Vad tycker ni om den här datorn? (15.000kr)

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om den här datorn? (15.000kr)

UPPDATERAT;

Sådär! Nu är datorn köpt, färdigbyggd och installerad. Så här blev slutresultatet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal. Otroligt nöjd med resultatet och jag rekommenderar starkt samma setup till alla andra. Startar datorn på under 30 sek från cold boot. De spelen jag so far testat är Heroes of Newerth och DOTA 2. De är visserligen inte så tunga spel men jag kör på max utan några problem överhuvudtaget.

Det enda problemet jag hade med datorn var att den startade om sig efter c:a 5 sekunder efter start, men sedan körde på som vanligt. Dock löste vi det genom att uppdatera BIOS, då detta var ett ganska känt fel på detta moderkort. Nu är allt som det ska och jag är skit nöjd.

Här är lite bilder på bygget:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/396908_2583259...
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398561_2583259...
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/407006_2583260...
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/399729_2583260...
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/405485_2583261...
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/406947_2583262...
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/408097_2583263...

Tack för all hjälp alla! Hade inte fått en sån bra dator utan hjälp från er!!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har uppdaterat datorn än en gång;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1347394/geddadator7

Okej så jag läste på lite angående RAM minnet. Jag lär aldrig behöva 16GB minne i dagens läge. Jag testade även själv genom att starta aktivitetshanteraren, starta några spel och se hur mycket RAM jag kom upp i. Med BF3 igång, en del internet sidor, skype och steam med mera, kom jag upp i 3,2GB minne används samtidigt. Eftersom jag aldrig kommer sitta med mer än så uppe samtidigt är det ju ingen ide att lägga 1000:- extra på 16GB. Därför tog jag bort den och la dit 8GB ist. Den enda saken jag egentligen funderade på var eftersom jag idag bara kör på lägsta grafikinställningarna på BF3, hur mycket RAM används om jag kör på Ultra? Det lär ju oavsett inte komma upp i mer än 8GB, eller hur?

Om jag köper dem här 8GB RAM minnena jag lagt in i kundvagnen, kommer jag kunna köpa en likadan i framtiden om jag behöver 16GB? Det borde ju inte va nå problem, eller hur? Och är det super viktigt att det är just likadana jag köper till då? Om dem inte tillverkas längre då?

En annan grej jag tyckte verkade konstig var varför den med 16GB kostar 1500kr medan 8GB kostar 500kr. Hur går det ihop? Vem som helst köper väl helst 2st 8GB isf? (2st 2x4GB = 16GB)

Eftersom jag sparar lite pengar på att köpa 8GB RAM ist så valde jag att slänga in ett 7970 också ist för 6970. Det blev lite dyrare, men det är det nog värt. Dem funderingarna jag har angående 7970 är vilket av dem jag ska ha. Jag slängde in ett Gigabyte Radeon HD7970 3072MB eftersom jag hört att Gigabyte ska va bra och dem fanns i lager, men någon annan version av 7970 kanske är bättre? En annan grej är ju ifall resten av mina komponenter stöder 7970. Jag menar kommer jag behöva ett starkare nättagg t ex? Den kanske kräver en annat moderkort? etc etc... Jag vill ju att 7970 ska prestera så bra den bara kan. Det lär ju aldrig ske men om jag skulle vilja köra CrossFire. Har jag tillräckligt bra komponenter för att klara det också?

Min sista fråga är ifall denna dator går att överklocka. Jag har absolut inga planer på att göra det i dagens läge, jag kan inget om sånt, men om jag i framtiden vill att den ska prestera lite bättre, har jag allt jag behöver för att kunna överklocka den? Om jag läser på hur man gör, har jag rätt delar för att datorn ska klara av att klockas? Kanske det kommer behövas en till fläkt? Men de tar jag då isf. Om jag ska lägga in en fläkt, kommer jag behöva LP RAM minnen då? Kanske jag borde lägga in det nu med än gång isf? Dock finns inte 1866MHz i LP.

Tack för all hjälp, än en gång!

----------------------------------------Tredje Uppdateringen;----------------------------------------

Här har vi en ny igen;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1346568/geddadator6

Som du sa, Gustav-P, så hade vi satt in fel minnen och därför ändrade vi på det till Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1866Mhz DOMINATOR Quad Channel. Jag bytte även ut SSDn mot en Samsung SSD 830-Series 128GB Desktop eftersom jag inte riktigt vågar lite på den andra pga att man har hört att den har så många problem. Ändrade på färgen på chassit (samma chassi, annan färg) och la till ett operativsystem.

Tack för förklaringen om SSD diskens livslängd. Men 30-60TB är nog inget problem för mig, så de blir bra.

Jag valde att inte lägga till en till fläkt, iaf inte än, för att min kompis har ett likadant chassi och han tycker inte att det låter särskilt mycket eller blir för varmt. Dock får jag se hur det väl blir när jag testat det själv. Det kanske blir att lägga till en fläkt ändå. Har du nå förslag på en fläkt som skulle passa bra då?

Anledningen till 850W var för att prisskillnaden på en med lägre kostade iprincip lika mycket, och eftersom datorn inte drar mer än vad den använder behöver så köper jag den för framtida skäl. T ex om jag väljer att lägga till ett till grafikkort i framtiden och köra CrossFire.

Tack för all hjälp! Kommer inte beställa datorn förns om nån dag för att se ifall någon fortfarande har några kommentarer angående burken. Annars blir det den här jag köper! (hoppas det blir sista gången jag säger detta nu...)

----------------------------------------Andra Uppdateringen;----------------------------------------

Okej så efter att ha snackat med en kompis som satt ihop datorer sen han var 12 och jobbat med det i flera år trashade han iprincip hela mitt bygge och började om från början. Det här är det han tagit fram;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1342536/geddadator4-0

Men eftersom jag vill ha all expert hjälp jag kan få lägger jag även upp datorn här för att se om ni har några kommentarer på det hela. Om inte så blir det nog den här datorn jag köper.

Den enda saken jag egentligen funderat över är hurivida Corsairs SSD minne är. Har hört och läst att det ska vara ganska ostabilt? Eller har dem åtgärdat det ännu?

Sen sa även en kompis att SSD är känt för att slitas ut ganska fort om man deletar och ominstallerar mycket på den. Det kan väl ändå inte stämma? Eller hur..?

Tack för all hjälp!

----------------------------------------Första Uppdateringen;----------------------------------------

Okej, efter all feedback från er samt några andra har jag ändrat lite i kundvagnen. Jag tog bort hårddisken samt CD spelaren eftersom jag tydligen kunde använde de jag redan har i min nuvarande dator. Eftersom fläkten tydligen inte skulle få plats samt det inte var någon bra ide att överklocka grafikkorten så tog jag även bort den. Så här ser kundvagnen ut nu;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1333995/geddadator2-0

- Nu har jag ~2500kr kvar att lägga på datorn. Då är min fråga ifall det är värt att köpa en SSD eller att uppgradera någon annan del av datorn (t ex grafikkort eller så). Vad jag förstått så är den enda skillnaden med att ha en SSD att program startar snabbare, laddar snabbare upp banor när jag connectar till en server etc etc.. Jag vet inte om jag tycker det är värt 1400kr (för ett 120GB SSD) för att mina program ska starta snabbare... Kanske det är mer värt att lägga pengarna på att uppgradera någon annan komponent. Vad tycker ni? Och vilken skulle ni uppgraderat och till vad isf? En kompis tyckte att jag snålat med min processor, så det kanske jag ska satsa på att köpa bättre ist?

- En annan sak jag inte riktigt fått kläm på är vad skillnaden med att köpa en helt ny hårddisk är mot att behålla min gammla. Jag har idag den här;
WDC WD7500AACS-00D6B0 ATA Device (750 GB, SATA-II)
Den har ju tillräckligt med minne av vad jag behöver, men borde den inte va lite utsliten efter 4 års bruk? En av de stora anledningarna till varför jag vill köpa ny dator är just för att den är så seg på att starta mina program. Om jag inte köper en ny hårddisk, kommer dem inte va lika sega som innan med min gamla då?

- En sista grej jag tänkte på är ifall jag verkligen behöver 750W nätagg när jag bestämt mig för att inte ge mig på att överklocka datorn. Räcker det inte med http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-... då?

- Hur tyst kommer datorn va utan den extra fläkt jag tänk köpa från början? Bör jag lägga till en annan mindre fläkt?

Ledsen för den enorma wall of text, men jag uppskattar verkligen all hjälp!

----------------------------------------Original post;----------------------------------------

Ska beställa ny dator. Vill att den ska klara av Battlefield3/Starcraft2/Skyrim på Ultra, minst High. Något sånt här hade jag tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1327544/geddadator

Vad tror ni? Kommer den klara av dagens spel på max? Jag vill ju självklart att den även ska klara av framtida spel på hög grafik också. Klarar denna det? Om ni har något tips på nånting jag kan lägga till eller ta bort som inte överstiger prisnivån allt för mycket (MAX 17.000, om det är nå jävla bra ni hittat), berätta gärna.

Slängde in en 750W ist för 650 och en extra fläkt för att jag hade tänkt att överklocka den lite grann. Grafikkorten ska ju vara klockade från frabrik, men de borde väl gå att klocka dem lite extra? Jag har själv aldrig överklockat en dator så jag vet inte hur mycket bättre den faktiskt blir. Är det värt att lägga 1000kr extra på en fläkt samt 100W extra? Blir verkligen datorn så mycket bättre?

Tack för all hjälp! Very appriciated.

Uppdaterad
Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt ut hårddisken mot en ssd + separat lagringsdisk. Om du tycker att din budget tål det.

SSD gör en jädra skillnad. Typ en 120gb, så kan du köra lite spel o windows på den

Edit:

Att byta TB disken var ju inte lönt, den var typ billigaste vettiga där fanns ändå. Du kanske ska köpa enbart SSD nu, och köpa en lagringsdisk till våren, då priserna börjat gå ner igen. (har med lite tillverkningsproblem att göra efter översvämningar i thailand att göra, om du inte är insatt i ämnet)

Den här disken tex.: http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series... Den har dock varit sådär enligt många, har inte riktig koll på om de fått rätt på sina firmwares än?

