Hjälp med att få DS411 att fungera med RT-N56U

Permalänk

Hjälp med att få DS411 att fungera med RT-N56U

Behöver som rubriken säger hjälp med konfigurationen för att få dessa enheter att fungera tillsammans.
NASen och routern är ihopkopplade med kabel och står tillsammans vid nätverksuttaget. Alla andra enheter (datorer, squeezebox och ps3) ansluter till till dessa trådlöst. Problemet är att NASen inte syns på nätverket. Antar att det har att göra med att jag kör DHCP men behöver köra statiskt IP.
Dessvärre är jag kass på datorer i allmänhet och nätverk i synnerhet så jag behöver tydlig hjälp.
Har kollat på denna sida
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Asus/R...
men är väl tydligen för dum för att förstå för jag får det inte att fungera.

Permalänk
Medlem

Känner inte till just den där NASen, men de brukar ha ett eget ipområde och fungera som DHCP och dela ut egna ip inom sitt adressområde.Se till att avaktivera DHCP och tilldela ett ip inom routerns ipadressområde.En annan sak av betydelse är att arbetsgruppens namn bör vara lika i NASen som i routern för lättare hantering.Hoppas att dessa rader kan vara till någon hjälp.Lycka till.

Permalänk

Routerns IP-område verkar vara 192.168.1.2 - 254. jag prövar att ställa NASen på IP 192.168.1.100, subnätmask 255.255.255.0, Standardgateway -, DNS-server 192.168.1.1.
Får då upp en ruta om att inställningarna tillämpas och att allt går bra, tittar man sen i synology assistant står det att anslutningen misslyckades och enda möjliga alternativet att komma vidare är "installation".
Föreslagna manuella inställningar är då IP 169.254.103.239, subnätmask 255.255.0.0, standardgateway - ,DNS-server 192.168.1.1. Andra alternativet är att köra DHCP, dessa två alternativ är de enda jag kan komma vidare med.

Det är helt uppenbart för mycket inställningar och beteckningar att hålla reda på för mig. Hade en RND4000 förut som bara var att plugga in och använda, tyvärr gick den sönder och var rätt långsam så jag valde DS411 för att få något snabbare.