Netbook-datorer utrotningshotade – Intel Atom säljer sämre än någonsin

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig köpa en om jag skulle pendla tåg några gånger i veckan så man kan träna på att koda.

Men jag gillar inte Windows Starter och 1gb RAM

Permalänk

Tack vare AMD Brazos och surfplattor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stn1337:

Surfplattor är mycket trevligare och mer användarvänliga.

Netbooks fyller inte längre något syfte

Surfplattor vill man slänga ut genom fösntret om man måste skriva mer än tre meningar på dem. Sen har Windowsplattformen en stor fördel för många och det är Office som inte har någon ersättare till ARM.

Netbooks hade kunnat slå igen om de bara gjorde rätt. Det vill säga en ny generation Atom med en ny generation integrerad grafik, lite mer RAM, windows 7 och framförallt, mycket tunnare och lättare vilket borde vara trivialt att lösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som sagt inte särskilt oväntat, men jag använder min netbook dagligen, dock uppgraderad till 2Gb ram och SSD.
Men jag skulle inte köpa en i dagsläget, då skulle en ultrabook eller liknade vara ett betydligt trevligare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

En netbook med seriellport och någorlunda bra grafikkort/processor skulle vara perfekt till att konfigurera nätverk och att spela lite lättare på ..

Saknar den med, för att mappa bilar med. En 15" är alldeles för stor i knät.
Adaptrarna krånglar för mycket.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Min 1015PN funkar riktigt bra som 10.1" GPS plotter och för surf i båten. Det jag retar mig mest på är skärmupplösningen1024X600 är riktigt kasst skulle i alla fall varit 1024X768.

Permalänk

Var väl rätt väntat att försäljningen gått ned. Dels har de flesta som var sugna på en redan köpt en Netbook. Atom har inte utvecklats särskilt mycket och har fått konkurrens från den bättre Brazos från AMD. Dessutom har surfplattorna slagit igenom på bred front, med liknande användningsområden.
(Fast det är klart, det kan ju även beror på piratkopiering. Det är ju populärt att dra till med det när saker inte säljer så mycket som man hade önskat )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa en netbook om någon värdig ersättare till Atom eller ny version av AMD variant skulle ha kommit, samt att netbook skulle inte ha Windows med sig.
Jag skulle installera Ubuntu ändå om det inte följde med.
Men det tog alldeles för långt tid så jag skaffade ASUS Transformer.
Synd att Android inte ha LibreOffice för det är den bästa och gratis skrivprogram som jag har använt.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

Med både ultrabooks och surfplattor på marknaden så är det väl inte så konstigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Aldrig använt en netbock och har aldrig sett någon använda en netbook, så skrota skiten.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Jag har en gammal (ca 2,5 år) Asus som endast duger till lättare surfande och spotify. Det värsta är att en smartphone som bara är ett år nyare klarar surfande och framförallt film mycket bättre än en notebook.
En notebook förlorar hela sitt berättigande när mer portabla enheter presterar likvärdigt eller bättre.

Källa på det där? Har mycket svårt att tror att en smartphone skulle va snabbare på att surfa
http://peacekeeper.futuremark.com
Min 3,5 år gamla netbook (msi Wind U100) får nästan dubbelt så mycket poäng där som iPad 2 + att den klarar film i 1080p (viktigt på så liten skärm) i vissa format och 720p i alla format.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en Lenovo Thinkpad x121e 11,6" som det sitter en i3 2357M CULV propp i.

Riktigt rapp liten maskin med vettig batteri tid.

Vet dock inte om culv proppar faktiskt räknas som netbooks eller ultraportabla?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Fast Atomen används ju i annat än just netbooks.
NASar tex

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag har netbook.. den funkade najs när man var i usa och åkte ner till tennesse och kunde då inte ta med stora laptops, pga begränsat baggage utrymme i bilen..

men förutom de så rör jag aldrig netbooken...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Byggt nåra me dubbelAtom.
Har en AT3N7A me Win7 patchad så ungarna kan köra film på den samtidigt som jag loggar in me RDP. Klarar allt en HTPC skall klara.

