Permalänk
Medlem

Stänga av UPnP för att spela BF3?

Tjena, jag har ett problem:

För att spela BF3 så MÅSTE jag gå in i min gateway och stänga av UPnP. Någon som vet om man kan lösa det på något annat sätt?

Vad är UPnP?

Tacksam för svar

MVH

Permalänk
Medlem

UpnP - (Universal Plug'n Play) betyder att om du har den aktiverad, så kan de flesta spel glida genom dina portar automatiskt så länge de är relaterade till det program du spelar, Jag själv hade samma problem men misstänkte direkt att UPnP skulle av bockas direkt då jag började spela BF3 och alla servrar gav mig meddelandet: " Connetion To The Server Has Timed Out"!

Det beror antagligen på att servrarna hostas vi deras servrar som vi får tag på via en webbläsare, Själv så misstänker jag att Routern ej förstår att det är ett spel vi kör på datorn då det "Joinar" via en hemsida som är EA's egna hosting site.
Du kan kanske lägga till Google Chrome eller vad du använder, och sedan lägga in alla portar manuellt!

Men svaret på frågan lyder: Ja, det hjälper att stänga av UPnP

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

UpnP - (Universal Plug'n Play) betyder att om du har den aktiverad, så kan de flesta spel glida genom dina portar automatiskt så länge de är relaterade till det program du spelar, Jag själv hade samma problem men misstänkte direkt att UPnP skulle av bockas direkt då jag började spela BF3 och alla servrar gav mig meddelandet: " Connetion To The Server Has Timed Out"!

Det beror antagligen på att servrarna hostas vi deras servrar som vi får tag på via en webbläsare, Själv så misstänker jag att Routern ej förstår att det är ett spel vi kör på datorn då det "Joinar" via en hemsida som är EA's egna hosting site.
Du kan kanske lägga till Google Chrome eller vad du använder, och sedan lägga in alla portar manuellt!

Men svaret på frågan lyder: Ja, det hjälper att stänga av UPnP

Tack!

Är det skadligt på något sätt att ha UPnP avstängt? alltså har det något med säkerheten att göra?

MVH

Permalänk
Medlem

Absolut inte

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Inaktiv

Calle är inne på helt rätt spår. UPnP har stora problem att dirigera traffik via en webbläsare, men själva spelet startas via Origin (som märks vid start av server). Jag och många andra har uPnP aktiverat och löst problemet med att ha portar som Origin rekommenderar, öppnade.

Stör mig oehört mycket på Battlefield 3 och allting runt det. uPnP problem, webbläsaren, krav att beta drivrutinerför grafikkort skall installeras, åtminstone för oss med nVidia.

Det blir så mycket annat som blir lidandes (te.x Rage, som är ospelbart med beta).

Permalänk
Medlem

Okej, jag trodde att det var hemsidan som hostade spelet och att Origin bara var en slags "setup"... Men nu när jag tänker efter så har du nog rätt Segas!

Hoppas att det löste sig i alla fall

(Skulle vara glad om någon kunde lägga in alla portar som krävs, så slipper jag Pinga i Command (cmd) osv.... )

Hoppas detta blir till nytta, ha det gott!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

För mig funkar de att gå in på services och stänga av Upnp device host och SDDP discovery. annars fastnade jag bara på "joining server"

Permalänk
Medlem

Bra att du lyckades hitta en lösning också!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Innan jag hade stängt av UPnP så fick jag connection timed out hela tiden men när jag stände av det så funka det utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

UpnP - (Universal Plug'n Play) betyder att om du har den aktiverad, så kan de flesta spel glida genom dina portar automatiskt så länge de är relaterade till det program du spelar, Jag själv hade samma problem men misstänkte direkt att UPnP skulle av bockas direkt då jag började spela BF3 och alla servrar gav mig meddelandet: " Connetion To The Server Has Timed Out"!

Det beror antagligen på att servrarna hostas vi deras servrar som vi får tag på via en webbläsare, Själv så misstänker jag att Routern ej förstår att det är ett spel vi kör på datorn då det "Joinar" via en hemsida som är EA's egna hosting site.
Du kan kanske lägga till Google Chrome eller vad du använder, och sedan lägga in alla portar manuellt!

Men svaret på frågan lyder: Ja, det hjälper att stänga av UPnP

Jag har också problemet med "Connection to the server has timed out". Men för mig hjälper det inte att stänga av UPnP och SSDP.
Folk säger på olika forumtrådar att öppna alla portar också men jag är ju en jäkla kaka på sånt här asså så jag vet inte hur jag ska göra.
Hittar inget inne i mitt modem för att öppna några portar tyvärr.

Frågade på EA:s forum och där va de en som sa till mig att sätta på DMZ men jag har aldrig hört uttrycket DMZ förut.

Finns det någon som har någon lösning på mitt problem?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Jag har också problemet med "Connection to the server has timed out". Men för mig hjälper det inte att stänga av UPnP och SSDP.
Folk säger på olika forumtrådar att öppna alla portar också men jag är ju en jäkla kaka på sånt här asså så jag vet inte hur jag ska göra.
Hittar inget inne i mitt modem för att öppna några portar tyvärr.

Frågade på EA:s forum och där va de en som sa till mig att sätta på DMZ men jag har aldrig hört uttrycket DMZ förut.

Finns det någon som har någon lösning på mitt problem?

För att svara på din fråga, och kanske hjälpa dig med ditt problem även om det nu har gått några dagar sen du skrev detta, så betyder DMZ 'Demilitarized zone' och sätter den angivna lokala IP-adressen utanför routerns brandvägg. Tex 192.168.0.100..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

hur stänger man av UPnP? inne i routerns inställningar?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Men ska man behöva öppna portar för inkommande trafik?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag har inget UPnP aktiverad i min router. Fungerar utmärkt att spela BF3.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem..

Jag och min inneboende har fixat nytt abonemang från Comhem och vi har problemet att vi inte kan lira samtidigt på BF3.
Har funkat någon gång men oftast så när ena loggar in så loggas den andra ut från servern.

Så pratade med min kollega och han påstod att om vi stängde av UPnP så skulle allt lösa sig.
Men då visade det sig att vi inte får nån internet-åtkomst då vi stänger av UPnP.

Lösning på allt detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulis1:

Jag har samma problem..

Jag och min inneboende har fixat nytt abonemang från Comhem och vi har problemet att vi inte kan lira samtidigt på BF3.
Har funkat någon gång men oftast så när ena loggar in så loggas den andra ut från servern.

Så pratade med min kollega och han påstod att om vi stängde av UPnP så skulle allt lösa sig.
Men då visade det sig att vi inte får nån internet-åtkomst då vi stänger av UPnP.

Lösning på allt detta?

Tack på förhand!

När ni upplever att ni inte får internet-åtkomst:
Testa bägge datorerna.
Testa att pinga en IP tex 8.8.8.8

Det låter konstigt att internet skulle dö utan uPnP. Däremot kanske skype, msn, torrent, spel osv inte funkar som det ska. Men det löser man då på ett annat sätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Många har haft problem med thomson gateway(inkl. jag) och detta har löst det för många:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

UPnP problem

Allt har jag fatta men jag fattar fortfarande inte hur man stänger av UPnP behöver hjälp!

Permalänk
Medlem