Kommer 1440p/1600p ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Du kan inte se vad dina klipp hamnar på om du inte tankar ner dom genom youtube.
Och det står iallfall om du googlar runt lite att YT standard är 10Mbps på videor. T.ex. är din video på 22500kbps när du laddar upp så kommer yt komprimera(för att få ner storleken) ner till 10mbps

Har mycket svårt att tro att youtube har 10 Mbps.
Jag renderar oftast i 10 Mbps, och då borde youtubevideon ha ungefär samma kvalite som orginalfilen?
Men det är det verkligen inte!

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Du kan inte se vad dina klipp hamnar på om du inte tankar ner dom genom youtube.

Fast det är precis det jag gör för att se storleken

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vad får du siffrorna 1440p/1600p från? Det låter som konstiga format i mina öron.

Permalänk
Medlem

Känns som många missar en viktig poäng.
Det är svårt nog att se skillnad på 720p och 1080p på en 50", även om man är riktigt nära.
Youtube som tråden verkar fokusera på används i regel på betydligt mindre skärmar än så.
Och som många nämt, där ligger problemet i komprimeringen, inte upplösningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Känns som många missar en viktig poäng.
Det är svårt nog att se skillnad på 720p och 1080p på en 50", även om man är riktigt nära.
Youtube som tråden verkar fokusera på används i regel på betydligt mindre skärmar än så.
Och som många nämt, där ligger problemet i komprimeringen, inte upplösningen.

Jadu man är ibland bra olika. Själv ser jag enorm skillnad på så stora skärmar även på lite längre håll - nu sitter jag och skriver detta på en 22" och önskar att den hade åtminstone 1080P (1680 x 1050 för närvarande)...

Permalänk
Medlem

Youtube är ju en kass jämförelse då deras servrar ofta är över använda. Vid vissa tider på dygnet (vissa dagar) då många använder deras tjänster går det ju knappt att kolla på 480p. Medans ibland går det bra med 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Jadu man är ibland bra olika. Själv ser jag enorm skillnad på så stora skärmar även på lite längre håll - nu sitter jag och skriver detta på en 22" och önskar att den hade åtminstone 1080P (1680 x 1050 för närvarande)...

På en 22" hade jag kunnat tänka mig betydligt högre än 1080, skulle kunna tänka mig högre än det på min 15" laptop ocksår, men inte pga film.

Det har gjorts mängder med blindtester mellan 720p och 1080p och folk ser inte skillnad på filmerna.
Så antingen har du extremt bra syn eller så tror du dig bara se skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det har gjorts mängder med blindtester mellan 720p och 1080p och folk ser inte skillnad på filmerna.

Men om man gör testet med seende människor istället för blindtester?

Jag vet.. det är nästan i klass med 'Släng dig i brunnen humor'

Permalänk
Medlem

Vet du ens vad ett blindtest innebär. Om du kan se skillnad på alla formaten som florerar inom ljud och bild. Då måste du vara en robot.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Vet du ens vad ett blindtest innebär. Om du kan se skillnad på alla formaten som florerar inom ljud och bild. Då måste du vara en robot.

Vet du vad "släng dig i brunnen" är? troligtvis inte...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Vad får du siffrorna 1440p/1600p från? Det låter som konstiga format i mina öron.

Inte så konstigt nej
2560x1440 skärm 16:9 http://www.inet.se/produkt/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i...
2560x1600 skräm 16:10(?) http://www.inet.se/produkt/2201029/dell-ultrasharp-30-u3011-i...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nästa generation från 1080p lär bli 4K då filmindustrin har börjat med de som standard och de flesta kamerorna, som Red, filmar i 4K.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Tragiska med 4k via YT är bitraten, man ser ganska tydligt kompressions artefakter både här & där, körde dom 720 i samma bitrate skulle det se bättre ut, i mitt tycke är bitrate mycket viktigare än upplösning (till viss gräns såklart) då dagens gpu'er & bildchip kan skala om upplösning på ett mycket bra sätt, dock blir detta oerhört beroende av bra material (läs hög bitrate) för skalar man upp artefakter kommer de synas än mer, sedan finns det såklart allehanda filter för att "ta bort" dessa artefakter, tyvärr ger 99% av dessa filter ingen direkt bättre bild men maskerar felen delvis, hade man högre bitrate skulle man slippa dessa problem helt & hållet... Detta gäller inte bara YT utan även de flesta streaming tjänster som finns idag.
Obs. detta är bara min högst personliga åsikt i ämnet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det är dock inte upplösningar som används i något filmsammanhang, därav funderingen. Inga kameror spelar alltså in i den upplösningen, därför är det inte ett logiskt steg att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Nästa generation från 1080p lär bli 4K då filmindustrin har börjat med de som standard och de flesta kamerorna, som Red, filmar i 4K.

Finns en hel del kameror som filmar i 2160p också. Jag har för mig att SVT använder en del sådana.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Sedan kan man ju fråga sig vad flashplayer använder sig av för något rekonstruktionsfilter när den skalar video.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Sedan kan man ju fråga sig vad flashplayer använder sig av för något rekonstruktionsfilter när den skalar video.

Bicubic eller bilinear interpolation skulle jag gissa på. Tvivlar på att de använder något lite mer avancerat i stil med Spline eller Lanczos.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem