Tio saker att se fram emot på CES 2012

Permalänk
Medlem

Blir en spännande mässa! Hoppas 3d blir bättre, nuvarande glasögonen är för bulliga och måste laddas har även sina brister som man kan tyda i reviews, LG har passiv 3d som verkar grymt bra då brillorna ser ut som läsglasögon och kostar runt 200kr alt att glasögonfria 3dn blir bra.

Permalänk

OLED är verkligen helt fantastiskt. Synd bara att man köpt både ny skärm och TV helt nyligen.

Något som vore kul också vore vikbara skärmar så att man kan få så att säga tablet-funktionalitet på mobilen med en utvikbar skärm.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot OLED! Men något som jag går och väntar på är att någon ska lansera en datorskärm i 21:9! Visst, man kan köra på en 58" Philips Cinema 21:9, men det är ju inte optimalt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964344

Typ något sådant här vill jag ha:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=542ea1fa89d51f12dbb15541d28bf6f1

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

OLED och 4k låter onekligen mycket intressant då det när det xläpps på konsumentmarknaden (sent 2012 för oled?) kommer att tvinga grafiker och spelutvecklare att prestera långt bättre än i dagsläget. ^^
Sen ger det också en bra bildupplevelse på stor skärm, samt att man slipper kompromissa med en ful plasma eller skabbig LCD, kuro i all ära men med oled så är det bara löjligt att hålla fast vid den, är väl poänglöst i dagsläget också om man inte bara vill se film och det på en tv.

3D känns bara som de ska mjölka konceptet innan det självdör, dålig bildupplevelse, minskad batteritid och fula glasögon samt höga kostnader gör det dödfött, skulle kalla detta dödsrykningar innan tekniken pensioneras då nästa steg i bildupplevelse (4k och OLED) redan är här.
På datorfronten lät det inte heller särskilt intressant, något mindre, lite mer prestanda, men som vanligt en hög kostnad för en ytterst mariginell ökning i prestanda/grafik. Speciellt när det ändå blir en majoritet konsolportar eller blizzard/valve-spel med grafik från förra generationen att lira.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att hela numreringen borde inveteras ?

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Visst, LG's "OLED" verkar intressant. Men nu är det så att det inte är "äkta" OLED med subpixlar i färg, utan s.k. WOLED (White OLED) med color filters. Alltså mer likt en LCD med OLED-bakbelysning. Däremot så kommer nog en OLED-bakbelyst TV slå klassiska CCFL/LED-bakbelysta med hästlängder tack vare att varje pixel faktiskt blir släckbar.

Källa:
LG specifies that they will use white OLED (WOLED) with color filters. This enables LG to reduce production costs significantly, meaning that the 55-inch might actually be affordable. LG’s solution will provide static contrast ratio levels over 100,000:1 and response time that is 1000 times faster than LCD panels. LG also says that the TV is just 5 mm thick.

Permalänk
Avstängd

Canonical kommer vara på CES 2012 och snacka om Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

bara jag som tycker att hela numreringen borde inveteras ?

:thumbsup:

OLED blää, gammal nyhet. Fanns redan med på CES 2006.. Jag vill se mer mini projektorer i mobiler som visades upp från Microvision redan 2009 på CES. Varför var inte det med i listan??! Det är en riktig framtids accessoriy till smartphones.

4K displayer är orealistiska. Blu-ray har inte ens slagit igenom på allvar. Folk sitter med gamla vhs band hemma. Najs try ändå..

Surfplattor? seriöst?? ett skämt kommer aldrig köpa.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Glasögonfri3d NU tror jag att 3D kommer slå igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klarho:

Visst, LG's "OLED" verkar intressant. Men nu är det så att det inte är "äkta" OLED med subpixlar i färg, utan s.k. WOLED (White OLED) med color filters. Alltså mer likt en LCD med OLED-bakbelysning. Däremot så kommer nog en OLED-bakbelyst TV slå klassiska CCFL/LED-bakbelysta med hästlängder tack vare att varje pixel faktiskt blir släckbar.

