gammal faktura från inkasso.

Permalänk

gammal faktura från inkasso.

Fick igår en trevlig brev från inkasso angående en faktura från 2006-10, den har jag betalat för jag har absolut inte fått någon påminnelse alls..
Men det är ju över 5år gammalt och jag har absolut inget kvitto på det längre, sparar max 3år sen slänger jag det..
Och kolla historik genom banken är inte möjligt heller, sparas väl bara 18mån där.

Men hur bestrider jag det utan kvitto?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

ring till banken och hör ifall dom kan gräva fram den trots åldern.
känns lurigt att en 5 år gammal skulle hitta nu....

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quattro-2.6:

Fick igår en trevlig brev från inkasso angående en faktura från 2006-10, den har jag betalat för jag har absolut inte fått någon påminnelse alls..
Men det är ju över 5år gammalt och jag har absolut inget kvitto på det längre, sparar max 3år sen slänger jag det..
Och kolla historik genom banken är inte möjligt heller, sparas väl bara 18mån där.

Men hur bestrider jag det utan kvitto?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Skulder/Om-du-int...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Finns nog historik för mer än 18 mån...
Jag fick ett liknande ärende för nåt år sen när jag köpte krashkåpor till hojen via en svensk återförsäljare, dom passade inte och skickade ner dom direkt till fabriken i Tjeckien (på återförsäljarens begäran)... Några år senare gick han i konkurs och fick då en faktura från konkursförvaltaren att jag skulle betala, vilket jag hade gjort men inte sparat kvitto, hade ju tom fått tillbaka pengarna men det fanns inte registrerat nånstans... Då fick jag skriftligt begära ut från banken kontoutdrag, om det nu var 3 år tillbaka... Det var inga problem, tror det kostade 80 spänn men det var det värt...

Men i ditt fall, seriöst? 5 år sen, jag tror dom bara tar en chansning. Det där hade jag gjort allt för att slippa... lycka till!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Fick igår en trevlig brev från inkasso angående en faktura från 2006-10, den har jag betalat för jag har absolut inte fått någon påminnelse alls..
Men det är ju över 5år gammalt och jag har absolut inget kvitto på det längre, sparar max 3år sen slänger jag det..
Och kolla historik genom banken är inte möjligt heller, sparas väl bara 18mån där.

Men hur bestrider jag det utan kvitto?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju ganska osannolikt att de skulle vänta 5 år med att kräva in pengar. Har du ringt inkassobolaget och pratat med dem? Ringt företaget som originalfakturan kom från (som du är säker på att du betalt)? Känns som något fel i deras faktureringssystem...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Konsumetfordringar preskriberas efter 3 år för det första (om det nu är en sådan). För det andra behöver du inte ange en anledning till bestridandet, än mindre bevisa bestridandet. Bara bestrid med hänvisning till att du betalat och påminn bolaget om att det inte är förenligt med god inkassosed att vidta ytterligare inkassoåtgärder avseende fordringar som är tvistiga.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Yep, väldigt konstigt.
Fakturan gäller en räkning på 1000kr men 5år ränta på 700kr och "arvode".. Varför ingen påminnelse eller inkasso tidigare?
Jävligt lustiga lindorff är, just när jag fått bort min skit från kronolle så kommer detta.
Sist var det bankens autogiro till bilförsäkringen som strula, påminnelse efter 43dagar.. Bara 100kr per dag, tack banken.

Men den här inkasso brevet är det nästan värt att gå till polisen med, bedrägeri att inte skicka det tidigare istället för att låta räntan krydda på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

http://superskuldsatt.blogspot.com/2009/10/lindorff.html

Anonym sa...

Lindorff Sverige AB är en djupt oseriös verksamhet med relativt halvseriösa kunder. Lindorff bryr sig inte om svensk lagstiftning eller svensk regering respektive riksdag samt gör allt för att skinna svenska medborgare på pengar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem

Om det verkligen är som du säger att du inte fått någon faktura eller annan handling på 5 år så bör det vara preskriberat, hör med inkassobolaget varför de har tagit upp en så gammal fordran och om de har någon dokumentation som kan förklara varför de dröjt så länge eller kan påvisa att de försökt kontakta dig men misslyckats, de kanske har sänt rek brev ?
Är de seriösa så bör de kunna styrka sitt agerande på något sätt, inkassobolaget kan bara hota dig, det är endast kronofogden som kan driva in en skuld, och de lär inte göra det med en preskriberad skuld om fordringsägaren inte kan visa att de försökt kontakta dig för att hålla skulden vid liv.
Jag skulle tro att det kan vara ett falla av slarvig bokföring och att de försöker skrämma dig att betala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tusen tack alla, ska ta och skriva ett snällt brev till dessa personer.
Hade lite hum om 3år men något osäker på det bara.
Finns roligare saker man kan göra för pengarna.

Troligen en foto på mig och bilen som kostar också.. Shit happens, måste ju vara första gången för allt.
Jag som lekte LGF:are (Långsamt Gående Fanskap) nu när halkan kom, 75km/h på 90väg så ska det blixtra vid 70 skylten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag tror det är nåt lurendrejeri för jag fick också en räkning av Lindoff för ett tag sen. Precis samma förfarande som du. Jag kastade den bara då man inte har nån skyldighet alls gentemot så här gamla krav. Funderade först på att ringa företaget som har urprungsskulden, som jag är rätt säker på är betald, och även bestrida, men det känns rätt menlöst då inkassoföretaget inte har nån laglig rätt till att kräva mig på pengar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tusen tack alla, ska ta och skriva ett snällt brev till dessa personer.
Hade lite hum om 3år men något osäker på det bara.
Finns roligare saker man kan göra för pengarna.

Troligen en foto på mig och bilen som kostar också.. Shit happens, måste ju vara första gången för allt.
Jag som lekte LGF:are (Långsamt Gående Fanskap) nu när halkan kom, 75km/h på 90väg så ska det blixtra vid 70 skylten.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer nog att märka att Rikspolisstyrelsen är mycket bättre på att jaga dig, de kommer inte att glömma bort dig så det blir preskriberat
Du borde bli vän med Bobrik http://www.adteknik.se/swedish/bobrik.htm han hjälper dig att inte bli fotad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kommer nog att märka att Rikspolisstyrelsen är mycket bättre på att jaga dig, de kommer inte att glömma bort dig så det blir preskriberat
Du borde bli vän med Bobrik http://www.adteknik.se/swedish/bobrik.htm han hjälper dig att inte bli fotad.

Nja, hastighetsvarnaren hade nog aldrig hunnit med det, det är runt 100m mellan hastighetsskylten och kameran och dom flesta GPS jag har varnar för kameran väldigt tidigt, runt 1km innan men varnar för hastigheten först efter 50-100m efter skylten.

Men hörde att det är kanske 5 pers av 100 som fått bot "av kameran"

Lustiga är att jag kört sträckan i ca 6år dagligen nu och aldrig blivit fotomodell, inte ens kört för fort där.

Tror starkt att kamerorna finns där för att avskräcka folk, sitter placerade där olyckor med dödsfall av skett.. det olustigaste är att jag kört just förbi olycksplatserna bara några minuter innan olyckan, och nej jag har inget med dom att göra med

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Har inte banken 10 års historik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

....
Men hörde att det är kanske 5 pers av 100 som fått bot "av kameran"
....

Kan nog stämma då bilden måste vara perfekt så dom kan se både den som kör och regnr.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Verkar skumt har inte mycket att tillägga över vad andra skriver dock kolla så girot på fakturan verkligen är inkassobolagets och inte något annat, förekommer då och då blufffakturor som ser ut som legitima men med annat bankgiro.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

1- Hävda att fordran är preskriberad sedan läääääääänge. Som sista utväg se punkt två.:)

2. Hävda att fordran redan är betald.;) Då är det upp till inkassobolaget att bevisa motsatsen. Notera att du kan hävda detta först sedan skulden har köpts av flera bolag i flera led, men med en sådan gammal skuld har så förmodligen skett (kolla upp det) så slipper du dom sen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av quattro-2.6:

Nja, hastighetsvarnaren hade nog aldrig hunnit med det, det är runt 100m mellan hastighetsskylten och kameran och dom flesta GPS jag har varnar för kameran väldigt tidigt, runt 1km innan men varnar för hastigheten först efter 50-100m efter skylten.

Men hörde att det är kanske 5 pers av 100 som fått bot "av kameran"

Lustiga är att jag kört sträckan i ca 6år dagligen nu och aldrig blivit fotomodell, inte ens kört för fort där.

Tror starkt att kamerorna finns där för att avskräcka folk, sitter placerade där olyckor med dödsfall av skett.. det olustigaste är att jag kört just förbi olycksplatserna bara några minuter innan olyckan, och nej jag har inget med dom att göra med

Man ställer själv in tid före eller sträcka före på dessa enheter, en navigator är något helt annat som inte funkar särskilt bra alls som fartvarnare. bobriken kan dessutom alla hastighetsgränser, inte bara kamerapositioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man ställer själv in tid före eller sträcka före på dessa enheter, en navigator är något helt annat som inte funkar särskilt bra alls som fartvarnare. bobriken kan dessutom alla hastighetsgränser, inte bara kamerapositioner.

Hm, kanske värt å skaffa en sådan.

Lätt hänt att man missar en skylt eller glömmer bort ibland.. Sen är inte skyltningen det bästa alltid.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB