Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk

Som ett tillägg till vad som tidigare påståtts om batteritider så gjorde jag ikväll ett litet test som nyss blev färdigt.

Kl 19:27 väckte jag min då fulladdade MBP 15" ur vila och började surfa på internet kollade min email och skrev tre email som jag skickade iväg, sen vid 20:53 så började jag titta på film vilket jag fortsatte med till den stängde av sig själv kl 23:54.

Alltså var den på från 19:27 till 23:54 vilket är 4 tim 27 min, varav 1:26 surfande och 3:01 filmtittande. Detta med en MBP 15" mid 2009 som har gått 833 laddcykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det måste vara jobbigt att konstant upprepa "prestanda per krona är allt som är viktigt för alla".

Hehe, hemskt vad du är enveten att försvara mac, finns det verkligen inga brister på osx eller macpryttlar?
Och nej nej, för jösses...jag är då ingen fanboy, bara open minded

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja jag tror vi lägger ner den där diskussionen, orkar verkligen inte repetera mig gång på gång.

Jag ser hur du ideligen försöker få människor (människan..) att förstå, jag vet inte hur, men på något sätt så kommer inte informationen fram utan att bli felanalyserad, jag lider tillsammans med dig

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Som ett tillägg till vad som tidigare påståtts om batteritider så gjorde jag ikväll ett litet test som nyss blev färdigt.

Kl 19:27 väckte jag min då fulladdade MBP 15" ur vila och började surfa på internet kollade min email och skrev tre email som jag skickade iväg, sen vid 20:53 så började jag titta på film vilket jag fortsatte med till den stängde av sig själv kl 23:54.

Alltså var den på från 19:27 till 23:54 vilket är 4 tim 27 min, varav 1:26 surfande och 3:01 filmtittande. Detta med en MBP 15" mid 2009 som har gått 833 laddcykler.

Vad ville du säga med detta?

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Dr Tinnitus;11841526]Som ett tillägg till vad som tidigare påståtts om batteritider så gjorde jag ikväll ett litet test som nyss blev färdigt.

Kl 19:27 väckte jag min då fulladdade MBP 15" ur vila och började surfa på internet kollade min email och skrev tre email som jag skickade iväg, sen vid 20:53 så började jag titta på film vilket jag fortsatte med till den stängde av sig själv kl 23:54.

Alltså var den på från 19:27 till 23:54 vilket är 4 tim 27 min, varav 1:26 surfande och 3:01 filmtittande. Detta med en MBP 15" mid 2009 som har gått 833 laddcykler.[/QUOTE]

Kul att du fick ut ett par timmar men om det är bättre eller sämre än en godtycklig PC laptop från samma år får vi låta vara osagt. Bra att Apple håller vad de skriver ut om batteritiden.

Enligt tillverkaren av den laptop jag har så fungerar upp/ur laddning på följande vis :

  1. Datorn sitter i dockan och är kopplad till strömuttaget

  2. Batteriet laddas ur något

  3. Batteriet laddas upp igen till full styrka

Och så här håller det på, om och om igen. Rekommenderat är alltså att ta ur batteriet från dator om man har den kopplat till strömuttaget mer eller mindre alltid. Så vad menar man med 833 laddcykler? Gäller det enbart när batteriet laddas ur helt och laddas upp igen? Annars låter det extremt lite?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av GM:

Vad ville du säga med detta?

Tja med tanke på att detta påstods lite tidigare i tråden....

Skrivet av _MmattiasS_:

Tro bara för allt i världen att en macbook har ens i närheten av 7h batteritid som de skriver. Jag vet inte vilket textprogram de använde för att testa (står att det är 7h när man skriver med ljusstyrkan på medium), men när jag skriver på Pages med ljusstyrkan på 1/3 så kanske den räcker i 4h. Absolut max.

Det jag nu gjorde visade ju att min 2,5 år gamla MBP med 833 laddcykler på batteriet, utan problem klarar klart mer än 4h varav 3 timmar av dessa var videotittande. Det finns dessutom flera tester som visar att Apple inte alls far med osanning med sin uppgift om 7h batteritid, utan att det ÄR fullt möjligt att nå 7h.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Kul att du fick ut ett par timmar men om det är bättre eller sämre än en godtycklig PC laptop från samma år får vi låta vara osagt. Bra att Apple håller vad de skriver ut om batteritiden.

