Permalänk
Medlem

Datorn slår sig!

Hejsan!
Köpte en ny dator för bara några veckor sedan med delar ifrån cdon.com samt inet,
Detta är min dator jag byggt ihop:

Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Kylare Noctua NH-U9B SE2
XFX 750W Core Edition PSU P1-750S-NLB9, ATX12V, EPS12V Upp till 82% (80 PLUS Bronze)
OCZ Technology Vertex 2 SATA II Solid State Drive 60GB
Western Digital Caviar GP 1TB 64Mb cache
XFX HD6950 2GB GDDR5 (800Mhz), DisplayPort, HDMI, DX11, 16x PCIe
G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming
MSI Z68A-GD55 G3 REV B3

Problemet är bara de att när jag spelar spel, tillex när tjejen spelar sims så efter kanske en halvtimme-timme så slår sig datorn helt och man måste starta om datorn manuellt,
samma sak har inträffat när jag spelat COD, och nya need for speed Run.. Den bara slår sig rätt som det är...

Jag vet inte om det har något med grafikkortsinställningar/drivrutiner eller vad det kan vara??

Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!
Fråga gärna om ni vill veta något mera!

Mvh

Stifty

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Låter som värmeproblem. Vad har du för temp? finns flera program att kolla med tex. coretemp, realtemp, hw monitor

Permalänk

Har du monterat cpu fläkt själv? kan va en sån sak, eftersom det funkar bra en stund så låter det som sagt som värmeproblem och det är oftast cpu kylare som är felmonterade i det läget. kolla temperaturer, grafikkort är sällan problemet om du inte monterat om kylaren. du har hwinfo, coretemp, och realtemp bl.a

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Hur ser jag vad som är felet med fläkt programen då? jag ser ju inte tempen när jag är inne på ett spel som utnyttjar datorns hårdvara förs de slår sig?
Jag som tyckte jag monterade Cpukylaren precis enligt ritning, kan ta ett screenshot på de olika graderna på cpu,gpu osv i idle time så kanske ni ser om de är något som ser spännande ut?

Här är bild på fläktprogrammet:
http://www.bilddump.se/bilder/20120125011326-83.251.159.51.jp...

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stifty:

Hur ser jag vad som är felet med fläkt programen då? jag ser ju inte tempen när jag är inne på ett spel som utnyttjar datorns hårdvara förs de slår sig?
Jag som tyckte jag monterade Cpukylaren precis enligt ritning, kan ta ett screenshot på de olika graderna på cpu,gpu osv i idle time så kanske ni ser om de är något som ser spännande ut?

Här är bild på fläktprogrammet:
http://www.bilddump.se/bilder/20120125011326-83.251.159.51.jp...

Sätt igång spelet några sekunder innan datorn slår (? stänger av) sig, så kan man kolla vad max tempen kommit upp i.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

som några sagt så låter det som tepereatur givarna på mobot/cpun går över ett tröskelvärde vilket resulterar i att datorn stänger av sig, kolla att du har monterat allt rätt, kolla temperaturer.. och höj värdet i bios om det skulle vara så att värdet är för lågt/dålig temperatur givare. Ett bra sätt att särskilja på dåligt monterad cpukylare och kass givare är att see hur många grader temperatur går up från idel till full last.

Permalänk
Medlem

Värme som nämts är den troligaste boven, testa köra typ 3DMark Vantage och 3DMark 11 och se vad du har för temps efter några rundor?
Om du har möjlighet, öppna lådan helt och kör och se om det gör någon skillnad oxå när du spelar, isf är det värme.

Hittar du inga direkta värmeproblem skulle min nästa gissning ligga på ett felaktigt nätagg, de flesta andra problem som kan bli brukar resultera i blåskärmar och allmän ostabilitet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

dra igång prime95 samtidigt som du har koll på tempen för att se om cpu når för höga temps, annars kan du köra något grafikkortsbelastande test för att se tempen på det genom gpu-z t.ex, finns ju ett enkelt test inbyggt i gpu-z som du kan börja med, är tempen ok där kan du köra något tyngre test typ 3dmark

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Alltså datorn "stänger inte av sig" utan den slår sig så de blir fast bild.

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stifty:

Alltså datorn "stänger inte av sig" utan den slår sig så de blir fast bild.

"Slår sig" låter lite komiskt. "Hänger sig" eller "fryser" är nog bättre ord, så alla förstår. Låter som värmeproblem tycker jag...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stifty:

Alltså datorn "stänger inte av sig" utan den slår sig så de blir fast bild.

dvs hänger sig

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av stifty:

Alltså datorn "stänger inte av sig" utan den slår sig så de blir fast bild.

Ahh den låser sej...

Du kanske borde kolla upp minnena i datorn med memtest http://hcidesign.com/memtest/
Eller också kan du ta ut ett minne och testa datorn om problemet kvarstår byt till det andra minnet om problemet då försvinner så är det dina minnen som spökar.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stifty:

Alltså datorn "stänger inte av sig" utan den slår sig så de blir fast bild.

Den "hänger sig" eller "fryser" alltså?

Jag tror fortfarande att det är värmeproblem. Dina temperaturer du posta i IDLE säger ingenting.
Du vet väl ungefär hur långt tid det brukar ta? Tabba ur spelet och ta ett printscreen när datorn gått varm en stund.

Kan ju även vara bra att köra en memtest för att se att minnena funkar som de ska som ovan nämnde. Kolla också så du monterat rätt dem! På vissa moderkort ska 2st minnen sitta i slot 1 & 2, medan på ett annat ska de sitta i slot 1 & 3.

Permalänk
Medlem

Jag testade köra 3d Mark Vantage och sen kollade jag med HWmonitor för att se tempen och nu ser tempen ut som följande:

http://www.bilddump.se/bilder/20120130200345-83.251.159.51.jp...

TMPIN1 OCH TMPIN2 Har väldigt höga värden om man tittar på vad max är..

Hjälp mig snälla ni? Jag känner mig ställd.. vad är nästa steg i felsökningen?

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ju OC Genie II på mitt moderkort en knapp som ökar prestandan som jag har tryckt i, kan den vara boven?

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Ingen som har något tips?

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Om du menar värdena inom parantesen?!? så är det Fahrenheit han skriver, och det verkar som du har bra temps i datorn.

Enda som jag tänkte på var nog grafik kortet, men där ser jag inte ett problem heller!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Skrivet av stifty:

Jag har ju OC Genie II på mitt moderkort en knapp som ökar prestandan som jag har tryckt i, kan den vara boven?

Stäng av alla överklockningsfunktioner dvs OC Genie II och se om det blir bättre.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB