Permalänk
Medlem

Rengöring av dator - Hur gör jag?

Hej alla glada och gott nytt år!

Ska iväg på LAN imorgon hos en kompis och skulle gärna rengöra min dator för första gången sen jag satte ihop den, men hur gör jag det på bästa sätt?

Det sägs att hårtork inte är speciellt smart eftersom de ger ifrån sig statisk elektricitet. Sen har jag hört att dammsugare (på utblås) också ger ifrån sig statisk elektricitet, så hur gör jag för att bli av med dammet?

Vi har en vattendammsugare (en påslös där smutset hamnar i en vattenbehållare), ger de också ifrån sig statisk elektricitet?

Finns det några andra alternativ för att dammblåsa datorn eller ska jag vänta tills jag träffar på någon med kompressor som kan blåsa?

Tack för alla svar!
Andreas

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta tills du har en tryckluft på burk eller en kompressor. Sedan kan du använda ghettometoden "blåsa ur den med ett sugrör"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Hej alla glada och gott nytt år!

Ska iväg på LAN imorgon hos en kompis och skulle gärna rengöra min dator för första gången sen jag satte ihop den, men hur gör jag det på bästa sätt?

Det sägs att hårtork inte är speciellt smart eftersom de ger ifrån sig statisk elektricitet. Sen har jag hört att dammsugare (på utblås) också ger ifrån sig statisk elektricitet, så hur gör jag för att bli av med dammet?

Vi har en vattendammsugare (en påslös där smutset hamnar i en vattenbehållare), ger de också ifrån sig statisk elektricitet?

Finns det några andra alternativ för att dammblåsa datorn eller ska jag vänta tills jag träffar på någon med kompressor som kan blåsa?

Tack för alla svar!
Andreas

Tryckluft på burk ska väl funka.

http://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk

Permalänk
Medlem

Använd tryckluft, dock försiktigt runt cpu, du vill INTE att damm ska hamna under sockeln, samma sak med gpu.
I övrigt så ska du INTE blåsa på fläktarna så att de börjar spinna, håll fast dom eller så kan lagren gå då tryckluft i lite mängd kan få dom att spinna betydligt snabbare än vad designen tillåter.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Jag brukar köra dammsugaren när jag städar ur min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jointe1992:

Jag brukar köra dammsugaren när jag städar ur min.

Fortsätt med det du...

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett metallrör på dammsugaren utan ett plast rör så kan du försiktigt suga ur det mesta utan att behöva oroa dig för statisk elektricitet kanske inte den bästa metoden men det funkar i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag har använt tryckluft alla gånger och det funkar hur bra som helst så kör på det!

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tryckluft är väll säkrast skulle jag säga, men kör man med kompressor får man ta det lugnt så man inte blåser sönder något.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Luftburk är det bästa, dock rätt dyrt. Luft på burk finns även att köpa i de flesta hårdvarubutiker typ Claes ohlson, Biltema mfl. Ifall du nu ska på LAN imorgon menar jag, ingen tid att beställa?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du ska blåsa om du använder ghettometoden (sugrör). Dammet har en ganska osmaklig men ändå kväljande bitter smak.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Helt rent får du först om du plockar isär allt.
Blåser rent tex på balkongen
Torkar ut chassiet med fuktig trasa
Monterar igen.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

kör tryckluft... jag brukar testa mina fläktar med min 13bars kompressor så att inte lagrena är påväg att ge sig + att de inte är något fläktblad som är på väg att gå av (bara för att retas med han som påpekar att man ska hålla fast fläktarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KooTzz:

Om du inte har ett metallrör på dammsugaren utan ett plast rör så kan du försiktigt suga ur det mesta utan att behöva oroa dig för statisk elektricitet kanske inte den bästa metoden men det funkar i alla fall

stämmer dock icke... Har du aldrig gnuggat något av plast mot ett sämskinn tex i skolan (fysiklektionerna)? Isf borde du veta att plast skapar minst lika mycket, om inte mer statisk elektricitet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

stämmer dock icke... Har du aldrig gnuggat något av plast mot ett sämskinn tex i skolan (fysiklektionerna)? Isf borde du veta att plast skapar minst lika mycket, om inte mer statisk elektricitet.

Ops....lär nog tänka på det till nästa gång. Jag fick tipset av en datakunnig kille på en dator affär :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jointe1992:

Jag brukar köra dammsugaren när jag städar ur min.

Spelar du rysk roulette också?

OT:

Tryckluft är det bästa och säkraste sättet.

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt med dammsugaren men.
inget man rekommenderar som sagt.

Tryckluft på burk är den rätta vägen.

Man kan ju också faktiskt modda munstycket på dammsugaren så att det inte blir några ESD skador.

Det tänker jag fixa tills nästa gång jag behöver göra rent. få se hur det går med det

Permalänk
Medlem

Montera ur alla delarna och kör de i diskmaskinen, använd inget diskmedel då det lätt sätter igen täta kylflänsar. Kör snabbprogrammet om det finns som val.
Under tiden torkar du ur chassiet och oljar in alla rörliga delar

När diskmaskinen är klar ska delarna torkas. Skaka av det mesta av vattendropparna innan du lägger in alla delarna i ugnen, 50 grader i ca. 1h.
Höj värmen till 200 grader.
När ugnen når den temperaturen så tar du ut delarna (tänk på att de är varma!). Låt de svalna till rumstemperatur.
Delarna är nu torra och alla lödningar har satt sig ordentligt.

Innan du monterar delarna i chassiet igen kan du välja att polera/vaxa chassiet så det får tillbaka sin lyster.

Den här proceduren bör utföras 3-4 gånger om året för att datorn fysiskt ska hålla sig tip top.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d0b:

Montera ur alla delarna och kör de i diskmaskinen, använd inget diskmedel då det lätt sätter igen täta kylflänsar. Kör snabbprogrammet om det finns som val.
Under tiden torkar du ur chassiet och oljar in alla rörliga delar

När diskmaskinen är klar ska delarna torkas. Skaka av det mesta av vattendropparna innan du lägger in alla delarna i ugnen, 50 grader i ca. 1h.
Höj värmen till 200 grader.
När ugnen når den temperaturen så tar du ut delarna (tänk på att de är varma!). Låt de svalna till rumstemperatur.
Delarna är nu torra och alla lödningar har satt sig ordentligt.

Innan du monterar delarna i chassiet igen kan du välja att polera/vaxa chassiet så det får tillbaka sin lyster.

Den här proceduren bör utföras 3-4 gånger om året för att datorn fysiskt ska hålla sig tip top.

Den var bra, LOL!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jointe1992:

Jag brukar köra dammsugaren när jag städar ur min.

jag med och har gjort det i 10 år nu aldrig haft en trasig dator pga av de ! säg va ni vill !

Permalänk
Skrivet av -GufuX-:

kör tryckluft... jag brukar testa mina fläktar med min 13bars kompressor så att inte lagrena är påväg att ge sig + att de inte är något fläktblad som är på väg att gå av (bara för att retas med han som påpekar att man ska hålla fast fläktarna)

har med blåst som fan på dom låter mkt roligare och har man roligt blir det bra resultat !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjonsson:

jag med och har gjort det i 10 år nu aldrig haft en trasig dator pga av de ! säg va ni vill !

Kan inte mer än hålla med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har med kört med dammsugaren. Ända sedan Vic20 tiden. Och sätta munstycket så nära en fläkt som möjligt och låta den smaka på 20k rpm är bara kul.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server