Synd Intel inte vidareutvecklade Atomen - AMD har tagit över.

En polare kör oxå dubbelAtomen som hemmaburk med Win 7 2GB, surf, office mm. Helnöjd. Tyst å strömsnål.

Permalänk
Medlem

HP Mini 311/DM1 är i mitt tycke det bästa formatet på en netbook. 11.6", smidig och lätt att komma åt hårddisk samt lagom prestanda för youtube 720p samt smurfning.

Netbooks är smidigt att ha med sig på resan, men i hemmet blir det mest den stationära

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Har en netbook som webserver, funkar finfint med Debian på, men använda den aktivt är de inte helt dugliga till.
Men trevligt att ha en server med inbyggd batteribackup!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Min dög att kolla på film med men vill man ha en trevlig surfupplevelse så är det 13.3" eller större som gäller och då får man lite prestanda också.
Jag fick förvisso denna halvtrasig netbook som jag sedan fixade till med nytt ram och SSD men jag använde den knappt, även om jag låg i sängen och behövde kolla upp något så gick jag direkt till stationära datorn...Tur att skiten är såld!

Permalänk
Medlem

Jag har en netbook som är cirka 2 1/2 år. Funkade hyfsat i början, men nu går den inte använda alls. Det senaste året har den legat i ett skåp och den har inte blivit startad alls.

Tog flera timmar att installera Visual Studio. Det var ingen höjdare att programmera på den heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte en EEE 1000h när den kom. Tyckte den fungerade bra till vad den skulle göra. Kunde till och med se på 720p! Batteritiden var kanon osv. Men sen brakade den ihop och köpte mig en Acer Timeline 1810tz med "riktig" cpu och kunde hantera 1080p samt lika bra batteritid på 7-8 timmar. Nu känner jag att en Surfisplattis skulle bli bra och inväntar därmed iPad 3.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Såmycket ni snackar skit om dessa netbooks!! Netbook är en mycket enkel dator och kan kännas slö med 1gb minne, slänger man in mer minne så presterar de mycket bättre.

Netbook är en utmärkt resedator, man kan kolla på film i 720p helt perfekt om man följer denna guiden http://my.opera.com/rejzor/blog/1080p-hd-video-playback-on-an..., vissa 1080p filmer funkar också bra (kör dual core). Man kan skriva, lyssna på musik, surfa och de är så små och behändiga när man är på resande fot. Batteritiden är också oslagbar, hade aldrig kunnat tänka mig mina stockholm - sydney flights utan min netbook!! Det skulle varit en riktig pina! Mellanlandning gör att man ofta kan få ett antal fler timmars mer nöje, sen när batteriet är slut då är det dags att ta sig en ordentlig tupplur!

Alla backpackers här i Australien kör i princip alla netbooks är mycket nöjda :). Man om man inte reser så kan jag förstå att netbooks inte känns så lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Min 1015PN funkar riktigt bra som 10.1" GPS plotter och för surf i båten. Det jag retar mig mest på är skärmupplösningen1024X600 är riktigt kasst skulle i alla fall varit 1024X768.

Det här kanske kan hjälpa dig http://liliputing.com/2010/03/hack-to-increase-the-screen-resolution-on-windows-7-netbooks.html.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet inte hur många jag har avrådit från att köpa billiga netbook. Fast jag har sagt att dom bara kan användas till lättare uppgifter, så har många (läs: alla) kommit efteråt och varit ledsna och undrat om där är något fel på den!

Ultrabooks är framtiden Men det är inte många "vanliga kunder" som är villiga att betala 10 000kr för en Ultrabook, om det inte är ett äpple på den, tror jag!!

Edit/ Undrar varför ingen har kört på idèn att göra en "Ultranetbook"

Skulle man inte kunna räkna apple MBA 11" som en "ultranetbook" eller ?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Man borde kunna ha röstat på att man redan hade netbook.

