Permalänk
Medlem

Samsung galaxy r/z

Tjena!
Jag är sugen på en ny mobil och har letat runt lite efter någon android för ca 3000kr.
Har blivit sugen på en Samsung galaxy r.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna telefon eller som har några andra förslag?
3800kr som man kan få tag i den för är egentligen för dyrt och jag funderar på att vänta tills den möjligtvis går ner lite i pris.

Permalänk
Avstängd

Är i precis samma tankar! Hör att Samsungs telefoner brukar ha dålig batteritid. Men vet inte om det ligger någon sanning i det. Byggkvalitén i min Sony Xperia Pro 2 är lite so-so så håller ett öga här.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Är i precis samma tankar! Hör att Samsungs telefoner brukar ha dålig batteritid. Men vet inte om det ligger någon sanning i det. Byggkvalitén i min Sony Xperia Pro 2 är lite so-so så håller ett öga här.

Dålig batteritid har jag aldrig hört, jämför med andra märken dvs.
Det enda negativa jag hört om Samsung är att deras telefoner brukar vara plastiga, men det har inte jag något problem med.

Permalänk

Köp INTE Galaxy R(i9103), kolla istället på Galaxy S2 som kostar några hundra mer(tidigare har dom legat på samma pris faktiskt, arma stackare som köpt i9103) men är betydligt mycket bättre på alla punkter jämfört med Galaxy R.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

Att köpa en Galaxy R känns lite som att köpa en bil som det står turbo på till samma pris som en turbo, fast den har inte turbo.(Inte bra=P )

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Köp INTE Galaxy R(i9103), kolla istället på Galaxy S2 som kostar några hundra mer(tidigare har dom legat på samma pris faktiskt, arma stackare som köpt i9103) men är betydligt mycket bättre på alla punkter jämfört med Galaxy R.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

Att köpa en Galaxy R känns lite som att köpa en bil som det står turbo på till samma pris som en turbo, fast den har inte turbo.(Inte bra=P )

Det är ju ändå 7-800kr skillnad, och s2 är väldigt för dyr.

Permalänk

Har en Galaxy S. Dålig batteritid under surfande och spelande mja.. Inte någo mer! Köpte ett 3500mah batteri från hongkong. 3500mah är bra mycket bättre än orginal 1500 mah.

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Har en Galaxy S. Dålig batteritid under surfande och spelande mja.. Inte någo mer! Köpte ett 3500mah batteri från hongkong. 3500mah är bra mycket bättre än orginal 1500 mah.

Jag såg även häromdan att de sålde ut både galaxy s och galaxy s plus på mediamarkt för 2222kr, är dessa mer värda än Galaxy R?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JucoB:

Jag såg även häromdan att de sålde ut både galaxy s och galaxy s plus på mediamarkt för 2222kr, är dessa mer värda än Galaxy R?

Grejen är dock att Galaxy S inte kommer att få ICS vilket jag antar kommer vara ett ganska stort steg...

Permalänk
Skrivet av PcCrazyMods:

Har en Galaxy S. Dålig batteritid under surfande och spelande mja.. Inte någo mer! Köpte ett 3500mah batteri från hongkong. 3500mah är bra mycket bättre än orginal 1500 mah.

Vart hittade du ett sånt batteri? Pm:a gärna sida eller ebay user som du köpte ifrån. letar efter ett batteri till min GT-S5660 vore ju inte fel med et 3500mah batteri.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Vart hittade du ett sånt batteri? Pm:a gärna sida eller ebay user som du köpte ifrån. letar efter ett batteri till min GT-S5660 vore ju inte fel med et 3500mah batteri.

Troligtvis något sådant men det gör ju telefonen tjockare och ibland kan det vara riktiga skitbatterier som både kan vara farliga och inte alls ge den prestandan som det står, så läs recensioner av grejerna innan du beställer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Skulle avråda från att köpa SGS+ också, bättre med orginal SGS. Appropå ICS tex. så har SGS+ inget stöd från cyanogenmod, CM9 Beta(ICS) finns redan till vanliga SGS(kör det på min SGS och det är riktigt bra redan). CM7 stable har funnits länge till SGS.

Vanliga SGS får även officiella uppdateringar generellt fortare, dom har ju sålt ganska många. Vill även slå ett slag för det grymma ljudet i SGS, har kvar min bara för att lyssna mp3 i princip.

Vänta lite så bör priset på SGS2 gå ner igen, dom höjer priserna runt jul. Tidigare har den legat på typ 3500-3600 som billigast. Oavsett så är det värt att betala extra för SGS2, allt är mkt bättre. Och även i det fallet finns inget stöd från cyanogenmod för Galaxy R, medans SGS2 har fullt officiellt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Skulle avråda från att köpa SGS+ också, bättre med orginal SGS. Appropå ICS tex. så har SGS+ inget stöd från cyanogenmod, CM9 Beta(ICS) finns redan till vanliga SGS(kör det på min SGS och det är riktigt bra redan). CM7 stable har funnits länge till SGS.

Vanliga SGS får även officiella uppdateringar generellt fortare, dom har ju sålt ganska många. Vill även slå ett slag för det grymma ljudet i SGS, har kvar min bara för att lyssna mp3 i princip.

Vänta lite så bör priset på SGS2 gå ner igen, dom höjer priserna runt jul. Tidigare har den legat på typ 3500-3600 som billigast. Oavsett så är det värt att betala extra för SGS2, allt är mkt bättre. Och även i det fallet finns inget stöd från cyanogenmod för Galaxy R, medans SGS2 har fullt officiellt stöd.

Jasså, jag visste inte att den var så billig tidigare :O, har inte kollat på priskurvan...

Förhoppningsvis kanske priset sänks iom mässan här i början på januari

EDIT: Det ser dock inte ut som den har varit billigare än den är nu... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Skulle avråda från att köpa SGS+ också, bättre med orginal SGS. Appropå ICS tex. så har SGS+ inget stöd från cyanogenmod, CM9 Beta(ICS) finns redan till vanliga SGS(kör det på min SGS och det är riktigt bra redan). CM7 stable har funnits länge till SGS.

Vanliga SGS får även officiella uppdateringar generellt fortare, dom har ju sålt ganska många. Vill även slå ett slag för det grymma ljudet i SGS, har kvar min bara för att lyssna mp3 i princip.

Vänta lite så bör priset på SGS2 gå ner igen, dom höjer priserna runt jul. Tidigare har den legat på typ 3500-3600 som billigast. Oavsett så är det värt att betala extra för SGS2, allt är mkt bättre. Och även i det fallet finns inget stöd från cyanogenmod för Galaxy R, medans SGS2 har fullt officiellt stöd.

Om priset går ner ytterligare ett steg, brukar det göra det när nästa generation (dvs s3) presenteras eller lanseras, dvs i februari eller typ maj?

Permalänk
Medlem

SGS2 har inte legat på 3500-3600 mer än möjligtvs undandtagsfall hos nån skum sajt, den har hållt sig över 4400 hos de billigaste seriösa handlarna i stort sett hela tiden. Just nu är den billigaste seriösa som har den i lager Electroworld som tar 4565kr...
Och jag förstår inte hur man kan tycka att 4500 är dyrt för kanske marknadens kraftfullaste smartphone.
Självklart förstår jag att inte alla vill lägga så mkt för en telefon, men meningen med high-end är inte att alla ska välja det.

Permalänk

Kolla priskurvan på prisjakt, den har legat på 3,6k iaf. Spela roll om det är från pixmania, beställ och välj faktura som betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kolla priskurvan på prisjakt, den har legat på 3,6k iaf. Spela roll om det är från pixmania, beställ och välj faktura som betalning.

Jag har kollat priskurvan och den är som lägst nu -.-'

Permalänk

Har en Sg2 och ja är supernöjd. Dålig bateritid? kollar man på en htc så har de gått 20% av batteriet. Ta bort allt tjoller så håller den 2dagar med surf och spel några samtal. Designen är en smaksak och att den är plastig är för att få ner vikten nått som är för mig en bra sak

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Skulle avråda från att köpa SGS+ också, bättre med orginal SGS. Appropå ICS tex. så har SGS+ inget stöd från cyanogenmod, CM9 Beta(ICS) finns redan till vanliga SGS(kör det på min SGS och det är riktigt bra redan). CM7 stable har funnits länge till SGS.

Vanliga SGS får även officiella uppdateringar generellt fortare, dom har ju sålt ganska många. Vill även slå ett slag för det grymma ljudet i SGS, har kvar min bara för att lyssna mp3 i princip.

Vänta lite så bör priset på SGS2 gå ner igen, dom höjer priserna runt jul. Tidigare har den legat på typ 3500-3600 som billigast. Oavsett så är det värt att betala extra för SGS2, allt är mkt bättre. Och även i det fallet finns inget stöd från cyanogenmod för Galaxy R, medans SGS2 har fullt officiellt stöd.

Är det bättre ljud i SGS än i SGS2 eller vad är det du menar, för du har väl även en SGS2 också?

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte vill lägga ut 4,5k på en S2:a och inte heller kommer rota telefonen så undrar jag om Galaxy R för 2999kr är värt?

IMO låter det sjukt värt?

Permalänk
Skrivet av Samurai237:

Är det bättre ljud i SGS än i SGS2 eller vad är det du menar, för du har väl även en SGS2 också?

Ja, SGS lirar i en helt annan liga vad gäller ljudkvalité.

Den lirar i en helt egen liga vad gäller smartphones(tillsammans med Nexus S och ett par till lurar som har samma wolfson ljudchip, även ip4 har wolfson)

SGS2 är inte direkt dålig, den är medelmåttig, det är SGS1 som är onormalt bra på den punkten bara.

Permalänk
Avstängd

Är den här dålig? http://cdon.se/hemelektronik/sony_ericsson_sk17i_xperia_mini_...

Försökte se mig lite för efter mer än Samsung. Kan tänka mig att lägga ut max 2.500 på en telefon, och Samsung verkar inte ha någon som är så bra för de pengarna, eller har jag jättefel?

Jag är, som man säger, en "n00b", ska tilläggas.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Är den här dålig? http://cdon.se/hemelektronik/sony_ericsson_sk17i_xperia_mini_...

Försökte se mig lite för efter mer än Samsung. Kan tänka mig att lägga ut max 2.500 på en telefon, och Samsung verkar inte ha någon som är så bra för de pengarna, eller har jag jättefel?

Jag är, som man säger, en "n00b", ska tilläggas.

Galaxy S är mkt bra, mkt bättre än xperia mini pro. Men det är två väldigt olika lurar, minin har en liten och lågupplöst skärm samt fysiskt tangentbort. Att läsa text/surfa med en sån är inget vidare alls med tanke på den låga upplösningen. Men vill du ha en liten smidig lur så kanske, skulle dock kolla på tex. SE Ray hellre. Den har högupplöst skärm men lite smidigare format

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923215

Fråga dig själv:

Vad ska du använda telefonen till?

Vilken storlek på skärm på ett ungefär?

Är en bra kamera viktigt?

Permalänk

Ännu bättre än SGS är Nexus S, hårdvarumässig lika som SGS bortsett från att den saknar SD slot(har å andra sidan 16GB inbyggt) har blixt/lampa vilket SGS ej har. Men framförallt, det är en google lur och den har redan fått ICS uppdateringen(verkar osäkert om SGS ens får en officiellt ICS), och får alltid senaste uppdateringarna först.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=790882

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Galaxy S är mkt bra, mkt bättre än xperia mini pro. Men det är två väldigt olika lurar, minin har en liten och lågupplöst skärm samt fysiskt tangentbort. Att läsa text/surfa med en sån är inget vidare alls med tanke på den låga upplösningen. Men vill du ha en liten smidig lur så kanske, skulle dock kolla på tex. SE Ray hellre. Den har högupplöst skärm men lite smidigare format.

Jättetack, då blev valet mer tydligt. Galaxy S it is!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JucoB:

Eftersom jag inte vill lägga ut 4,5k på en S2:a och inte heller kommer rota telefonen så undrar jag om Galaxy R för 2999kr är värt?

IMO låter det sjukt värt?

Det är absolut värt, billigaste dualcore luren mer eller mindre(räknar bort LG O2X då den suger nåt fruktansvärt och är nån hundring billigare bara)

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Jättetack, då blev valet mer tydligt. Galaxy S it is!

Ta en nexus S ist, såg precis att den ligger mkt bra i pris och finns i lager hos teknikmagasinet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=790882

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja, SGS lirar i en helt annan liga vad gäller ljudkvalité.

Den lirar i en helt egen liga vad gäller smartphones(tillsammans med Nexus S och ett par till lurar som har samma wolfson ljudchip, även ip4 har wolfson)

SGS2 är inte direkt dålig, den är medelmåttig, det är SGS1 som är onormalt bra på den punkten bara.

Oj. Tidigare var jag litet småsugen på att göra mig av med min SGS men eftersom jag nästan bara använder den till att surfa och lyssna på musik med kommer man nog bli besviken om man skaffar en mobil med ett sämre ljudchip.

Jag använder ett par AKG K450 så man kan ju tycka att dem gör SGS-ljudkvaliteten rättvis och att man skulle märka skillnad om man jämför med SGS2.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Samurai237:

Oj. Tidigare var jag litet småsugen på att göra mig av med min SGS men eftersom jag nästan bara använder den till att surfa och lyssna på musik med kommer man nog bli besviken om man skaffar en mobil med ett sämre ljudchip.

Jag använder ett par AKG K450 så man kan ju tycka att dem gör SGS-ljudkvaliteten rättvis och att man skulle märka skillnad om man jämför med SGS2.

Jag har min SGS mest till att lyssna på musik, hade SGS2 haft lika bra ljud hade jag kanske sålt den. Eller kanske inte, alltid bra att ha en lur för div. expriment osv.

Har du root? Isf måste du köra in voodoo appen: https://market.android.com/details?id=org.projectvoodoo.contr...

Finns en betal variant av den också som inte kräver en kernel med voodoo drivrutinerna. Utan voodoo är ljudet bra(som ip4) men med voodoo är det i en helt annan klass.

Skillnaden hörs tydligt även med samsung medföljande lurar, med riktiga lurar märks det ännu mer om du frågar mig. Jag är nog petigare med ljud än genomsnitts lyssnaren men SGS1 är erkänt riktigt bra enligt alla som kan ljud typ.

Vill du ha en snabbare lur rent generellt så läs på lite å lägg in cyanogenmod, det gör en ENORM skillnad jämfört med samsung roms. Finns även modifierade samsung roms med touchwiz om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Jag har min SGS mest till att lyssna på musik, hade SGS2 haft lika bra ljud hade jag kanske sålt den. Eller kanske inte, alltid bra att ha en lur för div. expriment osv.

Har du root? Isf måste du köra in voodoo appen: https://market.android.com/details?id=org.projectvoodoo.contr...

Finns en betal variant av den också som inte kräver en kernel med voodoo drivrutinerna. Utan voodoo är ljudet bra(som ip4) men med voodoo är det i en helt annan klass.

Skillnaden hörs tydligt även med samsung medföljande lurar, med riktiga lurar märks det ännu mer om du frågar mig. Jag är nog petigare med ljud än genomsnitts lyssnaren men SGS1 är erkänt riktigt bra enligt alla som kan ljud typ.

Vill du ha en snabbare lur rent generellt så läs på lite å lägg in cyanogenmod, det gör en ENORM skillnad jämfört med samsung roms. Finns även modifierade samsung roms med touchwiz om du gillar det.

Jag har faktiskt redan flashat in Cyanogenmod och jag har även installerat Voodoo appen. Har inte så mycket att jämföra ljudkvaliteten med, bara min gamla Huawei U8220 och en Samsung YP-K5 mp3-spelare och ljudet är ju mycket bättre i SGS.

Det är ju alltid kul att veta att det SGS-ljudkvaliteten är såpass bra som den är. Då gäller det bara att leta efter en telefon med motsvarande ljudkvalitet när det är dags att byta mobil nästa gång. Håller någon av de nyare lurarna samma ljudkvalitet, t.ex. Galaxy Nexus eller HTC Sensation XL, som SGS?

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Samurai237:

Jag har faktiskt redan flashat in Cyanogenmod och jag har även installerat Voodoo appen. Har inte så mycket att jämföra ljudkvaliteten med, bara min gamla Huawei U8220 och en Samsung YP-K5 mp3-spelare och ljudet är ju mycket bättre i SGS.

Det är ju alltid kul att veta att det SGS-ljudkvaliteten är såpass bra som den är. Då gäller det bara att leta efter en telefon med motsvarande ljudkvalitet när det är dags att byta mobil nästa gång. Håller någon av de nyare lurarna samma ljudkvalitet, t.ex. Galaxy Nexus eller HTC Sensation XL, som SGS?

Nä, finns ingen som är bättre. Lika bra finns, men då är det samma hårdvara som i SGS så det spelar ju ingen större roll. Det skulle va en Nexus S då, även att det är samma lur så har den iaf fått ICS officiellt. Kör CM9 Beta på SGS'en och det är riktigt trevligt och grymt snabbt redan nu.

Jag släpar inte runt på två lurar för att det är så jäkla kul, men jag lyssnar mest i bilen faktiskt och då är det rätt lugnt(och båda lurarna väger ju bara lite med än en HTC med unibody chassie, ) . Skillnaden hörs ännu mer i bilen såklart, så grymt bra ljud.

Har också en U8220 liggandes fö