Källa:
LG specifies that they will use white OLED (WOLED) with color filters. This enables LG to reduce production costs significantly, meaning that the 55-inch might actually be affordable. LG’s solution will provide static contrast ratio levels over 100,000:1 and response time that is 1000 times faster than LCD panels. LG also says that the TV is just 5 mm thick.

Intressant. Det har ju hittils varit mycket problem med att pixlar i olika färger slits olika fort (med fel i färgtoner som följd). Jag vet inte om det för min del betyder något egentligen att det inte är "äkta" OLED. Visst, det gör strömförbrukningen högre eftersom en stor del av ljuset filtreras men den lär väl ändå vara bra mycket lägre än ens de mest effektiva LED-belysta LCDerna.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av thowsen:

Glasögonfri3d NU tror jag att 3D kommer slå igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad fan??!! Hur länge har du haft den avataren???

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Har det fått ordning på livslängden på OLED skärmar? annars är det ointressant för mig. Vad Nokia har att visa är det som intresserar mig. Intels Medfield ska bli intressant också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Personligen ser jag fram emot de nya produktlinjen från Murderbox. Rapportera gärna om det Sweclockers!

Permalänk
Medlem

så vad e realistiskt? oled displayer till datorer 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarho:

Visst, LG's "OLED" verkar intressant. Men nu är det så att det inte är "äkta" OLED med subpixlar i färg, utan s.k. WOLED (White OLED) med color filters. Alltså mer likt en LCD med OLED-bakbelysning. Däremot så kommer nog en OLED-bakbelyst TV slå klassiska CCFL/LED-bakbelysta med hästlängder tack vare att varje pixel faktiskt blir släckbar.

Källa:
LG specifies that they will use white OLED (WOLED) with color filters. This enables LG to reduce production costs significantly, meaning that the 55-inch might actually be affordable. LG’s solution will provide static contrast ratio levels over 100,000:1 and response time that is 1000 times faster than LCD panels. LG also says that the TV is just 5 mm thick.

det är ändå "äkta" oled, det finns ingen bakgrundsbelysning någonstans. VARJE liten vit oled har ett eget litet färgfilter som i praktiken gör det till en röd, grön eller blå OLED-subpixel.

grejen är att enfärgade röda, gröna och blå oleds har lite olika ström-till-ljusförhållanden som dessutom förändras olika mycket under panelens livslängd(blå oleds åldras t.ex snabbare).
"Vanliga" helvita med färgfilter över är mao myyycket enklare att styra rent tekniskt eftersom alla färger styrs likadant, och åldras på samma sätt.

Bildkvaliteten blir alltså inte lidande på något sätt gentemot en RGB-oled, men förbrukningen blir troligtvis högre.

Permalänk
Medlem

Jag ser mest fram emot att Jonas och Emil kommer vara där, brukar kolla igenom alla SweC-videos oavsett vilken produkt det handlar om

Permalänk
Medlem

Oled är najs men Hologram hade varit bättre;)=

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Intressant. Det har ju hittils varit mycket problem med att pixlar i olika färger slits olika fort (med fel i färgtoner som följd). Jag vet inte om det för min del betyder något egentligen att det inte är "äkta" OLED. Visst, det gör strömförbrukningen högre eftersom en stor del av ljuset filtreras men den lär väl ändå vara bra mycket lägre än ens de mest effektiva LED-belysta LCDerna.

Jag skulle tippa på att varje pixel har en egen OLED, vilket med local dimming-teknik bör kunna resultera i att alla pixlar som skall innehålla noll ljus faktiskt är avstängda. Det borgar ju för både energieffektivitet och god kontrast. Däremot så är det ju skillnad på högsta svartnivå och "näst" högsta osv. Det gäller att inte tappa detaljer i lågdagrar när man tillämpar dimmingen.

Den största frågan man kanske kan ställa sig är vad det är för speciellt filter man har tagit fram som påstås vara 1000 ggr snabbare än traditionella LCD-paneler. Och varför har man inte använt det tidigare med annan bakbelysning? Det kanske är responstiden mellan av/på för bakbelysningen (OLED vs. LED) som avses..

