Grafiken förstör hela spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

"WOW har ju DX11 stöd"
Som tillför... vad exakt? Klarar mig bra utan DX11. Och avancerade grafikinställningar... vaddå? Shadows? Texturer? Grass Density? Object Detail?

När det gäller WoW och DX11 så är det prestanda framförallt. DX11 är överlägset DX9 även om grafiken är likadan.

Grafikinställningar som ger det möjlighet att ställa in skuggor, detaljer, hur långt man ser m.m. T.ex. lägger jag märke till rätt mycket pop-up i SWTOR vilket skulle hjälpas av med längre visuellt avstånd (om man har en PC som klarar det förstås). Skuggorna är hemskt dåliga i SWTOR.

Eftersom SWTOR är PC-exklusivt finns inga ursäkter för att ha grafikinställningar som från en konsolport.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

När det gäller WoW och DX11 så är det prestanda framförallt. DX11 är överlägset DX9 även om grafiken är likadan.

Grafikinställningar som ger det möjlighet att ställa in skuggor, detaljer, hur långt man ser m.m. T.ex. lägger jag märke till rätt mycket pop-up i SWTOR vilket skulle hjälpas av med längre visuellt avstånd (om man har en PC som klarar det förstås). Skuggorna är hemskt dåliga i SWTOR.

Eftersom SWTOR är PC-exklusivt finns inga ursäkter för att ha grafikinställningar som från en konsolport.

Skuggorna är bra i SWTOR. Har inte märkt något konstigt.
De är även i realtime och det finns en hel del dynamiska ljuskällor som kastar skuggor. Har hittills inte sett en dålig skugga.

Och det kommer säkerligen fler inställningar, som AA, Draw Distance etc längre fram.

I WOW har jag ~60fps runtom i världen med allting på Ultra i DX11.
Och I SWTOR har jag ~60fps runtom i världen med allting på High, i DX9.

Prestanda, whaaat?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Före jag spelade Swtor hade jag samma åsikt som sig. Men efter ett par dagar i Swtor så tycker jag att grafiken är rätt bra för att vara mmo

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Förstår inte vad du menar, det här spelet har snyggaste grafiken jag nånsin sett i ett MMO?

Visst kan det vara snyggt, men det är inte det han är ute efter. Har jag förstått honom rätt så är tecknad grafik lite töntigt och gammalt, och även fast jag inte spelar SWTOR så håller jag med till 100%, det är lite "barnsligt" liksom, jag tänker bara på Star Wars legospel.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Själv är jag av åsikten, att varför i hela fridens namn köper man ett spel som man avskyr grafiken på, som det finns mängder av youtubevideos på, som spelats beta på, och som man lätt kan spana in hos någon annan säkerligen innan man köper?

Okej, ts verkar inte ha köpt det utan klagar bara i ren allmänhet, men det är ju också lite dumt eftersom man då inte får något alls av spelupplevelsen i sig.

Sure, grafiken är inte den bästa men vill man ha cool grafik, så köper man en monsterdator och spelar bf3 eller skyrim exempelvis

Jag köpte spelet för att det var roligt helt enkelt, inte för att det var fult eller snyggt även om jag inte stör mig särskilt på det, plus att det går faktiskt att göra om det lite om man pillar lite ibland filerna och man kan då slå på lite mer roligheter.

Finns ju en enkel sak att göra åt det, ifall man inte gillar hur det ser ut, köper man inte, gillar man spelupplevelsen och ogillar grafiken så får man stå ut
Så enkelt är det ju och så slipper man starta en enorm tråd om något man inte kommer kunna påverka ändå i slutändan eftersom det är bioware och lucasarts osv som bestämmer detta

Sen, självklart vill de få ut spelet till så många som möjligt, kära nån, är det ingen här som vill tjäna pengar på de jobb ni utför och skulle ni inte själva vilja ha obegränsat med kunder eller beställningar?
Vore att skjuta sig själv i foten att inte kunna ha möjlighet att kunna spela ett jättestort och vad som förmodat kommer bli ett ganska poppis mmo

My fice cents.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Lägg till det här i client_settings.ini

AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true

Ändra AntiAliasing till vad du vill.

blir snyggare , FSAA gör mycket!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Har spelat en del EVE.

Det finns ingen direkt fysik i spelet. Man åker antingen upp / ner, höger eller vänster. Skeppet reagerar inte på mottagna skott, explosioner eller så. Så det enda som kräver att GPU/CPU arbetar är texturerna på skeppen och effekterna från explosioner, trails etc.

Det är ju ingenting direkt avancerat som sker på skärmen. Sedan får du ju tänka på att i stora PVP strider så sitter man sääääääääääääällan inzoomad på sitt skepp och tittar runt. Utan man zoomar ut vilket leder till att man egentligen bara ser ikoner..?

Det finns ju inte heller någon riktig fysik att tala om i SWTOR så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt? Att NPCs kastas omkull av explosioner eller dyl. betyder inte att SWTOR har en fysikmotor för det har det garanterat inte.

Huvudargumentet handlade om att EVE är ett snyggare spel än SWTOR, vilket är onekligen sant och varför Bioware har valt den här stilen går bara att spåna om men jag skulle gissa på att de försöker fånga WoW spelare som gillar framförallt grafiken i WoW.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Bättre än WoW i alla fall.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det finns ju inte heller någon riktig fysik att tala om i SWTOR så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt? Att NPCs kastas omkull av explosioner eller dyl. betyder inte att SWTOR har en fysikmotor för det har det garanterat inte.

Huvudargumentet handlade om att EVE är ett snyggare spel än SWTOR, vilket är onekligen sant och varför Bioware har valt den här stilen går bara att spåna om men jag skulle gissa på att de försöker fånga WoW spelare som gillar framförallt grafiken i WoW.

Tror inte de valt grafiken för att fånga upp WoW-spelare utan för att det inte kommer se riktigt gammalt ut om 2 år. Den här grafiken kanske inte ser ut som det senaste som BF3 men tror inte det kommer kännas som det åldras så mycket heller om ett par år som säkert BF3 och andra sådana spel gör. Tror hela poängen med grafiken är att få ut en så lång livslängd som möjlgit utan att behöva göra en massa uppgraderingar av grafiken i spelet längre fram.

Har för mig att de till och med sagt det i nån intervju när de började prata om spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lägg till det här i client_settings.ini

AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true

Ändra AntiAliasing till vad du vill.

blir snyggare , FSAA gör mycket!

vart ligger client_settings.ini ?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

vart ligger client_settings.ini ?

C:\Users\username\AppData\Local\SWTOR\swtor\settings

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samurai237:

Håller med TS. Grafiken är den främsta anledningen till varför jag inte ger spelet en chans. Den "teckande grafiken" tycker jag verkligen inte passar in. Håller även med om att AoC är fruktansvärt mycket snyggare.

Jag hade ganska stora förväntningar inför SWTOR men när jag såg vilken grafikstil de valt blev spelet ointressant för mig. Att de valt denna grafikstil för att många fler ska kunna spela det känns som en ganska löjlig förklaring. Det är ju bara att titta på hur bra BF3 till PC sålde, det finns gott om PC-spelare med bra datorer och den lilla del som sitter på kassa burkar kan man nog ändå räkna bort från listan över kunder.

BF3 har sålt bra men vi snackar ju inte monster siffror direkt om man jämför med vilken spelar bas som SWTOR riktar sig på (Wow/MMOrpg).

BF3´s PC version ligger långt efter x360 och ps3 även.

BF3 har i sina 10 första veckor sålt lite över en miljon ex till PC (runt 13% av total BF3 försäljning), säg att högt räknat så har hälften av dessa, säg 500k en grym gamer burk som vi här på Swec.
Väldigt många i MMO träsket sitter på laptops och mid range datorer.
Det känns som att när man på Bioware/EA letar efter en playerbase till sitt spel så vill de nog norpa spelare ifrån en grupp som är betydligt större än en lite marginell grupp som gillar att maxa BF3.

Så jag tycker nog att deras förklaring är väldigt rimlig, även om också hade önskat något annan mer "realistisk" grafik jag med.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Alternativ texturpack - problem solved

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Suck... ännu en "grafiken är inte snygg nog!" person.

Du spelar ett MMO av fel anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Alternativ texturpack - problem solved

-----------
Menar du att det finns en mod som heter som denna?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

BF3 har sålt bra men vi snackar ju inte monster siffror direkt om man jämför med vilken spelar bas som SWTOR riktar sig på (Wow/MMOrpg).

BF3´s PC version ligger långt efter x360 och ps3 även.

BF3 har i sina 10 första veckor sålt lite över en miljon ex till PC (runt 13% av total BF3 försäljning), säg att högt räknat så har hälften av dessa, säg 500k en grym gamer burk som vi här på Swec.
Väldigt många i MMO träsket sitter på laptops och mid range datorer.
Det känns som att när man på Bioware/EA letar efter en playerbase till sitt spel så vill de nog norpa spelare ifrån en grupp som är betydligt större än en lite marginell grupp som gillar att maxa BF3.

Så jag tycker nog att deras förklaring är väldigt rimlig, även om också hade önskat något annan mer "realistisk" grafik jag med.

PC-spel säljer väldigt många exemplar över en lång tidsperiod. Det kan handla om flera år, många avvaktar och ser hur det blir och vad som händer. Det finns inga siffror på exakt hur mycket BF3 sålt till PC samt att det finns många digitala siffror som inte avslöjas för oss "vanliga" människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Menar du att det finns en mod som heter som denna?

Nä men att ett annat texturpack kan blidka de som tycker SwTor har en allt för optimistisk atmosfär.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Nä men att ett annat texturpack kan blidka de som tycker SwTor har en allt för optimistisk atmosfär.

-----------
Jag tänkte väl, men blev att fråga för säkerhets skull då jag blev lite förvånad att nån redan skulle kirrat att modda sådant nåt i spelet^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vem snackar grafik i ett MMO ?

Det är 100% känslan det handlar om.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vem snackar grafik i ett MMO ?

Det är 100% känslan det handlar om.

Så grafiken har 0 att göra med "känslan".. *** please

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Lägg till det här i client_settings.ini

AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true

Ändra AntiAliasing till vad du vill.

blir snyggare , FSAA gör mycket!

Vart hittar man den filen?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Vart hittar man den filen?

C:\Users\%username%\AppData\Local\SWTOR

Permalänk
Skrivet av Problematik:

Seriöst alltså, hur tänkte dom? Var dom verkligen tvungen att köra med tecknad grafik som många gånger ser värre ut än i spel från 2004, till med från 2002?

Det verkar vara ett bra spel annars, men grafiken tar verkligen död på hela upplevelsen. Det är ändå dom där tecknade fula texturerna man ska se på under flera hundra timmars spelande.

Nä tack, jag är less på tillverkare som gör spel med tecknad grafik bara för att så många som möjligt ska kunna spela det.

Det såg kanske bra ut i world of warcraft för 7 år sedan, men det ser inte bra ut 2011.

Håller med dig. Tycker att allt ser ut som lera. Förstör upplevelsen helt och hållet. Wow ser hundra gånger bättre ut imo :S

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen, en "egen" unik design är tidlös och kan onte göras anyggare, medan hyperrealism alltid kommer göras bättre vartefter tiden går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

C:\Users\%username%\AppData\Local\SWTOR

Tack, min nollställer sig och går tbx till orginalet om jag avslutar spelet. Finns det något sätt för att få den att ligga kvar?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

BF3 har sålt bra men vi snackar ju inte monster siffror direkt om man jämför med vilken spelar bas som SWTOR riktar sig på (Wow/MMOrpg).

BF3´s PC version ligger långt efter x360 och ps3 även.

BF3 har i sina 10 första veckor sålt lite över en miljon ex till PC (runt 13% av total BF3 försäljning), säg att högt räknat så har hälften av dessa, säg 500k en grym gamer burk som vi här på Swec.
Väldigt många i MMO träsket sitter på laptops och mid range datorer.
Det känns som att när man på Bioware/EA letar efter en playerbase till sitt spel så vill de nog norpa spelare ifrån en grupp som är betydligt större än en lite marginell grupp som gillar att maxa BF3.

Så jag tycker nog att deras förklaring är väldigt rimlig, även om också hade önskat något annan mer "realistisk" grafik jag med.

De hindrar dem väl inte att göra snygg grafik ändå? De med sämre dator får ju helt enkelt skruva ner den lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Så grafiken har 0 att göra med "känslan".. *** please

Det e väll klart att den inte har. Inte i ett MMO. I FPS spel är grafiken 50% av känslan.

LoL är omåttligt populärt trotts att jag personligen tycker att grafiken är något av det sämsta jag någonsin skådat.

Fast visst. Vill du logga in i Stormwind kl 18.30 före RAID om man byggt WoW i Frostbite 2.0 så hade man fått tagit
ett banklån för att bygga sin dator....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Grafiken gör sig betydligt bättre när man spelar än när man kikar på bilder/filmer. Så innan man börjar spy galla kan man testa att faktiskt spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Skuggorna är bra i SWTOR. Har inte märkt något konstigt.
De är även i realtime och det finns en hel del dynamiska ljuskällor som kastar skuggor. Har hittills inte sett en dålig skugga.

Och det kommer säkerligen fler inställningar, som AA, Draw Distance etc längre fram.

I WOW har jag ~60fps runtom i världen med allting på Ultra i DX11.
Och I SWTOR har jag ~60fps runtom i världen med allting på High, i DX9.

Prestanda, whaaat?

Vad gäller prestanda, varför blanda ihop spel, om vi tar BARA WoW som exempel, får jag sämre FPS med DX9 än med DX11. SÅ i det spelet märker man att DX11 kan göra saker på ett bättre sätt än DX9.

Det pratades väl om uppåt 20-30% prestandaökning bara på att köra det i DX11läget.

http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-cataclysm-directx-11-performance,2793-7.html

Men vad gäller hurvida man kan få "mer realistisk" grafik så tycker jag som jag har sagt tidigare i tråden att det är irrelevant. Bara för att man kan göra grafik som liknar vår verklighet så är det inte alltid vettigt att göra det. Man ska hitta en stil som passar spelet och som känns bra att spela i. Om det sen är tecknat eller streckfigurer eller människoliknande figurer spelar ingen roll.

Skyrim t.ex. är jättesnyggt att springa runt i om man som jag är van vid WoW, men jag ser vad jag gör i WoW på ett mycket tydligare sätt och det är snygga detaljer oavsett om det liknar verkliga saker eller inte.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Sätt en viss diskussion kring EVE här och , till dem som spelat båda: Vilket av dem har "bäst" grafik? Har inte spelat eve på länge men jag kommer ihåg att det var lite i still med cod 4 angående texturer och effekter, är SWOTR liknande?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36