Enligt tillverkaren av den laptop jag har så fungerar upp/ur laddning på följande vis :

  1. Datorn sitter i dockan och är kopplad till strömuttaget

  2. Batteriet laddas ur något

  3. Batteriet laddas upp igen till full styrka

Och så här håller det på, om och om igen. Rekommenderat är alltså att ta ur batteriet från dator om man har den kopplat till strömuttaget mer eller mindre alltid. Så vad menar man med 833 laddcykler? Gäller det enbart när batteriet laddas ur helt och laddas upp igen? Annars låter det extremt lite?

Verkar vara en rätt "korkad" dator du har i det avseendet då, att man måste hålla på att ta ur och i batteriet. Känns väldigt "antikt" på min ära.

Apple har ordnat det så att strömmen inte går alls genom, eller påverkar batteriet, när laddsladden sitter i så länge som batteriet är fulladdat. Batteriet är då helt frånkopplat och alla drift går direkt på laddsladden precis som om man skulle ha lyft ur batteriet fysiskt.

Med laddcykel så menar Apple att 1 laddcykel är när man förbrukat energin som motsvarar ett fulladdat batteri och det har laddats till 100% igen. Låt säga att batteriet är på 10 000 mAh, då är en laddcykel när batteriet har tömts på 10 000 mAh och sen laddats fullt igen, antingen i ett helt oavbrutet svep eller ackumulerat som ett total av flera sessioner. Alltså flera men kortare sessioner på säg 1000 mAh och och flera korta laddningar som tillsammans kalkylkeras till totalt 10 000 mAh förbrukning och uppladdning. Min MBP kan alltså haft laddsladden inkopplad många gånger fler än 833 på dessa 2,5 år.

Varför har inte tillverkaren av din dator sett till att den är så pass modern att man inte behöver ta bort batteriet fysiskt för att uppnå detta när man kör med laddsladden i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Hehe, hemskt vad du är enveten att försvara mac, finns det verkligen inga brister på osx eller macpryttlar?
Och nej nej, för jösses...jag är då ingen fanboy, bara open minded

Det fnns gott om brister, men här handlade det om den eviga "mac är bara dyrt" diskussionen.
Är du open minded inser du också att det finns mer än bara rå prestanda som är värt att betala för.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Med laddcykel så menar Apple att 1 laddcykel är när man förbrukat energin som motsvarar ett fulladdat batteri och det har laddats till 100% igen. Låt säga att batteriet är på 10 000 mAh, då är en laddcykel när batteriet har tömts på 10 000 mAh och sen laddats fullt igen, antingen i ett helt oavbrutet svep eller ackumulerat som ett total av flera sessioner. Alltså flera men kortare sessioner på säg 1000 mAh och och flera korta laddningar som tillsammans kalkylkeras till totalt 10 000 mAh förbrukning och uppladdning. Min MBP kan alltså haft laddsladden inkopplad många gånger fler än 833 på dessa 2,5 år.

Varför har inte tillverkaren av din dator sett till att den är så pass modern att man inte behöver ta bort batteriet fysiskt för att uppnå detta när man kör med laddsladden i?

Aha där ser man.

Vad jag förstår så kör inte iallafall min laptop på batteriet så länge strömmen är inkopplad men det är allmänt känt att batteriet förlorar ström undertiden det inte laddas och när datorn märker av att batteriet gått under en viss gräns där det inte anses fulladdat så laddas batteriet upp igen.

Orkar inte leta upp några mer detaljer om detta just nu men jag är ganska säker på att så gott som alla bärbara fungerar på detta vis.

833 laddcyler på 2,5 år betyder ju att det är bara ca 80 dagar då du inte laddat ur batteriet helt och sen laddat upp det igen, d.v.s väldigt välanvänd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Aha där ser man.

Vad jag förstår så kör inte iallafall min laptop på batteriet så länge strömmen är inkopplad men det är allmänt känt att batteriet förlorar ström undertiden det inte laddas och när datorn märker av att batteriet gått under en viss gräns där det inte anses fulladdat så laddas batteriet upp igen.

Orkar inte leta upp några mer detaljer om detta just nu men jag är ganska säker på att så gott som alla bärbara fungerar på detta vis.

833 laddcyler på 2,5 år betyder ju att det är bara ca 80 dagar då du inte laddat ur batteriet helt och sen laddat upp det igen, d.v.s väldigt välanvänd.

