Hur tror ni framtidens processor ser ut?

Permalänk
Medlem

Hur tror ni framtidens processor ser ut?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1076531-intel-predicts-10ghz-chips-2011-artikel-fran-2000-a/
Fick mej och fundera på hur vi i 2012 (12 år senare) tror att den framtida datorn/processorn kommer att fungera
Låt oss hoppa 10 år in i framtiden.

Kom med era vildaste/seriösa gissningar Den som är närmast om 10 år vinner :):)

Min gissning är att vi använder ljus baserade processorer, "Quantum-computing" kommer stater/miltären använda etc och 2022 så tror jag att man
experimenterar på "Parrarell universe computing" ex. att man i ett annat universum bara en nano sec tidigare startar ett program så skickas/tas den infon
till "sitt universum" så att precis innan man trycker på knappen så startas programmet och är redan färdig laddat :).

vågar någon att komma med en mer "wind n crazy" idé ??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Nja, tror inte så mycket kommer hända på 10 år. Det är ju bara att se tillbaka de 10 senaste åren.
Själv tror jag att de integrerade gpu:erna kommer va riktigt bra om 10 år.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Hedersmedlem

jag tror inte att "dagens datorer" kommer att se ut så som dom gör idag, då tillverkningstekniken blir mindre och mindre och att vi kommer rymma all vår datorteknik i en storlek så som en snusdosa och att större datorer endast kommer finnas i server liknade situationer eller datoranimering och liknade. det sagt så tror jag att nästa generations datateknik kommer vara väldigt kompakta men oerhört starka/kraftfulla

- Galen tanke.

men mitt seriösa svar blir nog att om 10 år så är hexacore processor föråldrade och att vi kommer antingen ha 12-kärniga eller att alla moderkort stödjer minst en processor (troligtvis 2-4 processor samt dessa processor är väldigt kompakta/strömsnåla) och att all mjukvara kommer vara bra mycket bättre på processorkrävande pogram.. samt att tillverkningstekniken minskas så kommer det troligtvis leda till mindre & mer strömsnåla processor än vad vi har det idag.

finns dock moderkort i dagens läge som stödjer 2 processor men detta är ju dock Xeon processor samt att dessa moderkort oftast är till för processorkrävande pogram och är inte till spel etc, men jag hoppas att processorna samt mjukvaro tekniken kommer till en högre nivå där även spel drar nytta med mer än 4-kärniga processoror exempelvis 12-kärniga processor i framtiden

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Nja, tror inte så mycket kommer hända på 10 år. Det är ju bara att se tillbaka de 10 senaste åren.
Själv tror jag att de integrerade gpu:erna kommer va riktigt bra om 10 år.

Precis som här tror jag att vi inom en framtid kommer ha i princip allt på ett chip.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Läste någon artikel för ett tag sedan om en processor som inte var kisel-baserad utan något ännu bättre, dom hade kommit upp i något så sjukt som 150GHz. Om det kommer ut till konsumenter inom 10 år så blir det fart i burkarna.

Är det någon som vet vilken artikel jag snackar om och kan länka?

Permalänk
Medlem

jag tror allt kommer vara server-baserat och att man kommer kunna "låna" sina datorerfrån internet och att alla ens olika devices kommer köras på samma system. Typ som onlive fast med datorer.

Permalänk
Medlem

Jag tror på celler som liknar organismer, finns inget tak på hur mycket data som kan strömmas. Kommer ej ihåg vad forskningsprojektet heter. Intel håller på med något sådant. Finns säkert fler också

En bekants bekant som läste/läser har ingen koll, iaf håll på med något sådant som doktorand hos MIT.

Alldeles för avancerat för att förstå, men coolt är det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Läste någon artikel för ett tag sedan om en processor som inte var kisel-baserad utan något ännu bättre, dom hade kommit upp i något så sjukt som 150GHz. Om det kommer ut till konsumenter inom 10 år så blir det fart i burkarna.

Är det någon som vet vilken artikel jag snackar om och kan länka?

Kan det vara denna?
http://techworld.idg.se/2.2524/1.398565/grafenprocessor-klar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Läste någon artikel för ett tag sedan om en processor som inte var kisel-baserad utan något ännu bättre, dom hade kommit upp i något så sjukt som 150GHz. Om det kommer ut till konsumenter inom 10 år så blir det fart i burkarna.

Är det någon som vet vilken artikel jag snackar om och kan länka?

grafen heter det du söker http://techworld.idg.se/2.2524/1.370990

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Haha, jadu.
Personligen, har jag som nästan en känsla att den kommer vara större.
Men jag vet inte.
Kanske blir mindre!
Men känns som att någonstans i framtiden att den kommer att bli större.
Även fast det nu så kanske bara skulle vara i ett år så!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

Framtidens processorer.... tvåsiffrigt antal kärnor, säkert mindre och svalare, och moderkorten kanske stödjer fler CPU-er. Eller så går utvecklingen så fort att en processor räcker... läskiga tankar då man precis köpt delar för flera tusen spänn, och nu får man lite tankar om att mina delar...äh fuck it! Ska man tänka sådär kan man lika gärna vänta livet ut tills man kan teleportera sig in i döden eller nåt...

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk

Tror att processorer kommer komma i väldigt många olika former, och finnas i onödiga produkter som i munskölj och tändsticksaskar.

Fast på PC och Konsol sidan kommer det inte att förändras i form.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

År 2030 enligt Moores lag så ska man komma köpa riktiga robotor som kan tänkte själva och lära sig nya moment för under 1000 dollar. Det är najs, bara 18 år kvar alltså.

Teknik utvecklingen har alltid följt Moores lag så, hoppas kan man alltid. Jag ska ha många helt klart..

Permalänk

Allt här handlar om vilken ny metod vi byter till, kisel börjar närma sig sina begränsningar vid 22nm, vi har en, max 2 krympningar kvar att hämta där. Frågan är vad de byter till bara, en traditionell design fast med grafen, eller kanske kvantprocessorer som det snackats om så mycket de senaste 10? åren. Finns även snack om att försöka använda ljus istället för elektroner men det är nog klart mer än 10år bort.

Permalänk
Medlem

jag tror att det kommer vara en V12 CPU... 12 CPUer med 8 kärnor på varje CPU, å så ska den se ut som en V12 motor, så som de håller på med moderkorten å vapen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam

Ett moln av joner

Glöm inte att det är 2012 nu grabbar och tjejer

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

I framtiden så kommer man inte behöva fråga vilken processor, hur många mhz, hur många TB, utan man kommer bara ha en dator. Oändligt med utrymme, inget som laggar, man kan spela med bättre grafik än verkligheten, kommer inte finnas överklockare för allt man gör tar några nanosekunder osv.
Dock så vet jag inte om det redan är om 10 år men man kan alltid hoppas

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Om "grafen" processorer kommer till bruk så kanske vi kommer se nya konkurrenter på processor marknaden, IBM som det står om i artikeln exempelvis.

Lite offt:
Jag skulle vilja se nytänkande bland datorer att något mindre företag kanske bortglömt sedan 90't kom in med ett nytt os med sina egna datorer med ja, nytänk. Så det blir mer spridning istället för apple/windows (linux) som man bara blir less på att "fightas" om. Mer konkurrens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Om "grafen" processorer kommer till bruk så kanske vi kommer se nya konkurrenter på processor marknaden, IBM som det står om i artikeln exempelvis.

Lite offt:
Jag skulle vilja se nytänkande bland datorer att något mindre företag kanske bortglömt sedan 90't kom in med ett nytt os med sina egna datorer med ja, nytänk. Så det blir mer spridning istället för apple/windows (linux) som man bara blir less på att "fightas" om. Mer konkurrens!

jag saknar lite Commodore 64 stuket där datorn är i tangentbordet, för visso går det idag å köpa men mer som surfdator / tunnklient på kontoret osv..

http://www.commodoreusa.net/CUSA_VICSlim.aspx

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

jag saknar lite Commodore 64 stuket där datorn är i tangentbordet, för visso går det idag å köpa men mer som surfdator / tunnklient på kontoret osv..

http://www.commodoreusa.net/CUSA_VICSlim.aspx

Oja, en sådan där skulle jag kunna tänka mig att ha, om den haft lite bättre prestanda, hemma för vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem

Jag tror att allting kommer styras från en typ 'processor' där allt ligger, alltså grafiken, hårddisken allting ryms i ett litet 'chip' med trådlös överföring till skärmar runt omkring en

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Tror att alla hus kommer styras med datorer att varje hus har en Glados liknande dator.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Tror att samtliga delar i datorn kommer att vara lite mera som en egen enhet, ex grafikkortet har processor. RAM tror kommer att vara något helt annat.

Inovativ som få, kanske därför jag inte jobbar med att uppfinna saker

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag tror allt kommer bli cluster i framtiden i mini format i hemmet:P
Och istället för att man köra kraftulla laptop osv så är de såpass hög bandbredd samt låga acess tider att man har inloggning på datorn som länkar till operativsystemet på clusteret, rättare sagt drar sina grafik, cpu och ram resurser från clustret.
lite mer delade resurser som blade systemen idag kan man säga.

Cpun kommer väll bli mindre strömsnålare med fler kärnor och att man har flera cpuer i en dator och kanske till och med kan köra det passivt kylt eller någon ny kylnings teknik.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Fetkoala:

Tror att alla hus kommer styras med datorer att varje hus har en Glados liknande dator.

Hello Dave. I have made breakfast for you. Did you sleep well?
Dave? Dave?

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...