Permalänk
Medlem

Projekt: The Extreme IV

Hejsan!
Dags för mitt fjärde galleri och detta kommer att vara en bygglogg. Det hela började med att jag ville uppgradera ifrån min 775 rig och letade efter ett passande chassi på marknaden. Efter några dagars sökande fick jag en idé, om jag bygger mitt egna chassi kan jag spara pengar och lägga dem på bättre hårdvara samt kylning.
Jag kollade runt lite här på sweclockers och fick inspiration, sen så är pappa plåtslagare och min bror har nyligen fått kontorsjobb på samma företag där han sitter och ritar olika saker som skall konstrueras. Några dagar senare var projektet igång och jag började min jakt på hårdvara. Kommer först och främst att köpa bra hårdvara innan jag satsar på kylningen, men det kommer att bli ett helt annat galleri.

Bilderna kommer att tas med systemkamera men vissa kommer att tas med min HTC Desire. Är även ingen proffsfotograf men ska försöka att ta så bra bilder som möjligt!

Hårdvaran som ska in är följande:
ASUS IV Extreme x79
Intel i7 3930K
4x 4gb Corsair Vengeance 1600mhz (9-9-9-24)
HD 6870 Crossfire (Tillfällig lösning, vassare gpu kommer med tiden )
Corsair TX750(gammalt komponent, kommer att bytas senare)
Corsair Force 3 120GB
Corsair Nova v64 64GB

Uppskattar om ni inte röstar förens det börjar likna ett chassi. Kom gärna med kritik samt tips!

Projekt: The Extreme IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerInc:

Hejsan! Dags för mitt fjärde galleri och detta kommer att vara en bygglogg. Det hela började med att jag ville uppgradera ifrån min 775 rig och letade efter ett passande chassi på marknaden. Efter några dagars sökande fick jag en idé, om jag bygger mitt egna chassi kan jag spara pengar och lägga dem på bättre hårdvara samt kylning.
Jag kollade runt lite här på sweclockers och fick inspiration, sen så är pappa plåtslagare och min bror har nyligen fått kontorsjobb på samma företag där han sitter och ritar olika saker som skall konstrueras. Några dagar senare var projektet igång och jag började min jakt på hårdvara. Kommer först och främst att köpa bra hårdvara innan jag satsar på kylningen, men det kommer att bli ett helt annat galleri.

Bilderna kommer att tas med systemkamera men vissa kommer att tas med min HTC Desire. Är även ingen proffsfotograf men ska försöka att ta så bra bilder som möjligt!

Hårdvaran som ska in är följande:
ASUS IV Extreme x79
Intel i7 3930K
4x 4gb Corsair Vengeance 1600mhz (9-9-9-24)
GTX 260 eller HD 5830 (kommer att uppgraderas senare)
Corsair TX750(gammalt komponent, kommer att bytas senare)
Corsair Force 3 90GB
Corsair Nova v64 64GB (gammalt komponent, kommer att användas som steam hdd)

Uppskattar om ni inte röstar förens det börjar likna ett chassi. Kom gärna med kritik samt tips!

Projekt: The Extreme IV

jag undrar om du har nån for av ritning över hålena för att skruva fast nätaggregatet, håller på att rita ett chasi i solid works, men jag saknar hålbilden på nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

jag undrar om du har nån for av ritning över hålena för att skruva fast nätaggregatet, håller på att rita ett chasi i solid works, men jag saknar hålbilden på nätaggregat.

Kan försöka fixa fram detta! Skickar pm om jag får tag i uppgifterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerInc:

Kan försöka fixa fram detta! Skickar pm om jag får tag i uppgifterna

schysst

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Åh plåtbygge, gillas verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

var fick du tag på måtten till nätaget? eller hade du ett som du kollade av på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

vad hade du tillgång till när du gjorde allt det???

Åbergs Plåt i Tidaholm, min pappa samt bror jobbar där så iden bakom chassiet kommer ifrån en enkel google sketchup ritning sen lämnade jag den till min bror o resten löser dem på företaget

Skrivet av ygd3n:

Åh plåtbygge, gillas verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra

Skrivet av footy:

var fick du tag på måtten till nätaget? eller hade du ett som du kollade av på?

kollade av på mitt nätagg hemma

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

fan vad snyggt 5 av mej redan nu;) fortsätt så

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att höra! Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Ser bra ut dethär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Ser bra ut dethär!