Jag håller med dig i att det inte betyder något om det är "äkta" OLED eller inte. Vad som spelar roll är ju hur TV'n faktiskt presterar. Men som teknikintresserad är det ju lite irriterande med felaktiga benämningar på produkter, som t.ex. "LED-TV" egentligen är. Hur många vet att det inte skiljer sig så mkt från en traditionell LCD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

det är ändå "äkta" oled, det finns ingen bakgrundsbelysning någonstans. VARJE liten vit oled har ett eget litet färgfilter som i praktiken gör det till en röd, grön eller blå OLED-subpixel.

grejen är att enfärgade röda, gröna och blå oleds har lite olika ström-till-ljusförhållanden som dessutom förändras olika mycket under panelens livslängd(blå oleds åldras t.ex snabbare).
"Vanliga" helvita med färgfilter över är mao myyycket enklare att styra rent tekniskt eftersom alla färger styrs likadant, och åldras på samma sätt.

Bildkvaliteten blir alltså inte lidande på något sätt gentemot en RGB-oled, men förbrukningen blir troligtvis högre.

Hehe, men bakgrundsbelysningen borde väl kunna utgöras av den vita OLED'en bakom färgfiltret? Jag undrar hur detta färgfilter är uppbyggt. Varför kan man inte sätta samma filter framför traditionell CCFL/LED? Det är ju ändå vitt bakom.

Permalänk
Medlem

det har inget med LCD att göra utan är fortfarande enbart OLED. De snabba filtrena är vanliga färgade plastfilter, de arbetar i ljusets hastighet

Permalänk
Medlem

Riktigt många intressanta saker

Permalänk
Medlem

Känns som man kommer få frossa i nyheter mellan den 10 - 13.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

det har inget med LCD att göra utan är fortfarande enbart OLED. De snabba filtrena är vanliga färgade plastfilter, de arbetar i ljusets hastighet

Det är sant. Med ett statiskt filter framför varje OLED-subpixel så är det ju OLED'en som styr subpixeln, och inte filtret. Men då krävs switchning av OLED'en. Börjar likna plasma

Permalänk
Skrivet av Klarho:

Jag skulle tippa på att varje pixel har en egen OLED, vilket med local dimming-teknik bör kunna resultera i att alla pixlar som skall innehålla noll ljus faktiskt är avstängda. Det borgar ju för både energieffektivitet och god kontrast. Däremot så är det ju skillnad på högsta svartnivå och "näst" högsta osv. Det gäller att inte tappa detaljer i lågdagrar när man tillämpar dimmingen.

Den största frågan man kanske kan ställa sig är vad det är för speciellt filter man har tagit fram som påstås vara 1000 ggr snabbare än traditionella LCD-paneler. Och varför har man inte använt det tidigare med annan bakbelysning? Det kanske är responstiden mellan av/på för bakbelysningen (OLED vs. LED) som avses..

Jag tror att du missat något här. I TN, VA och IPS-paneler så har man som du beskriver en panel som ändrar vad ljus som släpps igenom. Ungefär som en traditionell filmprojektor fast man har en enda bild framför belysningen hela tiden som ändrar på sig.

I OLED så har man pixlar som genererar sitt eget ljus där tre subpixlar av olika färg är grupperade så att de ser ut som en enda pixel som då kan se lila eller gul ut trots att det bara är rött, grönt och blått. Säg att vi har en bild med tre pixlar. Pix 1 ska vara vit, pix 2 röd och pix 3 ljusblå.

I pix 1 tänds alla tre OLEDar (röd, grön och blå) fullt för att få den vit. I pix 2 tänds bara den röda OLEDen och i pix 3 tänds den blå fullt med svagare ljus på grön och röd för att ge ljusblå. Om bilden ändras så justeras ljusstyrkan på de olika OLEDarna för att ge olika nyanser. I OLED-skärmar har man alltså ALLTID local dimming.

Det som är speciellt i de här LG-skärmarna är att OLEDarna inte generar ljus i varsitt spektrum utan alla är vita med ett filter ovanpå som gör att de ser röda, blå eller gröna ut. Det är alltså inte fråga om en LCD-panel som justerar färg efter vad som behövs utan ett permanent färgfilter som de färgade lampor man kan köpa på Clas Ohlson.