Annars är: http://www.inet.se/produkt/4304305/intel-ssd-320-120gb-oem Ett bra alternativ, inte den allra snabbaste. Men den verkar vara väldigt stabil.

Själv har bland annat en Force3 som har fungerat utan anmärkning.

Permalänk
Medlem

Tips är ju att låta bli att klocka din grafikkort då det redan blir väldigt varmt i SLI/CF komfigurationer.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Du kan INTE ha de minnena och den kylaren! De har höga kylflänsar vilket kommer gå emot kylflänsarna på cpukylaren. Byt ut minnena mot lågprofilsminnen eller byt kylaren till en sluten vattenkylare så löser det sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade original-posten efter all feedback jag fått. Skrev alla nya frågor där.

Permalänk
Medlem

tycker att du antigen ska ta bort ett grafikkort, eller ännu bättre välja ett 6970/580gtx, dels med tanke på de nackdelare sli eller crossfire ger i dagsläget. Tycker att det skulle vara med prisvärt att faktist välja ett 6970 alternativt nvidia 580gtx, eller du kanske känner att du absolut behöver två 6950? du frigör ju ett par tusenlappar om du bara tar ett 6970 som du kan hålla i lite till våren och kanske sälja ditt grafikkort och skaffa de senaste från nvidia/amd. Men som sagt, mitt råd är att välja ett "bättre" grafikkort än två "mindre bättre" just nu.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;

Okej, efter all feedback från er samt några andra har jag ändrat lite i kundvagnen. Jag tog bort hårddisken samt CD spelaren eftersom jag tydligen kunde använde de jag redan har i min nuvarande dator. Eftersom fläkten tydligen inte skulle få plats samt det inte var någon bra ide att överklocka grafikkorten så tog jag även bort den.

Vad har du tänkt göra med din gamla dator? Ska du sälja av den och få några kronor för den så behöver den ju vara "lagom" komplett, dvs den behöver hårddisk och CD spelare.

Om du bara ska ha den stående i ett hörn så tycker jag det lika väl är att sälja av den på Blocket.

Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;
Så här ser kundvagnen ut nu;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1333995/geddadator2-0

- Nu har jag ~2500kr kvar att lägga på datorn. Då är min fråga ifall det är värt att köpa en SSD eller att uppgradera någon annan del av datorn (t ex grafikkort eller så). Vad jag förstått så är den enda skillnaden med att ha en SSD att program startar snabbare, laddar snabbare upp banor när jag connectar till en server etc etc.. Jag vet inte om jag tycker det är värt 1400kr (för ett 120GB SSD) för att mina program ska starta snabbare...

SSD är underbart kvickt när man väl skaffar det. Svårt att förklara annat än säga att datorn upplevs som väldigt snabb. Samtidigt så är priset lite högt för att använda det som lagringsdisk. Skulle vilja säga att sweet-spot ligger runt 100 GB idag. Min rekommendation är Intel. Är faktiskt tveksam att du märker skillnad i vardagligt dator användande mellan en disk som har 200 MB/s vs en som har 400 MB/s i överföringshastighet.

Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;
Kanske det är mer värt att lägga pengarna på att uppgradera någon annan komponent. Vad tycker ni? Och vilken skulle ni uppgraderat och till vad isf? En kompis tyckte att jag snålat med min processor, så det kanske jag ska satsa på att köpa bättre ist?

Jag tycker att processorn räcker då jag förstår att det framförallt är spelande du sysslar med. Hade du encode:at film flera gånger i veckan så hade en i7:a spelat roll för program som nyttjar HT på ett effektivt sätt.
Som det är nu så kommer flaskhalsen inte vara processorn för att få ut max spelupplevelse.

Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;
- En annan sak jag inte riktigt fått kläm på är vad skillnaden med att köpa en helt ny hårddisk är mot att behålla min gammla. Jag har idag den här;
WDC WD7500AACS-00D6B0 ATA Device (750 GB, SATA-II)
Den har ju tillräckligt med minne av vad jag behöver, men borde den inte va lite utsliten efter 4 års bruk? En av de stora anledningarna till varför jag vill köpa ny dator är just för att den är så seg på att starta mina program. Om jag inte köper en ny hårddisk, kommer dem inte va lika sega som innan med min gamla då?

Har du använt något annat än Windows defragmenteringsprogram? (PerfectDisk är ett bra.)
En ordentlig defragmentering kan göra att det går snabbare att ladda filer då de inte ligger utspridda över hela hårddisken, men det blir aldrig snabbare än vad det kan bli men en mekanisk hårddisk - dvs det hade blivit snabbare om du köper en ny HDD då det är 4 år nyare teknik samt högre densitet på skivorna, men alltid långsammare än SSD.
Jag hade gjort så att jag hade köpt en SSD och en HDD. Installerat OS+favoritspel på SSD (samt vanliga prgoram) och använt HDD till lagring och musik och filmer.

Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;
- En sista grej jag tänkte på är ifall jag verkligen behöver 750W nätagg när jag bestämt mig för att inte ge mig på att överklocka datorn. Räcker det inte med http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-... då?

Som audiultX skriver så är det kanske smartare att handla ett 6970 kort istället för två 6950.
Kör du med ett kort så kan du gå ner till 500-550 watts nätaggregat.

Här hade jag rekommenderat dig att titta på de tester som swec har gjort och se vilka framerates som de fått i ditt favoritspel i CF och vad ett 6970 presterar i den upplösning du kommer att spela.
Skiljer det sig så pass lite som 10-15% så hade jag satsat på ett kort (förutsat att min FPS är högre än vad du vill att den ska vara 30, 40 eller 50 FPS)
Swec gjorde också en video-cast där de snackar om CF och SLI samt fenomentet microstuttering. Tips är att du tittar på det, samt googlar hur andra upplevt ditt favoritspel i CF (problem med drivisar, spelet, spelets patchar osv).
När jag tänker efter så hade jag nog satsat på ett singel kort oavsett - här är det upp till dig att själv läsa på vad som kommer att funka för dig bäst.

Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;
- Hur tyst kommer datorn va utan den extra fläkt jag tänk köpa från början? Bör jag lägga till en annan mindre fläkt?

Eftersom du ställer frågan om "tysthet" så antar jag att du vill att det ska vara så tyst som möjligt.
Därför skulle jag vilja mena att du kanske ändå ska välja Noctua NH-D14 som CPU kylare och istället välja andra minnen. Finns minnen från samma tillverkare som är "Low profile" som kommer att fungera precis lika bra.

Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;
Ledsen för den enorma wall of text, men jag uppskattar verkligen all hjälp!

Hehe, som man frågar får man svar

En annan sak. Varför P183? Varför inte P280 istället.
P280 är i lager, billigare och fler fläktar medföljer.

Fläkt kontrollrar är relativt billiga och köp en eller flera sådana också så får du till luftflödet som du vill, går ju att komplettera i efterhand men varför in och mecka igen.

Så för att göra det överskådlig så har jag skapat en förslag i denna länk.

Några kommentarer kring ändringarna:

  • Minnena, ändrade till lägre minnen så att de ska passa med CPU kylaren.

  • Lådan, som jag skrev ovan (billigare, i lager och fler medföljande fläktar)

  • PSU, lägre watt tal pga ett GFX kort. Högre klassning, guld.

  • GFX kort, valde det med flera stora fläktar vilket gör att det kommer att vara tystare både vid idle och spel.

  • SSD, Intel som efter att de fixat 8MB buggen fortfarande är ett av de mest tillförlitliga tillverkarna av SSD.

  • FanMate2 och motstånd, tog med dem på listan välj själv vad du beställer med. Vill du inte vänta på saker om inte är i lager så ta motståndet till en eller flera fläktar.

Inga delar "borttagna" från din gamla dator som du kan sälja av som jag föreslog tidigare.

Hoppas detta ger det ett bollplank. Sov på saken, googla lite prestanda mellan två 6950 CF vs. ett 6970, ta hänsyn till hur bra dina spel funkar i CF och de (ev.) problem andra har upplevt med en CF konfiguration.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så bra på datordelar utan jag har fått hjälp med att sätta ihop den av en kompis, men du menar att jag skulle byta ut mina 2 grafikkort för 2500 mot 1 bättre för c:a 5000 och i framtiden köpa mig ett extra ifall jag är i behov av nått bättre. Kan man göra så? Kombinera 2 olika grafikkort?

Edit; Detta var menat som svar till audiultX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Jag är inte så bra på datordelar utan jag har fått hjälp med att sätta ihop den av en kompis, men du menar att jag skulle byta ut mina 2 grafikkort för 2500 mot 1 bättre för c:a 5000 och i framtiden köpa mig ett extra ifall jag är i behov av nått bättre. Kan man göra så? Kombinera 2 olika grafikkort?

Edit; Detta var menat som svar till audiultX

Passar på att svara jag också...

Min personliga åsikt är nog att man inte ska krångla till det mer än vad som är nödvändigt.
Om du får tillräcklig prestanda med ett 6970 kort i de spelen som du kommer att spela med den upplösning som du kommer att använda varför då välja att krångla till det med CF, dvs 2 kort ?

Poängen är ju att du ska kunna spela dina spel på din skärm med bra prestanda. Eftersom vi inte vet vilken upplösning du kommer att spela i så kan vi inte säga mer än att du själv behöver läsa lite tester.

Att köpa ett dubbelt så dyrt kort betyder inte att det är dubbelt så bra.

Om du väljer att köpa ett bättre kort idag, och har minsta fundering på att köpa ett kort till för att köra CF i framtiden så ska du köpa ett tillräcklig PSU redan idag så att du inte ska behöva byta ut det i framtiden också.

En annan sak är ju att de nya korten i 7000-serien kommer att släppas på måndag (om vi kan tro på vad som skrivits). Då är det kanske smartare att avstå från SSD:n, just nu, och köpa ett sådant kort istället.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Den skärm och upplösning jag kör med idag är 1680x1050. Något ni rekommenderar till det? Annars får jag väl ta och kolla upp lite mer om vilket som borde passa bäst och återkomma med ett nytt förslag när jag läst på mer. Tack för hjälpen so far!

