Installering av Grafikkort i bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Installering av Grafikkort i bärbara datorer

Jag har en MSI GX740 ( http://msi.com/product/nb/GX740.html )
Tänkte jag skulle sätta in ett nytt grafikkort, jag är inte så erfaren då det gäller bärbara datorer, kan man ens sätta in ett annat grafikkort?
Hjälp hade uppskattas då jag vill spela BF3 På högre grafiker!

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk

Har du testat att öppna upp datorn och kolla hur mycket plats det finns?

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte, tänkte mest om någon lite mer erfaren än mig visste, vet ju att MSI är rätt populärt!

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roabey:

Jag har en MSI GX740 ( http://msi.com/product/nb/GX740.html )
Tänkte jag skulle sätta in ett nytt grafikkort, jag är inte så erfaren då det gäller bärbara datorer, kan man ens sätta in ett annat grafikkort?
Hjälp hade uppskattas då jag vill spela BF3 På högre grafiker!

Att se ytterligare ett grafikkort hänga utanför resten av laptopen i kablar vore en syn, lägg gärna upp en bild om du gör det !

Faktiskt så är det väldigt svårt att byta ut komponenter i en bärbar dator, på grund av brist på plats, annars vore de inte bärbara, och även att grafikkortet du planerar att sätta i måste vara ett mobility så som ATI kallar sin serie, den måste alltså vara plattare än de vanliga grafikkorten, och även gjord så att den kan sitta i kanten av laptopen, vilket gör den dyrare..

Tror även att det Swedishguy32 menade var att om du öppnar upp datorn kommer du se hur trångt det är och kan själv dra slutsatsen att en stationär dator är bättre att ha om du ska uppdatera. Men, om du öppnar upp datorn för att kolla kanske jag bevisas fel, och du får en chans att försiktigt dammsuga bort dammet som antagligen har byggts upp inuti datorn, vilket kommer öka fläktens kylförmåga och då minska temperaturen på processorn och hela datorn !

Permalänk
Medlem

Ja du kan byta ut grafikkortet i en bärbar dator som har en diskret grafikkrets. Det är dock alldeles för dyrt att köpa dessa grafikkort, så det är ingen större idé.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, med andra ord kanske jag inte kan få mycket bättre grafikkort till den platsen jag har i datorn då

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk
Skrivet av Roabey:

Tack för alla svar, med andra ord kanske jag inte kan få mycket bättre grafikkort till den platsen jag har i datorn då

Vilket plats? Vad snackar du om?

Det korta svaret på din fråga är nej, du kan inte byta. Det långa svaret är också i just ditt fall nej. Hade du varit mycket erfaren med att skruva i laptops och fått tag på ett bra grafikkort så visst skulle det gå. Frågan är vad för kort du tänkt byta till då kortet som sitter i din redan är ett av de bästa.

EDIT: ATI 5870m som sitter i klarar av BF3 på medium utan problem, och BF3 är grymt snyggt på medium.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på high grafiker med, och jag kan väl säga att jag är lite kräsen när det gäller grafiker, det är väl därför, och ja det är snyggt på medium, men det går att få det bättre, dessutom har jag ingen stress, för att AMD's Drivrutiner till mitt kort är väl sisådär, jag har skumma kvadrater på marken hela tiden. Med denna tråden tänkte jag väl mest att få lite hjälp, tips,tricks från folk som är lite mera erfarna

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk
Skrivet av Roabey:

Jag spelar på high grafiker med, och jag kan väl säga att jag är lite kräsen när det gäller grafiker, det är väl därför, och ja det är snyggt på medium, men det går att få det bättre, dessutom har jag ingen stress, för att AMD's Drivrutiner till mitt kort är väl sisådär, jag har skumma kvadrater på marken hela tiden. Med denna tråden tänkte jag väl mest att få lite hjälp, tips,tricks från folk som är lite mera erfarna

Som sagt, i ditt fall så skulle jag säga att ett byte är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Det är ju nackdelen med laptop, det är så ensidigt, går inte att byta speciellt mycket, farsan min bytte ju dom flesta datorkomponenter i 5 olika dell laptops, gamla visseligen men det funkade ju, så undra om det inte funkar att byta ett grafkort i din med Robert, jag vet inte så mycket om laptops men det kan nog funka.

Permalänk

För det första: om du fortfarande har garanti kvar på den bärbara, så gäller inte den om du byter grafikkort.

För det andra: oftast är de bärbara anpassade till just det grafikkortet som sitter i. Men sök för mer info på olika dataforum, om någon har gjort något liknade på samma bärbara som din.

Dessutom så får du kolla upp hur mkt watt nätaggregatet har. Det för att ett starkare grafikkort, brukar dra mer watt och då räcker inte nätaggregatet till.

Kolla upp grafikkortets strömförbrukning, som du tänkt att byta till.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk