Permalänk
Medlem

Hur funkar en dator?

Hallå

Som rubriken säger, jag undrar hur en dator funkar. Det med moderkortet, alla delar och det vet jag. Det jag undrar är hur delarna kommunicerar med varandra osv, hur den egentligen funkar dvs.

Är det någon som har en vettig länk eller som själv har kunskap om detta(och som skulle kunna tänka sig förklara)?
Sydbryggan och norrbryggan är några av sakerna tex

Tack på förhand
(är väl rätt forum också va?)

Permalänk
Medlem

Varför inte söka på google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför inte söka på google?

Hittar inga vettiga sidor som har allt i ett, undrar då om någon har en bra länk

Har en bok om det med mera, men vill helst ha så många källor som möjligt... (skolarbete)

Permalänk

Vilken kurs är det du läser som du ska ha skolarbetet i?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Hjälper inte mycket om det han frågade om egentligen. Frågan gäller ju hur komponenterna kommunicerar

Samma här

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Moderator
Moderator
Permalänk

Också wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Low-level_programming_language

På den mest grundläggande nivån fungerar ju kommunikationen genom att komponenterna skickar strömpulser till varandra som representerar ettor och nollor. Det är det en dator gör, bara sjukt snabbt...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Beror på hur djup förståelse du vill ha. Finns de som pluggar 5-6 år för att förstå sig på datorer och mikro-chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Hjälper inte mycket om det han frågade om egentligen. Frågan gäller ju hur komponenterna kommunicerar

Om han utgår ifrån den artikeln kan han hitta all info han behöver. Lite får han allt göra själv, annars är han helt oförberedd för framtida studier.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Hjälper inte mycket om det han frågade om egentligen. Frågan gäller ju hur komponenterna kommunicerar

Samma här

Precis, tack för den

Denna har jag redan, tack ändå!

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Beror på hur djup förståelse du vill ha. Finns de som pluggar 5-6 år för att förstå sig på datorer och mikro-chip.

Inte så djupt väl Går i nian nu och vi jobbar inte ofta med teknik. Detta är det sista arbetet vi kommer ha inom teknik (hade ett i höstas) och jag försöker att få ett MVG

Skrivet av era909:

Om han utgår ifrån den artikeln kan han hitta all info han behöver. Lite får han allt göra själv, annars är han helt oförberedd för framtida studier.

Självklart har jag hittar sidor själv Så lat är jag inte, men ifall folk här hade sidor som jag själv inte har hittat skulle det ju hjälpa mig

Tack till alla som har länkat, om ni har mer så är det bara att skicka

Permalänk

Ha en läs i Kjell & Company boken!!!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ha en läs i Kjell & Company boken!!!

Haha, hade tänkt köpa den förra julen, hade ju varit perfekt nu

Permalänk
Medlem

Förlåt för att jag gräver upp den här tråden igen, men jag har en fråga...

Just nu skriver jag om moderkortet, chipset främst. Har förstått att nordbryggan har börjat försvinna (tas över av processorn) men hur är det med sydbryggan? Är det något annat som tagit över sydbryggans jobb?

E: hittade svaret