Permalänk

Flex ATX - ljudnivå?

Fundrar på ett Flex ATX agg till ett htpc-projekt jag håller på med. pga lådans utformning är ett litet agg ett måste, och höga rippelvärden gör att pico-psu går bort.
Så frågan är bara, hur är ljudnivån på Flex ATX? är mest intresserad av FSP's 220Wattare ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482362 )
Allt som allt kommer burken dra runt 50W i full load, och uppskattningsvis 25-30 i idle.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Hjälpsam

40mm fläkt. Bådar inte gott i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Inget jag nödvändigtvis rekommenderar (snarare tvärtom), men ifall du belastar nätagget så pass lite så kan det gå att köra det passivt eller alternativt köra fläktarna på rejält låga varv.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

40mm fläkt. Bådar inte gott i alla fall.

Nej, det var därför jag frågade, små fläktar brukar inte gå hand i hand med vettig ljudnivå :S

Skrivet av Hraf:

Inget jag nödvändigtvis rekommenderar (snarare tvärtom), men ifall du belastar nätagget så pass lite så kan det gå att köra det passivt eller alternativt köra fläktarna på rejält låga varv.

Har inte lyckats hitta info om agget själv reglerar fläkthastigheten beroende på belastning eller om det är fullt ös konstant. Ska jag modda agget kan jag lika gärna köpa ett SFX, som skulle passa om jag tar bort höljet

Så, frågan kvarstår, hur låter dessa agg under låg belastning, ngn med praktiska erfarenheter?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Kanske inte exakt samma sak, men kompisen köpte ett 400W Seasonic agg avsett för rackmontering i server, och det lät rent plågsamt högt även vid låg belastning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kanske inte exakt samma sak, men kompisen köpte ett 400W Seasonic agg avsett för rackmontering i server, och det lät rent plågsamt högt även vid låg belastning.

Hmm, låter inget vidare. Ska ha burken som HTPC och filserver som ska stå på 24/7, så ljudnivå är viktigt...
Blir nog till att köpa ett litet SFX-agg och modda det lite

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Modda ett annat nätagg du men så dåliga är väl inte Pico Psu vad det gäller ripple? I alla fall inte bättre modeller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Modda ett annat nätagg du men så dåliga är väl inte Pico Psu vad det gäller ripple? I alla fall inte bättre modeller.

Har hört att vissa är bättre och vissa sämre, vågar dock inte chansa då burken även ska agera backup-server och hög tillförlitlighet är hög prio
Beställde just en FSP 300W SFX istället, borde fungera utmärkt passivt, kommer ju ha skapligt luftflöde i chassit.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Har hört att vissa är bättre och vissa sämre, vågar dock inte chansa då burken även ska agera backup-server och hög tillförlitlighet är hög prio
Beställde just en FSP 300W SFX istället, borde fungera utmärkt passivt, kommer ju ha skapligt luftflöde i chassit.

Ok, jag har inte hört något dåligt om FSPs eller erkända märkens PSU men har hört att Silverstones och en del andra inte är så stabila.

Tror inte du ska våga passivt om nätagget inte är väldigt effektivt, i så fall behöver du köpa heatpipes och svetsa på med kylflänsar utanför chassit. Inte bättre att kolla upp ett riktigt top-of-the-line nätagg?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Ok, jag har inte hört något dåligt om FSPs eller erkända märkens PSU men har hört att Silverstones och en del andra inte är så stabila.

Tror inte du ska våga passivt om nätagget inte är väldigt effektivt, i så fall behöver du köpa heatpipes och svetsa på med kylflänsar utanför chassit. Inte bättre att kolla upp ett riktigt top-of-the-line nätagg?

Jag menade att jag hört att de billigare pico-psu'erna har höga rippelvärden. Har lagt en beställning på ett SFX-agg från FSP nu

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ok, jag har inte hört något dåligt om FSPs eller erkända märkens PSU men har hört att Silverstones och en del andra inte är så stabila.

Minns jag rätt så är Silverstones 450Wattare (som en del haft problem med) just ett FSP OEM bygge, men jag kan minnas fel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Minns jag rätt så är Silverstones 450Wattare (som en del haft problem med) just ett FSP OEM bygge, men jag kan minnas fel

Helt rätt men jag snackade inte om ATX nätaggen utan de Pico-varianter som finns, det är långt ifrån alla som har problem med ripple men Silverstones mini-varianter brukar inte vara bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Helt rätt men jag snackade inte om ATX nätaggen

Inte jag heller
Tänkte på 450W SFX agget, som är bekräftat ett FSP-bygge här: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

... och som det finns en krångeltråd om bland annat här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1617866 (det fanns även en annan tidigare som verkar borttagen)

(Silverstone bygger väl inga agg själva?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte jag heller
Tänkte på 450W SFX agget, som är bekräftat ett FSP-bygge här: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

... och som det finns en krångeltråd om bland annat här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1617866 (det fanns även en annan tidigare som verkar borttagen)

(Silverstone bygger väl inga agg själva?)

Just SFX nätagget vet jag lite om men det verkar ju i vilket fall onekligen overkill för en sådan HTPC. Dessutom vill man ju att ljudnivån ska vara hanterbar... Klart att FSP inte alltid träffar rätt, ingen glömmer väl Epsilon-(hette väl så?)-plattformen som var känd för höga ripplevärden..

Har för mig att någon annan gör Silverstones Mini-Psuer (mindre än SFX), Sirtec kanske? Har för mig de är överspeccade och inte alls så bra men vet ej var jag läst.

I alla fall så har Pico-PSU inga dåliga ripplevärden men en bra nätadapter från FSP:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.