Som redan nämnt så är netbook lätt och smidig att ha med sig om man reser. Vissa av oss vill göra mer än att surfa.

Självklart måste man kasta ut Win starter och lägga in en vanligt Win version. Då slipper man viss irriterande begränsningarna som starter har. Speciellt när man kopplar en extern skärm och starter inte låter dig välja bättre upplösning trots att grafikkretsen klarar det. Blir då även av med skräpet som segar ned datorn som dator tillverkaren skickar med datorn. När man sen är hemma så kopplar bar in en normal stor skärm och mus osv.

Surfplattor känns lite för begränsande för mig men de som gillar att surfa med mobilen kanske gillar den.

Permalänk
Medlem

Detta kan likaväl betyda att Intel förlorar marknadsandelar till AMD då AMD börjat sälja bra med APUs till denna sortens marknad.

Permalänk
Medlem

Röstade nej då jag redan har en 12" netbook som jag är VÄLDIGT nöjd med. Perfekt för resor, får plats i fotoväskan för redigering/genomgång av bilderna på plats och framförallt för att enkelt och snabbt koppla till TV - en HDMI-sladd sen är det klart och den spelar upp fullhd utan problem. 4 000 kostade den på sin tid vilket kan vara ungefär ett år sedan och för den lilla slanten är det otroligt prisvärt. Bärbar HTPC i princip i kombination med min 500GB 2.5" HDD. Den har dessutom Nvidia ION så det går tom att spela på den det lilla jag testat, grymt!

Skrivet av panpo98:

Man borde kunna ha röstat på att man redan hade netbook.

Som redan nämnt så är netbook lätt och smidig att ha med sig om man reser. Vissa av oss vill göra mer än att surfa.

Självklart måste man kasta ut Win starter och lägga in en vanligt Win version. Då slipper man viss irriterande begränsningarna som starter har. Speciellt när man kopplar en extern skärm och starter inte låter dig välja bättre upplösning trots att grafikkretsen klarar det. Blir då även av med skräpet som segar ned datorn som dator tillverkaren skickar med datorn. När man sen är hemma så kopplar bar in en normal stor skärm och mus osv.

Surfplattor känns lite för begränsande för mig men de som gillar att surfa med mobilen kanske gillar den.

Håller med helt ang. att man borde kunna rösta att man har en, det blir ju HELT missvisande annars då kanske säg 10% redan äger en netbook men röstar nej. Blir en poll som inte går att lita på för fem öre, trodde SweC visst bättre än detta!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Snusfri

Har själv en eMachines EM250 som är helt okej.
Ska nog slänga in ett 2gb minne i den då 1gb är lite väl lite.

Den kör nu Win7 Ultimate SP1 och det rullar betydligt bättre än xp som var på den tidigare.

Den används till tv/film-kollande/surf i sängen och på resor, till det duger den, fast hade gärna haft 1280x800 upplösning istället för 1024x600.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Haft en liten acer netbook, aldrig igen, och den jag hade har jag gjort mig av mig, makalöst oanvändbar, hade den haft högre upplösning och en riktig CPU hade den väl varit OK
Surfplattorna har tagit över det segmentet.

Däremot gillar jag en liten kompakt bärbar, 12"-13,3" med bra kvalitet och fullfjädrad CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har en asus 1015pem, haft den i ungefär 6-7 månader, den har fungerat suveränt till resor. Mångtrådad processor, mikrofon, 7-8+ timmars batteritid vid simpel användning, klarar 2 stycken 720p bluray med coreavc på fullt batteri, har varit perfekt till det löjliga priset av 2000:-, mycket bättre än jag trodde.

Permalänk

Använder en Asus netbook i jobbet när vi programmerar överlaster, styrsystem, våningsvisare MM. Där det är nödvändigt med en liten smidig dator som är lätt att alltid ha med sig (det är ett stort ++ att den får plats i en "festool" låda!) Seg kan jag dock hålla med om men det funkar helt okej för det vi använder den till