Tackar!

Permalänk
Medlem

Fint, ganska simpelt och enkelt, ungefär som det jag gjort, eller fortfarande håller på med, men ska tillverka mig en "täckplåt" som går hela vägen över nätagg mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Full pott från mig även om inte allt är klart ännu, ser ju redan nu att detta kommer enormt fint
Vilka färger kommer detta att lackas i ? eller har du funderat mer på det ännu?

Kul att se såna här trådar då det ger inspiration som fan, går också och funderar på om man ska bygga ett eget
chassie till nästa bygge.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Fint, ganska simpelt och enkelt, ungefär som det jag gjort, eller fortfarande håller på med, men ska tillverka mig en "täckplåt" som går hela vägen över nätagg mm

Låter intressant, inväntar ett galleri då

Skrivet av nanosec:

Riktigt snyggt! Full pott från mig även om inte allt är klart ännu, ser ju redan nu att detta kommer enormt fint
Vilka färger kommer detta att lackas i ? eller har du funderat mer på det ännu?

Kul att se såna här trådar då det ger inspiration som fan, går också och funderar på om man ska bygga ett eget
chassie till nästa bygge.

Skönt att höra att du gillar de! Angående färg/färger så är jag inte helt hundra än

Permalänk
Inaktiv

snyggt är det!

Permalänk
Avstängd

gillar det 5a från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186175:

snyggt är det!

Skrivet av temporyman:

gillar det 5a från mig

Tackar!

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt bygge Var ska nätagget sitta förresten? Får det plats i "lådan" du byggt i botten av Chassit?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Grymt snyggt bygge Var ska nätagget sitta förresten? Får det plats i "lådan" du byggt i botten av Chassit?

Jajamän, de sitter gömt i "lådan". Kommer upp fler bilder så fort jag får tid:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta ska bli kul att följa, ser redan riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa u-list i Sverige?

Permalänk
Medlem

Hur stort är ditt chassi ? ser ut att vara bara lite större än mitt men kan ha fel, mitt är ~600x600

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Detta ska bli kul att följa, ser redan riktigt bra ut!

Tack

Skrivet av Klintan:

Var kan man köpa u-list i Sverige?

Ska finnas i vilken järnhandel som helst. Jag har dock lite liggandes hemma

Skrivet av ygd3n:

Hur stort är ditt chassi ? ser ut att vara bara lite större än mitt men kan ha fel, mitt är ~600x600

Det är 600x550(fötterna höjer upp det lite, så med fötterna är det 590)

Permalänk
Medlem

Grymt, längtar tills jag får mina grejer sen blir det bygga av, iaf montera komponenter

Visa signatur
Permalänk

ser fint ut hasse! ska du vattenkyla allt senare iom att en 480 radd skulle få plats i taket?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Grymt, längtar tills jag får mina grejer sen blir det bygga av, iaf montera komponenter

Tack

Skrivet av mackmackan:

ser fint ut hasse! ska du vattenkyla allt senare iom att en 480 radd skulle få plats i taket?:)

Det ska jag, men blir längre fram. Har inte så mycket pengar att spendera på datorn just nu så de som jag sparar ihop går först och främst på att uppgradera hårdvaran

Permalänk

Vart har du köpt dom svarta gummi "listerna" som du har i hålen där kablarna kommer ut?

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Vart har du köpt dom svarta gummi "listerna" som du har i hålen där kablarna kommer ut?

Hittar du oftast hos en lokal glasmästare, har själv liknande list till mitt projekt, inte det bästa men duger, lite svåra att få dom som man vill ha dem, köp hellre riktig u-list från aquatuning.se eller liknande sida, vet inte om dem har men någon borde ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Vart har du köpt dom svarta gummi "listerna" som du har i hålen där kablarna kommer ut?

Hade u-listen liggandes hemma så vet tyvärr inte vart man kan köpa dem, men skulle tippa på vilken "bygg" affär som helst.