Responstiden är därför inte gällande på samma sätt som i traditionella LCD-paneler.

Om jag har fel någonstans så får gärna mer kunniga rätta mig så lär jag mig något.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Jag är mest sugen på information om nästa generation konsoller. Det är trots allt efter dessa som framtidens grafikmotorer kommer byggas upp, och därför även min nästa dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Jag tror att du missat något här.
...

Yes.

Den enda naturliga förklaringen bör egentligen vara att varje subpixel har ett fast färgfilter. Då blir det ju OLED'en bakom som avgör responstiden. Hur man får till responstiden, d.v.s. övergångar mellan olika ljusintensiteter för subpixlarna blir ju kritiskt också. Men sker det med PWM-switching likt plasma-subpixlar så är det inga problem, och man kan börja prata om responstider på 1/1000 av dito för LCD. Detta verkar plötsligt iaf i mina ögon, väldigt lovande Om våra teorier skulle stämma det vill säga.

Permalänk
Skrivet av Klarho:

Yes.

Den enda naturliga förklaringen bör egentligen vara att varje subpixel har ett fast färgfilter. Då blir det ju OLED'en bakom som avgör responstiden. Hur man får till responstiden, d.v.s. övergångar mellan olika ljusintensiteter för subpixlarna blir ju kritiskt också. Men sker det med PWM-switching likt plasma-subpixlar så är det inga problem, och man kan börja prata om responstider på 1/1000 av dito för LCD. Detta verkar plötsligt iaf i mina ögon, väldigt lovande Om våra teorier skulle stämma det vill säga.

Jag tror att våra teorier stämmer precis. Och det känns lite som om OLED nu kommer med mycket av det som många hade förhoppningar om att LED-tekniken skulle kunna. Väldigt lovande. Om tio år så tror jag att OLED dominerar.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad att höra om 4k till konsumentmarknaden och Oled och Nvidia kepler.

Oled och 4K har varit på gång i 5-6 års tid men tagit tid med utveckling och säkert problem på vägen och att 3d tagit en del av tiden och jobbas redan på 8K och har visats upp i Japan men detta lär ta lång tid innan de kommer.

Så min förhoppning är att 4K och Oled får mer tillverkare efter sig som vill följa tåget och att de kommer inom vettiga priser inom 2-3 år beroende på hur många som tror på detta som standard.

Får de samma skjuts som 3d har fått så är de inte en omöjlighet , som gått enormt fort fram på produkter som spottats ut.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Canonical kommer vara på CES 2012 och snacka om Ubuntu.

Yeey! Frågan är bara vad de ska snacka om? Hur kan de toppa 11.10 Oneiric Ocelot? Skulle vara kul om Sweclockers tittade förbi bara för att dubbelchecka dock

Skrivet av Sweclockers:

2. Android 4 "Ice Cream Sandwhich"

Tvåa på listan är ingen pryl utan en samling ettor och nollor. Google med samarbetspartners rullar ut den senaste versionen av operativsystemet Android på bred front. Denna gång ska fragmenteringen mellan olika typer av enheter vara ett minne blott med en gemensam kodbas för både mobiltelefoner och surfplattor.

Android 4 "Ice Cream Sandwich" är även den viktigaste ingrediensen i 2012 års portabla enheter. Med Googles programmerare på banan är det bara en tidsfråga innan en svallvåg nya modeller sköljer in över marknaden. Många av dessa kommer med all sannolikhet att visas upp på CES 2012.

Skeptisk till dessa stycken. Vad menar ni skulle vara skillnaden för användaren? Varför skulle Calle bry sig om att koden bakom hans HTC är mer lik den i Samsung Galaxy tab? Hellre att ni skriver nya telefonmodeller eller listar spännande features med den nya uppdateringen än det här.

Permalänk
Skrivet av thowsen:

Glasögonfri3d NU tror jag att 3D kommer slå igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte spelat 3DS? Man får ont i huvet av 3D och måste sitta i precis rätt vinkel för att det ska funka. 3D är bara en stor mega flopp som jag hoppas dör ut så fort som möjligt

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64