Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Medlem

Okej jag ska alltså inte köra med kabeln som delar sig till 2st 6+2 som det står pci express på utan ta ström från två uttag på aggregatet som jag gör nu?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Varför gör man en sån sladd om den inte pallar driva ett grafikkort? Man vill ju minimera antalet sladdar i burken. Gör ju ingen nytta att ge en 6+2 kontakt hänga löst på kabeln.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med. Du har 2 st sladdar somn är 8 pin som du kan ta av 2 pin så det blir 6 pin? det är dem som är pcie express som du ska använda

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Nej jag har en sladd från nätagget som det står pci express på. Den delar sig längst ut så det blir 2st 6+2 pin. Är det inte tänkt att man ska ta bort 2 pin på varje & bara använda den kabeln till grafikkortet? Istället för dubbla kablar från aggregatet.
Anledningen till att jag funderar över det är för att jag vill ta bort den ena strömsladden om jag inte behöver den.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Avstängd

vad behöver man för nätdel om man ska köra 2st hd6990 och i7 2500k?

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk

Ska bygga ny burk inom en snar framtid, har i den tänkt placera en Bulldozer-prolle (jag vet jag är insane) och 2-3st 7970-kort.

Kommer jag klara mig med ett 850W nätagg eller bör jag klämma i med minst 1000W?

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

bulldozer drar ju som satan i watt om du clockar nu har jag inte kollat vad 7970 st drar men säkert 250 w st jag skulle inte köra under 1200w.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

bulldozer drar ju som satan i watt om du clockar nu har jag inte kollat vad 7970 st drar men säkert 250 w st jag skulle inte köra under 1200w.

Ok... Ja klocka lär man ju göra lite...

kollade 5870 i CF och 6970 i CF i 7970-testet och enigt det verkar ju strömförbrukningen vid flera kort bli mindre med nyare generationer men det behöver ju inte hålla i sig.

Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter... aldrig kört med så många grafikkort förut, som max har jag använt ett 3870X2.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

Hejsan har en liten fråga!

1st ASUS Radeon HD 6970 2GB

12gb ram

i7 920 @ 4ghz (150w)

2 HDD

2-3 Fläktar.

slutet vattenkylning

Vad för effekt på nätaggregatet?

Tack så länge!

Permalänk

Skulle denna: http://www.inet.se/produkt/6900261/fractal-design-newton-r2-8... kunna klara av två stycken EVGA GTX 580 i sli?

Resten av spec står i sign

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlssoN^:

Hejsan har en liten fråga!

1st ASUS Radeon HD 6970 2GB

12gb ram

i7 920 @ 4ghz (150w)

2 HDD

2-3 Fläktar.

slutet vattenkylning

Vad för effekt på nätaggregatet?

Tack så länge!

500watt och uppåt klarar du dig fint med. Köp inget billigt skräp bara.

Skrivet av Junhager94:

Skulle denna: http://www.inet.se/produkt/6900261/fractal-design-newton-r2-8... kunna klara av två stycken EVGA GTX 580 i sli?

Resten av spec står i sign

800watt ska räcka däremot skulle jag inte klocka grafikkorten något för då kommer den få jobba stenhårt, Fractal Design är bra men alla deras nätdelar är väldigt omoderna idag, du tänker driva två dyra och strömtörstiga gpuer då ska man välja nätdel med omsorg.

http://www.inet.se/produkt/6901526/silverstone-strider-850w-s...
Förvisso bara 3års garanti vilket är snålt så är det 80+ Gold och utav bra kvalitet för bara någon hundralapp mot FD Newton som har några år på nacken.

Review på 750wattarn: http://www.hardwaresecrets.com/article/SilverStone-Strider-Go...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Xlience gaming series, tysta och valdigt effektiva psu's. Kör just nu med en 700watt racker mer an val för mina komponenter som ni kan se i min signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Nej jag har en sladd från nätagget som det står pci express på. Den delar sig längst ut så det blir 2st 6+2 pin. Är det inte tänkt att man ska ta bort 2 pin på varje & bara använda den kabeln till grafikkortet? Istället för dubbla kablar från aggregatet.
Anledningen till att jag funderar över det är för att jag vill ta bort den ena strömsladden om jag inte behöver den.

Japp, det är tänkt du ska köra den där 6+2 pins pci-expresskablarna! Bara att plockar bort de där 2 extrapinnarna och låt de hänga.
Mycket bättre än att stöka med adaptrar istället!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa modulärt nätagg? Snål som man är känns 300-400 kr rätt mycket extra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sill3n:

Är det värt att köpa modulärt nätagg? Snål som man är känns 300-400 kr rätt mycket extra...

Det beror på dig. Utan ett modulärt nätaggregat får du en klump med kablar liggandes framför det, med ett modulärt slipper du det.

Permalänk

Dags för nytt nätagg.

Sitter på 2 st Gigabyte 460gtx OC och i5 2500k men bara ett 600w corsair. Vill ha ett bättre nätagg som tillåter mig att överklocka. Det jag funderar på just nu är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433869.

Är det ett adekvat nätagg?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Dags för nytt nätagg.

Sitter på 2 st Gigabyte 460gtx OC och i5 2500k men bara ett 600w corsair. Vill ha ett bättre nätagg som tillåter mig att överklocka. Det jag funderar på just nu är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433869.

Är det ett adekvat nätagg?

Ja det är ett bra nätagg men själv skulle jag ax serien istället men du gör som du vill

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Beengalas:

Dags för nytt nätagg.

Sitter på 2 st Gigabyte 460gtx OC och i5 2500k men bara ett 600w corsair. Vill ha ett bättre nätagg som tillåter mig att överklocka. Det jag funderar på just nu är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433869.

Är det ett adekvat nätagg?

håller med personen innan, kör på ax serien typ 750 eller 850

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Funderade på att skapa en egen tråd för mitt problem men valde att ta mitt problem här istället. Det är så att mitt nätagg har gett upp (tror jag i alla fall), och måste därför köpa ett nytt. Agget är en "Liteon PE-6401-08HP" och sitter i en gammal HP-dator med ett antal år på nacken. Min fråga är, vad ska jag köpa för nytt agg? Funkar alla agg som finns på marknaden, eller finns det krav/specifikationer som måste uppfyllas?

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Hedersmedlem

hej jag skall inskaffa nytt krafikkort hd6970 behöver nytt nättagregat för att kunna driva det har500w idag med tänkte att köpa ett 1000w men kan ej bestäma mig vilket jag skall ta har 3 stycken som det står mellan vilket skall jag välja????

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1470303/nataggregat

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

hej jag skall inskaffa nytt krafikkort hd6970 behöver nytt nättagregat för att kunna driva det har500w idag med tänkte att köpa ett 1000w men kan ej bestäma mig vilket jag skall ta har 3 stycken som det står mellan vilket skall jag välja????

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1470303/nataggregat

Silverstone. Utan tvekan.
Kanske det bästa märket för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

hej jag skall inskaffa nytt krafikkort hd6970 behöver nytt nättagregat för att kunna driva det har500w idag med tänkte att köpa ett 1000w men kan ej bestäma mig vilket jag skall ta har 3 stycken som det står mellan vilket skall jag välja????

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1470303/nataggregat

Ska du bara ha ett enda 6970? Då är 1000W löjligt mycket overkill.

Har du redan ett BRA 500W agg som inte är så speciellt gammalt, så räcker det sannolikt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ska du bara ha ett enda 6970? Då är 1000W löjligt mycket overkill.

Har du redan ett BRA 500W agg som inte är så speciellt gammalt, så räcker det sannolikt.

håller med fabror roger. Men vill du verkligen ha mycket watt gå på ett med bra kvalite ax 850w det kommer hänga med många år

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

håller med fabror roger. Men vill du verkligen ha mycket watt gå på ett med bra kvalite ax 850w det kommer hänga med många år

Hej jag har kollat på det men det kostar lika nämle som ett 1000w så de är ju lika bra att ta de isf ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

Hej jag har kollat på det men det kostar lika nämle som ett 1000w så de är ju lika bra att ta de isf ...

Skickades från m.sweclockers.com

ax håller bättre kvalite och 7 års garanti ser ingen mening att inte ta det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

5år=1000w
7år=850w

De e samma pris

5 år e ju bra nog men e säker med 1000w i dom 5 åren med om nåt år kanske jag byter grädde igen och inte 850w räket ser ingen nak del att ta 1000w agget om det ändå e 80+ guld som 850 agget kvalitén e samma skall ja säga allt e från kina

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

5år=1000w
7år=850w

De e samma pris

5 år e ju bra nog men e säker med 1000w i dom 5 åren med om nåt år kanske jag byter grädde igen och inte 850w räket ser ingen nak del att ta 1000w agget om det ändå e 80+ guld som 850 agget kvalitén e samma skall ja säga allt e från kina

ta silverstone isf. Och vadå allt är från kina sitter det bästa 105 c grader japanska kondingar i ax agget tror även silverstone har japanska. Varför fråga om du vet att det är kina:/

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Allt e typ därifrån men det e olika tillverkare jag viste ej vilket som va bäst men det blir silverstone agget iaf. Ville bara ha svar vilket av dom som va bäst men de e ingen typ som fattar dom skal komma Med förslag hela tiden

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

Allt e typ därifrån men det e olika tillverkare jag viste ej vilket som va bäst men det blir silverstone agget iaf. Ville bara ha svar vilket av dom som va bäst men de e ingen typ som fattar dom skal komma Med förslag hela tiden

Du tog alltså 1000w till 1x6970? Blev du lite putt för att folk säger det är overkill (vilket det är) svårt att förstå vad du vill ha sagt.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

Allt e typ därifrån men det e olika tillverkare jag viste ej vilket som va bäst men det blir silverstone agget iaf. Ville bara ha svar vilket av dom som va bäst men de e ingen typ som fattar dom skal komma Med förslag hela tiden

DU får även goda råd och det är gratis.. Lyssna nu på dom som fattar nått!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus