MSI Z68A-GD55 (G3); Hög fläkthastighet?

Permalänk
Medlem

MSI Z68A-GD55 (G3); Hög fläkthastighet?

Hej.
Jag inhandlade ett MSI Z68A-GD55 samt en 2500k + minne på inets rea nyligen, och använder en Hyper 212+ som jag köpt tidigare för att kyla CPUn. Mitt problem är att datorn startar med alla fläktar på max så jag måste sänka dem manuellt i Speedfan eller liknande program. Temperaturerna är det inget fel på, processorn kommer knappt över 40 grader i load. Är det någon inställning i BIOS som jag missat?

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk

Jag har inga problem med fläkthastigheterna på min stationära dator med samma moderkort (se sig).

Prova att uppdatera bios.

Permalänk
Medlem

endra mode i ez bios. du har förmodligen på performance mode, testa typ quiet elr balanced

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Försökte uppdatera bios med Live Update i BIOS/Winki, men den sa att det inte fanns något nyare.
Jag har inga sådana lägen i bios, inget som påverkar fläkthastigheterna iaf.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Skrivet av Moonwall:

Försökte uppdatera bios med Live Update i BIOS/Winki, men den sa att det inte fanns något nyare.
Jag har inga sådana lägen i bios, inget som påverkar fläkthastigheterna iaf.

Ok, det kan nog bero på att vi sitter på olika kylare.

Har du kollat att fläkten har en 4 pins kontakt (inte 3 pin) som går till CPU-Fan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Ok, det kan nog bero på att vi sitter på olika kylare.

Har du kollat att fläkten har en 4 pins kontakt (inte 3 pin) som går till CPU-Fan?

Japp, det är 4 pin. Jag kan styra den via mjukvara i Windows, så själva styrningen fungerar. Moderkortet verkar dock inte kontrollera hastigheten beroende på temperatur.

EDIT: Jag hittade Smart Fan Target inställningen i BIOS som fixade biffen. Nu går den tyst och fint. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Japp, det är 4 pin. Jag kan styra den via mjukvara i Windows, så själva styrningen fungerar. Moderkortet verkar dock inte kontrollera hastigheten beroende på temperatur.

EDIT: Jag hittade Smart Fan Target inställningen i BIOS som fixade biffen. Nu går den tyst och fint. Tack för hjälpen!

Vilka inställningar gjorde du med smart fan target? jag har exakt samma problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Vilka inställningar gjorde du med smart fan target? jag har exakt samma problem!

Jag använde 50C och minst 32% (?) fläkthastigthet.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Jag använde 50C och minst 32% (?) fläkthastigthet.

Jag har samma problem med det kortet... Måste testa dina inställlnigar, men med dem menas att vid 50^grader drar han på fläkten mer än 33%?

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Jag har samma problem med det kortet... Måste testa dina inställlnigar, men med dem menas att vid 50^grader drar han på fläkten mer än 33%?

Japp, under 50C snurrar den alltid 35% (kollade vad det var), och när den når 50 så drar den på en hastighet som håller processorn på runt 50 grader.

edit: glömde bort att mitt ursprungliga problem var att alla fläktar snurrar på 100%, smart fan löser bara CPU. Vet inte om det var det ni med samma problem syftade på?
Jag upptäckte en lösning på att chassifläktarna också startar på max genom att flasha en nyare version av bios, det tillkom reglage för chassifläktarna då (auto + fast %).

Bios zip för z68a-gd55
Flash med usb sticka
Kom ihåg att cleara cmos innan och efter

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Japp, under 50C snurrar den alltid 35% (kollade vad det var), och när den når 50 så drar den på en hastighet som håller processorn på runt 50 grader.

edit: glömde bort att mitt ursprungliga problem var att alla fläktar snurrar på 100%, smart fan löser bara CPU. Vet inte om det var det ni med samma problem syftade på?
Jag upptäckte en lösning på att chassifläktarna också startar på max genom att flasha en nyare version av bios, det tillkom reglage för chassifläktarna då (auto + fast %).

Bios zip för z68a-gd55
Flash med usb sticka
Kom ihåg att cleara cmos innan och efter

Ja j'vlar vad kung! Detta måste jag göra! Tack för tipset... Det är samma problem för mig, både med processor fläkt och de övriga chassi fläktarna. Låter underbart att få mer kontroll på alla! Kommer man kunna ställa dem efter värme också eller bara i olika hastighet beroende på vilken belastning man kör på?
Är det alltså två versioner att flasha, eller två olika sätt, ett med usb sticka eller med bios zippen? Måste läsa på om detta känner jag. Tack för länkar! Ska testa detta imorrn!

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem

Vilken version av bios valde du, finns många olika på deras sida....

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Vilken version av bios valde du, finns många olika på deras sida....

Du behöver zipen för att flasha med usb Jag valde den senaste som fanns när jag flashade som var 23.4, men ta den nyare 23.5. Man kan sätta fläktarna på Auto som antagligen kör efter någon temperatur, eller ett fast antal procent, 50%, 70% osv. Jag kör på 50% då jag vill ha det så tyst som möjligt.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Du behöver zipen för att flasha med usb Jag valde den senaste som fanns när jag flashade som var 23.4, men ta den nyare 23.5. Man kan sätta fläktarna på Auto som antagligen kör efter någon temperatur, eller ett fast antal procent, 50%, 70% osv. Jag kör på 50% då jag vill ha det så tyst som möjligt.

Hmmm, kom ju på att jag inte har samma kort som dig, har ju ett GD65! Undra vad de är för skillnad, iaf hade gjort allt klart med USB sticka när jag kom på det, PHU! Men det som är märkligt är att jag har 23.1 som BIOS version nu och till mitt kort så heter de nyaste 22.5
Kollar här:
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--B3-.html#/?div=BIOS

Har jag fel BIOS från fabrik?

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem

MSIHQ: Information detected by MSIHQ Tool ver: 1.19R9
MSIHQ: Report generated in 2012-01-17 at 21:26:45,13
*********************************
Mainboard: Z68A-GD65 (MS-7681)
PCB Version: 4.0
BIOS Version: VN.1 (aka Version: V23.1)
BIOS Date: 2011-08-01
*********************************

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Hmmm, kom ju på att jag inte har samma kort som dig, har ju ett GD65! Undra vad de är för skillnad, iaf hade gjort allt klart med USB sticka när jag kom på det, PHU! Men det som är märkligt är att jag har 23.1 som BIOS version nu och till mitt kort så heter de nyaste 22.5
Kollar här:
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--B3-.html#/?div=BIOS

Har jag fel BIOS från fabrik?

Nej, jag gissar på att du har GD65 G3, med PCIe 3. Lite krångligt det där.
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Nej, jag gissar på att du har GD65 G3, med PCIe 3. Lite krångligt det där.
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS

Haha, du är duktig. Det stämmer. Skall göra ett nytt försök ikväll då
Tack tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem

Fick hem min ny dator med MSI Z68A-GD55 (G3) och har även jag fläktar som går på max och har suttit hela dagen och försökt fixa detta utan resultat. måste man uppdatera Biosen för att kunna justera hastigheten eller vad är det jag måste göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tadt:

Fick hem min ny dator med MSI Z68A-GD55 (G3) och har även jag fläktar som går på max och har suttit hela dagen och försökt fixa detta utan resultat. måste man uppdatera Biosen för att kunna justera hastigheten eller vad är det jag måste göra?

CPU-fläkten har en inställning som jag skrev om tidigare i tråden, men chassifläktarna har ingen med fabriksbios. Om du inte vill styra dem manuellt i windows måste du uppdatera bios, då får man inställningar för dem där. Endast två av fläktkontakterna har styrning, står i manualen vilka.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Nej, jag gissar på att du har GD65 G3, med PCIe 3. Lite krångligt det där.
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS

Fast det verkar vara samma version som till ditt kort!? Hehe, då hade det blivit rätt ändå igår om jag flashat = )

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Fast det verkar vara samma version som till ditt kort!? Hehe, då hade det blivit rätt ändå igår om jag flashat = )

Det kan vara så... Men jag tycker du ska ladda ner den som ligger på GD65 ändå, man vet aldrig

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

jag har ett Corsair Cooling Hydro H40 där fläkten går på ca 2000 rpm och jag undrar vilket som är det lättaste sättet att få ner den till ungefär 1000, har ju en inställning inne i bios där jag kan ändra på fläktarna men inget händer när jag sänker eller höjer dem? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwall:

Det kan vara så... Men jag tycker du ska ladda ner den som ligger på GD65 ändå, man vet aldrig

Jo, gjorde det... Fy fan, var hemst att göra men nu är det gjort iaf! Funka klockrent! = )

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tadt:

jag har ett Corsair Cooling Hydro H40 där fläkten går på ca 2000 rpm och jag undrar vilket som är det lättaste sättet att få ner den till ungefär 1000, har ju en inställning inne i bios där jag kan ändra på fläktarna men inget händer när jag sänker eller höjer dem? :S

Vad har du för moderkort??

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem

nämnde det ovan, MSI Z68A-GD55 (G3)

Permalänk
Medlem

lånar tråd!
har MSI P67A-GD55 men jag begriper inte hur jag gör för att få cpufläkten att gå på 100% så min antech får 12 volt hela tiden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det möjligtvis vara så att min Corsair Cooling Hydro H40 som bara har 3 pin kontakt och sitter i en 4 pin gör så att fläkten går på max hela tiden? borde jag köpa nån sorts fläktstyrning för att kunna justera hastigheten på fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tadt:

Kan det möjligtvis vara så att min Corsair Cooling Hydro H40 som bara har 3 pin kontakt och sitter i en 4 pin gör så att fläkten går på max hela tiden? borde jag köpa nån sorts fläktstyrning för att kunna justera hastigheten på fläkten?

Ahha, Javisst.. Du måste ha 4-pin kontakt.. Finns att köpa!

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Jo, gjorde det... Fy fan, var hemst att göra men nu är det gjort iaf! Funka klockrent! = )

...eller funka inte så bra förresten. Datorn tar typ 2-3 min på sig i marvell bioset innan detta kommer fram:

Marvell 88SE91xx adapter
BIOS version 1.0.0.1027

Mode: CPU IDE 
Virtual Disk 
   No virtual disk!

Vad har hänt!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem

finns det sladd man kan köpa som gör om 3 pin hane till 4 pin hona så att PWM funkar? isf var finns sånna?