Permalänk
Medlem

Snabbdokumentation av datorbyte

Efter att ha byggt ihop den (dåvarande) perfekta SFF-datorn så började behoven ändras och jag valde att gå tillbaka till en större dator.

Detta är då en snabbdokumentation av det gamla bygget, nya komponenter och montering av den nya konfigurationen. (Uteslutande alla bilder har dragits igenom automagisk färgkorrigering, vilket kan ge lite udda resultat...)

En helhetsbild kommer upp vid senare tillfälle då jag får upp ny skärmfot och kabeldiken etc.

Specifikationer för de nyfikna:

SFF

Chassi: Antec ISK 300-65 Kylning: 2x Noctua NF-R8 Scythe Shuriken PSU: Fujitsu 120W + med chassit medföljande DC/DC Moderkort: Asus P8H67-I B3 CPU: Intel Core i5 2500k @ 3Ghz (undervoltad) GPU: Intel HD Graphics 3000 (mao ingen separat grafik) RAM: 2x Corsair XMS3 4GB 1600Mhz CL9 SSD: Intel 320 120GB 2.5" ODD: Sony Optiarc BC-5640H Slim (Slot-in, Blu-ray)

LFF

Chassi: Silverstone PS07B Kylning: 2x Scythe 120mm S-FLEX 800 Thermalright HR-02 Macho PSU: Seasonic X-460FL 460W Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z/Gen.3 CPU: Intel Core i5 2500k @ 3.3Ghz GPU: Gigabyte Radeon HD 6770 1GB Silent Cell RAM: 4x A-Data XPG G-Series 1333Mhz CL9 8GB SSD: Intel 320 120GB 2.5" ODD: n/a

Snabbdokumentation av datorbyte

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Så vackert det blev i det lilla chassit! Tyst också antar jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

älskar din kabeldragning, inga kablar syns
en solklar 5a från mig

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Välplanerat bygge! Tummen upp! 4/5

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk

Dude, lägg dig!
Samt trevligt bygge. Gillar kabeldragningen

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

schysst bygge, men borde du inte ha ett utblås där bak också?

funderar på att köpa det här chassit...

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Skrivet av SummitSub:

schysst bygge, men borde du inte ha ett utblås där bak också?

funderar på att köpa det här chassit...

Jag måste hålla med. Man vill inte att komponenterna slits onödigt av värmen, speciellt inte när sommaren kickar in.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Jag måste hålla med. Man vill inte att komponenterna slits onödigt av värmen, speciellt inte när sommaren kickar in.

Han har två fläktar framtill, det skapas ett övertryck inne i datorn och vart ska luften ta vägen? jooo, baksidan av chassit.

Det behövs inge push-n-pull

Dessutom klarar CPU/GPU att ligga på 70°+, även om det inte är optimalt.. Han kommer hinna byta hårdvara innan saker börjar spöka kan jag lova..

ONT.
Mycket fint bygge, 5p är absolut top notch, vilket du får av mig!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Åhh! Vill ha! Precis min drömdator..... Varför sket du i att ha utblås?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Grymt nice bygge men du skulle inte ha möjlighet att fota eller beskriva hur mycket plats det är på baksidan vid 5.25" platserna ?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Så vackert det blev i det lilla chassit! Tyst också antar jag?

Yes, tystaste maskinen jag haft hittills!

Skrivet av SummitSub:

schysst bygge, men borde du inte ha ett utblås där bak också?

Skrivet av Typhonos:

Varför sket du i att ha utblås?

Tyckte inte att det skulle behövas då all luft ändå trycks rakt igenom chassit. IOM det längre avståndet mellan flänsarna så blir det inget enormt motstånd heller. Flåser på ganska duktigt baktill redan nu.
GPU skapar ju dessutom lite av en fläkttunnel för CPU.

Skrivet av zenjin:

Grymt nice bygge men du skulle inte ha möjlighet att fota eller beskriva hur mycket plats det är på baksidan vid 5.25" platserna ?

Det är ju jävligt trångt vid 5.25"-platserna... Kan inte fixa fler bilder just nu, men om man kollar på kabeldragningsbilden så ser man typ hur långt in mot 5.25"-platserna kablarna går från nätagget. Det är ju nästan att det vore fördelaktigt med ickemodulärt.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt galleri, I like.
Vad får du för temps på detta system?

Permalänk

Jag ångrar lite att jag inte köpte ett sådant där chassi själv, de ser jävligt trevligt ut att bygga i... (har samma moderkort som du).

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Perfektion, helt jävla utmärkt.

Permalänk
Medlem

Perfektionist? Underbart snyggt byggt. Jag hade till och med (nästan) klarat mig utan bilder så bra som introduktion var skrivit! 5p bara där liksom.

Sedan har jag en fråga. Dock på ditt förra bygge. Vad tycker du om Noctua NF-R8 fläkten? Jag sneglar själv lite grann på lite nya 80mm fläktar till min låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiiniasu:

Yes, tystaste maskinen jag haft hittills!

Tyckte inte att det skulle behövas då all luft ändå trycks rakt igenom chassit. IOM det längre avståndet mellan flänsarna så blir det inget enormt motstånd heller. Flåser på ganska duktigt baktill redan nu.
GPU skapar ju dessutom lite av en fläkttunnel för CPU.

Det är ju jävligt trångt vid 5.25"-platserna... Kan inte fixa fler bilder just nu, men om man kollar på kabeldragningsbilden så ser man typ hur långt in mot 5.25"-platserna kablarna går från nätagget. Det är ju nästan att det vore fördelaktigt med ickemodulärt.

Tack för svaret men jag menade mer bakom hela buren alltså för att stuva undan oanvända kablar. Kommer förmodligen att köra med sleevade förlängare och undrar om det finns plats att gömma kablarna högst upp vid 5.25" buren

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Ser tyst ut. Måste även tillägga att jag är lite avis på nätaggregatet.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Skulle bygga en ny dator till polaren och blev inspirerad av ditt bygge. Blev en snarlik setup med Asus P8P67-M, 2x4GB Corsair Veng. LP, 2500k och tyvärr ett Corsair CX 500W V2 agg.

Monterat bort fläkten från kylaren precis som du och har två Scythe GT 800rpm 120mm i fronten som suger in luft och en likadan 120mm bak som blåser ut luft ur chassit. CPUn är överklockad till 4.3Ghz och tempsen ser helt okey ut, maxar strax under 70grader efter en timmes p95.

Vad jag är mest orolig för är grafikkortet. Körde MSi Kombustion för att pressa grafikkortet lite men fick stänga av när tempen började närma sig 80grader. Kombustion pressar visserligen GPUn 100% vilket inte är fallet. Problemet är att datorn är byggd för WoW och när jag körde en "flyby" (satte mig på en flight tvärs (S->N) över Eastern Kingdom) maxad tempen på 88grader vilket verkar väldigt högt. Under denna tid toppade CPUn max 50grader men jag är dock osäker på hur belastningen såg ut.

Undrar va du har för temps? Både GPU och CPU. Ska tilläggas att jag vid test tillfället hade relativt svalt i rummet, 20-23 grader skulle jag tro. Detta kommer förstås vara betydligt högre under sommaren...

Edit. Måste tillägga. Datorn är tyst, synd bara på nätaggregatet. Coilwhine vid kallstart, vilket bara jag hör tydligen, och fläkten är tyvärr det enda som hörs i systemet. Polaren blir nog nöjd, han är van vid betydligt värre så det är nog bara jag som är petig.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

men, Grafik kortet där usb minnet håller upp den, på bilden ser man "mega kylflänsar" som sticker ut från kortet?
var har du tryckt in dem på bilden när man ser att det är väldigt cleant inne i chassit när allt är klart?
lyckas inte själv se det eller förstå från den vinkeln iaf.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

men, Grafik kortet där usb minnet håller upp den, på bilden ser man "mega kylflänsar" som sticker ut från kortet?
var har du tryckt in dem på bilden när man ser att det är väldigt cleant inne i chassit när allt är klart?
lyckas inte själv se det eller förstå från den vinkeln iaf.

Ser du texten "Gigabyte"? Det är den extra kylflänsen som sticker ut, den är inte närmare chassi sidan än vad CPU kylaren är. Något som är jäkligt tajt dock är grafikkortskylaren mot hårddiskburen. Ligger mer eller mindre precis emot.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Perfektionist? Underbart snyggt byggt. Jag hade till och med (nästan) klarat mig utan bilder så bra som introduktion var skrivit! 5p bara där liksom.

Sedan har jag en fråga. Dock på ditt förra bygge. Vad tycker du om Noctua NF-R8 fläkten? Jag sneglar själv lite grann på lite nya 80mm fläktar till min låda.

Perfektionist? Javisst! Tyvärr tyckte jag att just dessa Noctuafläktar var något högljudda. De blev dock hyfsat tysta med motstånd.

Skrivet av zenjin:

Tack för svaret men jag menade mer bakom hela buren alltså för att stuva undan oanvända kablar. Kommer förmodligen att köra med sleevade förlängare och undrar om det finns plats att gömma kablarna högst upp vid 5.25" buren

Bakom nätagget finns jättemycket utrymme att stuva in kablar. Bakom 5.25"-buren är det förstås något mindre. Men jag tycker att det finns rikligt med plats att gömma kablar. Bra placerade öron för buntband också.

Skrivet av Tbax:

Undrar va du har för temps? Både GPU och CPU. Ska tilläggas att jag vid test tillfället hade relativt svalt i rummet, 20-23 grader skulle jag tro. Detta kommer förstås vara betydligt högre under sommaren...

Skrivet av Voultner:

Mycket trevligt galleri, I like.
Vad får du för temps på detta system?

Dessa temps (max) fick jag efter 15min prime95 och furmark. Avbröt dock när grafikkortet närmade sig 90 grader. Ska se om jag kan förbättra temperaturerna vid load...

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiiniasu:

*BILD*
Dessa temps (max) fick jag efter 15min prime95 och furmark. Avbröt dock när grafikkortet närmade sig 90 grader. Ska se om jag kan förbättra temperaturerna vid load...

Liknar dom tempsen jag fick ut men jag körde som sagt 4.3Ghz på CPUn fast då hade jag oxå utsugs fläkt baki chassit. Kollat runt lite recensioner och verkar som att 90 grader under full load inte är helt ovanligt. Lär blir spännande och se hur det ser ut i sommar dock... :/

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Äh strunta i Furmark, bara grafikkortet inte blir 90° när du spelar är det ju lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Äh strunta i Furmark, bara grafikkortet inte blir 90° när du spelar är det ju lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar ju knappt så det lär ju inte vara något problem att hålla under 90 grader.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA