Asus RT-N56U = Dålig hastighet med Kabel !!!

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U = Dålig hastighet med Kabel !!!

Hej alla.

Jag köpte förra veckan den här Asus RT-N56U som är en monster router enligt många reviews och folk på forum. Jag har bara sett positiva svar angående den här routern.
Gav min förra router som hette Netgear WNR2000 till min syster.

Jag har 100/10 från bahnhof.

Nu till problemet. Kör jag tptest på bredbandskollen får jag dålig hastighet med kabel.

Från vägguttaget till Datorn får jag ungefär download 94mbit/s och uppload 11mbit/s
Kör jag kabeln till Routerns Wan port och sedan en kabel från LAN 1 till Datorn får jag det här resultatet.

Ca. Download 61mbit/s och Upload 11mbit/s . Mycket dålig värde vid download.

Trådlös får jag ungefär download 60-70 mbit/s och uppload 11mbit/s vilket är helt ok på det 2,4 ghz bandet tycker jag.

Dator Spec är:

Q9450
Asus 775 mobo (Asus p5n-d)
6 gig DDR2 ram.

Har redan senaste firmware.
Någon som kan hjälpa till med mitt problem? Vet ej vad jag ska göra.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

Första som slår mig är powercycla, dvs. dra ut kabeln på din router och låta den stå och dra i cirka 30 minuter och pröva igen.

Om problemet kvarstår, ta siffrorna till din återförsäljare av router och fråga snällt om du kan låna en liknande produkt för att felsöka vari problemet ligger.

Visa signatur

Hembygge: Moderkort: ASRock G41M-GS3 CPU: Intel Core 2 Duo E6300 2MB Cache 1.86 GHz X2 FSB @ 1066 MHz RAM: 8 GB DDR2 GPU: AMD Radeon HD 5450 eller 6350

Permalänk
Medlem

Som ägare av ovan nämnda router funderar jag på om du använt dig av den inbyggda bandbreddshanteringen eller valt att göra ett prioritetsval för någon dator?
Jag har märkt att det kan ge en del oväntade resultat ibland, samt att även när man går tillbaka till grundinställning utan att boota om routern så kan det gamla värdet hänga kvar, i alla fall med vissa firmware.
Nu kan det ju vara så att ditt exemplar är defekt.Hjälper inte en reset av routern + boot och inlägg av uppgifterna igen så kan det ju vara så.

Min router ger mig 113 ner och 11 upp på en 100/10 anslutning.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Nu har jag hur som helst återställt routern till grundinställningar och startat om den.

Får nu download 94 mbit/s och uppload 11mbit/s vilket stämmer bra nu.

Har också ställt om alla inställningar som jag hade innan.

Får se om den håller samma hastighet framöver eller om den sjunker ner på något viss.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q