Vad är viktigast för att få förbättrad ljudkvalitet ?

Permalänk
Medlem

Vad är viktigast för att få förbättrad ljudkvalitet ?

Hej !

Jag planerade tidigare (och gör väl det fortfarande) att köpa mig nya datorhögtalare och gjorde en tråd om det.
Dock så är jag som okunnig inom området väldigt osäker på vad som egentligen förbättrar ljudkvalite'n mest och på vilket sätt.
Jag menar, det borde ju finnas tre saker som påverkar kvalite'n.
1. Kvalite'n på ljudkortet i datorn
2. Högtalarnas kvalitet
3. Kvalite'n på det uppspelade ljudet/musiken.

Just nu har jag bara inbyggt ljudkort, ett par gamla brusiga lågpris logitechhögtalare, samt ett par riktigt bra Sennheiserlurar.
Om jag köper ett par hyfsat fina högtalare, gör det någon större skillnad om jag inte samtidigt köper ett bra separat ljudkort ?
På vilket sätt förbättrar ett ljudkort ljudet ? (edit : såg att det fanns en klistrad tråd om just detta, så ursäkta denna fråga)

Och även om man har både bra ljudkort och högtalare, är det inte ändå den inspelade musiken som sätter stopp för hur bra ljudet kan bli i många fall ?

Sammanfattningsvis : Är det nödvändigt att köpa både bra ljudkort och bra högtalare ihop om man vill få en vettig förbättring av ljudet ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Akustikfix och noggran placering påverkar ca 90% av slutresultatet,lägg tid och pengar på det.
I signalkedjan så är det högtalarna så ger den största ljudförbättringen,ljudkort/dac ger bara en liten förbättring,själva källmaterialet är viktigt att det håller bra kvalite annars blir det skit in skit ut.

Permalänk
Medlem

Av det du listat så högtalare/hörlurar helt klart, när det gäller ljudkort så är det inte lika kinkigt så länge du inte sitter på värsta skräpet. Ska du jobba professionellt med ljud så är dock akustiken jätteviktig, rummet måste låta bra för att göra högtalarna rättvisa. detta förutsätter dock att du lyssnar på mp3: or med tillräckligt bra kvalité, det är ju allra viktigast. allting över 160 kbit/s är accepterbart så länge man inte är audiofil.

Permalänk
Medlem

En lista åt dig, efter vad som är viktigast.

1. Rummet
2. Högtalarna
3. Källmaterialet
4. Förstärkningen
5. DA / AD omvandlig (ljudprocessor/ljudkort)
10. Kablar

Ge oss en budget och vad som ska ingå

Permalänk
Medlem

Aha, ok, tack för svaren !
Då kan jag med gott samvete införskaffa högtalare utan att behöva tänka på ljudkort och sådant samtidigt.

Jag är absolut inte superkräsen eller så utan vill bara se om jag kan få en bättre ljudupplevelse. Allt är bättre än de brusiga logitechhögtalare jag har nu..

Jag har funderat lite på dessa högtalare som någon annan härinne länkade till :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840
Jag vet att det naturligtvis finns bättre, men hade tänkt mig något kring tusenlappen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Aha, ok, tack för svaren !
Då kan jag med gott samvete införskaffa högtalare utan att behöva tänka på ljudkort och sådant samtidigt.

Jag är absolut inte superkräsen eller så utan vill bara se om jag kan få en bättre ljudupplevelse. Allt är bättre än de brusiga logitechhögtalare jag har nu..

Jag har funderat lite på dessa högtalare som någon annan härinne länkade till :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840
Jag vet att det naturligtvis finns bättre, men hade tänkt mig något kring tusenlappen.

De låter burkiga,rekommenderas inte.
Prova med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528280 istället eller http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho... eller dessa
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho...

Permalänk
Medlem

Ok, fast de där du länkar till är inga datorhögtalare, eller ?
Nu vet jag inte exakt vad skillnaden är, men tex på NetonNet så finns en separat lista för "datorhögtalare" och en för "vanliga" högtalare.
Vad är skillnaden ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ok, fast de där du länkar till är inga datorhögtalare, eller ?
Nu vet jag inte exakt vad skillnaden är, men tex på NetonNet så finns en separat lista för "datorhögtalare" och en för "vanliga" högtalare.
Vad är skillnaden ?

Vadå inga datorhögtalare,du kan ha vilka högtalare som helst i hela universum till en dator.

Datorhögtalare brukar för mig vara de där plasthögtalarna från Creative,Logitech,Corcair osv,de andra som jag länka funkar också som datorhögtalare är betydlligt bättre.
Vanliga högtalare är väl sådana man kopplar till en stärkare,och så finns det aktiva som bara kopplas direkt till datorn,som de jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vadå inga datorhögtalare,du kan ha vilka högtalare som helst i hela universum till en dator.

Datorhögtalare brukar för mig vara de där plasthögtalarna från Creative,Logitech,Corcair osv,de andra som jag länka funkar också som datorhögtalare är betydlligt bättre.
Vanliga högtalare är väl sådana man kopplar till en stärkare,och så finns det aktiva som bara kopplas direkt till datorn,som de jag länkade.

Aha, ok, det var bara det jag undrade. Jag visste inte varför vissa kallades datorhögtalare bara.
Det låter bara lite konstigt i mina öron att kalla vissa högtalare för datorhögtalare om alla högtalare ändå kan kopplas in.
Men det är alltså sk "aktiva högtalare" som gäller om man ska köpa någon högtalare som inte är speciellt listad som datorhögtalare.

Edit : De där i din första länk verkar vettiga (Kurzweil) och tillräckliga för mina behov. Dessutom verkar de finnas på Webhallen.
Föredrar att köpa i butik om jag kan.
Vore lite trevligt med fler omdömen om dem bara. Kanske någon recension. Ska googla runt lite.

Edit2 : Ser ut som att alla jag sett diskutera dessa är mycket nöjda med ljudet i den.
Blir till att köpa en sådan då. Tack för hjälpen !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

1: kvalitén på musiken, med riktigt bra system i övrigt så är det här nästan uteslutande det som begränsar, att använda sig av lossless format såsom flac är givetvis ett måste, sen är kvalitén på inspelingen viktig, 96khz eller 48khz spelar mindre roll men man bör inte gå under cd kvalité.

2: högtalare, förstärkare och akustik.
jag kan reckomendera anthems revievers om man vill få rak frekvensgång, jag känner inte till något som är i närheten under 50000kr. med onkyo och andra så får man med en 'legobit' som används som mikrofon och jag är tveksam till equalizern som dessa förstärkare använder. det följer med en gedigen mic + ställ med antem mrx 300/500/700 och 64 bitars flyttal används och kurvan beräknas till n:e graden av noggrannhet, även ljud av högre samplingrate/bitate behåller sin kvalité. det är möjligt att mäta på upp till 10 ställen i rummet(9 mer än de flesta andra) och dator används för beräkningarna, tyvärr valde anthem seriell anslutning mellan recieverns och datorn men det går att lösa.

recivers har enbyggd dac av varierande kvalité och ofta kommer analoga signaler att göras om till digitala med recieverns dac(så är även fallet med anthem mrx). om dacen är dålig så kommer ljudet också bli dåligt, men att lägga tusentals kronor på en dac kan jag inte reckomendera.

har fått upp ögonen för de högtalare som elac gör, priset från tyskland är knappt hälften mot sverige ex http://www.elektrowelt24.eu/shop/product_info.php?info=p2009_... mycket bättre högtalare än så får man nog inte, en nackdel är att de inte är speciellt snälla mot förstärkaren(2.8 ohm impedans som lägst). enda som fattas sen är en sub som verkligen förtjänas att kallas subwoofer och inte bara woofer(där ryker över 90%).

10: högtarkablar, kabelvärmare, nätsladdar osv. det enda problemet som finns med vanliga högtalarkablar är induktans och kabacitans, detta blir endast ett problem på större längder och liten area(fynda gjorde ett test och såg en marginell försämring när 8m 0.75 mm^2 kabel användes). vanlig koaxialkabel kommer fungera bättre än kablar som säljs över 10000kr för tre meter.