Att batterier laddas ur en smula om de är inaktiva är sant, men helt normalt. Det är heller inget fel eller dåligt för batteriet att laddas lite då och då. Faktum är att batteriet mår bra av att användas och få arbeta, bättre det än att vara passivt. Just därför låter jag mitt batteri användas mycket och ofta för då håller det sig i trim bättre och längre, allt enligt vad Apple själva skriver om batterierna och hur man ska sköta dessa, vilket du kan se om du kikar på denna sida och klickar dig runt på batterier för datorer mobiler och annat.

http://www.apple.com/se/batteries/

Så är det något jag verkligen har varit nöjd med på min MBP så är det batteriet och hur länge en laddning räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det fnns gott om brister, men här handlade det om den eviga "mac är bara dyrt" diskussionen.
Är du open minded inser du också att det finns mer än bara rå prestanda som är värt att betala för.

Haha visst, jag har inget emot att lägga till lite för att få bättre om det passar sig men efter som jag inte har något behov av en bärbar privat så kör jag bara på stationär dator och där är valet väldigt lätt.

Hade jag haft ett behov av en bärbar så hade jag såklart vägt upp styrdon, batteri, formfaktor men prestanda hade legat snäppet högre för mig även om man inte spelar på en bärbar. PC marknaden har varit väldigt begränsad när det gäller ultraportabels så hade det varit 2010 så hade jag mycket väl kunnat köpa en MacBook Air och kört Windows på men nu finns det fina alternativ och fler lär det bli detta året som kommer. Gillar speciellt hur Samsungs nya 9 serie ser ut även om jag inte gillar företaget så värst(sämsta support jag varit med om).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha visst, jag har inget emot att lägga till lite för att få bättre om det passar sig men efter som jag inte har något behov av en bärbar privat så kör jag bara på stationär dator och där är valet väldigt lätt.

Hade jag haft ett behov av en bärbar så hade jag såklart vägt upp styrdon, batteri, formfaktor men prestanda hade legat snäppet högre för mig även om man inte spelar på en bärbar. PC marknaden har varit väldigt begränsad när det gäller ultraportabels så hade det varit 2010 så hade jag mycket väl kunnat köpa en MacBook Air och kört Windows på men nu finns det fina alternativ och fler lär det bli detta året som kommer. Gillar speciellt hur Samsungs nya 9 serie ser ut även om jag inte gillar företaget så värst(sämsta support jag varit med om).

När det gäller support så betvivlar jag inte att det finns folk som av olika anledningar har andra upplevelser än jag, men för mig så har Apple haft ypperlig support de gånger jag haft med dem att göra sedan tidigt 2000-tal fram till idag. De ligger i samma division som Logitechs support för deras Harmony fjärrkontroller.

Fick nyligen den optiska enhet i min MBP bytt på garanti trots att det var 1,5 år sedan garantin gick ut. Sådant är trevligt.

Permalänk
Skrivet av Dr Tinnitus:

När det gäller support så betvivlar jag inte att det finns folk som av olika anledningar har andra upplevelser än jag, men för mig så har Apple haft ypperlig support de gånger jag haft med dem att göra sedan tidigt 2000-tal fram till idag. De ligger i samma division som Logitechs support för deras Harmony fjärrkontroller.

Fick nyligen den optiska enhet i min MBP bytt på garanti trots att det var 1,5 år sedan garantin gick ut. Sådant är trevligt.

Och jag fick min 5-6 år gamla trötta ipod nano utbytt mot en ny, eftersom det var något fel på batteriet på hela den serien. Trevligt! Ingen aning om vad jag ska göra med den, dock.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Haha visst, jag har inget emot att lägga till lite för att få bättre om det passar sig men efter som jag inte har något behov av en bärbar privat så kör jag bara på stationär dator och där är valet väldigt lätt.

Hade jag haft ett behov av en bärbar så hade jag såklart vägt upp styrdon, batteri, formfaktor men prestanda hade legat snäppet högre för mig även om man inte spelar på en bärbar. PC marknaden har varit väldigt begränsad när det gäller ultraportabels så hade det varit 2010 så hade jag mycket väl kunnat köpa en MacBook Air och kört Windows på men nu finns det fina alternativ och fler lär det bli detta året som kommer. Gillar speciellt hur Samsungs nya 9 serie ser ut även om jag inte gillar företaget så värst(sämsta support jag varit med om).

Ja, stationärt har inte apple mycket att erbjuda.
Även om varken mac mini eller imac är speciellt dyra jämfört med de få pc-motsvarigheter som finns så är det ju bara designen och OS X som skulle motivera att välja dem. Mac Pro är ju inte heller ett alternativ för de flesta, och nuvarande modell är hopplöst utdaterad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Borde vi inte ändra topic till Windows eller Mac OSX för det är ju det det egentligen handlar om!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Borde vi inte ändra topic till Windows eller Mac OSX för det är ju det det egentligen handlar om!

Ja, men folk har inte fattat det

Samma folk som säkert kallar en dator, data

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Borde vi inte ändra topic till Windows eller Mac OSX för det är ju det det egentligen handlar om!

Skrivet av Rawet:

Ja, men folk har inte fattat det

Samma folk som säkert kallar en dator, data

Tror det handlar om att när man bestämt sig för köra OSX så köper man så gott som alltid hela konceptet med Apple hårdvara också och då måste man räkna med det i jämförelsen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ja, men folk har inte fattat det

Samma folk som säkert kallar en dator, data

Med tanke på att de som hänger på Sweclockers överlag är överklockande casemoddande Wintel-användare så borde det således betyda att dessa är de som kallar en dator för "en data", eller?

Skrivet av SnowJim:

Tror det handlar om att när man bestämt sig för köra OSX så köper man så gott som alltid hela konceptet med Apple hårdvara också och då måste man räkna med det i jämförelsen.

Jo men visst, personligen ser jag inte poängen i att köra hackintosh, det förstör IMO användarupplevelsen (därmed inte sagt att jag inte har burkar jag byggt ihop själv, när det gäller OS X så kör jag däremot på Apple-hårdvara).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Smarta lösningar som Magsafe, touchpad:en, stilren snygg och smidig design tillsammans med ett i mina ögon bättre OS än Windows. Klart värt några extra kronor i mina ögon.

är 20 lax några extra kronor!!!??

Den här världen är verkligen på väg utför!!

Visa signatur

Svea Rike är det bästa spel som finns!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaf 2001:

är 20 lax några extra kronor!!!??

Den här världen är verkligen på väg utför!!

En Mac kostar inte 20 000 MER än en annan dator.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har varit emot MAC hela mitt liv. Främst pågrund av att man för samma pengar får en PC med nästan dubbel så bra prestanda. Dock har jag själv en iPhone och en iPad och gillar OS:et. I helgen gick min dator i graven och jag bestämde mig för en Macbook Air 13 tums. (Lönen kom ). Pröjsa 10.500kr vilket är helt okej om man jämför med ASUS och ACERS tunna datorer som är ute på marknaden.

VILKEN JÄVLA MASKIN! Hade den på jobbet igår tisdag (08-17) och använde den ganska mycket (dock inte på full kontrast och tangentljuset avstängt). Den var full-laddad på morgonen kl 08 och den hade 0:39 minuter kvar kl 01.00 samma dag! Bara det är värt pengarna.

Sen så är MAC OS X sååååå smidigt. Är det något dom INTE har tänkt på? Jag är helt såld. PC och Windows i all ära, men detta är fan en maskiiiiiiiiiin.

Det här säger killen som HATAT macdatorer hela sitt liv, but not anymore. Visst, det svider lite extra i plånkan, men är värt varenda öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej

Jag har varit emot MAC hela mitt liv. Främst pågrund av att man för samma pengar får en PC med nästan dubbel så bra prestanda. Dock har jag själv en iPhone och en iPad och gillar OS:et. I helgen gick min dator i graven och jag bestämde mig för en Macbook Air 13 tums. (Lönen kom ). Pröjsa 10.500kr vilket är helt okej om man jämför med ASUS och ACERS tunna datorer som är ute på marknaden.

VILKEN JÄVLA MASKIN! Hade den på jobbet igår tisdag (08-17) och använde den ganska mycket (dock inte på full kontrast och tangentljuset avstängt). Den var full-laddad på morgonen kl 08 och den hade 0:39 minuter kvar kl 01.00 samma dag! Bara det är värt pengarna.

Sen så är MAC OS X sååååå smidigt. Är det något dom INTE har tänkt på? Jag är helt såld. PC och Windows i all ära, men detta är fan en maskiiiiiiiiiin.

Det här säger killen som HATAT macdatorer hela sitt liv, but not anymore. Visst, det svider lite extra i plånkan, men är värt varenda öre.

Jag kan dra samma historia fast tvärtom... men jag orkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag kan dra samma historia fast tvärtom... men jag orkar inte.

Tråkigt att höra =/

EDIT: HAHAHA hur faaaaan jag har kunnat dras med PC hela mitt liv kan jag inte förstå. Haft MAC OS X med AIR i 5 dagar och är helt blown away

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tråkigt att höra =/

EDIT: HAHAHA hur faaaaan jag har kunnat dras med PC hela mitt liv kan jag inte förstå. Haft MAC OS X med AIR i 5 dagar och är helt blown away

Då skall du testa nån av de nya ultrabooksen, t.ex. Asus Zenbook! Tänk dig samma lätta vikt, samma yttre format - Men bättre komponenter, snyggare, snällare pris - Och med äkta Windows 7 på! Det du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Då skall du testa nån av de nya ultrabooksen, t.ex. Asus Zenbook! Tänk dig samma lätta vikt, samma yttre format - Men bättre komponenter, snyggare, snällare pris - Och med äkta Windows 7 på! Det du!

Och hur känns tangentbord och touchpad? Jag har läst en del mindre smickrande saker om dessa i recensioner.
Och när det gäller utseendet så är det ju en smaksak.
Detsamma gäller Windows 7, för mig är Windows en nackdel, tar hellre OS X.
Och specsen är väl ändå ganska lika, d.v.s. inga enorma skillnader (vad jag kan se när jag jämför iaf)?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Då skall du testa nån av de nya ultrabooksen, t.ex. Asus Zenbook! Tänk dig samma lätta vikt, samma yttre format - Men bättre komponenter, snyggare, snällare pris - Och med äkta Windows 7 på! Det du!

Bättre komponenter < Komponenter som passar perfekt med mjukvaran
Snällare pris < Bättre dator
Win 7 < Os X

Njae, jag tror jag håller mig till min Mac

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Och hur känns tangentbord och touchpad? Jag har läst en del mindre smickrande saker om dessa i recensioner.
Och när det gäller utseendet så är det ju en smaksak.
Detsamma gäller Windows 7, för mig är Windows en nackdel, tar hellre OS X.
Och specsen är väl ändå ganska lika, d.v.s. inga enorma skillnader (vad jag kan se när jag jämför iaf)?

Det som skiljer dem åt är processor, USB 3.0 och något mer jag redan glömt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=937236,963559

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk grälar om sådant här, det är en smaksak, och beror helt på vad man vill använda sin dator till.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Och hur känns tangentbord och touchpad? Jag har läst en del mindre smickrande saker om dessa i recensioner.
Och när det gäller utseendet så är det ju en smaksak.
Detsamma gäller Windows 7, för mig är Windows en nackdel, tar hellre OS X.
Och specsen är väl ändå ganska lika, d.v.s. inga enorma skillnader (vad jag kan se när jag jämför iaf)?

OS valet har vi redan konstaterat att det är en smaksak, för dig blir det OS X vilket begränsar dina hårdvaruval medan för mig som föredrar Windows kan välja mer eller mindre vilket hårdvara som helst.

Jag har provat zenbook och MBA och jag tycker personligen tangentborden är rena skräpet på båda, det är inget jag sitter o programmerar på kan vi ju konstatera. Provade faktiskt en liknande Acer dator och även om tangentbordet såg likadant ut så var det mycket skönare att skriva på. Men återigen så handlar detta troligen om en smaksak. Zenbook hade en del problem med mousepadden men det ska vara fixat.

Tidigare var det allmänt känt att Apple valde ganska dåliga SSD diskar till sina bärbara däribland MBA medan Zenbook har en specialare SSD som ska vara väldigt snabb.

Förövrigt ser specen väldigt lik ut ja.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Förstår inte varför folk grälar om sådant här, det är en smaksak, och beror helt på vad man vill använda sin dator till.

Sannerligen! Just nu sitter jag på en skräddarsydd windowsburk för jag tänkte spela lite spel och då är den här datorn bättre lämpad. Skulle jag däremot ägna mig åt redigering, ljud/videoinspelning och andra grafiska saker så hade jag utan tvekan köpt en Mac Pro istället för en Windowsburk.

DOCK är det ju fortfarande väldigt roligt att diskutera

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