Permalänk
Medlem

Mobilitet och prestanda?

Hejsan Sweclockers,

Jag är numera på jakt efter en ny Laptop pga. att min Asus G2SG tillslut har gått och gett upp. Det ska rakt av sägas att mina erfarenheter från G2SG:an är skapligt dåliga, den har varit inne på reperation fler gånger än jag kan räkna under de 3 åren jag har haft den, och därför vänder jag mig nu hit inför nästa köp.

Mina behov är sannerligen komplexa. Först och främst så är det av högsta vikt att datorn i fråga är fullt mobil, det vill säga en 15tums, inte mindre. Jag reser mycket med jobbet och måste kunna ta med datorn ganska enkelt då. Samtidigt så är jag i behov av en dator som jag kan ha i hemmet när jag vill spela lite tyngre spel på min fritid. Prisklassen är ganska öppen, givetvis vill jag inte betala allt för mycket men om det är det som behövs för att täcka mina behov på ett bra sätt så är jag åtminstonde öppen för förslag.
Viktigt hos datorn är att den faktiskt håller också, vill absolut inte behöva ha den inne på reparation 4ggr om året.

Vad det gäller mina behov hos spel så är det ganska mycket poker, vilket givetvis inte kräver någon vidare prestanda, men jag behöver kunna spela de tyngre spelen också. Exempelvis Diablo 3, Guild Wars 2 och liknande.

Så min fråga till er är helt enkelt, finns det någon sådan dator på marknaden? Det spelar ingen roll om det är windows eller apple.

Tack för hjälpen,

Guthan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Hejsan Sweclockers,

Jag är numera på jakt efter en ny Laptop pga. att min Asus G2SG tillslut har gått och gett upp. Det ska rakt av sägas att mina erfarenheter från G2SG:an är skapligt dåliga, den har varit inne på reperation fler gånger än jag kan räkna under de 3 åren jag har haft den, och därför vänder jag mig nu hit inför nästa köp.

Mina behov är sannerligen komplexa. Först och främst så är det av högsta vikt att datorn i fråga är fullt mobil, det vill säga en 15tums, inte mindre. Jag reser mycket med jobbet och måste kunna ta med datorn ganska enkelt då. Samtidigt så är jag i behov av en dator som jag kan ha i hemmet när jag vill spela lite tyngre spel på min fritid. Prisklassen är ganska öppen, givetvis vill jag inte betala allt för mycket men om det är det som behövs för att täcka mina behov på ett bra sätt så är jag åtminstonde öppen för förslag.
Viktigt hos datorn är att den faktiskt håller också, vill absolut inte behöva ha den inne på reparation 4ggr om året.

Vad det gäller mina behov hos spel så är det ganska mycket poker, vilket givetvis inte kräver någon vidare prestanda, men jag behöver kunna spela de tyngre spelen också. Exempelvis Diablo 3, Guild Wars 2 och liknande.

Så min fråga till er är helt enkelt, finns det någon sådan dator på marknaden? Det spelar ingen roll om det är windows eller apple.

Tack för hjälpen,

Guthan

ASUS G74SX-TZ078V - Intel Core i7-2630QM / 8GB / 1TB / 17.3" / GTX 560M / BT / Bluray / Win 7 HP
SweClockers recension

MSI GT780R-408NE - i7-2670QM / 8GB / 1.5TB / GTX 560M / 17.3" / BT / Blu-Ray / Win 7 HP
SweClockers recension

Om du vill kunna ta med den enkelt är en väska ett bra alternativ. Kan inte rekommendera en specifik väska dock, har inte mycket erfarenhet av dom.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/fs Den tror jag är din stil, sprillans ny modell med slickad design som klarar av spel på såsom diablo 3 på medel inställningar. En amerikansk bärbar dator med 8cells batteri som pratar business. God jul.

rabattkod

3XVB95RQ2025B5

Dold text
Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/fs Den tror jag är din stil, sprillans ny modell med slickad design som klarar av spel på såsom diablo 3 på medel inställningar. En amerikansk bärbar dator med 8cells batteri som pratar business. God jul.

rabattkod

3XVB95RQ2025B5

Dold text

Tack för svaret!

Vad är det som gör att man väljer den där för omkring 15000kr jämfört med t.ex. http://configure.us.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=dkcwbt1...
för 1500dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Tack för svaret!

Vad är det som gör att man väljer den där för omkring 15000kr jämfört med t.ex. http://configure.us.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=dkcwbt1...
för 1500dollar?

moms pålägg på 25% med knepiga garantiärenden och 4 månaders leveranstid.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

moms pålägg på 25% med knepiga garantiärenden och 4 månaders leveranstid.

Aright, då förstår jag!
Den här hårddisken som xps:en du länkade innehöll, 256 GB2 Solid State-hårddisk ( v/min), är den värd priset den lägger på?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Aright, då förstår jag!
Den här hårddisken som xps:en du länkade innehöll, 256 GB2 Solid State-hårddisk ( v/min), är den värd priset den lägger på?
Tack!

Jag hittar den inte men den kan väl vara värt 1200 pålägg jag vet inte, max 1500 skulle jag säga om du ska ha datorn 3-4år är det nog värt pengarna.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Nej den är inte värd pengarna! en ssd kan du skruva i när marknaden är mogen om nåt år, full hd är för hög upplösning för en 15.6" det blir minimalistiskt. Däremot ser bärväskan schysst ut, har du inte mus kan du köpa till det. finns fler väskor under kategorin tillbehör.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Aright, full HD är det även på 12500kr varianten, och det lutar väl mot den istället. 12500kr för en dator med den prestandan verkar ganska underbart, samtidigt som att det är en 15tums skärm vilket gör den väldigt smidig. Den enda skillnaden mot 15000kr varianten är SSD disken, och precis som du säger så kan jag alltid fixa det senare.

Det här med deras 1års 1day service, vad innebär det? Att dom fixar min dator inom en arbetsdag om den fuckar ur? Hur ser garantin ut, vet du det? Jag funderar på om det är värt att lägga till lite pengar för att få skydd mot klantighet, dvs spilla kaffe etc.

Är det förresten en bra idé att bara köpa en dual core processor idag, bör man inte ha 4 kärnig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Aright, full HD är det även på 12500kr varianten, och det lutar väl mot den istället. 12500kr för en dator med den prestandan verkar ganska underbart, samtidigt som att det är en 15tums skärm vilket gör den väldigt smidig. Den enda skillnaden mot 15000kr varianten är SSD disken, och precis som du säger så kan jag alltid fixa det senare.

Det här med deras 1års 1day service, vad innebär det? Att dom fixar min dator inom en arbetsdag om den fuckar ur? Hur ser garantin ut, vet du det? Jag funderar på om det är värt att lägga till lite pengar för att få skydd mot klantighet, dvs spilla kaffe etc.

Är det förresten en bra idé att bara köpa en dual core processor idag, bör man inte ha 4 kärnig?

2-kärnig varianten jobbar som 3 kärnor tack vare att den kan arbeta i 4 trådar, jag tror inte processorn blir någon flaskhals i vanlig användning eller i spel även med en framtida ssd, i renderings program och dylikt där det ställs högre krav på processorn är en quad rekommenderat. Jag tycker att du ska välja den för 10.000 med bärväska/hölje om du inte har en sådan, personligen tycker jag full hd är blir alldeles för smått med en sån liten skärm. du har alltid 2års garanti på fabriktionsfel i svergie, vad 1års 1 day betyder vet jag inte säkert men antaligen är det snabbare hantering av ärendet, olycksfallförsäkring kanske går att köpa till.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Dom kommer ju dock uppdatera 15z väldigt snart (lanserad i USA om jag inte minns fel), AMD 7xxx serien gpu m.m.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

www.pc-konsulten.se kan du konfigurera spel-modellerna själv. Fördelen är, att man har valet att välja ett riktigt bra grafikkort. Ett exempel på hur en 15.6" X-256 konfig. kan se ut. På pc-konsulten använder man Clevo bärbara.

X-256

+ Standard 1920x1080, 60% NTSC, blank

+ Normal garanti/branschstandard - max 7 felaktiga pixlar inom 14 dagar (efter leverans från oss)

+ I7 2670QM 2,2-3,1 GHz 6 MB, 45 W (julrabatterad 100 kr) (800,00 kr)

+ 8 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4 GB) (200,00 kr)

+ AMD Radeon 6990M 2 GB (Julrabatterad 200 kr) (1.400,00 kr)

+ Seagate Momentus XT 500 GB/4GB Hybrid (1.600,00 kr)

+ Windows 7 Home Premium svenskt - 64bit (1.100,00 kr)

+ DVD-brännare (200,00 kr)

+ Standard Clevo (kombinerad blåtand)

+ Arctic MX-4 - cpu & gpu (100,00 kr)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris: inkl. moms 15.190 kr

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Dom kommer ju dock uppdatera 15z väldigt snart (lanserad i USA om jag inte minns fel), AMD 7xxx serien gpu m.m.

Jaså, har du något lite mer konkret, dvs en länk eller releasedate?

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar lite mer på Alienware datorerna. Har numera hittat ett pris ink. moms och frakt på 15530:-.
Specc:
FÄRGALTERNATIV Alienware M14x, svart, WLAN redigera
PROCESSOR Processorn Intel® Core™ i7 2670QM (2,20 GHz, 6 MB, 4 kärnor) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt redigera
GRAFIKKORT 1.5GB NVIDIA® GeForce® GT555M redigera
MINNE 8 192 MB 1 600 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096] redigera
HÅRDDISK 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) redigera
LCD-SKÄRM 36 cm(14,1-tums) WideHD (1 366 x 768) LCD-skärm och TrueLife™-teknik, WLED redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW Drive including software redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING European Dell Wireless 1000 redigera
PRIMÄRT BATTERI Primary 8-cell 63W/HR LI-ION redigera
SKYDDA DIN NYA DATOR Inget säkerhets- och antivirusskydd redigera
SERVICE OCH SUPPORT 1 års Nästa dag hårdvaru support inkluderat med din PC redigera
OLYCKSSKADESKYDD Inget olycksskadeskydd redigera

Hur ser det ut guys?

Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Jaså, har du något lite mer konkret, dvs en länk eller releasedate?

Blandade med nya HP envy 15, sorry.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/fs Den tror jag är din stil, sprillans ny modell med slickad design som klarar av spel på såsom diablo 3 på medel inställningar. En amerikansk bärbar dator med 8cells batteri som pratar business. God jul.

rabattkod

3XVB95RQ2025B5

Dold text

Vad innebär rabattkoden förresten?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Dom kommer ju dock uppdatera 15z väldigt snart (lanserad i USA om jag inte minns fel), AMD 7xxx serien gpu m.m.

Samma specs i USA som i Sverige för tillfället.

Garantin hos DELL är underbar. Går datorn sönder så kommer det en tekniker hem till dig nästa arbetsdag med nya delar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Vad innebär rabattkoden förresten?:D

kolla efter..

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni denna ser ut? Samsung NP700Z5A.
http://www.inet.se/produkt/1970104/samsung-np700z5a

Permalänk
Medlem

Knepiga garantiärenden med dell?

När jag hade min gick något knas efter ett år, de kom hem till mig 2 dagar efter felanmälan och fixade på plats

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Hur tycker ni denna ser ut? Samsung NP700Z5A.
http://www.inet.se/produkt/1970104/samsung-np700z5a

Bästa alternativet IMO, inte lika bred, tjock och tung som andra 15,6" laptopar och har dessutom bra prestanda och väldigt tilltalande design.
Synd bara att skärmen verkar vara ett botten napp.

Kan berätta mera om några dagar, beställde en tidigare idag nämligen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Bästa alternativet IMO, inte lika bred, tjock och tung som andra 15,6" laptopar och har dessutom bra prestanda och väldigt tilltalande design.
Synd bara att skärmen verkar vara ett botten napp.

Kan berätta mera om några dagar, beställde en tidigare idag nämligen.

Var beställde du den ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Var beställde du den ifrån?

Bor i Finland, beställde från multitronic.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Aaah, okay!
Har gått och blivit väldigt sugen på den istället för en Dell XPS 15z måste jag säga, den verkar riktigt fin. Skärmen verkar vara helt OK och då är det egentligen klappat och klart.

Permalänk
Medlem

Skumt nog så var jag inne på samsungs hemsida och skulle kika upp var dom hade återförsäljare eller ev. onlineförsäljare men lyckades inte hitta någonting överhuvudtaget, datorn fanns inte ens med att välja på när man väl är och kikar på återförsäljare, finns det någon vettig förklaring till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Skumt nog så var jag inne på samsungs hemsida och skulle kika upp var dom hade återförsäljare eller ev. onlineförsäljare men lyckades inte hitta någonting överhuvudtaget, datorn fanns inte ens med att välja på när man väl är och kikar på återförsäljare, finns det någon vettig förklaring till detta?

There you go.
http://www.inet.se/produkt/1970104/samsung-np700z5a

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Vill du komma undan billigt, inte behöva bära på så mycket vikt och behålla helt ok prestanda kan jag rekommendera:
https://www.inet.se/produkt/1969349/msi-ge620dx-462ne-geforce...
Denna köpte jag nu i jul Mycket nöjd, touchpaden är lite plastig men det är inget man inte kan leva med!

/c

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Samsung Series 7 15.6 tums numera inhandlad, underbart!
Tack för hjälpen Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Samsung Series 7 15.6 tums numera inhandlad, underbart!
Tack för hjälpen Sweclockers!

Nice! Har du den i handen redan? Eller måste du vänta på posten som mig?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Nice! Har du den i handen redan? Eller måste du vänta på posten som mig?

Jo jag får allt vänta precis som du, men förväntar mig att ha den imorgon eller dagen därefter! Den är reggad i GBG(posten) och jag bor i Örebro så jag är hoppfull!