Permalänk
Medlem

Chassi av MDF

Hallå!

Går sista året i gymnasiet och det är så att vi har projektarbete på gång. Jag arbetar med ett bort som är av MDF, nu är min fråga hur man på ett bra sätt kan fästa modekortsplåten på MDF:en?

Tänkte mig först med lim men med tanke på att datorer blir varma så vet jag inte om det håller, eller gör de det?
Skulle vara glad ifall någon kunde hjälpa mig med detta!

Mvh // Kim

Permalänk
Medlem

nita fast en moderkortsplåt på MDF:en o fäst sedan moderkortet i den:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

tja

limma inte !
försök att fäst distanser på något sätt

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Träskruv med tillräckligt liten skalle för att inte nå moderkortet efter det monterats på distanserna?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Så är plåten förresten.

Permalänk
Medlem

se till att få jord från nätagg till moderkortsplåten med, så att du inte får ESD problem i lådan, MDF är inte direkt ESD säkert

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag borrade ett hål i plåten som fick bli större än skruven, sen satte jag en metallbricka över med hål i mitten precis så brett att skruvens skalle passade perfekt. Jag använde träskruv med platt huvud. Brickan och skruven sticker upp max 1mm över plåten, den ska inte nå upp till några lödningar men för säkerhets skull satte jag en rejäl bit eltejp över bricka, skruv och allt.

Bellerefon: bra tips om ESD.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Entusiast

Varför inte bara borra små hål för den lilla skruven i moderkortsdistanserna och sedan limma fast dem med epoxy?

Kom på att jag tänkte helt uppåtväggarna fel. Det där med inslagsmutter låter smidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Islagsmutter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockem00:

Hallå!

Går sista året i gymnasiet och det är så att vi har projektarbete på gång. Jag arbetar med ett bort som är av MDF, nu är min fråga hur man på ett bra sätt kan fästa modekortsplåten på MDF:en?

Tänkte mig först med lim men med tanke på att datorer blir varma så vet jag inte om det håller, eller gör de det?
Skulle vara glad ifall någon kunde hjälpa mig med detta!

Mvh // Kim

https://dl-web.dropbox.com/get/Projekt%20PcDesk%20V.2.25/bild...

bilden funkar inte här ...

klart du ska limma plåten .. det finns la inget syfte med att göra den "borttagbar"? ... undersidan på moderkortet når inga temperaturer som påverkar ett bättre lim ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Tackar allihopa för alla smarta lösningar, riktigt snällt. Dock är jag inte klar i huvudet just nu då jag måste vara klar med hela projektet redan nästa vecka så... Ganska stressad. Kan någon ge exempel på vad Bellerefon mena?

Bakbenen är hål för att elkablaget/kablarna ska kunna komma in och ut, sedan ska hårddisken och 5.25" platserna vara längst ner där två fläktar kan fästas... Tror ni det kommer bli stökigt? Lika stort/mindre än mini-tower?

Permalänk
Medlem

Jag tror att bellerefon menar att du ska ha en kopparsladd eller motsv. som förbinder moderkortsplåten med nätaggets hölje. På så vis får plåten alltid samma jordpotential som nätaggets hölje, vilket är fallet i en vanlig datorlåda, och sålänge nätagget sitter i ett jordad uttag så blir även moderkortsplåten jordad.

Dock kör jag utan sådan lösning nu och det funkar fint. Men det skulle knappast skada att koppla ihop dem, om inte annat så får du fler jordade ytor i lådan vilket är allmänt bra ur ESD-synpunkt.

(bifogar länk om du undrar vad ESD är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning - finns säkert trådar här på swec också)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag tror att bellerefon menar att du ska ha en kopparsladd eller motsv. som förbinder moderkortsplåten med nätaggets hölje. På så vis får plåten alltid samma jordpotential som nätaggets hölje, vilket är fallet i en vanlig datorlåda, och sålänge nätagget sitter i ett jordad uttag så blir även moderkortsplåten jordad.

Dock kör jag utan sådan lösning nu och det funkar fint. Men det skulle knappast skada att koppla ihop dem, om inte annat så får du fler jordade ytor i lådan vilket är allmänt bra ur ESD-synpunkt.

(bifogar länk om du undrar vad ESD är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning - finns säkert trådar här på swec också)

Jo jag har byggt en del datorer så jag vet hur ESD Fungerar, visste dock inte hur jag skulle göra lådan säker mot det men tack!