Snabbaste Remote-programmet (typ VNC) och bästa Remote-appen för iPhone?

Permalänk

Snabbaste Remote-programmet (typ VNC) och bästa Remote-appen för iPhone?

Hej.

1. Började fundera på dethär med att fjärrstyra en dator från en annan dator. Var rätt så skojjigt och användbart minns jag ^^!
Men vad jag minns gick skärmuppdateringen otroligt långsamt. Dessutom fanns inget ljud. (Men gjorde inte så mycket). Detta var 2007.
Så hur ser det ut idag?

Finns det några bra och snabba program som man kan fjärrstyra någon dator med? Som på ett eller annat sätt uppdaterar bilden på skärmen snabbt t ex.

2. Sedan funderar jag även på om man kunde fjärrstyra sin dator från en iPhone utan att direkt använda datorns tgt-bord och mus. ^^.
Så vilka appar finns för sådant? Är det RealVNC som gäller möjligen? Vad vet ni?

tacktack för alla tips!!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Remote Desktop finns inbyggt i XP Pro och vissa versioner av Win7:

All editions of Windows 7 include Remote Desktop Connection.

  • You can use Remote Desktop to initiate a connection from any edition of Windows 7.

  • You can connect to computers running Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate, or Windows 7 Enterprise.

  • You can't use Remote Desktop Connection to connect to computers running Windows 7 Starter, Windows 7 Home Basic, or Windows 7 Home Premium.

Sitter du på bra lina/överföring så kan du streama video via RDP.

Sedan så finns det ju andra tjänster som GoToMyPC.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Menar vi att det finns en app för att använda Windows inbyggda fjärranslutning (även kallat RDP)?
Man behöver inte RealVNC i bästa fall?
Men gör inte RDP så att den inloggade användaren på Windows-datorn loggas ut när någon försöker ansluta med RDP?

Jag provade då iallafall appen "RDP Lite", men det står bara "Connecting /SSD-PC". (Appen hittade för övrigt min dator SSD-PC på nätverket hemma tydligen då)
Men inget funkar hur gör jag?

ps. Du säger "Vissa versioner av Win7", men i texten står det ju att det funkar för alla Win7-versioner. ? ^^

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Prova Teamviewer istället.
www.teamviewer.com
Jag kör det på mina datorer. Är grymt nöjd med det programmet.
Finns även en app för Andriod och Iphone.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

ps. Du säger "Vissa versioner av Win7", men i texten står det ju att det funkar för alla Win7-versioner. ? ^^

Alla versioner kan koppla upp sig med RDP mot en annan dator. Men alla versioner kan inte bli uppkopplade av en annan dator.
Dvs HOME kan koppla upp sig med RDP mot en annan dator, men kan inte "själv" styras via RDP.

Vill fjärrstyra datorn på ett annat sätt så får du nog titta på de länkar som postats, och ja - även VNC som du själv hittat.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Nu är nog den inbyggda funktionen för RDP i windows den bästa för just Windows vad gäller hastighet, men utöver den så tror jag inte det finns något bättre än LogMeIn.
Jag har testat allt från VNC klienter och teamviewer och allt man kan hitta, men logmein är helt enkelt snabbast. Dock om man inte vill betala för logmein så är nog UltraVNC bäst då den är gratis och har funktioner som att föra över filer och ljud och sånt, vilket logmein också kan, dock till ett (månads?)pris till skillnad från VNC.

Det negativa med VNC är väl hastigheten och att man måste ha koll på IP addressen eller ha ett extra program som typ no-ip för att kunna koppla upp sig, medan logmein är kopplad till deras hemsida, och det fungerar typ alltid överallt till skillnad från VNC där man ibland måste öppna portar även på klienten (dvs datorn som kopplar upp sig FRÅN, inte TILL).

Har aldrig haft problem med LogMeIn var jag än varit- i skolan, jobbet, publika wifi-spots, IT-cafén, genom telefonen etc etc etc, men jag kör med både VNC och logmein då det alltid är bra att ha en backup-lösning