Permalänk
Medlem

Stört fel åter igen på datorn?

Tjena tänkte bara skriva mina specs här först så ni vet vad det rör sig om för dator.

Processor Name: Intel Core i7-980X
Motherboard Model: ASUS Rampage III Extreme Intel X58 (Tylersburg 36S) + ICH10R
Video Chipset: ATI RADEON HD 5870 (CYPRESS XT)
DDR3: Corsair CMT6GX3M3A2000C8 2048 666.7 MHz (PC3-10600)
Monitor Name: LG W2363D 120 HZ
PSU: 900 Watt (80+)

Comp Temps:

Idle

CPU: 40c
MB: 34c
GPU: 33c
HD1: 50c
HD2: 60c
HD3: 59c
HD4: 40c (Windows)

Full load

CPU: 54c
MB: 44c
GPU: 52c
HD1: 65c
HD2: 68c
HD3: 59c
HD4: 52c (Windows)

Nu till problemet: Har ett problem när jag skall spela spel hänger sig ofta i Hawx2, MW3, BF3 & Lite andra mer krävande spel. Jag sitter å spelar kanske 15-20 min sen blir skärmen svart å LED dioden börjar blinka å det kommer upp "Skärmen går i energi sparläge" å jag hör att spelet är igång och jag kan skjuta springa å härja i en 5min sen dör de helt Dvs då kan jag inte längre röra på mig å höra ljud men datorn är fortfarande igång. Å jag måste stänga av den på knappen för att kunna starta om den. (Å ibland måste jag resetta CMOS)

Men nu till det ännu mer skumma ibland kan jag sitta å spela i flera veckor i rad utan att det händer en enda gång. Men när det väl börjar tramsa sig så kan det hålla på allt ifrån varje gång jag skall starta ett spel till att hända var 15-20 min. Å problemet är att då håller det i sig i några dagar att den jävlas så här å jag blir lika frustrerad varje gång.

Jag har felsökt på alla möjliga sätt jag kan å jag inte hitta felet har kollat i Windows fel loggarna hittar ingenting där detta år så skumt att jag blir tokig så jag flippar . Jag har bytt plats på alla DDR minnen fram å tillbaka. Har bytt plats på Grafikkortet till alla andra PCI-E Slots. Har testat köra utan ljudkortet i, Har testat köra med ett DDR minne i taget händer samma sak då med alla minerna å testat i olika slots med varje minne. Sedan har jag stress testat datorn so to speak men tempsen ser bra ut som ni kan se ovan. Enda jag kan komma fram till att

1. CPUn har gått åt skogen (dyrt å behöva byta till en ny extreme edition)
2. Grafikkortet sjunger på sista versen (Har testat med ett annat kort händer då också)
3. PSUn börjar lida mot sitt slut.

Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta problem. Är det möjligt att det är nå fel i Windows ? Mjukvaru fel? Att jag har nå skum trojan som bara går igång då å då för att jä*las :P. Jag har då Eset Smart Security 5 hela systemet plus att jag sitter bakom en Asus RT-N56U Router. Å alla sökningar kommer upp negativt inga trojaner å inget sånt.

MVH Alden

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet ! Ni kan ta bort denna tråd nu .

Felet var att min 1a Hårddisk kontakten där man kopplar in SATA koppling hade gått sönder och blivit böjd pga cosmos chassit som böjde SATA kabeln å resulterade i att kontantakten vart jätte glapp . Å så fort man snuddade vid sidan av chassit så rörde sig kabeln å då blev det kortslutning i princip därför kunde jag ha Main hårdisken igång där jag spelade å hade musik å sånt igång på.

Hoppas detta hjälper er om ni har liknande problem kolla så att SATA kopplingarna inte gått sönder pga av kabeln blivit böjd å därmed böjdes kopplingarna å plasten runt om gått av.

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar ha väldigt trångt i ditt chassie för din temps på dem känns lite höga. Helst inte över 50 - 55 grader bör du ha.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker själv att tempsen på mina hårdiskar är insane måste kolla om min fläkt som sitter där är igång.

Permalänk
Medlem

Ja dina HDDs kan inte må särskilt bra där

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av DrThraX:

Jag löste problemet ! Ni kan ta bort denna tråd nu .

Felet var att min 1a Hårddisk kontakten där man kopplar in SATA koppling hade gått sönder och blivit böjd pga cosmos chassit som böjde SATA kabeln å resulterade i att kontantakten vart jätte glapp . Å så fort man snuddade vid sidan av chassit så rörde sig kabeln å då blev det kortslutning i princip därför kunde jag ha Main hårdisken igång där jag spelade å hade musik å sånt igång på.

Hoppas detta hjälper er om ni har liknande problem kolla så att SATA kopplingarna inte gått sönder pga av kabeln blivit böjd å därmed böjdes kopplingarna å plasten runt om gått av.

" Ni kan ta bort denna tråd nu"
Varför då?
trodde man skrev här för att få hjälp samt hjälpa andra...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gigdata:

" Ni kan ta bort denna tråd nu"
Varför då?
trodde man skrev här för att få hjälp samt hjälpa andra...

Det är väl lika bra då ingen söker efter svaren innan de postar.
(OBS! ironi!)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)