World of Warcraft-enkät

Permalänk
Medlem

World of Warcraft-enkät

Jag är på jakt efter folk som spelar World of Warcraft som kan hjälpa mig några minuter med att svara på en enkät. Egentligen handlar det inte om WoW utan om delad uppmärksamhet och virtuella världar, men jag har valt att bara vända mig till användare av en enda virtuell värld. Enkäten är en del av min c-uppsats i kognitionsvetenskap.

Spelar du så får du hemskt gärna gå in på https://www.facebook.com/events/165557736878651/ och klicka dig vidare till rätt enkät (man behöver inget facebookkonto). Sprid gärna länken vidare till andra. Enkäten är öppen till och med nyårsdagen och tar bara några få minuter att svara på.

Permalänk
Medlem

Intressant! Gick in och svarade. Du kan ju gärna posta resultatet här också när du är klar, även om man kunde fylla i e-postadress.
Tycker det är roligt med forskning kring datorspelande (även om detta "bara" är en C-uppsats), känns som att det finns väldigt många teorier om hur spelande påverkar folk men inte så många konkreta svar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Trevligt med en välskriven och opartisk undersökning för en gångs skull, blev till att lämna ett svar denna gången

Permalänk
Medlem

Jo, det finns mycket teorier om dataspelande. Men det mesta jag hittat av forskning om spel handlar antingen om hur man utformar spel så att de blir så fängslande som möjligt, eller om hur man får folk att bli mindre fängslade av spel Fokus är ofta på tekniken och förvånansvärt lite forskning har människan och tänkandet som utgångspunkt. Vilket är lite märkligt när man tänker på att vi mer och mer lever och umgås och ibland även arbetar i virtuella världar.

Permalänk
Medlem

Ett problem med undersökningen är att man tex inte kan välja svaren "vet ej, väljer inte att svara" och iom det blir resultat skevt.

Här kommer en c-uppsats om Lotro och relationer. Kan vara intressant för din uppsats. http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=lotro%20uppsats&source=...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det är sant, det är ett problem att jag inte har med ett "inget svar" alternativ. Orsaken är främst att jag använde Google docs formulär. Det gick inte att göra ett extra-alternativ bredvid en skala, som jag egentligen hade velat. Så det här blev det bästa alternativet jag lyckades få till. Förhoppningsvis blir resultaten ändå tillräckligt tillförlitliga. Jag hoppas att de som svarar på enkäten uppskattar var de skulle hamna i skalan även om de inte har exakt den erfarenhet som frågan gäller.

Tack för tipset med uppsatsen. Jag har sett några studier om just relationer i virtuella världar som verkar intressanta (men som oftast ligger lite utanför mitt område). Bland annat kom det en doktorsavhandling på Blekinge tekniska högskola nu i år om regler och roller i Second Life. Både sociologer, samhällsvetare och epedemiologer börjar få upp ögonen för att spelvärldar kan användas för att studera, eller rent av experimentera, med mänskligt beteende.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lirat wow rätt mycket i tre år så jag tänkte gå in och göra enkäten. 2008 var jag inne mycket på second life och blev helt fast i det under några månader. Hade tom en relation i ett halvår med en tjej i real life (eller first life som man sa där i sl) också som jag träffat via second life

Ahh..såg nu att enkäten var avslutad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelå:

Både sociologer, samhällsvetare och epedemiologer börjar få upp ögonen för att spelvärldar kan användas för att studera, eller rent av experimentera, med mänskligt beteende.

Den här incidenten är det många som fascinerats av och studerat (du kände säkert redan till den, men kanske det finns andra som tycker det är intressant):

http://en.wikipedia.org/wiki/Corrupted_Blood_incident

Permalänk

Åh, vad synd. Jag hade också velat svara på enkäten.

Permalänk
Medlem

Till att börja med, stort tack till alla som svarat. Jag tror att en stor del av de 44 personer som svarade på enkäten kom från den här sidan. Jag återkommer i den här tråden med en länk till uppsatsen när den är klar.

Roligt att det är ännu fler som hade velat svara, men jag var tvungen att ha en ganska kort undersökning. (Är lite sent ute...) För er som upptäckt undersökningen för sent och ändå vill se vad det handlade om har jag gjort en kopia av enkäten som man kan se på https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dG1fNzc4... Det går att svara och lämna kommentarer i den om man vill, men det kommer inte att användas i uppsatsen.

Corrupted Blood incidenten är väldigt intressant, och jag tror att den fick upp ögonen på många forskare för att sociala beteenden i spel faktiskt speglar beteenden i verkliga världen. Jag läste en intressant artikel som handlade om möjliga forskningsområden där man kan använda virtuella världar för experiment. (Den finns tyvärr inte fritt tillgänglig på nätet, men den går att ladda ned via vissa bibliotek http://gac.sagepub.com/content/4/4/396.short) Ett exempel var att testa teorier om vilken maktstruktur som är bäst för att sköta gemensamma resurser (vatten i exemplet) i ett samhälle. Det finns teorier som förespråkar allt från totalitära styren till att ingen samhällsstyrning behövs alls. Man skulle kunna köra olika politiska system på olika servrar med i övrigt identiska världar och på så sätt testa teorierna.

Min egen infallsvinkel handlar mer om hur våra medvetanden hanterar virtuella världar. Det är väldigt intressant att vi kan hantera sociala förhållanden som utspelar sig i "låtsas-världar". Mycket av forskningen som finns har sin grund i film- och litteraturvetenskap, och utgår därmed från att spel och virtuella världar är en form av fiktion eller berättande. Och det är ju givetvis i viss mån sant. Men samtidigt kan man, som waconda säger, ha förhållanden i en virtuell värld. Hanterar vi sådana förhållanden som vi hanterar fiktion? Det verkar ju inte så. Men samtidigt kanske vi inte tänker oss dem precis som förhållanden vi har i den fysiska världen heller? Samma sak med handlingar, platser, egendom med mera. Tänker vi på det som fiktion eller verklighet, eller något mittemellan?

Hur vi hanterar delad uppmärksamhet är en väldigt liten del av det hela. Jag hoppas på att undersökningen kan visa lite om hur vi mentalt delar upp (eller inte delar upp) tillvaron när vi är aktiva i två olika världar samtidigt. Sedan får det bli mer om de större frågorna i någon annan uppsats.

Permalänk
Medlem

Nu är uppsatsen äntligen publicerad Den finns att hämta på http://hdl.handle.net/2077/28988

Stort tack till alla som varit med och svarat på enkäten eller på annat sätt visat intresse!