Radeon 6450, riktigt söligt minne...

Permalänk

Radeon 6450, riktigt söligt minne...

Hallå mina överclocknings-minigudar ^^.

Jag har en liten fråga, men först lite bakgrundsfakta.
Jag köpte XFX Radeon 6450 1gb DDR3 för 400kr (väldigt snålt?), i hopp om att det skulle vara extremt bättre än mitt gamla XFX Radeon 4550(som jag dessutom köpte för 350kr ett år sedan). Hastighetsökningen var minimal, där ökningen på GPUn var så lågt som 75MHz om jag minns rätt.
Anledningen till detta enorma misstag är -som många nog kan gissa- att jag kollade på model-namnet. Ja menar, 6450 och 4550, vem skulle kunna tro?
Men ja, 6450 är ju en fortsättning på 5450, som är till för simpelt webbsurfande. Det är en av anledningarna till att kortets minneshastighet ligger på 533MHz. Jag har klarat mig lika bra hitintills. LoL har gått på 25fps i allt max förutom skuggorna. Men när jag ska köra Starcraft 2! Då händer det grejer. Det körde först perfekt i en vecka två, men sedan fick jag detta udda problem. När den ska ladda custom maps så får jag riktigt låg fps. Då snackar vi alltså 5-7fps. Och när man då får möta en boss där, då går den ner till noll, och skiftar ibland upp till ett eller två fps.

Mina datorkomponenter är (ifall det inte står i signaturen):
AMD Phenom Quad-Core 9500 2.2GHz Idle: 44C Load: 49C
XFX ATI Radeon 6450 1GB DDR3 Idle: 47C Load: 52C
4x Gammalt Skrot 1GB 600MHz Idle:? Load:?
Corsair 650W Idle:? Load:?
Cooler Master Centurion Mid-Tower Idle:? Load:?
Tre 120cm fläktar Idle:? Load:?
Caviar Blue SATA6 1TB Idle:? Load:?
Samsung SATA3 1TB Idle:? Load:?
Gammal Skrot 500GB Idle:? Load:?
Trasigt Inbyggt LAN-Kort (disablat)
Trasigt Trådlöst LAN-Kort (inga drivrutiner)
D-Link Gigalan
10 Mbit Telia (Får dock 11 ner och 12 upp)

Nu till själva frågan. Hur kan jag få Catalyst Control Center att overclocka skiten mer än från 533MHz till 600MHz? Då tänker jag mig iaf 800MHz i hastighet.

Tack i förväg!

/// Petar

Permalänk
Medlem

Testa MSI AfterBurner?

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk

Det funkar väll bara för nVidia?

EDIT: Funkar lika bra som CCC gjorde, man kunde ändra lika mycket på både Minnet och GPUn, och Voltage Control var låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Det funkar väll bara för nVidia?

Nej funkar med mina kort tex.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Voltage Control är låst! Har satt igång det i settingsen och restartat programmet minst fem gånger

Permalänk
Medlem

Har ett förslag. Kollade lite och jämförde ditt kort med ett GeForce 8800GT, och ett 8800 verkar vara ganska mycket bättre i spel trots att det är äldre.
Jag har ett liggande som du ev skulle kunna köpa billigt om du vill.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag undrar varför du snålar så f.rbenat? De kort som du köpt är verkligen inga höjdare spelmässigt. Innan du köper kan du ju kolla/fråga här först.
Hoppas kan man men man kan faktiskt undersöka lite också

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Har ett förslag. Kollade lite och jämförde ditt kort med ett GeForce 8800GT, och ett 8800 verkar vara ganska mycket bättre i spel trots att det är äldre.
Jag har ett liggande som du ev skulle kunna köpa billigt om du vill.

Hur mycket pratar vi om? Den verkar inte mycket bättre dock.

Att jag snålar så förgävligt är för att månadspeng är ett påhitt i mitt hus och busskort och rummets elanvändning får man betala själv (yes, elmätarn precis utanför rummet). Inte så lätt med de 500kr jag får för reklamutdelning.

Dock så har jag fått dubbla distrikt i fyra veckor och under julen ska jag dela fyra distrikt. Så jag kan väll spara ihop till ett 1500 från några veckor tillbaks också.

Permalänk
Medlem

560 ti hade ju vart mycket bättre till den burken

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Har ett förslag. Kollade lite och jämförde ditt kort med ett GeForce 8800GT, och ett 8800 verkar vara ganska mycket bättre i spel trots att det är äldre.
Jag har ett liggande som du ev skulle kunna köpa billigt om du vill.

Har man elmätare utanför sitt rum (och det inte är ett studentrum) så tycker jag att man lever under såna förhållanden att man förtjänar att få ett 8800gt i julklapp av en medkännande swec'are ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 4870 liggande som du kan få om du betalar embalage å frakt. Hör av dig om du är intresserad.

Permalänk
Avstängd

Jag har ram-minnen du kan få av mig. 2 x 2Gb DDR2 800mhz, 2 x 4Gb DDR3 1333, 4 x 2Gb DDR3 1600. Så, har du ddr2 eller ddr3? Och skicka medelande om din adress så skickar jag det till dig och jag står för frakten

Permalänk
Medlem

Den givmilda julkänslan riktigt lyser på sweclockers. Kul att se sånt här.

Byte till ett 4870 skulle göra fin skillnad.
http://www.hwcompare.com/10180/radeon-hd-4870-1gb-vs-radeon-h...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Men vet ingen hur man överclockar detta kort över gränserna?

Och varför är 5970 bätre än 6950?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Men vet ingen hur man överclockar detta kort över gränserna?

Och varför är 5970 bätre än 6950?

http://oi39.tinypic.com/35nd5hh.jpg

5970 är väl bättre än ett 6950 eftersom ett 5970 är två 5870 på ett och samma kort. Ett 5970 är lika med ett 6990 från förra generationen.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4.0 GHz|| ASUS GeForce GTX 570 DCII ||Corsair AX650W || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair Vengeance 8GB LP CL9 || Noctua NH-D14 || WD 1TB 7200RPM || Corsair 600T ||
GENERATION 22: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.

Permalänk

Jag följde instruktionerna på http://www.overclockers.com/forums/showpost.php?p=6783650&pos... och fick på så sätt upp Core Clocken till 815MHz och Memory Clocken till 695MHz. Men när jag sedan satte igång Starcraft 2 så blev det lite grönt hit och dit, jag försökte dra ner det lite, men spelet gick knappt att minimera och när jag skulle försöka på 750 Core och 650 Memory så bluescreena datorn.

Vad har gjorts fel? Jag tror det är något med voltet att göra, men hur unlockar man den?

Permalänk
Avstängd

Om du bor i linköping kan jag sälja dig ett bra mycket bättre kort jävligt billigt

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Hur mycket pratar vi om? Den verkar inte mycket bättre dock.

Att jag snålar så förgävligt är för att månadspeng är ett påhitt i mitt hus och busskort och rummets elanvändning får man betala själv (yes, elmätarn precis utanför rummet). Inte så lätt med de 500kr jag får för reklamutdelning.

Dock så har jag fått dubbla distrikt i fyra veckor och under julen ska jag dela fyra distrikt. Så jag kan väll spara ihop till ett 1500 från några veckor tillbaks också.

Ja, eftersom det bara ligger och samlar damm så blir det billigt, kanske 150:- inkl frakt. Då sitter även en Accelero S1rev2 med 120mm fläkt på, går att klocka ganska bra med den på.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petomatick:

Jag följde instruktionerna på http://www.overclockers.com/forums/showpost.php?p=6783650&pos... och fick på så sätt upp Core Clocken till 815MHz och Memory Clocken till 695MHz. Men när jag sedan satte igång Starcraft 2 så blev det lite grönt hit och dit, jag försökte dra ner det lite, men spelet gick knappt att minimera och när jag skulle försöka på 750 Core och 650 Memory så bluescreena datorn.

Vad har gjorts fel? Jag tror det är något med voltet att göra, men hur unlockar man den?

Vissa kort går inte att unlocka. Bara är så. Då får du flasha biosen på dem.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP