Apple Ipad 3 i mars, Ipad 4 i oktober

Permalänk

Så med Ipad 4 så ska man i princip kunna installera vilket OS man vill. Jag tror det faktiskt kan vara sant, man har ju sedan länge kunnat installera Windows på Mac datorer, så varför inte på Ipad också. Varför man nu skulle vilja göra det undrar jag, däremot skulle det vara nice om man kunde få till flash på nästa Ipads, innan dess ser jag ingen anledning att byta ut min nuvarande Ipad 1. Apple måste ju ändå inse begränsningarna med dagens Ipads om man inte kan använda flash och då är ju risken stor att folk väljer andra alternativ i slutändan.
Kanske Apple äntligen har insett att folk vill ha mer frihet med sina produkter.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Med en surfplatta. 16:9 tycker jag att man får för lite höjd i landskapsläge. I porträtt så funkar det ju bättre, men då måste man allt som oftast zooma in en massa ändå. Jag tycker att 4:3 är mycket bättre och det är ju tur att vi tycker olika eller hur?

Håller med. En platta med 4:3 har inga problem att visa 16:9, 1.85:1 eller ens 2.39:1 men en 16:9-platta har svårt för 4:3 vilket har en poäng på en tablet som ju inte enbart används till film.

Edit:
Eller 4:3 funkar väl på 16:9 också det är bara det att det blir lite smalt på höjden och sorgkanterna hamnar på sidorna istället för över och under som de gör när man kollar 16:9-video på en 4:3 tablet.

Jaja...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Apple måste ju ändå inse begränsningarna med dagens Ipads om man inte kan använda flash och då är ju risken stor att folk väljer andra alternativ i slutändan.
Kanske Apple äntligen har insett att folk vill ha mer frihet med sina produkter.

Med tanke på att Adobe för ett tag sedan gick ut med att de slutar utveckla flash för mobila enheter så tror jag inte att du någonsin får se detta på Apples maskiner.

Permalänk
Medlem

Inte ens adobe tycker flash är en bra idé på telefoner och plattor längre verkar det som. Och Apple kommer nog aldrig låta flash finnas på sina produkter. Faktum är ju att det var kontroversiellt för ett par år sedan (när det fanns sidor som fortfarande använde flash, och som inte hade bra mobilsidor eller appar som komplement). Idag känns det ännu mer avlägset med flash. Jag har inte heller sett nån bra implementatiojn av flash i nån mobilbrowser än så länge. Det är en cpu/batteri-hog av stora mått och hela alla api:er i flash utgår från att man har mus (ex. en sån vanlig sak som toolbars i videospelare som dyker upp där man hovrar med muspekaren). Så nej, vi är nog inte närmare flash på iOS än vi var för några år sedan. Tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller med. Det här med flera modeller av iPhones och iPads under ett år har vi hört så många gånger och de har aldrig visat sig stämma. Det är inte Apples grej helt enkelt.

Har också lite svårt att tro att Apple kommer släppa en iPad 3 med hög upplösning med samma A5 processor som iPad 2. Det skulle betyda att den skulle bli så pass mycket långsammare än iPad 2. Ser illa ut att än äldre modell klarar de senaste spelen bättre än en ny modell. Visst skulle de kunna lösa det genom att låta bli att köra nativ upplösning vid spel men det känns ändå inte som något Apple skulle göra. Tycker det känns mer troligt att de väntar till A6 är redo.

Skrivet av Gender Bender:

För att kunna använda sig utav den där höga upplösningen så måste prestandan fördubblas för att inte upplevas som slöare än Ipad 2, med andra ord sämre än sin föregångare, vilket är absurt. Jag känner mig ganska så säker på att om Ipad 3 får en retina display så kommer det sitta en A6 med fyra kärnor och en PowerVR SGX543 eller liknande. Något annat kan jag inte tänka mig just nu.

Som ni båda säger..
iPad 3 kommer bli med Retina och A6, vilket vi troligvis kommer se i höst! (egna spekulationer)

iPad2 säljer som smör i skolsken redan, varför uppgradera när den presterar mer än väl?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Eftersom apple är lite av en copycat så tror jag dom tänker göra precis samma som 7970 (dra lite lögner innan dom släpper den) men konkurenterna drar nog snabbt ifrån ipaden med nya bättre plattor.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

Eftersom apple är lite av en copycat så tror jag dom tänker göra precis samma som 7970 (dra lite lögner innan dom släpper den) men konkurenterna drar nog snabbt ifrån ipaden med nya bättre plattor.

Jaha....? Så de tänker papperslansera? Det här snacket med att konkurrenter ska dra ifrån får vi höra varje år och det stämmer aldrig.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Jaha....? Så de tänker papperslansera? Det här snacket med att konkurrenter ska dra ifrån får vi höra varje år och det stämmer aldrig.

Vi får bara vänta och se

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Med tanke på att Ultrabooks mer eller mindre är gjorda för att kopiera Airens koncept så skulle jag rent av säga att det är den första riktiga Ultrabooken.

Ja, eller hur?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Man kan jobba med 2 produkter samtidigt dock. Det betyder inte att de tänker släppa bägge samma år. Ipad 3 i vår och ipad 4 nästa år blir det givetvis.

Permalänk
Medlem

2 nya paddor inom 8 månader, låter väldigt otroligt.
Får nog vara glad om det bara kommer en ipad 3.

Hade gärna sett att nästa padda vart 16:10 eller 16:9, 4:3 formatet känns inget vidare.

Permalänk
Skrivet av combatzone:

men hur fungerar retina display? 1080 finns knappt på surfplattor idag och så kommer apple med en display som har 1 536 x 2 048.

Det kommer flera superhögupplösta skärmar på bärbara under 2012. På tiden om du frågar mig.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Jaha....? Så de tänker papperslansera? Det här snacket med att konkurrenter ska dra ifrån får vi höra varje år och det stämmer aldrig.

Nja. Nog för att ingen kan ge ett all-täckande svar på vad som är bäst av iPhone och Andorid, så är skillnaden mellan dom båda idag knappt befintlig, om man jämför med då Android kom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Med tanke på att Ultrabooks mer eller mindre är gjorda för att kopiera Airens koncept så skulle jag rent av säga att det är den första riktiga Ultrabooken.

Ultrabook är ett varumärke. Alla hamburgare med två skivor biff är inte BigMac's, trots att dom ser likadana ut.

Men ja, först ut av dom faktiskta Ultrabooksen var MacBooc Air 2011

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med. En platta med 4:3 har inga problem att visa 16:9, 1.85:1 eller ens 2.39:1 men en 16:9-platta har svårt för 4:3 vilket har en poäng på en tablet som ju inte enbart används till film.

Edit:
Eller 4:3 funkar väl på 16:9 också det är bara det att det blir lite smalt på höjden och sorgkanterna hamnar på sidorna istället för över och under som de gör när man kollar 16:9-video på en 4:3 tablet.

Jaja...

Video tjänar såklart på 16:9 men tittar man på hemsidor har de oftast ett avsevärt mer avlångt format än så, fast vertikalt istället för horisontellt. En avlång skärm kan alltså ofta visa mer av en hemsida utan att scrolla. Det är rätt få saker i dagens läge som har ett format som håller sig inom, eller just utanför 4:3. Förmodligen för att breda format är anpassade efter vårt synfält, samt att mycket information skapar långa listor istället för att breda ut sig i båda ledder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men ja, först ut av dom faktiskta Ultrabooksen var MacBooc Air 2011

Är intresserad av vad som gör att det först är 2011års modell av Airen som gör den till ultrabook?
Google:ade och hittade följande sida: http://www.pocket-lint.com/news/41125/macbook-air-2010-vs-2011
Tycker de ser väldigt lika ut med undantaget att den nu går att få i 11" men det är ju inte specat för ultrabooks?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejdaniel:

Eftersom apple är lite av en copycat så tror jag dom tänker göra precis samma som 7970 (dra lite lögner innan dom släpper den) men konkurenterna drar nog snabbt ifrån ipaden med nya bättre plattor.

Ja iPhone/iPod/iPad är ju helt klart en kopia av Google's alltid utmärkta GUI, som Android eller google.com. Apple jvla copycats.

Permalänk

Känns, som nämnt innan, rätt osannolikt. Inte apples stil.

Visa signatur
Permalänk

Varför skriver de Ipad? Så jag har uppfattat det ska det vara ett litet i (iPad, iPhone, iPod jaja what ever..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan Inside:

Varför skriver de Ipad? Så jag har uppfattat det ska det vara ett litet i (iPad, iPhone, iPod jaja what ever..)

Pga svenska stavningsregler?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Håller med. En platta med 4:3 har inga problem att visa 16:9, 1.85:1 eller ens 2.39:1 men en 16:9-platta har svårt för 4:3 vilket har en poäng på en tablet som ju inte enbart används till film.

Edit:
Eller 4:3 funkar väl på 16:9 också det är bara det att det blir lite smalt på höjden och sorgkanterna hamnar på sidorna istället för över och under som de gör när man kollar 16:9-video på en 4:3 tablet.

Jaja...

Man borde ha gjort en del forskning kring vilket format som är mest lämpligt att läsa på. En vanlig pocket bok ligger väldigt nära 16:10, så har svårt att se hur 4:3 skulle kunna vara bättre.

Och även om 16:10 plattorn är fysiskt mindre på höjden så har de ändå högre upplösning på sin korta sida, 800 pixels mot iPads 768. Så hur man än vrider och vänder på det så har dagens 16:10 plattor en bättre upplösning än dagens 4:3 iPad. Men på 10" tycker jag både 1280x800 och 1024x768 ger för låg PPI för att ge en riktigt trevlig läs och surf-upplevelse. Visst är PPI ungefär samma på en 15" laptop-skärm med 1920x1080 (eller 13" med 1600x900) men man sitter längre ifrån en laptopskärm så upplevd upplösning är högre.

Så hoppas verkligen vi få se en "retina" skärm på iPad3 och 2012 års Android-plattor, för det skulle faktiskt göra plattorn användbara som "läsplattor". Idag är de mest ett alternativ till PSP och Nintendo DS, dock ett riktigt bra sådan alternativ (har själv en platta).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En moderator borde städa upp och låta tempbans flyga lite. Så jävla jobbigt att läsa kommentarerna när de ska trollas så förbannat. Kan vi inte försöka hålla sandlådan till någon hörna på forumet isället?

Ska bli intressant vad Android-tillverkarna kommer erbjuda nu. Hoppas Samsungs nästa kommer med samma sjuka upplösning. Inte för de behövs utan mest för att de är coolt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Pga svenska stavningsregler?

Korrekt ! Titlar, namn och hövlighets prefix som Herr och Fru och Frøken samt orts och landsnamn och yrkesbenämningar och modellbetäckningar ska alla skrivas med stor bokstav.

red* det smög in et norskt ø som jag plackade bort.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Pga svenska stavningsregler?

Fast iPad är ett namn på en produkt, tror inte de svenska stavningsreglerna säger att man ska skriva det som "Ipad" då. Men du kanske har rätt

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Håller med, inte så troligt att Apple släpper två versioner, förstår inte att SweC tar upp detta.. MacRumors förstår jag, men SweC.. nja.. lägg mer energi på CES ist..

Tror inte ingenjörerna tänkte på alla idioter som kommer använda mobilen, du får köpa nån annan lur ^_^

Så jag är en idiot för att jag använder iPhone?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathMetal:

Fast iPad är ett namn på en produkt, tror inte de svenska stavningsreglerna säger att man ska skriva det som "Ipad" då. Men du kanske har rätt

Namn på en produkt eller människa eller något som helst fysiskt objekt som inte är subjektivt eller beskrivande är et namn. Eller : Et namn är et namn är et namn, oavsett vad för regler man har i andra länder. Exakt samma regler gäller i hela Norden på detta område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En moderator borde städa upp och låta tempbans flyga lite. Så jävla jobbigt att läsa kommentarerna när de ska trollas så förbannat. Kan vi inte försöka hålla sandlådan till någon hörna på forumet isället?

Ska bli intressant vad Android-tillverkarna kommer erbjuda nu. Hoppas Samsungs nästa kommer med samma sjuka upplösning. Inte för de behövs utan mest för att de är coolt

Agree, varenda tråd som har med Apple att göra blir söndertrollad, tröttsamt.

OnT: Det kommer inte en iPad 3 och iPad 4 i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Video tjänar såklart på 16:9 men tittar man på hemsidor har de oftast ett avsevärt mer avlångt format än så, fast vertikalt istället för horisontellt. En avlång skärm kan alltså ofta visa mer av en hemsida utan att scrolla. Det är rätt få saker i dagens läge som har ett format som håller sig inom, eller just utanför 4:3. Förmodligen för att breda format är anpassade efter vårt synfält, samt att mycket information skapar långa listor istället för att breda ut sig i båda ledder.

Skrivet av virtual void:

Man borde ha gjort en del forskning kring vilket format som är mest lämpligt att läsa på. En vanlig pocket bok ligger väldigt nära 16:10, så har svårt att se hur 4:3 skulle kunna vara bättre.

Och även om 16:10 plattorn är fysiskt mindre på höjden så har de ändå högre upplösning på sin korta sida, 800 pixels mot iPads 768. Så hur man än vrider och vänder på det så har dagens 16:10 plattor en bättre upplösning än dagens 4:3 iPad. Men på 10" tycker jag både 1280x800 och 1024x768 ger för låg PPI för att ge en riktigt trevlig läs och surf-upplevelse. Visst är PPI ungefär samma på en 15" laptop-skärm med 1920x1080 (eller 13" med 1600x900) men man sitter längre ifrån en laptopskärm så upplevd upplösning är högre.

Så hoppas verkligen vi få se en "retina" skärm på iPad3 och 2012 års Android-plattor, för det skulle faktiskt göra plattorn användbara som "läsplattor". Idag är de mest ett alternativ till PSP och Nintendo DS, dock ett riktigt bra sådan alternativ (har själv en platta).

Jo, ni har väl poänger i era resonemang, men jag har aldrig upplevt att en 4:3-platta som Ipad på något sätt känns för bred.
Däremot kändes Galaxy Tab 10.1 som jag körde en kväll smal och lite för spinkig när man hade den på höjden. Fast det beror säkert på att jag är van vid Ipaden. 16:10 känns som om det vore bra, men 16:9 kanske blir lite för smalt på en tablet?

Här en bild på text på en Ipad (iBooks):

Bara för att själva skärmen är 4:3 måste ju inte innehållet vara det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En moderator borde städa upp och låta tempbans flyga lite. Så jävla jobbigt att läsa kommentarerna när de ska trollas så förbannat. Kan vi inte försöka hålla sandlådan till någon hörna på forumet isället?

Ska bli intressant vad Android-tillverkarna kommer erbjuda nu. Hoppas Samsungs nästa kommer med samma sjuka upplösning. Inte för de behövs utan mest för att de är coolt

Det är inte alls omöjligt, fast fick jag önska själv skulle jag vilja att de lyckades utveckla AMOLED till de storlekarna och med bra upplösning (behöver inte vara riktigt så högt) och rimliga priser. Hög upplösning är trevligt men det som jag tycker skärmar idag verkligen är i desperat behov av är riktigt bra kontrast.

Det lär väl dock inte hända ännu så då är det väl mest troligt att de matchar upplösningen.

Skrivet av Mordarosten:

Så jag är en idiot för att jag använder iPhone?

Nej, han verkar mena att alla som kan råka tappa sin telefon en gång är idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jo, ni har väl poänger i era resonemang, men jag har aldrig upplevt att en 4:3-platta som Ipad på något sätt känns för bred.
Däremot kändes Galaxy Tab 10.1 som jag körde en kväll smal och lite för spinkig när man hade den på höjden. Fast det beror säkert på att jag är van vid Ipaden. 16:10 känns som om det vore bra, men 16:9 kanske blir lite för smalt på en tablet?

Här en bild på text på en Ipad (iBooks):

http://www.geek.com/wp-content/uploads/2011/01/ipad-ibooks.jp...

Bara för att själva skärmen är 4:3 måste ju inte innehållet vara det.

Nej, innehållet behöver inte matcha skärmens aspektratio men när det inte gör det utnyttjas inte skärmen fullt ut, vilket din bild visar. En tablet har ju redan en kant som inte består av skärmyta så det finns ju inget direkt behov av ägna ytterligare yta på skärmen åt sidomarginalerna i en bok. Ditt exempel visar att om skärmen haft samma storlek men 16:9 kunde de gjort sig av med marginalerna och istället fått plats med mer text.

Men sedan har ju alla personliga preferenser och får föredra vad de vill. Jag försöker bara argumentera rent tekniskt eftersom det blir mer konstruktivt än att diskutera rena personliga åsikter.