Permalänk
Medlem

Hej, Jo det jag menade var att du kanske skall fundrar på ett 6970 kort, finns för 3029kr på cdon till exempel, istället för att köra två kort i crossfire överhuvudtaget. I den upplösningen så klarar du dig hur bra som helst med ett 6970. så då har du väl kvar 2000kr plus de där 2500kr (alltså 4500kr sparat ) , men du kan till och med trycka till en ssd för max 1500kr enligt min åsikt. Sen när den nya 7000 serien släpps i butik så beroende pris kan du sälja av ditt grafikkort och inhandla ett sådant med pengar du fått över. Det bästa är ju att vänta lite tills de släppt och se, men du kanske inte kan vänta med datorköpet tills dess?

För övrigt kör jag med en phenom 2 965 @ 3.7ghz med ett 560ti , kör allt på high i bf3 kantutjämning och dylikt på max, (dock stängt av motion blur och vsync). samma upplösning som du har, och det flyter hur bra som helts, har givetvis inte konstant 60fps och uppåt som vissa här verkar kräva, men det flyter mycket bra. Du lär få mycket bättre spelupplevelse med ett 6970.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat main posten med ytterligare en dator och några frågor. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;

Okej så efter att ha snackat med en kompis som satt ihop datorer sen han var 12 och jobbat med det i flera år trashade han iprincip hela mitt bygge och började om från början. Det här är det han tagit fram;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1342536/geddadator4-0

Den enda saken jag egentligen funderat över är hurivida Corsairs SSD minne är. Har hört och läst att det ska vara ganska ostabilt? Eller har dem åtgärdat det ännu?

Sen sa även en kompis att SSD är känt för att slitas ut ganska fort om man deletar och ominstallerar mycket på den. Det kan väl ändå inte stämma? Eller hur..?

Om vi börjar med det som är direkt fel.
Minnet är dual channel. Så bäst prestanda får man ifall man installerar 2 och 2 minneskapslar. Varför din polare som jobbat med detta föreslagit ett kit med 3 minnen förstår jag inte. Sedan så ger minnesöverklockning inte så hemskt mycket på prestandan.
Kör på Corsair 16GB (4x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE LP Quad Channel istället, finns i lager, mer minne och obetydligt dyrare.

Sedan med SSD - jo minneskretsarna i dessa är endast spec:ade till att kunna skriva över ett visst antal gånger. Därmed så är det begränsad livslängd. De flesta är väl klassade till 30-60 TB. Min disk har jag skrivit 4.7 TB till på över ett år jag har haft den. Då jag körde med swapfil så var den på SSDn, nu för 3 månader sedan så har jag helt stängt av swappfilen och kör utan. Detta gjorde jag av anledningen att jag inte anser att swap behövs vid 16 GB internminne.

Vill du ha stabil SSD titta på Intel eller Samsung.

Jag hade också tagit med en annan CPU kylare direkt. Läs testet på SweC och välj den som passar dig bäst. Ska du in och mecka (bygga) så är det lika bra att sätta dit en från början.

Det finns 6970 kort med två (tre) fläktar vilket gör att kylningen blir bättre (och ljudnivån lägre).

Förstår inte 850 Watt PSU om du bara ska köra ett GFX kort. Du kan få ett med lägre watt tal som antingen är billigare eller bättre klassat.

Chassit är ett bra val, dock så finns det mindre som är lika bra - det hela beror på hur du vill möblera hemma. Ha datorn stående på golvet, på bordet eller upphängd under bänkskivan. Med endast ett GFX kort så skulle du få plats i ett mindre chassi.

Mer kommentarer
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;

Okej så efter att ha snackat med en kompis som satt ihop datorer sen han var 12 och jobbat med det i flera år trashade han iprincip hela mitt bygge och började om från början. Det här är det han tagit fram;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1342536/geddadator4-0

Men eftersom jag vill ha all expert hjälp jag kan få lägger jag även upp datorn här för att se om ni har några kommentarer på det hela. Om inte så blir det nog den här datorn jag köper.

Den enda saken jag egentligen funderat över är hurivida Corsairs SSD minne är. Har hört och läst att det ska vara ganska ostabilt? Eller har dem åtgärdat det ännu?

Sen sa även en kompis att SSD är känt för att slitas ut ganska fort om man deletar och ominstallerar mycket på den. Det kan väl ändå inte stämma? Eller hur..?

Tack för all hjälp!

----------------------------------------Första Uppdateringen;----------------------------------------

Okej, efter all feedback från er samt några andra har jag ändrat lite i kundvagnen. Jag tog bort hårddisken samt CD spelaren eftersom jag tydligen kunde använde de jag redan har i min nuvarande dator. Eftersom fläkten tydligen inte skulle få plats samt det inte var någon bra ide att överklocka grafikkorten så tog jag även bort den. Så här ser kundvagnen ut nu;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1333995/geddadator2-0

- Nu har jag ~2500kr kvar att lägga på datorn. Då är min fråga ifall det är värt att köpa en SSD eller att uppgradera någon annan del av datorn (t ex grafikkort eller så). Vad jag förstått så är den enda skillnaden med att ha en SSD att program startar snabbare, laddar snabbare upp banor när jag connectar till en server etc etc.. Jag vet inte om jag tycker det är värt 1400kr (för ett 120GB SSD) för att mina program ska starta snabbare... Kanske det är mer värt att lägga pengarna på att uppgradera någon annan komponent. Vad tycker ni? Och vilken skulle ni uppgraderat och till vad isf? En kompis tyckte att jag snålat med min processor, så det kanske jag ska satsa på att köpa bättre ist?

- En annan sak jag inte riktigt fått kläm på är vad skillnaden med att köpa en helt ny hårddisk är mot att behålla min gammla. Jag har idag den här;
WDC WD7500AACS-00D6B0 ATA Device (750 GB, SATA-II)
Den har ju tillräckligt med minne av vad jag behöver, men borde den inte va lite utsliten efter 4 års bruk? En av de stora anledningarna till varför jag vill köpa ny dator är just för att den är så seg på att starta mina program. Om jag inte köper en ny hårddisk, kommer dem inte va lika sega som innan med min gamla då?

- En sista grej jag tänkte på är ifall jag verkligen behöver 750W nätagg när jag bestämt mig för att inte ge mig på att överklocka datorn. Räcker det inte med http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-... då?

- Hur tyst kommer datorn va utan den extra fläkt jag tänk köpa från början? Bör jag lägga till en annan mindre fläkt?

Ledsen för den enorma wall of text, men jag uppskattar verkligen all hjälp!

----------------------------------------Original post;----------------------------------------

Ska beställa ny dator. Vill att den ska klara av Battlefield3/Starcraft2/Skyrim på Ultra, minst High. Något sånt här hade jag tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1327544/geddadator

Vad tror ni? Kommer den klara av dagens spel på max? Jag vill ju självklart att den även ska klara av framtida spel på hög grafik också. Klarar denna det? Om ni har något tips på nånting jag kan lägga till eller ta bort som inte överstiger prisnivån allt för mycket (MAX 17.000, om det är nå jävla bra ni hittat), berätta gärna.

Slängde in en 750W ist för 650 och en extra fläkt för att jag hade tänkt att överklocka den lite grann. Grafikkorten ska ju vara klockade från frabrik, men de borde väl gå att klocka dem lite extra? Jag har själv aldrig överklockat en dator så jag vet inte hur mycket bättre den faktiskt blir. Är det värt att lägga 1000kr extra på en fläkt samt 100W extra? Blir verkligen datorn så mycket bättre?

Tack för all hjälp! Very appriciated.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574681
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619274
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639424
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635837
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651606
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659711

Detta är inte hela datorn, men grunden, iaf onödigt att lägga massa pengar på dyra nätagg, mobo, eller minnen etc, eftersom att det inte hjälper dig nånting.
Du kan ju köpa in från olika håll och spara pengar på så vis
HD 7970 är ett måste med den budgeten du har iaf...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Uppdaterade mainposten igen och svarade på några kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

UPPDATERAT;

Här har vi en ny igen;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1346568/geddadator6

<klipp>
Tack för förklaringen om SSD diskens livslängd. Men 30-60TB är nog inget problem för mig, så de blir bra.

<klipp>
Tack för all hjälp! Kommer inte beställa datorn förns om nån dag för att se ifall någon fortfarande har några kommentarer angående burken. Annars blir det den här jag köper! (hoppas det blir sista gången jag säger detta nu...)

Då ska jag sätta en sista grill i huvvet på dig

Om du väljer att inte köpa SSD nu utan lägger pengarna på grafikkortet istället så borde du ha i din budget att köpa ett 7970 istället.
Kanske att du väljer att köpa 8 GB RAM istället (också) så är du garanterat inom budget.

Varför göra på detta vis ? Jo, jag hade resonerat så att du kan alltid köpa minne och sätta i de tomma platserna. Du behöver inte ta bort något för att uppgradera.
Samma sak med SSD, du kan alltid sätta i en i efterhand och klona över din C: partition (som du naturligvis inte gör större än 100 GB på HDD:n).

Men om du i framtiden ska uppgradera grafikkortet till 7970 så måste du ju sälja av ditt befintliga kort med sedvanlig "sälja-begagnat-förlust".
Att köra CF medför ju microstuttering som vi har pratat om tidigare, samt totalpriset hade väl också blivit högre (med dagens priser).

Kul att det närmar sig inköp för din del. Vore kul om du skrev hur det blev i denna tråden så hade vi som skrivit veta vad du tycket om slutresultatet. Och om du orkar (överkurs) kanske ta några bilder under bygget och när det blev klart.

/Gustav

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har också funderat på att köpa ett 7970. Anledningen till varför jag valde att inte göra det är för att jag inte vet hur bra det faktiskt är. Visst, på pappret ser det ju jävligt bra ut, men eftersom ingen direkt ägt den så kan man ju inte veta hur den faktiskt beter sig i verkligheten. Jag har inte tittat så väl noga, men jag tror inte det finns så många prestanda tester ute än, eller? Sen är de ju också de att den är ganska "overpriced" idag eftersom den precis släppts. Slår vad om att den kommer gå ner en hel del i pris i framtiden.

Men om du har någon bra källa som faktiskt visar att den är så sjukt mycket bättre än 6970, och inte har en massa andra problem (Som till exempel SandForce i SSDn) så är det inte helt omöjligt att jag väljer att köpa en sån ist. Min budget på 15.000 kr var egentligen bara en gräns på vad jag från början ville lägga. Jag har pengarna att lägga på en 7970 om den faktiskt visar sig vara värd det.

Och absolut kan jag höra av mig hur datorn blev. Jag kan säkert ta några bilder också! Dock ska jag iväg i en vecka den 22a, så de kanske får bli efteråt isf.

Permalänk
Medlem

Jag hittade det här testet gjort av sweclockers: http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Om jag ska va ärlig blev jag inte särskillt imponerad av resultaten. Visst, det var bättre, men jag vet inte om det riktigt är värt 2000kr. Jag tror inte att jag kommer märka nån större skillnad. Det som dock slog mig är att jag kanske borde slå till på ett GTX 580 ist. Det är 1000kr extra för en ganska så schysst förbättring. Jag har även hört att SLI ska vara mindre microstuttering än vad CF har. Jag lärde mig det när jag tittade på Sweclockers youtube channel där dem diskuterade SLI/CF. Detta spelar ju iofs bara roll ifall jag väljer att köpa ett till kort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Okej efter att ha läst på lite mer om RAM minnen och grafikkortet har jag gjort ännu en ändring i kundvagnen. Har uppdaterat main posten med den och lite fler frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Har uppdaterat datorn än en gång;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1347394/geddadator7

Okej så jag läste på lite angående RAM minnet. Jag lär aldrig behöva 16GB minne i dagens läge. <klipp>

Om jag köper dem här 8GB RAM minnena jag lagt in i kundvagnen, kommer jag kunna köpa en likadan i framtiden om jag behöver 16GB? Det borde ju inte va nå problem, eller hur? Och är det super viktigt att det är just likadana jag köper till då? Om dem inte tillverkas längre då?

Det som är absolut viktigast är att det par du sätter i är av samma tillverkare/spec.
När du ska sätta i det andra paret så behöver det vara samma tekniska spec som det tidigare, dvs MHz och timings. Väljer du en känd tillverkare så kommer de med största sannolikhet att ha kvar en produkt som är likadan.

Och som du skriver så kommer 8 GB att räcka för dig till en början.

Skrivet av RGedda:

En annan grej jag tyckte verkade konstig var varför den med 16GB kostar 1500kr medan 8GB kostar 500kr. Hur går det ihop? Vem som helst köper väl helst 2st 8GB isf? (2st 2x4GB = 16GB)

Precis. Dock finns det vissa som vill köpa ett kit för att veta att minnena är så lika varandra som möjligt.
Du har nu valt Vengance och det tycker jag är bra, särskilt som att de är ratade för 1.5 volt.

Skrivet av RGedda:

Eftersom jag sparar lite pengar på att köpa 8GB RAM ist så valde jag att slänga in ett 7970 också ist för 6970. Det blev lite dyrare, men det är det nog värt. Dem funderingarna jag har angående 7970 är vilket av dem jag ska ha. Jag slängde in ett Gigabyte Radeon HD7970 3072MB eftersom jag hört att Gigabyte ska va bra och dem fanns i lager, men någon annan version av 7970 kanske är bättre? En annan grej är ju ifall resten av mina komponenter stöder 7970. Jag menar kommer jag behöva ett starkare nättagg t ex? Den kanske kräver en annat moderkort? etc etc... Jag vill ju att 7970 ska prestera så bra den bara kan.

850 Watt kommer att räcka till det systemet som du har valt. Jag ser inga inkompabilitetsproblem med det.
Om du vill ligga på PSU i 1500 kr klassen så är ju OCZ ZX-series 850W 80+ GULD ett bättre specat PSU, Guld vs. Silver.

Silverstone Strider 850W Silent 80+ Guld är 200 kr billigare, bättre specat än det du har i kundvagnen nu.

Om silver/guld (expandera What is an 80 Plus Power Supply) certifieringen inte är det viktiga för dig och du tycker att 80Plus räcker så finns ju detta PSU:
Corsair Gaming Series 800W 80+. Det är 50 Watt mindre men ändå tillräckligt överdimensionerat, ej modulärt men i det chassi du valt så går det bra att "gömma" kablarna. Och bäst av allt ca 550 kr billigare.

Vill du så lägg någon timme på att läsa PSU tester, AnandTech har en del och även SweC.

Skrivet av RGedda:

Min sista fråga är ifall denna dator går att överklocka. Jag har absolut inga planer på att göra det i dagens läge, jag kan inget om sånt, men om jag i framtiden vill att den ska prestera lite bättre, har jag allt jag behöver för att kunna överklocka den? Om jag läser på hur man gör, har jag rätt delar för att datorn ska klara av att klockas? Kanske det kommer behövas en till fläkt? Men de tar jag då isf. Om jag ska lägga in en fläkt, kommer jag behöva LP RAM minnen då? Kanske jag borde lägga in det nu med än gång isf? Dock finns inte 1866MHz i LP.

Det finns olika skolor att tänka med det här hur mycket minne och hur snabbt det behöver vara. Det är otvetydigt att högre MHz ger större minnebandbredd, men vad ger den i verklig prestanda?

I denna artikel så kan du läsa en jämförelse. Men för att klistra in lite från slutsatsen:

"Conclusion of what to Buy
If you're the type of person that runs dozens of applications all at once, then a higher memory frequency does help, particularly when you're running demanding software. However, our testing shows that memory rated at over 1,866MHz doesn't give much extra performance. Worse still, in some applications only 1,333MHz memory gives a performance penalty, meaning that 1,600MHz memory is fine.

If you're doing anything other than heavy multi-tasking - this goes for gamers in particular - then a 1,600MHz or 1,866MHz kit is plenty. You could opt for CL8, as we saw some advantage in the video encoding test, but we wouldn't obsess over this factor, especially if a CL9 kit is much cheaper."

I samma artikel så konstaterar de att i spel så spelar minneshastigheten ingen roll alternativt 1-2 FPS.

Om du ska ha LP minnen så får du gå ner i hastighet till 1600 MHz för Corsair, de blir också ca 200 kr billigare.
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP kostar 452 kr (i lager).

Eller så byter du tillverkare och väljer G.skill
G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz SNIPER Edition samma pris, ej i lager.

Då jag försöker att alltid följa budget så "förlorar" du inget på att ta bort SSDn och köpa den om en månad eller tre. Du kan också välja ett annat PSU och minnen för att spara ca 700 kr. Jag tycker att det bättre alternativet för att följa budget är att skippa SSDn.

Du bör också titta på prisjakt vad som är billigare på andra ställen. Windows 7 får du 300 kr billigare hos CDON, där är det fraktfritt (över 600 kr) också.
När du ändå beställer från CDON så kan du spara 130 kr på moderkortet, 200 kr på hårddisken, 100 kr på PSU och 100 kr på CPU.
Så det kan vara värt (830 kr) att titta på att beställa från två ställen, då det är fraktfritt på båda (med den mängd du beställer) så ser jag bara fördelar.

Jag tror att jag tidigare har skrivit att du bör googla det du tänker dig att köpa. Skriv in typ modellnamnet och söktermerna "problem" för att se vad andra har skrivit av sig på forum om produkten. Var samtidigt varsam på att det är just personer som är missnöjda som skriver mest, det är sällan du ser nöjda personer skriva att de är nöjda (förutom fanboi's ) bara "för att".

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Hej

jag tänkte kapa denna tråden då jag tittat runt lite på diverse trådar om dator i ungefär den här prisklassen och det system
RGedda valde (http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal) ser faktiskt ut att passa mig men jag har en fråga:
skulle jag klara mig med ett billigare nätagg?
Vill gärna ha ett modulärt och tyst (även hållbart men det säger kanske sig själv) men jag kan nästan inget om nätagg men har kollat lite och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=687617 verkar vara helt okej, någon som har erfarenhet av det? Räcker 750w för systemet om man inte ska klocka eller köra sli i framtiden?

Permalänk
Medlem

Ett snabbsvar, 750 W kommer att räcka. Troligtvis även 700.
Du kan läsa om PSUer som är tysta här.

Om det viktigaste för dig är ett tyst PSU så kommer du nog inte ner så mycket i pris. Tittar du på de enheter som testats hos SPCR så kostar de <1500 kr i den kapaciteten som du letar efter.

Läs testerna, titta hos Swec på de tester som gjorts där och även på andra siter som AnandTech.

Det går dock att hitta PSU som är rimligt tysta som är billigare. Har dock inte något tips just i detta ögonlock

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av snigelkott:

Hej

jag tänkte kapa denna tråden då jag tittat runt lite på diverse trådar om dator i ungefär den här prisklassen och det system
RGedda valde (http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal) ser faktiskt ut att passa mig men jag har en fråga:
skulle jag klara mig med ett billigare nätagg?
Vill gärna ha ett modulärt och tyst (även hållbart men det säger kanske sig själv) men jag kan nästan inget om nätagg men har kollat lite och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=687617 verkar vara helt okej, någon som har erfarenhet av det? Räcker 750w för systemet om man inte ska klocka eller köra sli i framtiden?

850w räcker bra det tror det till och med räcker för driva 2 ocklockade 7970... men jag skulle ta ett silverstone agg 850w är lika bra som corsair om inte bättre i ljudnivå:) sen räcker det med ett lite biligare mobo http://www.inet.se/kundvagn/visa/1375697/2012-01-16 eller asrock gen3 extreme4 också men det packet skulle jag ta. eller så väntar man till MSI kommer med sin twin froze kylare(om man orkar)
Men svarade på lite fel saker där men hoppas det hjälper lite=)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat main posten med bilder från det färdiga bygget. Tack alla för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Avis på dig!

Ska också bygga ny dator inom en snar framtid hade jag tänkt:D

Hoppas du ska ha det kul med din nya dator:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Uppdaterat main posten med bilder från det färdiga bygget. Tack alla för all hjälp!

Kul att se slutresultatet och är glad att du blev nöjd.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.