-15 Nya bilder tillagda på ny hårdvara och kabeldragning samt uppdatering kring datorn i övrigt i text.

EDIT: 2012-03-25 Första Benchsiffrorna uppe..först ut 3DMark11 och Unigine Heaven...

Nytt Datorbygge 2.0

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

snygga, tydliga och många bilder av bra kvalitet, ser lovande ut. fortsätt i samma stil på byggloggen så kommer du få höga betyg

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Blir nog bra ska du se, synd att HD 7970 inte har backplates...

Permalänk
Hedersmedlem

håller med Finess, fortsätt med den stilen, ser mycket lovande ut!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut!
Håller med föregående talare i övrigt.

Permalänk
Medlem

Kan du efter nån vecka skriva ned vad för starttid du får (typ andra gången du startar mot vad du får efter en vecka) med intel smart respons?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

snygga, tydliga och många bilder av bra kvalitet, ser lovande ut. fortsätt i samma stil på byggloggen så kommer du få höga betyg

Det tackar vi för, ska försöka hålla iallafall denna kvalité på kommande foton

Skrivet av Dispersion:

Blir nog bra ska du se, synd att HD 7970 inte har backplates...

Håller med, skulle se mycket cleanare ut om inte annat.

Skrivet av To33e:

håller med Finess, fortsätt med den stilen, ser mycket lovande ut!

tack så mycket...

Skrivet av Tunezz:

Ser mycket trevligt ut!
Håller med föregående talare i övrigt.

Tack än en gång...

Skrivet av lollol7:

Kan du efter nån vecka skriva ned vad för starttid du får (typ andra gången du startar mot vad du får efter en vecka) med intel smart respons?

Hade faktiskt tänkt att som slutkläm på byggloggen köra en prestandarunda med datorn och lägga ut resultaten här Klockat vs standard inställningar, på CPU, GPU samt Hdd..ett tag dit dock

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Mycket stilig rent, underbart val av komponenter och bra bilder! 5p av mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeebus:

Mycket stilig rent, underbart val av komponenter och bra bilder! 5p av mig!

Tack så mycket, nu ska vi bara se om det blir en dator av det här oxÅ

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Är moderkortet bra? Funderar på mATX varianten! tri crossfire i mATX!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut! (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Är moderkortet bra? Funderar på mATX varianten! tri crossfire i mATX!

haha, overkill på litet kort...gillas skarpt...Ot: har läst alla resensioner som jag hittat, jag har sett alla "Unboxing" och testruns på YouTube och har bara sett uppskattningar för detta moderkort+ att priset jämfört med Gigabyte eller Asus motsvarighet gjorde att jag valde detta kort, sen får väl tiden utvisa hur det funkar för mig

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ser bra ut! (:

Tack så mycket, hoppas bara att allt lirar i lag när jag väl byggt systemet klart

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Första byggbilderna kommer inom kort

Nu är första byggbilderna uppe.........mer kommer inom kort.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Riktigt snygga inledningsbilder! Frågan är?: varför montera h100 innan moderkort och sånt? känns bara som den är ivägen då?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Riktigt snygga inledningsbilder! Frågan är?: varför montera h100 innan moderkort och sånt? känns bara som den är ivägen då?:P

tackar, svar: jag har följt ganska många nu som byggt nya system med Corsair 650d och H 100 det tips dom gett är att montera dessa komponenter först då det är lätt att skada någon annan komponent (Moderkort, Minnen m.m) om dom redan är monterade antingen genom statisk stöt eller direkt fysisk kontakt, så resonerar jag hoppas att det räcker som svar

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Vänd nätagget. Den ska inte vara monterad som den gör just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vänd nätagget. Den ska inte vara monterad som den gör just nu.

hhaahaha, jag tror jag dööör..liiite trött i luvan nu...klart som faan att den är uppned, hade nog märkt det själv i morgon..i vaket tillstånd...haha..tackar ödmjukast för påminnelsen, å tar på skämsmössan å går å lägger mig..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd

Vänd på fläktarna, värme stiger

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Ja sätt fläktarna så dom trycker luften genom radiarorn istället för suger. Förutom att fläktar presterar bättre i push än pull så ser de snyggare ut och du slipper massa onödigt damm. Sen hade jag fixat nått som täcker för tommrummet runt radiatorn i taket så de inte är öpprt för dam samt att du får bättre kontroll över luftflödet och ljudnivån i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Vänd på fläktarna, värme stiger

Skrivet av Ant3:

Ja sätt fläktarna så dom trycker luften genom radiarorn istället för suger. Förutom att fläktar presterar bättre i push än pull så ser de snyggare ut och du slipper massa onödigt damm. Sen hade jag fixat nått som täcker för tommrummet runt radiatorn i taket så de inte är öpprt för dam samt att du får bättre kontroll över luftflödet och ljudnivån i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjenare, sov på saken och kom fram till samma som er, jag vänder fläktarna..bör undvika lite damm på det sättet oxå, tack för Input.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Tjenare, sov på saken och kom fram till samma som er, jag vänder fläktarna..bör undvika lite damm på det sättet oxå, tack för Input.

Se gärna till att fixa nått som täcker för e resterande gallret runt radiatorn i taket på chassit så du slipper onödigt damm samt att du stänger inne ljud i chassit och får bättre kontroll över luftflödet.

Ingen ide att försöka bygga ett tyst system om du ska ha en massa onödiga öppningar där ljudet kan ta sig ut.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Entusiast

Perfekt utfört galleri med bra kvalitet på bilderna och beskrivning till varje bild! Skönt att se att det dyker upp bra gallerin mellan alla dessa jävla skitgallerin!

Även om du inte är klar och om det inte är värsta värsta av allt så får du en femma av mig bara för ett bra utfört gallerijobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Perfekt utfört galleri med bra kvalitet på bilderna och beskrivning till varje bild! Skönt att se att det dyker upp bra gallerin mellan alla dessa jävla skitgallerin!

Även om du inte är klar och om det inte är värsta värsta av allt så får du en femma av mig bara för ett bra utfört gallerijobb!

Tackar för dessa ord, kul.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Entusiast

Sen kommer du från rätt stad och verkar ha ett sjukt fint namn, det gör inte saken sämre... hahaha

Permalänk
Medlem

Nu är klockan 03:48 natten mot fredag..nu ger jag upp för lite sömn, har stora problem med igångkörningen av systemet....mer info kommer när jag fått lite sömn....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jahaja...suck.
Vid första Uppstarten så kom jag fram till "Dr Debug code A3" IDE Enable, det problemet förstod till och med jag, startade om i bios och ändrade till Sata config..passade även på att ändra Boot följd till DVD-Hdd för att komma igång med win 7 inst på en gång. Omstart.Nu fick jag "Dr Debug Code 45" den koden fanns inte ens med i manualen, så jag sökte efter svar på nätet, fler än jag har haft Code 45 tydligen.
Verkar som det är Minnesrelaterat, Plockade ur alla minnen och började med 1 sticka i A1 och 1 sticka i B1...samma felkod Code45.
Prövade 1 sticka i A2 andra i B2 samma fel.
Testade igen med bara en sticka i A1...fail, A2...fail igen med code45 bägge ggr.

Men sen hände nåt , när jag satte stickan i B2 så botade skivan och windows installationen gick smutt.
Efter att jag installerat alla uppdateringar till win7 ultimate...blev 107st totalt 148 Gb samt installerat drivarna till MOBO´t så gick jag tillbaka till felsökning.

Testade nu alla minnesstickor i den slot på MOBO´t jag visste funkade för att utesluta "Bad Ram" och alla stickor funkar var för sig så inget fel på dom alltså.
Men i övrigt samma J**la felkod 45 när jag kör någon annan setup, skall även tala om att jag gick in i bios och checkade settings på minnet, de stod i auto
Prövade att skriva i minnesvärden manuellt , 9-9-9-9-24 1600MHz i 1.5Volt.
Inget av detta har hjälpt och där är jag nu, har damsugit nätet efter svar och det verkar inte bättre än att minnesbankarna på MOBO´t är felande så jag får väl ta kontakt med handlaren och se om det blir RMA ärende av det här.
Har ni något tips på vad annat det kan vara så mottages det gärna.
:Edit
Glömde skriva att innan inköp så kollade jag att minnes kittet på 16GB var kompatibelt med moderkortet på ASRocks hemsida.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Kommer naturligtvis även ge betyg på Handlaren, i detta fallet JME Data´s service på mitt ärende, Support samt eventuell RMA på MOBO´t, vi får väl se hur det går.
Prövade ringa supporten idag kl 10:00 hamnade i telefonkö, gav upp efter 45 min och skrev ett mail till dom, lämnade där ut länk hit till Galleriet så vi får se hur deras respons blir.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Snygg musmatta! Önskar att jag hade haft en kass musmatta så att jag hade kunnat motivera ett köp, menmen den slits tids nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Snygg musmatta! Önskar att jag hade haft en kass musmatta så att jag hade kunnat motivera ett köp, menmen den slits tids nog

Härlig kvalité på Mattan från QPAD , och enligt mitt tycke riktigt snygg design.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking